Skrevet av Emne: 10 liter melk i løpet av en periode på sju timer - er det mulig?  (Lest 10227 ganger)

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Om ikke en historie om en bekjents onkel skal kunne sette spikern i kista for denne myten om at for mye væske er farlig, så kan ingen verdens ting gjøre dette.

Den spikern er vel satt for lenge siden Baltazar?

(Ser at du har postet et innlegg mens jeg skrev dette. Og at du i det er enig med meg om at for mye væske kan være skadelig. Poster dette alikevel i tilfelle noen ennå skulle være i tvil i dette spørsmålet.)

Dreiv å kutta litt i ei menneskenyre i dag, og jeg kan helt klart forestille meg at de har sine begrensninger når det gjeder hvor mye blod de klarer å filtrere i timen. Det er et avansert nettverk, med mye av våre minste blodårer (kapilærer). Blodet har en fart på omtrent 0,3 millimeter per sekund i kapilærene. I aorta er farten til sammenlikning 320 millimeter per sekund. Da sier det seg selv at filtrering av blod tar sin tid.

La oss si at du måker i deg så mye væske at nyrene dine ikke klarer å svelge unna og at du heller ikke svetter nok til å holde væskenivået nede. Da blir blodet ditt bokstavelig talt utvannet. Det vil si at saltkonsentrasjonen i blodet synker. Samme mengde salt som før men mer vann. Forholdet salt/vann endres og mg salt per liter vann blir mindre. Dette er et problem på grunn av et fenomen kalt diffusjon. Det er det fenomenet som gjør at den sure fisen din fyller hele rommet i stedet for å holde seg der den ble sluppet. Det er fordi gasspartiklene vil, helt av seg selv, spre seg gjevnt utover. De vil alltid gå fra der konsentrasjonen er høyest til der den er lavest til det er lik konsentrasjon over hele rommet. Diffusjon av vann på tvers av en membran kalles osmose. (Takk til plumbonite for korreksjonen). Det går ganske enkelt ut på at vann alltid vil gå fra der det er lavest konsentrasjon av salt til der det er høyest konsentrasjon. Det er derfor torsken, som er en saltvannsfisk, er en såkalt "dranker". Vann vil alltid gå ut av kroppen dens (diffudere rett ut av cellene gjennom cellemembranen), fordi konsentrasjonen av salt i torskens celler er lavere enn i vannet rundt den. Som en følge av det må den drikke hele tiden. Derav tilnavnet "dranker". En ferskvannsørret derimot er en "pisser" fordi vann konstant trenger inn i kroppen på den.

Så blodet ditt har nå et lavt salt innhold. Det har ikke cellene dine. Som en følge av fenomenet jeg netopp forklarte vil mer vann enn normalt gå inn i cellene. Dette fører til at de sveller opp. Det kan høres harmløst ut. Det er jo sikkert kult at bicepsen sveller litt. Men hjernen vår er i en litt lei possisjon i slike tilfeller. Den ligger i en ganske så tight kasse laget av bein. Det vil si at når hjernen sveller vil den bli presset mot kraniumet. Det er, som du sikkert forstår, ikke bra. I værste fall dødelig. Dødelig fordi områder som styrer vitale funksjoner ( f.eks pusting, hjertefunksjon etc.) kan slutte å fungere når de blir presset for mye. Hjertet slutter å slå. Hjernen får ikke oksygen. Ingen setter igang CPR (hjerte/lunge redning) innen 4-5 minutter. Hjernenecellene er så skadet at de ikke kan fungere mer. Du er biologisk død. Død uten mulighet for gjenopplivning.

Jeg mener spikern er satt.
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114


For å ta et eksempel hvor det ikke gikk fullt så bra: 28 år gamle Jennifer Strange døde i en "Hold Your Wee for a Wii"-konkurranse, og da hadde hun drukket _langt_ mindre enn ti liter (og dette på en lengre periode enn den timen denne onkelen skal ha klart det på).

Hva døde hun av? Drukning?  woot dry
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

dodraugen2k

  • Gjest
"Ser at du har postet et innlegg mens jeg skrev dette. Og at du i det er enig med meg om at for mye væske kan være skadelig"

Jeg tror du misforsto det første innlegget. Jeg har aldri hevdet at for mye væske ikke er skadelig.

Men takk for godt svar allikevel Smiley

Haymaker: vannforgiftning.

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

"Ser at du har postet et innlegg mens jeg skrev dette. Og at du i det er enig med meg om at for mye væske kan være skadelig"

Jeg tror du misforsto det første innlegget. Jeg har aldri hevdet at for mye væske ikke er skadelig.

Men takk for godt svar allikevel Smiley

Haymaker: vannforgiftning.

Takk Smiley









joykiller
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Zuul

Jeg oppfordrer til å prøve. Ikke noe som litt egenerfaring. Det er naturens måte å luke beddet på Wink

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Jeg oppfordrer til å prøve. Ikke noe som litt egenerfaring. Det er naturens måte å luke beddet på Wink

Førstemann!
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

"Ser at du har postet et innlegg mens jeg skrev dette. Og at du i det er enig med meg om at for mye væske kan være skadelig"

Jeg tror du misforsto det første innlegget. Jeg har aldri hevdet at for mye væske ikke er skadelig.

Men takk for godt svar allikevel Smiley




Etter å ha lest det du skrev ser jeg jo at du ikke mente det. Beklager missforståelsen:)
Takk for ros.
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget Seelhome

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 970
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 970

Og her bør varsellampene begynne å blinke. Det er riktignok stor forskjell på å få i seg så mye på 1 time og 10 timer, men at sistnevnte bør være helt smertefritt fordi noen har overlevd førstnevnte blir det ganske fjernt å hevde.

Det er da ingen som har hevdet at det vil være helt smertefritt? Det vil tiden vise, dette tas selvsagt ikke lett på i det hele tatt - det er jo også en av grunnene til at denne tråden er laget Smiley

dodraugen2k

  • Gjest
Sitat
dette tas selvsagt ikke lett på i det hele tatt

Betryggende.

Sitat
Det er selvsagt ingen vits i å gjøre det sånn i utgangspunktet, men det er jo likevel en artig greie å prøve på

Mindre betryggende.

Sitat
Vel, jeg har blitt lovet en russeknute, ja

Burde jeg være overrasket?

Sitat
Jaja, det er mange som til enhver tid kan tilkalle sjukebil

Og her har vi det minst betryggende. Personlig er jeg ingen stor fan av at folk skal gjennomføre sånt som dette bare for "the fuck of it", og spesielt ikke om sjansen for at en sykebil skal kunne bli nødt til å brukes på å hjelpe deg, heller enn noen som faktisk ikke har selvpåskyldte smerter eller skader, skulle være tilstede.

Jeg føler meg som en gammel jævel når jeg sier det, men noen ganger tror jeg ungdommen nå til dags har det alt for godt. Hvis du vil prøve dette er det selvsagt ingen her som kan hindre deg. Det er ingen god ide, men det vet du jo allerede. Ha det moro.

"Was I bored? No, I wasn't fuckin' bored. I'm never bored. That's the trouble with everybody - you're all so bored. You've had nature explained to you and you're bored with it, you've had the living body explained to you and you're bored with it, you've had the universe explained to you and you're bored with it, so now you want cheap thrills and, like, plenty of them, and it doesn't matter how tawdry or vacuous they are as long as it's new, as long as it flashes and fuckin' bleeps in forty fuckin' different colors. So whatever else you can say about me, I'm not fuckin' bored."

Utlogget Seelhome

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 970
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 970

Det er ingen sjanse i det hele tatt for at en sjukebil kommer til å bli brukt på meg i morgen. For det første så er det nok mye mer aktuelt å kjøre meg direkte ned på sjukehuset (maks to minutter), enn å tilkalle en sjukebil. Så bare slapp av, kamerat, min tidligere arbeidsgiver kommer ikke til å måtte benytte seg av ressursene sine på meg i morgen. Jeg er tross alt melkekongen over alle konger og jeg kan ikke helt se hvordan en liten dose melk kan ta knekken på en tyrkerkonge. Det er rett og slett urealistisk.

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Det er ingen sjanse i det hele tatt for at en sjukebil kommer til å bli brukt på meg i morgen. For det første så er det nok mye mer aktuelt å kjøre meg direkte ned på sjukehuset (maks to minutter), enn å tilkalle en sjukebil. Så bare slapp av, kamerat, min tidligere arbeidsgiver kommer ikke til å måtte benytte seg av ressursene sine på meg i morgen. Jeg er tross alt melkekongen over alle konger og jeg kan ikke helt se hvordan en liten dose melk kan ta knekken på en tyrkerkonge. Det er rett og slett urealistisk.

Jeg er enig der. En liten dose melk knekker ikke Den Tyrkiske Sel Tongue Fattaturk (?) våker over deg, Tyrkersel! Men du må nok vente til fredag... En del av oss som har fagdag i fri i morgen, og vi kan ikke gå glipp av dette.

Utlogget Seelhome

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 970
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 970

Ataturk Smiley

Fredag it is Smiley

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
Skriver bare noe her, jeg, sånn at jeg får med meg resultatet!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Dreiv å kutta litt i ei menneskenyre i dag...
Medisinstudent eller er det bare en hobby?  Wink

... Diffusjon i vann kalles osmose....
Flisespikking: Hvis jeg har fått med meg konseptet så er osmose diffusjon av vann gjennom en membran. Altså diffusjon i vann som ikke går på tvers av en membran er ikke osmose.

Det slo meg at melk vil vel trigge fordøyelse, mens vann blir tatt opp direkte uten fordøyelse?

Utlogget Seelhome

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 970
  • Honnør: 136
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 970

Ja, hva med indre organer?

Sheitan, sier jeg bare.

Neida, går fint det.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!