Skrevet av Emne: Styrketrening så cardio  (Lest 1453 ganger)

Utlogget Thomas Henrik Hetland

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Styrketrening så cardio
« : 14. april 2008, 00:04 »
Har noen erfaring med dette? Først trene styrketrening så lett jogg/gå i 30-40 min?
Hvis man ønsker å bygge litt, er dette en dum måte å gjøre det på? Går cardioen utover byggingen?
Noen tips til kosthold før, og etter trening?

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Styrketrening så cardio
« #1 : 14. april 2008, 17:11 »
Går helt fint, driver på med det selv nå for tiden. Men er veldig greit å få i seg litt energi før du jogger. En liten shake med både litt proteiner og litt karbs.

Men behøver ikke å være noe stor, feks 15g prot og 20gr karbo. (Etter råd fra Baliba her på forumet)



Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: Styrketrening så cardio
« #2 : 14. april 2008, 17:41 »
Er ikke noe stort problem, nei.

Det som imidlertid funker bedre for fettforbrenning enn å gå/lett jogging er intervalltrening. F.eks GK. Men dette sliter mye mer på kroppen, så i den forstand er det "smartere" med litt roligere cardio etter styrketrening.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget Thomas Henrik Hetland

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Styrketrening så cardio
« #3 : 14. april 2008, 23:37 »
bra, men det går altså ikke ut over byggingen?

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Styrketrening så cardio
« #4 : 14. april 2008, 23:45 »
bra, men det går altså ikke ut over byggingen?

Nei, så lenge du kjører rask gange/lett jogging, og får i deg litt proteiner ihvertfall før du gjør det så sliter det ikke på bygginga nei.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Styrketrening så cardio
« #5 : 14. april 2008, 23:47 »
bra, men det går altså ikke ut over byggingen?

Trolig ikke veldig mye, men om maksimal muskelstyrke/volum (og ikke helse) er det viktigste for deg så ville jeg ha anbefalt deg å droppe kardioen. Disse setningene sammenfatter grunnen til det ganske godt:

"Intense aerobic training should not coincide with resistance training to increase muscle mass.

More than likely, the added energy (and perhaps protein) demands of concurrent resistance and aerobic exercise training impose a limit on muscle growth and responsiveness to resistance training.

These considerations should not deter those who desire a well-rounded conditioning program that offers the specific fitness and health from both training modes."

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.


Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Styrketrening så cardio
« #6 : 15. april 2008, 00:02 »
Vil dette si at det ikke lønner seg å trene tung styrke i perioder der man driver med mye kondisjonstrening? Trener for tida til coopertesten, og blir fort 4-5-6 kondisøkter i uka, i tillegg til 4 styrketreninger (skal roe ned til 3 fra og med neste uke). Vet jo at store mengder utholdenhetstrening ikke er bra for styrken/muskelmassen, men hvordan bør jeg legge opp styrketreninga når førsteprioriteten er økning av vo2max og andreprioritet er styrkeøkning?

Utlogget samdamnam

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

Sv: Styrketrening så cardio
« #7 : 15. april 2008, 00:20 »
Mengden med fysisk aktivitet som en person tåler styres mye av hva personen spiser (og endel genetisk).

Det vil si, spiser du bra/riktig tåler du fint å kjøre styrketrening og kardio på samma dagen.

Det jeg ville ha gjort er å prøvd meg fram, sett hvilken treningsmengde kroppen min tåler. Forsøkt meg fram på ulike splitter, gjerne med variasjon på f.eks. dag1-tung, dag2-lett, dag3-lett og dag4-tung.  Og kanskje kjørt meg mere ut på kardiobiten på de dagene hvor jeg trener "lett" styrke.

Who me?

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Styrketrening så cardio
« #8 : 19. april 2008, 18:54 »
Når du trener kardio har ikke så mye å si.

Funker fint å kjøre kardio etter styrketrening og på egene dager. Selv har jeg kardio på dager jeg trener overkropp, men jeg klarer rett og slett ikke presse meg etter de dagene jeg trener underkropp så da blir det kardio på egene dager.

Men hvis du skal bygge muskler ville jeg heller holdt meg bare styrketrening hvis du ikke holder på med noen sport i tillegg hvor du trenger god utholdenhet og grunden til dette summerer Beefcake ganske bra i sin post. Men kardio er positivt under en diet.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Styrketrening så cardio
« #9 : 25. april 2008, 22:07 »
Dere andre slepper jo å svare når Beefcake svarer på alt.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!