Skrevet av Emne: Ny sykdom - Ortoreksi  (Lest 3073 ganger)

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Ny sykdom - Ortoreksi
« : 29. april 2008, 20:19 »
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=532274

Noen er så opptatt av å spise sunt at de blir syke. Fenomenet kalles ortoreksi, og stadig flere rammes.



Ifølge Bratman kan du være i faresonen for å utvikle ortoreksi dersom du:

* Bruker mer enn tre timer om dagen på å tenke over hva du spiser
* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien
* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den
* Har fått redusert livskvalitet parallelt med at kostholdet har blitt sunnere
* Setter stadig strengere krav til deg selv
* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt
* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten
* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie
* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine
* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor


:Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #1 : 29. april 2008, 20:21 »
Noen er så opptatt av å spise sunt at de blir syke. Fenomenet kalles ortoreksi, og stadig flere rammes.
...[snip]...
Oi. Jeg er en syk mann. Dog, nå med diagnose. yay!

Utlogget Redigert2.0

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #2 : 29. april 2008, 20:24 »
Jeg kan agree på noe sånt for noen som ikke trener, og som ser på det som nødvendig kun for å overleve(eller noe i den duren Smiley ). Trener man, har lyst til å vokse, se bra ut, så må det jo til, herregud. Har man lyst til å mattematiker, så regner man masse matte og bruker tid på dette. Jeg mener det er akkurat det samme Smiley


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #3 : 29. april 2008, 20:25 »
Litt latterlig.. Ca alle i Norge passer til en eller flere av kriteriene.. Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #4 : 29. april 2008, 20:26 »
Noen er så opptatt av å spise sunt at de blir syke. Fenomenet kalles ortoreksi, og stadig flere rammes.



Ifølge Bratman kan du være i faresonen for å utvikle ortoreksi dersom du:

* Bruker mer enn tre timer om dagen på å tenke over hva du spiser jeg spiser ca tre timer om dagen , teller det ?  Huh
* Planlegger måltidene dine lang tid i forveien check
* Er mer opptatt av nærings- og kalloriinnholdet i maten du spiser enn smaken og gleden av å spise den nope, mat skal være GODT
* Har fått redusert livskvalitet parallelt med at kostholdet har blitt sunnere NEI
* Setter stadig strengere krav til deg selv check
* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt   check
* Har kuttet ut å spise mat du tidligere hadde glede av fordi du ønsker å spise den «riktige» maten check
* Din begrensede meny vanskeliggjør muligheten for å spise sammen med venner og familie  er de som gjør det vanskelig , ikke jeg  dry
* Får skyldfølelse hvis du gjør et unntak fra reglene dine Nope, Kake Grin
* Er i harmoni med deg selv og føler du at du har full kontroll over spisevanene dine, til tross for punktene nevnt ovenfor  check


Er det antall sannheter av disse, eller må man ha alle ??
hmmm

Joda, er sikkert ortorektiker.. hmm
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #5 : 29. april 2008, 20:26 »
konklusjonen er vel at de fleste av oss som ikke innfinner oss i det totale forfall med tanke på å sitte i sofaen hver jævla dag og spise chips rape og prompe som et annet dyr tydeligvis da er i fare for og utvikle denne spennende tillstanden eller hva f**n det er???Jaja life sucks and than you die what

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #6 : 29. april 2008, 20:29 »
Som jeg skrev i den andre tråden om samme artikkel; Alt med måte er en god leveregel. Jeg vil si at man først har et problem hvis det går utover livskvaliteten og begrenser deg negativt.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #7 : 29. april 2008, 20:34 »
Det aner meg at dette er en smule tabloid fremstilt av VG. Det er jo aldri sånn i en klinisk situasjon at en vil finne frem en slik liste og krysse av alternativene. Det handler jo om en psykiatrisk diagnose dette - derav nevrosa. Antageligvis en diagnose som forteller om tvangstanker, angst for å spise feil ting, dårlig (og forvridd) selvbilde og en rekke andre tileggsindikatorer.

Imidlertid burde kanskje interesseorganisasjonen for spiseforstyrrelser snart gripe fatt i det faktum at sykelig overvekt stadig øker her i landet og antageligvis er den fremste dødsårsaken i vesten. Selv om jeg ikke liker å si det høyt (eller skrive det på et nettforum) er jeg oppriktig sjokkert over hvor mange tenåringer og folk tidlig i tyveårene som bærer rundt på ekstreme mengder med fett.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #8 : 02. mai 2008, 14:51 »
* Opplever økt selvtillitt som følge av å spise sunt

Knegg..
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget Dan

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 391
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 391

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #9 : 02. mai 2008, 15:28 »
konklusjonen er vel at de fleste av oss som ikke innfinner oss i det totale forfall med tanke på å sitte i sofaen hver jævla dag og spise chips rape og prompe som et annet dyr tydeligvis da er i fare for og utvikle denne spennende tillstanden eller hva f**n det er???Jaja life sucks and than you die what

Alt er ikke svart/hvitt Wink

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Ny sykdom - Ortoreksi
« #10 : 02. mai 2008, 20:15 »
Det aner meg at dette er en smule tabloid fremstilt av VG.

That would be a first!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!