Skrevet av Emne: JA til tunge avgifter på brus og godteri, og billigere frukt og grønt!  (Lest 5363 ganger)

Utlogget [TK]

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 392
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 392

  • There can be only one!
Dobbel moms på usunn mat, og momsfritt på sunn mat!
Facts:
- 77\' modell,
- Trent siden mars 2003
- Morgenvekt: 104.5kg
- Høyde 180cm
- Bøy - Benk - Mark: 200 - 170 - 225 (belte + surringer)

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=4800.new#new

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Dobbel moms på usunn mat, og momsfritt på sunn mat!

Men igjen; hva er sunn mat og hva er usunn?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Er det bare jeg som tør å innrømme at jeg elsker usunn mat her inne på dette forumet!!?

Jeg setter til livs minst 5 kg godterier, 5 liter brus, øl 3-10 liter i uka, kaker, burgere, pølser etc i uka:)

Nam nam;-) jeg spiser og er glad!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Men igjen; hva er sunn mat og hva er usunn?

Sunn mat vil jeg si er det som har vist seg å være sunt over tid, gjerne LANG tid. Dette er hvis man kan overleve og være sterk og frisk over generasjoner med en viss type mat, og ikke at man ser at helsen, benbygningen svekkes, medfødte sykdommer øker ettersom nye generasjoner kommer. Man bør derfor studere de folkegruppene som spiser den samme maten i dag som for la oss si 1000 år siden. Urbefolkning med andre ord. Dersom disse har gjennomsnittlig god helse, kan man jo si at kosholdet deres er holdbart over tid, i motsetning til dagens moderne kosthold som forandrer seg hele tiden. Vi vet ikke hvordan generasjonene etter oss blir etter generasjoner med fast food, snop, mat med lite næringsinnhold, pulvermat osv.

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Det hersker over enhver tvil at visse ting er skadelige, i alle fall over en viss mengde, så derfor er det legitimt å spørre om det er noe poeng i å selge sånt åpenlyst, særlig når en så stor andel av befolkningen spiser/nyter det. Jeg er ikke den personen som er for mest mulige statlige reguleringer og forbud, så dette er ikke noe hjertesak, men hvis vi hadde spart store helsekostnader på å forby visse ting, så hvorfor ikke? Jeg bare spør.

Jeg kan godt finne eksperter som har en helt annen oppfatning av kokosolje og smør. Eksperter er uenige, så en eksperts ord er ikke sannhet. Du kan også spørre de som har spist kokosfett hele livet, f.eks. tradisjonelle samfunn på øygrupper i Stillehavet om de er enige i at kokosfett er farlig.
Det har du helt rett iog religion generellt har vel flere drepte liv på samvitigheten enn enn noe annet såkalt farlig >Cheesy Så religion og da særlig kristendom burde forbys snarest da det tydeligvis er et helsefarlig fenomen som har millioner av liv på samvitigheten.....

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Det har du helt rett iog religion generellt har vel flere drepte liv på samvitigheten enn enn noe annet såkalt farlig >Cheesy Så religion og da særlig kristendom burde forbys snarest da det tydeligvis er et helsefarlig fenomen som har millioner av liv på samvitigheten.....

Ja, nå er vi utenfor tema, men det du ser her om kristendom er svært misvisende. Hvor har du disse millionene fra?

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Kostholdsundervisning i barne og ungdomsskole
--------------------------------------------------------
Fra tidlig tidlig i barnetrinnet burde barna lære hva som er sunn mat og hva som er usunn mat.
Avansering til å lære om hva matens bestanddeler gjør i kroppen burde komme etterhvert og gjerne før man er ferdig med ungdomsskoletrinnet.

Mer aktivitet i skolen
------------------------
Denne har jo vært forespurt i mange år. Her står det ikke på ressurser, men omprioritering av dem. Mer gym, mindre av de andre fagene. Hvilke det burde være mindre av får andre diskutere, jeg vet bare at det trengs mer aktivitet i skolen. Aktivitet hver dag burde være en selvfølge akkurat som at lærerne vet hva de driver med i slike "gym"-timer.

Mer kunnskap og høyere krav blant de som arbeider med barn og unge
----------------------------------------------------------------------------------
Jeg hører til stadig het om trenere og lærere som ikke vet hva de driver med, eller har et merkelig opplegg for unge og barn. Selvfølgelig kan det være foreldrenes syn på saken som er feilkilden i noen tilfeller, men ikke alltid. Akkurat som det stilles krav til praktiske ferdigheter som i sjåføryrket, håndverkeryrker m.m. burde det stilles krav til praktiske ferdigheter fr ansettelse i yrker der man jobber med barn og unge også. IKKE bare et intervju og en fin CV.

Mer fokus på kunnskap
--------------------------
Kunnskap er nøkkelen! Jo ver man vet jo flere spørsmål stiller man heter det jo. Disse spørsmålene lærer vi av og vi får enda bedre innsikt i det vi er nyskjerrige på. Har vi null kunnskap om maten vi spiser og hvorfor aktivitet er viktig for oss, ja da ser vi ikke nytteverdien like lett. Dermed er det lett å tro at alle som har en bra fysikk tar enkleste utvei i form av sulting, doping eller operasjoner.
Barn og unge må læres til at aktivitet ikke bare skal være gøy (selvfølgelig skal det være gøy også!) men også brukes til å komme i bedre fysisk form, få økt sin arbeidskapasitet og bli sterkere. Alt i verden er ikke gøy. Det er mange ting vi må gjøre før vi skal kunne gjøre de tingene vi ønsker å gjøre.

Når unge gutter(8-10år) ser ut som sine godt overvektige fedre så skjønner vi jo at det er i foreldrerollen det sviktes stort. Barn på 8-10 år skal ikke være 10-15kg overvektig, de skal ikke se ut som sine overvektige fedre eller mødre, de skal ikke få lov til å gjøre som de ønsker hele tiden, de må ikke få tro at alt er lett her i verden, trening er ikke altid deilig og gøy.

Fotball er gøy, å bli god i fotball er ikke gøy hele tiden.
Å ønske seg en godt trent fysikk er lett, å få en godt trent fysikk er hverken lett eller gøy hele tiden.
Det kreves et minimum av aktivitet for god helse og en fornuftig trivselsvekt. Det minimumet er mer enn hva folk tror. 2 treninger a 1 time pr uke er ikke nok. For barn så kan dette være nok dersom de er aktive fra før.

Å fordyre maten er en dårlig løsning. Kommer sikkert til å fungere like bra som bensinavgiften gjør for å dempe bruk av bil.

Utlogget Redigert2.0

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Facebook? Ja? Sjekk ut gruppa "JA til tunge avgifter på brus og godteri, og billigere frukt og grønt!" Join om du er enig.  biggrin

Nada!

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Enig her, Soje. Kunnskap i skolen er vel så viktig som prisene, men det er likevel et problem at usunn mat er billigere enn sunn mat. Folk tenker ofte med lommeboka...

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Hva med å skru lønningene opp noen hakk all around? Da vil man jo bruke mindre % av lønna på mat, hvis det er noen som sutrer over det. Tongue
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget painfreak

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Fjerne all avgifter på sunn maaaat!!!!!
tror staten vill få dette igjen med mindre sykdom, mer effektivitet(overskudd) å folk bli generelt sunnnere og mere matbevist..

mange mange som kun kjøper mat etter pris

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Enig her, Soje. Kunnskap i skolen er vel så viktig som prisene, men det er likevel et problem at usunn mat er billigere enn sunn mat. Folk tenker ofte med lommeboka...

Det skyldes vel at råvarene i junk-food er billig vil jeg anta?

Dessuten er jeg i grunn uenig i at sunn mat er dyrt. Frukt er billig, bra kjøtt og fisk får en til under hundrelappen pr kilo - så får en heller ta seg råd til indrefilet og breiflabb i ny og ne, ris, pasta, godt brød etc er ikke direkte svindyrt etc etc.

Tror det har mer med uvitenhet, og manglende vilje og opplæring mht å tilberede sin egen mat å gjøre. Sjøl lærte jeg å lage mat fordi jeg var mammadalt - en egenskap det i ettertid i grunn har vist seg at det var verdt å bli mobbet for



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Det skyldes vel at råvarene i junk-food er billig vil jeg anta?

Dessuten er jeg i grunn uenig i at sunn mat er dyrt. Frukt er billig, bra kjøtt og fisk får en til under hundrelappen pr kilo - så får en heller ta seg råd til indrefilet og breiflabb i ny og ne, ris, pasta, godt brød etc er ikke direkte svindyrt etc etc.

Tror det har mer med uvitenhet, og manglende vilje og opplæring mht å tilberede sin egen mat å gjøre. Sjøl lærte jeg å lage mat fordi jeg var mammadalt - en egenskap det i ettertid i grunn har vist seg at det var verdt å bli mobbet for

Godt poeng Tric, men litt av grunnen til at de er billige er også måten de lages på. Stekt i billigfett, dyrket for å få mest mulig utbytte på bekostning av kvalitet, billige smaksforsterkere, e-stoffer osv. (Men noe av dette gjelder for så vidt annen type mat også, ikke bare junkfood).

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sunn mat vil jeg si er det som har vist seg å være sunt over tid, gjerne LANG tid. Dette er hvis man kan overleve og være sterk og frisk over generasjoner med en viss type mat, og ikke at man ser at helsen, benbygningen svekkes, medfødte sykdommer øker ettersom nye generasjoner kommer. Man bør derfor studere de folkegruppene som spiser den samme maten i dag som for la oss si 1000 år siden. Urbefolkning med andre ord. Dersom disse har gjennomsnittlig god helse, kan man jo si at kosholdet deres er holdbart over tid, i motsetning til dagens moderne kosthold som forandrer seg hele tiden. Vi vet ikke hvordan generasjonene etter oss blir etter generasjoner med fast food, snop, mat med lite næringsinnhold, pulvermat osv.

Jeg er i og for seg enig at en kan se på det på den måten.
Problemet tror jeg blir å finne en slik folkegruppe. Mennesker har et usedevanlig tilpassningsdyktig fordøyelsesystem, og naturfolk har til enhver tid spist det som til enhver tid har vært tilgjengelig. I de fleste tilfeller har det selvfølgelig vært sesongbetont - siden lagringsmulighetene er begrensede i en slik situasjon. I tillegg har det for de fleste vært en evig kamp - som rimelig nok medførte lav gjennomsnittlig levealder både pga under-/feil-ernæring og et generelt sett hardere liv. Like fullt har ulike folkegrupper på ulikt kosthold overlevd i titusner av år - selvfølgelig ikke uten problemer, men overlevd og levd sine harde liv har de.

Spebarnsdødeligheten er også naturlig høyere i slike samfunn - men her er det sikkert vanskelig å skille ernæringsstatus fra betydningen av mer moderne fødehjelp.
Velfødde barn har uansett bedre overlevelse enn underernærte barn, og velfødde mødre gir feitere melk enn underernærte mødre, så jeg vil tro at dagens lave spebarnsdødelighet og forsåvidt høye levealder i de fleste vestlige land i stor grad skyldes økt tilgang på næringsrik kost.
Det store flertallet av mennesker i den vestlige verden er jo, til tross for økende andel med overvekt, tross alt det en kan karrakterisere som normalt slanke.
Igjen kommer moderne medisin og kødder til bildet, men dog..... Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Hva var levealderen i steinalderen? 20-30 år?
Hva er levealderen i nålevnede "steinaldersamfunn"

Klart moderne medisin holder folk i live lengere men mange faktorere spiller inn.

Det er ikke sikkert steinaldermat er like bra for menesker som blir 80vs de som bare ble 25. Hvis du bare blir 25 så rekker ikke blodårene å tette seg.

Aktiv styrkeløfter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!