Skrevet av Emne: Gjenoppta Tae Kwon Do etter 20 års opphold. Hvilken klubb i Oslo?  (Lest 5316 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Har tenkt å begynne med Tae Kwon Do igjen etter et opphold på 21 år. Jeg drev med det i ca 3 år til jeg var 18-19 år. Dvs fra ca 1985-1987. Trente den gangen på Lena (like ved Gjøvik) i WTF med Meinskar brødrene+søster som trener, og kom meg opp til blått belte m/rød stripe. Tien Ton That (sp) var Masteren i forbundet. Mener han hadde 6. dan den gangen? Etter det har jeg ikke fulgt med, annet at jeg vet det finnes opptil flere andre forbund nå(?). Den gangen gikk vi ihvertfall kamper kun med vest som beskyttelse, og man kunne sparke mot hodet og treff var "ok"....

OK, nok historikk... Det jeg lurer på nå er hvilken klubb jeg skal velge i Oslo? Hvilken klubb/forbund? Siden jeg er relativt "dypt" inne i Ashtanga Yoga så er jeg også opptatt av det tradisjonelle og det "spirituell" (eller hva man nå velger å kalle det) i kampsport. Dvs at jeg er mer opptatt av tae kwon do som "kunst", og mindre som en sport. Så de klubbene som kun satser på den sportslige delen og hovedsakelig trener for å bli best mulig i kamp er kanskje ikke de som passer best for meg...

En annen ting jeg lurer litt på er hvordan det praktiseres hvis man har trent tidligere i forhold til graderinger etc? Starter man helt på scratch igjen med hvitt belte og så graderer man eventuelt raskere hvis man gjør seg fortjent til det? Ikke at det spiller noen rolle egentlig, men greit å vite...   

Forslag/erfaringer/ideer?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Werner

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Hei!

Først litt historik her også Smiley Jeg startet å trene TKD på Gjøvik under Stig Lyshaug ca. 1986-87, og var i Tiens forbund frem til sommeren 2001. De siste to årene (1999-2001) var jeg også med å drev klubben til Tien her i Oslo. Hvor i Oslo er det du holder til forresten? Det kan være med å evt. styre valget ditt for valg av klubb. Ut fra de kriteriene/erfaringene du har, kan jeg i alle fall anbefale de følgende klubbene i Oslo:

Keum Gang Taekwondo - St.Hanshaugen (min klubb Wink )
Oslo Taekwondo klubb
Mudo Torshov
Sangrok på Lilleaker.

Felles for alle disse klubbene er at de fortsatt er under WTF TKD, og hovedinstruktørene i hver av klubbene er tidligere elever av Tien/utspring fra hans forbund.

Jeg kan ikke garantere for alle klubbene her, men i alle fall hos oss vil du uten problemer kunne fortsette med det beltet du hadde den gangen du sluttet. Eneste kravet er så klart at du lærer "pensum" for videre graderingen. Om du vil ha mer info, send meg en pm her på forumet, eller en mail til "oslo (at) kgtkd.no".

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Om du først å fremst har interesse av det tradisjonelle så ville kanskje enn ITF klubb vært å foretrekke? Uten att jeg har kjempeinnsikt.

Men hvordan tror du knea dine takler Taekwondo da Jan?
La ikke du vektene på hylla pga Jumpers knee fra helvete en gang i tiden?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Jeg var også under Tien Ton That trente under Per på Karlsrud for ganske mange år siden.

Beltet du har fått er det ingen som kan ta fra deg, så du starter der du sluttet fargemessig. Men siden du er mindre opptatt av kamp og mer opptatt av det andre, så har nok Lars rett i at en ITF klubb er å foretrekke.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Hei!

Først litt historik her også Smiley Jeg startet å trene TKD på Gjøvik under Stig Lyshaug ca. 1986-87, og var i Tiens forbund frem til sommeren 2001. De siste to årene (1999-2001) var jeg også med å drev klubben til Tien her i Oslo. Hvor i Oslo er det du holder til forresten? Det kan være med å evt. styre valget ditt for valg av klubb. Ut fra de kriteriene/erfaringene du har, kan jeg i alle fall anbefale de følgende klubbene i Oslo:

Keum Gang Taekwondo - St.Hanshaugen (min klubb Wink )
Oslo Taekwondo klubb
Mudo Torshov
Sangrok på Lilleaker.

Felles for alle disse klubbene er at de fortsatt er under WTF TKD, og hovedinstruktørene i hver av klubbene er tidligere elever av Tien/utspring fra hans forbund.

Jeg kan ikke garantere for alle klubbene her, men i alle fall hos oss vil du uten problemer kunne fortsette med det beltet du hadde den gangen du sluttet. Eneste kravet er så klart at du lærer "pensum" for videre graderingen. Om du vil ha mer info, send meg en pm her på forumet, eller en mail til "oslo (at) kgtkd.no".

Ahh, Stig ja. Det var han og Øystein (sp) som drev klubben på Gjøvik når jeg holdt på også. De hadde rød stripe begge to husker jeg når jeg startet, og svart, muligens 2. dan når jeg sluttet. Trente til tider hos de på Gjøvik. 

Vet ikke hvor jeg kommer til å bo i Oslo til høsten/august. Et eller annet sted... Jeg får se hva som skjer i august og velge klubb da.

Når det gjelder WTF kontra ITF så trodde jeg at det var WTF som var de mest "tradisjonelle" og at ITF som var medlem i idrettsforbundet ihvertfall den gangen jeg holdt på, var mer sportsbaserte... Men det var jo rivalisering den gangen også, så det var sannsynligvis ikke nøytral info jeg fikk. Når det gjelder kamp så husker jeg fra en gradering av Tien tok for seg en fyr som hadde grønt belt, og sa høyt så alle hørte noe sånt som "bra i kamp, ikke bra i hyong. Ikke bra Tae Kwon Do". 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Werner

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

*Sukk*... Den evige diskusjonen ang. ITF/WTF kontra mest "tradisjonell" etc. Skal ikke dra opp igjen den for nå...

Vel, Tien har aldri satt sine ben innenfor Kampsportforbundet, selv om det ble gjort mange forsøk. I dag er både WTF, NTN (National TKD Norway, samarbeid med ITF) inne i forbundet. En del andre ITF klubber står fortsatt utenfor (tror jeg). I alle fall utad, så har nok WTF et rykte på seg for å være mer "sportsbasert", men det er nok ikke hele og fulle sannheten. WTF har pr. i dag over 7000 registrerte aktive utøvere, ca. 300 konkurrerer i kamp/sportsdelen... You do the math Wink

Det beste tipset jeg kan gi deg er å ta en tur innom de ulike klubbene og ta en prøvetime eller to for å se om du liker klubben, miljøet, treningen etc.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Bare for å nevne et par ting her om WTF.
WTF er den største og eldste formen for Taekwondo og er det eneste forbundet som er godkjent av I.O.C (den internasjonale olympiske komite).
I dag dag trenes WTF Taekwondo av ca 30 millioner mennesker i 114 land.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Det vil alltid være fler som trener for mosjonens skyld enn de som konkurrerer i denne og lignende sporter.

Hvor mange trener boksing kontra hvor mange går kamper f.eks.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Werner

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

WTF er den største og eldste formen for Taekwondo
Ehh... Nei.

TKD som navn på stilart ble først benyttet fra 11.april 1955, da under KTA (Korean Taekwondo Association)
ITF brøt ut av KTA og ble hetende ITF fra starten av 1960.
WTF ble stiftet ca. 28.mai 1973, fortsatt under KTA.
GTF "brøt ut" av ITF ca. 1990.
ITF -xx (flere utrbryterorganisasjoner) fra ITF ca. 2003.

Så WTF er langt fra den eldste (i den grad man kan kalle en knapt nok 50 år gammel stilart for gammel), men ja, en av de største. Og helt riktig, den eneste IOC godkjente av TKD stilartene.

Utlogget larsman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Train hard, fight easy!
Som sagt: WTF er på ingen måte eldst, og langt i fra mest "original" i forhold til hva som var Taekwon-Do fra starten. I dag er majoriteten av WTF-klubber og organisasjoner gått langt bort fra TKD's røtter og grunnfilosofier og driver enkelt og greit med en idrett, ikke en kampkunst.

Anbefaler å trene ITF, helst under NTN, da det er en demokratisk organisasjon fritt for politiske holdninger og korrupsjon. Snakker av erfaring når jeg sier at du også får en mye mer helhetlig kampsport.

Oslo Øst NTN, samt Kristiania NTN er gode klubber, med svært dyktige instruktører.


Btw: Om du ser på historien bak hvordan WTF ble IOC-godkjent og tatt opp i OL, vil du finne en liten dæsj korrupsjon, og en god klump med politisk press Koreas side.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Som sagt: WTF er på ingen måte eldst, og langt i fra mest "original" i forhold til hva som var Taekwon-Do fra starten. I dag er majoriteten av WTF-klubber og organisasjoner gått langt bort fra TKD's røtter og grunnfilosofier og driver enkelt og greit med en idrett, ikke en kampkunst.

Sant det du sier der. Men i 1996 ble TTU (Traditional Taekwondo Union) grunnlagt av Grandmaster Cho Won Sup. TTU ble derfor dannet slik at vi fikk en organisasjon som fokuserer på de tradisjonelle verdiene i Taekwondo.

Offtopic: Jeg har hatt lang erfaring i TTU og jeg må si at der er det mere fokus på kampkunsten enn idrett.
Vis du har lyst til å prøve deg i Taekwondo mr. trådstarter så er TTU en bra organisasjon som bl.a arrangerer årlig sommerlei på brandbu skole (tror den heter Vestoppland folkehøyskole) hvor det er helt konge å være! Smiley Du får æren av å bli trent av EU-mestere, koreas landslagstrener (han var der iallefall da jeg var der) og andre koreanske kampsporter som Sunmodu, gunmodo, sverdfekting, Tae-kyonn. Fleste parten av disse navnene var helt sikkert feil stavet.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Hei!

Først litt historik her også Smiley Jeg startet å trene TKD på Gjøvik under Stig Lyshaug ca. 1986-87, og var i Tiens forbund frem til sommeren 2001. De siste to årene (1999-2001) var jeg også med å drev klubben til Tien her i Oslo. Hvor i Oslo er det du holder til forresten? Det kan være med å evt. styre valget ditt for valg av klubb. Ut fra de kriteriene/erfaringene du har, kan jeg i alle fall anbefale de følgende klubbene i Oslo:

Keum Gang Taekwondo - St.Hanshaugen (min klubb Wink )
Oslo Taekwondo klubb
Mudo Torshov
Sangrok på Lilleaker.

Felles for alle disse klubbene er at de fortsatt er under WTF TKD, og hovedinstruktørene i hver av klubbene er tidligere elever av Tien/utspring fra hans forbund.

Jeg kan ikke garantere for alle klubbene her, men i alle fall hos oss vil du uten problemer kunne fortsette med det beltet du hadde den gangen du sluttet. Eneste kravet er så klart at du lærer "pensum" for videre graderingen. Om du vil ha mer info, send meg en pm her på forumet, eller en mail til "oslo (at) kgtkd.no".

Tja, nå har jeg lest litt om de forskjellige forbundene etc, og blir jo nesten litt oppgitt... Men samtidig så har jeg ikke tenkt å engasjere meg i politiske eller organisatoriske overhodet, så for meg personlig så spiller det nok liten rolle. Og når det gjelder "kunsten" kontra "sporten", så  tenker jeg at det viktigste her er min egen innstilling og holdninger, og kanskje mindre hvilket forbund eller klubb jeg er med i...

Men det jeg lurer på er mønstrene. Vi gikk jo hyong´er når jeg holdt på. Men så er det disse poomsene eller hva det når heter. Er de helt forskjellige fra hyong? klubbene som du nevner, går de hyong´er? Hva med de NTN klubbene som nevnes, og TTU? Går de poomser? Vil det i tilfelle si at hvis jeg begynner i en klubb/forbund som ikke går hyong, så må jeg plutselig lære alt på nytt?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Så en annen ting... Hva i huleste er rett skrivemåte? Tae Kwon Do? Taekwondo? Taekwon-Do? Hvorfor sier/skriver noen TaeKwanDo (med "a")? Og uttalen? Taikvåndo, Teikvåndo, Taaekvåndo? Takvåndo?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Det skal egentlig skrives Tae-kwon-do. Du går poomser i alle slags oranisasjoner i TKD, og hver organisasjon har forskjellige poomser. Så vis du har trent NTN i 5 år og starter med TTU, så lærer du helt andre poomser, men teknikkene og navna  er de samma er jeg ganske så sikker på. Om du må starte helt på bunnen av når det kommer til belter når du bytter organisasjon er jeg usikker på.

Uttalen skrevet på best mulig måte blir Taikvåndo

Utlogget Werner

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Tja, nå har jeg lest litt om de forskjellige forbundene etc, og blir jo nesten litt oppgitt... Men samtidig så har jeg ikke tenkt å engasjere meg i politiske eller organisatoriske overhodet, så for meg personlig så spiller det nok liten rolle. Og når det gjelder "kunsten" kontra "sporten", så  tenker jeg at det viktigste her er min egen innstilling og holdninger, og kanskje mindre hvilket forbund eller klubb jeg er med i...
Kunne faktisk ikke sagt meg mer enig Smiley

Sitat
Men det jeg lurer på er mønstrene. Vi gikk jo hyong´er når jeg holdt på. Men så er det disse poomsene eller hva det når heter. Er de helt forskjellige fra hyong? klubbene som du nevner, går de hyong´er? Hva med de NTN klubbene som nevnes, og TTU? Går de poomser? Vil det i tilfelle si at hvis jeg begynner i en klubb/forbund som ikke går hyong, så må jeg plutselig lære alt på nytt?
De få klubbene som er igjen av Tien sitt forbundt (3-4 stk) tror jeg fortsatt går Hyong slik du var vant med det. Ellers har nok de fleste klubbene i WTF gått over til Taegeuk Poomse, inkludert de klubbene jeg nevnte over. NTN går noe som heter Tul, som i bunn og grunn er det samme som Hyong, men med en slik "sinus-bevegelse" i utførelsen.

Når det gjelder mønster så er Hyong den "opprinnelige" måten man gikk på i TKD før det var noe som hete ITF og WTF. Disse ligger både utførelsesmessig og teknisk relativt tett opp mot Kata i karate. Når ITF gikk sin vei beholdt de stort sett disse mønstrene endret noe på utførelsen (ref. "sinus"). Navn, rekkefølge på teknikker etc. ble stort sett beholdt.

Når så WTF ble dannet, ønsket de å utvikle seg til noe som var enda mer særpreget Koreansk (eller rettere sagt, mindre Japansk). Det er her poomse kommer inn i bildet. Først hadde de noe som het Pal Gwe poomse, men så gikk de inn for å lage noe som var enda mer gjennomført "filosofisk" og lagde et nytt sett med poomser, kalt Taegeuk poomse. Det er disse poomsene vi da går. Som du kanskje også husker, så var Hyongenes betydning ofte forklaringen om en person, historisk begivenhet eller lignende. I Taegeuk Poomse så er alle betydningene mer "filosofiske" som vann, fjell, ild, vind.

Rent teknisk sett så er det mye likt mellom Hyong og Poomse (samme stillinger, slag, blokkeringer, spark), men utført i en annerledes rekkefølge. I mange tilfeller er det også brukt forskjellige navn på disse teknikkene. (Go figure...). Det du da evt. må lære nytt er rekkefølgen på teknikkene. Jeg er usikker på hvordan de ulike klubbene og forbundene gjør det med belter/opplæring av nye ting. I vår klubb vil du uansett kunne fortsette på beltet du hadde når du sluttet, lære nytt fra det punktet + at det blir en gradvis innlæring av det foregående pensumet.





Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!