Skrevet av Emne: Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?  (Lest 6730 ganger)

Bold

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #45 : 27. januar 2004, 22:27 »
Metal Man, hvor sterk har du egentlig blitt av alle disse strikkene og kjettingene? Jeg er overbevist om at du ville fått stor fremgang ved å trene Dietmar program et år og terpet på teknikk.
Enig, men tror at bruk av strikker og kjettinger blir mer og mer vanlig ettersom utstyret forbedres. Man får nå stor hjelp i starten på alle løft. Tror det er bedre å trene fulle løft, men med ekstra belastning der man ønsker å bli sterkere, enn å trene deler av løft. Ved å trene deler av løft får man ikke en naturlig løftebane og belastningstida blir for kort. Kombinert med et opplegg ala Dietmar blir dette bra.

Mesterinne

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #46 : 27. januar 2004, 22:28 »
Enig med deg Bold, men jeg mener det er ikke akkurat stedet å begynne. Jeg tror Metal Man vil ha mye igjen for å jobbe med teknikken og trene et helt vanlig program, istedet for å hive seg på programmer og ideer han finner på internett.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #47 : 27. januar 2004, 22:33 »
Har tatt frem kompediumet fra Dietmar, og her har vi problemene:

1) Det står en oversikt over %, antall sett og antall rep for en konkurranseperiode for øvelsene bøy,benk og mark, men hva med støtteøvelser? Hvor mange, hvilke, hvor mange sett, hvor mange rep og hvor høy intensitet?

2) En tilsvarende oversikt for oppbygningsfasen kan jeg ikke se at står her. Det eneste som står er en fordeling av treningsmengden for en måned fordelt utover de enkelte ukene.
Greit nok at 35 % skal i uke 1, 25 % i uke 2 osv (eller noe slikt) og at dette blir 100% i løpet av en måned, men hva skal den totale vekten være og hvordan skal den fordeles i sett og rep?


Dersom noen i Styrkeløftforbundet hadde lagt ut eksempel på programmer for nybegynnere, middels gode (f.eks. nasjonale løftere) og meget gode (internasjonale løftere) med oversikt over hva man burde prioritere av støtteøvelser, f.eks. "velg en brystøvelse her dersom du er svak i bunn av benken, triceps dersom du er svak på toppen" eller noe slikt slik at man lett kan få oversikt hadde det hjulpet stort.

Jeg er ikke først og fremst interessert i en konkurranseplan som hjelper meg å toppe formen, vel og bra det, men jeg er interessert i å bli STERK! Må jo ha en styrke å toppe først  Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget listefyll

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 419
  • Honnør: 245
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 419

  • a.k.a. Mickey Goldmill and Jabba The Hut
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #48 : 27. januar 2004, 22:34 »
Tykkjer at Bold sitt innlegg var ei avsporing i høve til mi avsporing som igjen var ei avsporing i høve til problemstillinga  Grin
listefyll returns

Mesterinne

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #49 : 27. januar 2004, 22:36 »
Programmer laget av Dietmar vil etterhvert bli lagt ut på NSFs hjemmeside. Disse er ikke klare ennå.

Bold

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #50 : 27. januar 2004, 22:37 »
I henhold til virksomhetsplanen for NSF (som er under sluttføring), skal slike program foreligge på websiden i løpet av året - sannsynligvis tidlig i høst. (Men det hjelper deg jo ikke stort NÅ).

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #51 : 27. januar 2004, 22:42 »
Bold


Da har jeg tre alternativer slik jeg ser det:

1) Optimalisere WS-systemet mitt ved at jeg endrer litt på maksløftdagen.

2) Spekulere heia vilt i de 70% av Dietmars system jeg ikke har fått svar på.

3) Prøve et helt annet program, f.eks. Stephan Kortes 3X3




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Bold

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #52 : 27. januar 2004, 23:07 »
Da ville jeg brukt alternativ 2, passet på ikke å trene for tungt, variere treningen OG lære seg riktig teknikk. Det er sikkert også mulig å spørre Dietmar om råd under veis.
Da lærer du i hvert fall noe samtidig - noe du kan ta med deg neste gang du setter opp program. Les artikkelen i SI (fortsettelse følger i februar).

Når det gjelder ditt opprinnelige spørsmål (overskriften), er det svært uvanlig for en styrkeløfter å bli overtrent. Men det er veldig vanlig å trene feil slik at man ikke får framgang.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #53 : 28. januar 2004, 01:03 »
Tykkjer at Bold sitt innlegg var ei avsporing i høve til mi avsporing som igjen var ei avsporing i høve til problemstillinga  Grin
Du er flink på avsporinger  Wink
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #54 : 28. januar 2004, 01:29 »
Trener jeg Dietmars 12 ukers konkurranseprogram vi jeg toppe formen en måneds tid før KM, bør jeg da trene de første 4 ukene to ganger for å få til timingen mon tro?

Hvilke sett skal kjøres med utstyr?

Hvor mange støtteøvelser?
Hvor mange sett?
Hvor høy intensitet på disse?

Er det noe i veien for å kjøre eksplosive bøy og\eller mark som støtteøvelser? De lette settene kanskje?




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Mesterinne

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #55 : 28. januar 2004, 10:15 »
Jeg ville kjørt et grunntreningsprogram først, og så begynt på 12 ukersprogrammet slik at det stemmer med KM (datoen er vel ikke 100 % spikret ennå, da stevnested ikke er bestemt).


Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #56 : 28. januar 2004, 13:50 »
Metal Man, hvor sterk har du egentlig blitt av alle disse strikkene og kjettingene? Jeg er overbevist om at du ville fått stor fremgang ved å trene Dietmar program et år og terpet på teknikk.
Enig, men tror at bruk av strikker og kjettinger blir mer og mer vanlig ettersom utstyret forbedres. Man får nå stor hjelp i starten på alle løft. Tror det er bedre å trene fulle løft, men med ekstra belastning der man ønsker å bli sterkere, enn å trene deler av løft. Ved å trene deler av løft får man ikke en naturlig løftebane og belastningstida blir for kort. Kombinert med et opplegg ala Dietmar blir dette bra.
Eller ganske enkelt trene meir med utstyret  Cheesy
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Bold

  • Gjest
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #57 : 28. januar 2004, 14:38 »
:step::takk:

Utlogget småen1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 315
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 315

  • Prøver 105 kg med litt skjevt grep
Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #58 : 10. februar 2004, 09:47 »
Spørsmålet om overtrening:

søvn vil helt klart påvirke restitusjonen deved din fremgang. Etter nattevakter er det jo vanskelig å fungere som menneske, værre blir det vel som fremgangsrik styrkeløfter.
Det er få som nevner at de har strategisk nedtrening i det hele tatt. Er det vanlig?


Utdannet til styrke og ernæringsinstruktør i QFAC (Qld. Australia)

Nordisk mester benkpress senior 2005,    EM bronse i senior benkpress 06. Benkpers 125 kg.

Utlogget seileren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 58
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 58

Re:Hvor ofte er det vanlig å bli overtrent?
« #59 : 16. februar 2004, 23:23 »
keke the light weight's heavy! that's real art! Grin
ha et mål ved treninga de! ikke tren for å tren, vit hvorfor og hvordan du vil trene! (Y)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!