Skrevet av Emne: Er det farlig å trene med vekter etter en skade?  (Lest 6387 ganger)

Utlogget recallonetouch

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Mitt engasjement har absolutt ingengting med at du stiller deg kritisk til enkelte av oss som yrkesutøvere - det skal du få lov til. Men å gi et generelt råd om styrketrening med vekter til postopr. pasienter er virkelig kritikkverdig! Søk litt rundt på de små tipsene jeg gav deg i forrige artikkel, så skjønner du nok etterhvert hvor jeg vil...

Ang. lumbago som diagnose, så er faktisk 80% av alle lumbale rygglidelser uspesifikk. Man finner ingen eksakt patologi som er forenelig med pas. plager (senere tids forskning indikerer at disse kan komme av protusjon av duramater). Dermed er de fleste lumbale rygglidelser (med rette) spesifisert som lumbago. At pas. med denne typer lidelser ofte har et assymetrisk rekruteringsmønster av dyp stabiliserende muskulatur, gir indikasjoner på at pas. kan ha utbytte av målrettet trening av disse (primært multifidus/transversus). Denne type tonisk muskulatur er vanskelig for smerteaffiserte pas. å rekrutere, og krever målrettede øvelser som befinner seg et godt stykke fra tradisjonell vekttrening. Skal man benyttet seg av øvelser andre enn selektiv kontraksjon, tas disse lettest i bruk ved avlastet trening i lukket kinetisk kjede.

"Vil du virkelig si at en person med skulderproblemer kan kjøre så mye dips og chins vedkommende vil, rett etter en skulderoperasjon? Her blir poenget kroppsvekt vs vekter, men også egen kroppsvekt påført skulderkomplekset vs noen få kg med støtteøvelser. Risk/benefit... your choice."

Har aldri hevded at en pas. med skulderproblematikk bør kjøre dips eller chins - hvor har du det fra? For det første blir det helt feil å snakke om skulderproblematikk som en ensartet pasientgruppe. Her kan det dreie seg om alt fra artrose/artritt til tendinopati - og med helt forskjellig tilnærmingsmåter ang. rehabilitering. Dersom pas. har utbytte av trening av stab. muskulatur rundt skuldre (SITS/rotatorcuff), rekruteres også denne lettest ved trening med øvelser i lukket kinetisk bane. Disse trenger IKKE utføres med full kroppstyngde som motstand (les: redcord). Å få til samme type kontrollerte rekrutering med vekt-trening er nesten umulig for en smertepreget skulderpasient. Et annet poeng er skulderpasienter som kommer med akutt kapsulitt - hva da? Og hvordan kan du som kommer med disse generelle råd skille mellom en strekkbar kapuslitt og en akutt inflamatorisk? Hva gjør styrketrening med vekter for denne pasientgruppen?

Tror ikke du selv skjønner farene med artikkelen din. Sant nok finnes det leger som alt for lett tyr til medikamentell bahandling fremfor konservativ tilnærming, men å nærmest anbefale leserne om å overprøve de råd som blir gitt av en fagperson ang. postoperativ tilnærming blir bare for dumt. Her spiller så mange andre patologiske faktorer inn i bildet! Artikkelen er sikkert godt ment, men holder ikke faglig mål på noen som helst måte!

Utlogget AriSol

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 41

Sitat fra: Eirik Sandviks signatur på Myorevolution
The first time someone calls you a horse you punch him on the nose, the second time someone calls you a horse you call him a jerk but the third time someone calls you a horse, well then perhaps it's time to go shopping for a saddle.
Kanskje på tide å kjøpe en sal, Eirik!

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Fullstendig håpløs artikkel!

Hva vet egentlig du om skader/oprasjoner ift. trening?!? Mye mulig du har over gjennomsnittlig kunnskap om frisktrening - men det er viden forskjell på kunnskapsnivået som trengs ved rehabilitering av skadede strukturer, spesielt opr. strukturer, ift. trening av "friske" strukturer.

Som fysioterapeut med videreutdanning anbefaler jeg deg å lese deg opp på sykdomslære og fysiologi før du forsøker deg som hobby-lege-terapeut.

Hele artikkelen faller egentlig på sin egen urimelighet - skal gi deg noen stikkord du kan søke opp på nettet...

Acromion reseksjon ift. kapsulitt (type 2b og 3)
Totalprotese ift. luksasjon
Mikrokirurgisk ekstirpasjon ift. disk-protrusjon
osv...

Tror du skjønner poenget - Lista er lang, og fallgruvene mange! Om man overprøver legen/kirurgen/terapeutens råd ang. rehabilitering, får være opp til hver enkelt. Men å gi et generelt råd om at trening med vekter er gunstig i forhold til postoperativ rehabiliterng vitner rett og slett om grov uvitenhet!

Artikkelen burde slettes fra nettsiden.
Jeg støtter verken deg eller Eirik men jeg vet jaffal at fysioterpaut er veldig ubrukelig når det kommer til skader.
Når jeg fikk Kneskade sa Legen at jeg skulle ta smertestillende. Det er ikke behandling av skaden det er bare å fjerne smertene..

Så kom jeg til en fysioterpaut som skulle ha meg til å sykle i 15min og ha noe strøm greier på kneet i 15min og tøye 15min (tøying var VONDT)

Så gikk jeg til en naprapat og fikk videreoppfølgning og fikk tips om diverse og nå 2måneder etterpå er en såkalt "Kronisk kneskade" nesten helt borte.


Sikkert stor forskjell fra fysio til fysio men føler ikke de er de beste iforhold til andre uansett.
Uansett hvor lenge de har gått på skole og om det er en "godkjent" utdannelse..

Itillegg skal du j0 til en fysio 20ganger før det skjer noe.. jeg gikk til naprapat 4ganger og var da 99% bra og fysioterpauten jeg var hos en gang hadde allerede planlagt jeg skulle komme mellom 15-20ganger..


Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Jeg støtter verken deg eller Eirik men jeg vet jaffal at fysioterpaut er veldig ubrukelig når det kommer til skader.

Du baserer dette utsagnet på ETT besøk hos EN fysioterapeut? At en behandling tar tid er ikke synonymt med at det ikke virker. Jeg tror ikke du skal miste all tillit til fysioterapeuter basert på den ene opplevelsen din.

Men det er ikke sikkert de har like gode forutsetninger for å behandle alle typer skader, i ditt tilfelle fungerte det jo bedre å bruke en naparapat. Det er ikke dermed sagt at fysio "ikke virker"!

Mht. artikkelen lurer jeg på følgende: i hvor stor grad vet vi at leger ofte ber pasienter om å holde seg i ro? Hva er dette utsagnet basert på? Kilder? Er dette common sense, basert på inntrykk? Eller personlige erfaringer fra artikkelforfatteren? Om det er personlige erfaringer, hvor mangel leger har egentlig artikkelforfatteren vært til? Foreligger det noen form for forskning/undersøkelser på området?

Om det er slik at personlige erfaringer er det som er gjeldende har også jeg gått til legen med en vond skulder. Jeg fikk høre at jeg kunne trene det jeg ville så lenge det ikke gjorde vondt. Det var imidlertid viktig å få rørt og brukt den.. Dermed har vi et avvik. Denne legen ba meg ikke om å holde meg i ro, og henviste meg ikke videre til fysio.

Det blir litt i overkant bastant av artikkelforfatteren å "begynne å lure på om folk rett og slett ikke engang har interesse av å holde seg oppdatert etter de er ferdig med utdannelsen sin". Videre synes jeg på mange måter artikkelforfatteren undergraver legers kunnskap og autoritet på ganske tynnt grunnlag.
 
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Men å gi et generelt råd om styrketrening med vekter til postopr. pasienter er virkelig kritikkverdig! Søk litt rundt på de små tipsene jeg gav deg i forrige artikkel, så skjønner du nok etterhvert hvor jeg vil...

Det generelle rådet var å få hjelp hos de som har mest peil. Tror f.eks. du har bedre kunnskap ang skader enn hva en almennlege har.

Jeg skjønner ikke poenget med å slenge ut et par termer uten å vite kunnskapsspekteret mitt. Selv om jeg kjenner til strukturene osv, så har jeg ikke på dette tidspunkt lov til å behandle andre - derfor refererer jeg. Smiley


Sitat
Har aldri hevded at en pas. med skulderproblematikk bør kjøre dips eller chins - hvor har du det fra?


Det var en stor del av artikkelen.

Sitat
Tror ikke du selv skjønner farene med artikkelen din. Sant nok finnes det leger som alt for lett tyr til medikamentell bahandling fremfor konservativ tilnærming, men å nærmest anbefale leserne om å overprøve de råd som blir gitt av en fagperson ang. postoperativ tilnærming blir bare for dumt. Her spiller så mange andre patologiske faktorer inn i bildet! Artikkelen er sikkert godt ment, men holder ikke faglig mål på noen som helst måte!

Det er ingen faglig artikkel - tror det er litt av grunnen til at du reagerer. Jeg sier ikke at man SKAL trene med vekter, men at de fleste er for snare med å forkaste slik trening fordi de ikke vet hva det dreier seg om.

Jeg anbefaler leserne å oppsøke flere for å få en mening, ja - definitivt.

Jeg burde sikkert skrevet dette mer tydelig, men om man leser den uten å danne en konklusjon i løpet av 5 setninger, tror jeg det skal gå bra (ikke sarkasme). Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Utifra kommentarene dine og svarene dine etter kritikken du får virker det som du er en fornuftig, ordentlig og kunnskapsrik person. Men utifra en del artikler kan du virke veldig hovmodent og arrogant.
Som nevnt vil en overdrevent kritisk og arrogant samt en krass humor fort føre til at artikler kan bli tatt useriøst og mister poengene.

Jeg tror altså at intensjonene er gode og et poengene som egentlig er ment å komme frem i artiklene er gode, men at de blir til dels ødelagt av måten det blir skrevet på. Det er fint å krydre artikler og skriverier med humoristiske toner og litt sarkasme, men noen ganger kan det som sagt bli litt for mye noe jeg syntes det blir nå.


Du har kanskje rett. Smiley


Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Kanskje på tide å kjøpe en sal, Eirik!

Den skal du faktisk ha cred for! Cheesy

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Det blir litt i overkant bastant av artikkelforfatteren å "begynne å lure på om folk rett og slett ikke engang har interesse av å holde seg oppdatert etter de er ferdig med utdannelsen sin". Videre synes jeg på mange måter artikkelforfatteren undergraver legers kunnskap og autoritet på ganske tynnt grunnlag.
 

Leger har en masse kunnskap, det er det ingen tvil om - men siden de nettopp har den autoriteten de har skal de ikke overstyre den. Uten spesielisering har de ikke kunnskap nok om ulike skader og opptrening. Hvis de hadde det ville det da ikke vært behov for fysio og lignende? Poenget er å referere istedet for å gi smertestillende eller bare si det går over av seg selv.

Jeg baserer dette hovedsakelig på andres (bekjente, kunder og ved samtaler med andre coacher internasjonalt) oppevelser med leger og terapeuter. Har selv også en del negative opplevelser, men også noen positive. Smiley

Jeg rakker ikke ned på fysioterapi, absolutt ikke - men det var en hendelse fra virkeligheten, så da kan jeg ikke dreie på informasjonen. En dyktig fysioterapeut er dyktig og kan definitivt kunne mer enn f.eks. en naprapat - men det kommer igjen an på egeninteresse. Smiley




Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Jeg reagerte negativt på artikkelen, men vil gi deg cred for at du tar kritikken på et voksent vis her på forumet. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!