Skrevet av Emne: Gå line over foss  (Lest 1849 ganger)

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Gå line over foss
« : 09. juni 2008, 17:37 »
Hei!

Skal rigge line over fossefall i sommerferien en gang og lurer på en del i den sammenheng. Her kan handymen svare like mye som idrettsmenn sikkert..

Tenker å ha en slik:

På hver side av fossen. Det er ikke stein o.l. i fossen, så skal gå uten sikringer som klatretau, sele og "rottehale"..

Det jeg lurer på er egentlig sånn rent fysikkmessig og praktisk.

1. Vil en slik holde en person over line? Ca. 15m.. De er vanligvis 10mm i diameter og 7-9cm lange. Eller burde jeg eventuelt hatt to slike punkter på hver side, og brukt slybger som på et vanlig topptaufeste? Ekspansjonsbolter.
2. Hva er den beste måten å borre hull i fjellet på? Hva utstyr kreves her?
3. Så er det bare å slå ekspansjonsbolten inn? Hvordan fungerer egentlig dette?


Tusen takk dersom dere kan svare på noe av dette. Fint om dere setter 1, 2 eller 3 foran svar, slik at det blir et system her i tråden.. Smiley

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Gå line over foss
« #1 : 09. juni 2008, 19:41 »
Ingen som driver med klatring her eller? Tongue

Utlogget Tannfeen

Sv: Gå line over foss
« #2 : 09. juni 2008, 19:53 »
3. Så er det bare å slå ekspansjonsbolten inn? Hvordan fungerer egentlig dette?

Er du sikker på at du virkelig vil gå på line over en foss?
Hvor langt er fallet forresten?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Gå line over foss
« #3 : 09. juni 2008, 20:00 »
oppsøk fagfolk. da er risken for å daue mindre.

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Gå line over foss
« #4 : 09. juni 2008, 20:02 »
Er du sikker på at du virkelig vil gå på line over en foss?
Hvor langt er fallet forresten?

Jeg er 90% sikker på at dersom jeg faller, så faller jeg i dypt nok vann. Linen vil bli på 15-20m, mens fallet kun er 5 meter eller noe...

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Gå line over foss
« #5 : 09. juni 2008, 20:03 »
oppsøk fagfolk. da er risken for å daue mindre.

Hvem er det da? Fagfolk innen dette er liksom ikke "celebrities"...

Utlogget Tannfeen

Sv: Gå line over foss
« #6 : 09. juni 2008, 20:27 »
Jeg er 90% sikker på at dersom jeg faller, så faller jeg i dypt nok vann. Linen vil bli på 15-20m, mens fallet kun er 5 meter eller noe...
Hør med folka der du kjøpte lina, de burde vite hvilke bolter og festeanordning du bør bruke. Hvis det er vanlig klatreline du har bør du også finne ut hvor elastisk den er, siden det kommer til å bli stor belastning hvis spennet er 15 meter samtidig med at du må spenne den ganske stramt for at den ikke skal henge.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Mr.H

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 30

Sv: Gå line over foss
« #7 : 09. juni 2008, 21:10 »
Regner med at du skal feste boltene i stein?
Om mulig kan du jo lage festene slik at boltene står vertikalt. Da slipper du å få belastningen den veien bolten sitter.
1: vet ikke helt hva de tåler av belastning, men jeg har tatt ut et par sånne fra betong. Etter nok jokking fram og tilbake så løsnet de. (kan kanskje være et problem når du går på line med tanke på bevegelser). Derfor det kan være lurt å feste de vertikalt.
2: Har ikke boret i fjell selv, men vil tro at en litt kraftig slagdrill med godt bor vil gjøre jobben. Hvis ikke må du ha vannkjølt bor og full pakke. Evt kombihammer. Ikke arrester meg om jeg tar feil her Smiley Uansett så er sistnevnte verktøy veldig dyrt.
3: Boltene festes ved at du forborer hull etter den str bolten er oppgitt med. Så banker du bolten inn med hammer. Når du skrur til mutteren vil bolten ekspandere og dermed sitte godt fast. Bruk gjerne mange bolter.

Hvordan tenkte du å spenne opp lina egentlig ?

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Gå line over foss
« #8 : 09. juni 2008, 21:55 »
Hør med folka der du kjøpte lina, de burde vite hvilke bolter og festeanordning du bør bruke. Hvis det er vanlig klatreline du har bør du også finne ut hvor elastisk den er, siden det kommer til å bli stor belastning hvis spennet er 15 meter samtidig med at du må spenne den ganske stramt for at den ikke skal henge.

Det er ikke klatreline/slyngetau, men slakkline. Gå inn på slakkline.no for de som er interesserte. Poenget med slakkline er at den skal være litt slakk, og linen er elastisk. Har rigga lengre liner før i trær, og tror nok at strammingen skal gå greit. Vi bruker et slags taljesystem..

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Gå line over foss
« #9 : 09. juni 2008, 22:01 »
Regner med at du skal feste boltene i stein?
Om mulig kan du jo lage festene slik at boltene står vertikalt. Da slipper du å få belastningen den veien bolten sitter.
1: vet ikke helt hva de tåler av belastning, men jeg har tatt ut et par sånne fra betong. Etter nok jokking fram og tilbake så løsnet de. (kan kanskje være et problem når du går på line med tanke på bevegelser). Derfor det kan være lurt å feste de vertikalt.
2: Har ikke boret i fjell selv, men vil tro at en litt kraftig slagdrill med godt bor vil gjøre jobben. Hvis ikke må du ha vannkjølt bor og full pakke. Evt kombihammer. Ikke arrester meg om jeg tar feil her Smiley Uansett så er sistnevnte verktøy veldig dyrt.
3: Boltene festes ved at du forborer hull etter den str bolten er oppgitt med. Så banker du bolten inn med hammer. Når du skrur til mutteren vil bolten ekspandere og dermed sitte godt fast. Bruk gjerne mange bolter.

Hvordan tenkte du å spenne opp lina egentlig ?

Takk! Bra svar!

1. Skal feste boltene vertikalt ja.. (selvfølgelig)
2. Her kan jeg snakke med noen på BM eller lignende forretning.
3. Takk skal du ha.

Da tror jeg at jeg satser på 2 bolter på hver side, for så å bruke dem som et topptaufeste der jeg tar i bruk ekspresslynger. Se bilde:

(PS!! Se bort ifra boltene som blir brukt her, dette er limbolter...)

Det blir da 2 punkter på hver side, noe som burde holde. Dette blir jo bruk i klatring osv, så må jo tåle en del.

Skal rigge linen fra den ene siden av fossen og over til den andre. Så vil jeg fiste disse topptaufestene jeg forklarte ovenfor på hvar side, of så spenne lina opp med strammesystem og det som skal til.. Smiley

Håper det går bra. (Det gjør det)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!