Skrevet av Emne: Jenter med lærevansker glemmes  (Lest 3784 ganger)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Jenter med lærevansker glemmes
« : 08. juli 2008, 13:53 »
I dagens Dagbladet (08.07 2008) kan vi lese følgende:

Sitat
Jenter med lesevansker glemmes

Gutter får 70 prosent av spesialundervisningen som blir gitt i norsk skole. Lærere mener jenter med lærevansker taper kampen om oppmerskomheten. Det viser Ingrid Fyllings ferske doktoravhandling i sosiologi. Hun er første amanuensis ved Høgskolen i Bodø
-Statistikken har lenge vist at gutter er overrepresentert i spesialundervisningen. I flere år har fordelingen mellom gutter og jenter vært 70-30, forteller fylling til forskning.no Forskningen hennes omfatter åtte skoler i fire kommuner, to av dem i Nordland og to Akershuskommuner hvor hun har intervjuet over 70 foreldre, lærere, skoleledere og ansatte i pp-tjenesten.

Saken fremstilles på den måten at fordelingen helst skulle vært 50/50 for likestillingens-skyld, og at grunnen til skeivfordelingen er at "jenter med lærevansker glemmes".
I hele artikkelen, som en finner på Forskning.no treffer man blink med dette:

Sitat
I intervjuene med de ansatte møtte Fylling to typer forklaringer på kjønnsforskjellene. Det ene er ei biologisk forklaring.

- Her forklares forskjellene med at gutter står faglig svakere enn jentene. De har mer lærevansker, og det er i det hele tatt mer med gutter enn jenter.

Men dette har Dagbladet utelatt  :Smiley På tide å se BORT ifra ren statistikk - å heller bruke de små grå på å tenke litt? Istedenfor å legge fokus på at "Jenter med lærevansker glemmes" kanskje man burde sette strakstiltak for de store skoletaperene kjønnsmessig? Litt som å konsentrere seg om en flis i fingeren, mens en sitter med brukket fot.

Gutter er skoletapere

Sitat
I alle fag bortsett fra gymnastikk gjør guttene det dårligere enn jentene. Karaktergapet mellom gutter og jenter er blitt dobbelt så stort på ti år.

Skoleverket må begynne å spørre hva som er galt med skolen og ikke med guttene, sier pedagogikkprofessor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

Ikke bare viser dette at den reelle taperen er guttene, det viser også at dette er et økende problem - noe som indiserer ett problem med selve skolen, som tas opp av Thomas Nordahl.

Når skal vi rette fokuset der det trengs? Bruker vi statistikken presentert i Dagbladet rett er det enda ett bevis på at noe må gjøres. Ser ut som det er viktigere å rekruttere flest mulig hobbyfeminister...








Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #1 : 08. juli 2008, 13:56 »
Man trenger jo likestilling i spesialundervisningen også!
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #2 : 08. juli 2008, 14:06 »
Jeg stemmer for kvotering. Nå må hver skole rapportere inn 50/50 fordeling mellom gutter og jenter ved bruk av spesialundervisning - åkke som!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #3 : 08. juli 2008, 17:42 »
.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #4 : 08. juli 2008, 17:52 »
Sagt om løgn: Det finnes tre løgner - hvite løgner, sorte løgner, og statistikk

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #5 : 08. juli 2008, 17:54 »
.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #6 : 08. juli 2008, 19:27 »
På skolen ble vi alltid fortalt at for å bli journalist måtte man ha helt ville karakterer.
Sier vell litt om at karakterer og intelligens ikke alltid henger sammen.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #7 : 09. juli 2008, 23:11 »
Behøver ikke å være jornalisten sin skyld da. Det er redaktører og andre som er involvert i viklingen i en sak.
Forøvrig syns jeg innlegget til slux sparker litt til alle kanter, godt farget av hva han selv synes om feminister. Jeg tolker utdraget slux presenter slik at jenter med lærevansker blir glemt fordi de er jenter. De er altså et offer for forutinntatte holdninger, noe som vel kan være tilfelle. Ser ikke helt poenget med å tolke dette ihjel ...

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #8 : 10. juli 2008, 00:13 »
På skolen ble vi alltid fortalt at for å bli journalist måtte man ha helt ville karakterer.
Sier vell litt om at karakterer og intelligens ikke alltid henger sammen.


Her er du da enda dårligere til å trekke slutninger enn journalisten  woot IQ tester og intelligens henger til en viss grad sammen... Karakterer sier hvor flink en er i ett fag. Smiley

Du har helt missforstått intensjonen med mitt innlegg, jeg sier ikke at journalisten er "dum", jeg sier at selve vinklingen og holdningene (for ikke si kvaliteten på arbeidet) blandt mange journalister er dårlig og har ett populistisk preg - dog kan dette forstås. I likestilling, men også andre steder, virker det som man angriper fantasimonstre for popularitetens skyld (?), istedenfor å fokusere på reelle problem. Men dette kan godt være ett inntrykk jeg sitter igjen med på grunn av norsk tabloidaviser.

I denne saken har journalisten misforstått (?) hele statistikken, det at det er få jenter i spesialundervisning tror jeg ikke er en sak om likestilling, det er rett og slett enormt flere gutter som har lærevansker, som bekreftes i artikkelen på forskning.no - ett problem som tydeligvis ingen har interresse for å rette på.

Behøver ikke å være jornalisten sin skyld da. Det er redaktører og andre som er involvert i viklingen i en sak.
Forøvrig syns jeg innlegget til slux sparker litt til alle kanter, godt farget av hva han selv synes om feminister. Jeg tolker utdraget slux presenter slik at jenter med lærevansker blir glemt fordi de er jenter. De er altså et offer for forutinntatte holdninger, noe som vel kan være tilfelle. Ser ikke helt poenget med å tolke dette ihjel ...

Du har rett i at jeg lot min egen politiske mening prege dette innlegget, og at jeg vinkla dette inn til ett spark mot røde feminister. Jeg har ingenting imot feminisme og likestilling, tvert imot - jeg tror det er vanskelig å for gutter/menn å se den underbevisste, og noen ganger bevisste forskjellsbehandlingen og trakkaseringen som noen kvinner blir møtt med - men dette er ikke en likestillingssak, selv om journalisten etter beste evne (eller beste dumskap) prøver å få det til å fremstå sånn. Så jeg klandrer deg ikke for å ha bli lurt av journalistens vinkling på saken, men bruker man litt kritisk sans istedenfor å svelge dette rått ser man at dette ikke er en rett fremstilling.

At ikke journalisten nevner at noe av fordelingen skyldes at gutter er overrepresentert blandt skoletaperene, og derav er trengende til spesialundervisning selv om det er nevnt i hovedartikkelen er hårreisende journalistikk, som sakt enten preget av dumskap eller en penn blottet for objektivitet.

Hadde jeg hatt større erfaring og mer faglig tyngde skulle jeg gjerne forfattet en artikkel som tar for seg statistikken sett på en annen måte, og derav forsøkt å flytte fokuset på de som virkelig trenger hjelp i skolesammenheng - som du ser i slutten av hovedinnlegget.







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #9 : 12. juli 2008, 13:47 »
.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #10 : 12. juli 2008, 17:36 »
vel jeg sier journalisten er dum. tror egentlig du er veldig naiv viss du tror personen har misforstått!?
det er typisk dagbladet, eller egentlig de fleste norske aviser å vinkle slik forskning på denne måten.

alle forstår jo at det er påtryne å basere hjelpeordninger på at det skal være 50/50 gutter og jenter, og at man skal gi hjelpen til dem som trenger det. dette vet også journalisten!
Alikevell greier personen (en jente? bare spør) å vinkle det som et slags sak iforhold til likestilling.

skal vi legge inn krav om at alle hjelpeordninger, som AS-styrer skal ha 40% kvinner?

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #11 : 13. juli 2008, 20:54 »
.

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #12 : 13. juli 2008, 21:05 »
Haha. Minner meg om en statistikkforelesning der foreleseren viste et skrekkeksempel. Vårt land skrev på forsiden at "4 av 6 mener ..." De hadde faktisk ikke spurt mer enn 6 personer. En smule ukritisk.
SYKT. Og Vårt Land er vel hardt subsidiert av staten også.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #13 : 16. juli 2008, 00:41 »
hvor har du det ifra at vårt land er så veldig hardt subsidiert? regner med at du mener i forhold til andre aviser? alle aviser får vel den samme støtten ... sikkert basert på opplag osv da...

Utlogget Radio Starr

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 729
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 729

  • Eid..
Sv: Jenter med lærevansker glemmes
« #14 : 16. juli 2008, 01:05 »
Missliker sterkt feminister..

*utifra det blå*
Styrke, Explosivitet, og ikke utholdenhet Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!