Skrevet av Emne: Proteiner  (Lest 2310 ganger)

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Proteiner
« : 14. juli 2008, 23:20 »
Er det mulig å få overskudd av proteiner Huh
Spise så mye at kroppen ikke trenger det mer på en måte...

Hva skjer isåfall med overskuddet?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget lotten2k

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

  • imba
Sv: Proteiner
« #1 : 14. juli 2008, 23:21 »
Du bajser og pisser det ut vell? Tongue
øyvind

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Proteiner
« #2 : 14. juli 2008, 23:25 »
Du bajser og pisser det ut vell? Tongue

Det har jeg allerede på  Smiley
 men jeg mente om kroppen kunne "lagret det " og brukt det opp senere???
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget lotten2k

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

  • imba
Sv: Proteiner
« #3 : 14. juli 2008, 23:27 »
hmm, hakke peiling.. men tviler Tongue
øyvind

Utlogget Bekkelund

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Proteiner
« #4 : 14. juli 2008, 23:31 »
Husker ikke helt riktig, men kroppen gjør de vel om til en form for karbohydrater? er vel dette som er ketose

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Proteiner
« #5 : 14. juli 2008, 23:35 »
Husker ikke helt riktig, men kroppen gjør de vel om til en form for karbohydrater? er vel dette som er ketose

Ketose?
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Proteiner
« #6 : 15. juli 2008, 00:00 »
Hehe, her var det mye feilinformasjon. Tongue
For det første ja, det går an å få for mye protein. Hvis kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av alt proteinet til gjøremål som muskelvekst, erstatning av celler, oppbygning av vev, negler, hår osv, kan det brukes som energi ettersom det er et av de energigivende næringsstoffene og gir 4 kcal pr gram. Om det blir et overskudd av protein og energi totalt sett, kan proteinet lagres som fett, altså energireserver på kroppen. Det kan også skilles ut i urinen. Mener at man har funnet rester av protein (hvertfall noen aminosyrer) i urin. Så til vanlig blir proteinet enten brukt som 1.byggeklosser i kroppen, 2.forbrent som energi eller 3.lagret som fett. Det kan også omdannes til glukose dersom kroppen ikke har nok karbohydrater tilgjengelig, men dette kalles ikke ketose. Ketose er en tilstand man befinner seg i, når hjernen og musklene benytter seg av ketoner fra fett som energikilde, noe som ofte skjer når glykogenlagrene er tomme og det ikke tilføres tilstrekkelige mengder karbohydrater. En forutsetning er at kostholdet inneholder en viss mengde fett, slik at dette kan brukes som energi.

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Proteiner
« #7 : 15. juli 2008, 12:55 »
Hehe, her var det mye feilinformasjon. Tongue
For det første ja, det går an å få for mye protein. Hvis kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av alt proteinet til gjøremål som muskelvekst, erstatning av celler, oppbygning av vev, negler, hår osv, kan det brukes som energi ettersom det er et av de energigivende næringsstoffene og gir 4 kcal pr gram. Om det blir et overskudd av protein og energi totalt sett, kan proteinet lagres som fett, altså energireserver på kroppen. Det kan også skilles ut i urinen. Mener at man har funnet rester av protein (hvertfall noen aminosyrer) i urin. Så til vanlig blir proteinet enten brukt som 1.byggeklosser i kroppen, 2.forbrent som energi eller 3.lagret som fett. Det kan også omdannes til glukose dersom kroppen ikke har nok karbohydrater tilgjengelig, men dette kalles ikke ketose. Ketose er en tilstand man befinner seg i, når hjernen og musklene benytter seg av ketoner fra fett som energikilde, noe som ofte skjer når glykogenlagrene er tomme og det ikke tilføres tilstrekkelige mengder karbohydrater. En forutsetning er at kostholdet inneholder en viss mengde fett, slik at dette kan brukes som energi.

Takke for et godt svar. Honnør Smiley
Er du en naturfag lærer eller ??
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget fatboy87

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

Sv: Proteiner
« #8 : 15. juli 2008, 13:29 »
Hehe, her var det mye feilinformasjon. Tongue
For det første ja, det går an å få for mye protein. Hvis kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av alt proteinet til gjøremål som muskelvekst, erstatning av celler, oppbygning av vev, negler, hår osv, kan det brukes som energi ettersom det er et av de energigivende næringsstoffene og gir 4 kcal pr gram. Om det blir et overskudd av protein og energi totalt sett, kan proteinet lagres som fett, altså energireserver på kroppen. Det kan også skilles ut i urinen. Mener at man har funnet rester av protein (hvertfall noen aminosyrer) i urin. Så til vanlig blir proteinet enten brukt som 1.byggeklosser i kroppen, 2.forbrent som energi eller 3.lagret som fett. Det kan også omdannes til glukose dersom kroppen ikke har nok karbohydrater tilgjengelig, men dette kalles ikke ketose. Ketose er en tilstand man befinner seg i, når hjernen og musklene benytter seg av ketoner fra fett som energikilde, noe som ofte skjer når glykogenlagrene er tomme og det ikke tilføres tilstrekkelige mengder karbohydrater. En forutsetning er at kostholdet inneholder en viss mengde fett, slik at dette kan brukes som energi.


utrolig godt besvart:D

honør der.
amh.180cm.134kg. favoritshop:  www.proteinfabrikken.no.
forbilde: Arild Hauge.
min drøm: synke i fettprosent.øke muskelmasse i kropp.
mitt håp: få noen å trene med.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Proteiner
« #9 : 15. juli 2008, 13:44 »
hmm, hakke peiling.. men tviler Tongue

Husker ikke helt riktig, men kroppen gjør de vel om til en form for karbohydrater? er vel dette som er ketose

Du bajser og pisser det ut vell? Tongue

Hvis dere ikke vet, hvorfor svarer dere da?

Utlogget Ragorh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Proteiner
« #10 : 15. juli 2008, 15:37 »
Det er ikke nødvendig å inta noe fett for å havne i ketose. Kroppen bruker av sine egne fettlagre. Ellers ville man f.eks ikke ha mistet noe fett på en PSMF Wink

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Proteiner
« #11 : 16. juli 2008, 00:55 »
Ja, du har nok rett. Er vel mulig å komme i ketose ved at kroppen kun bruker kroppsfett som energikilde. Men skal man i ketose(f eks CKD), er det lurt å spise en del fett, særlig de første dagene, for å forsikre seg om at kroppen ikke benytter protein som energikilde, eller omdanner mye protein til glukose.
Jo, man ville fortsatt mistet fett på en PSMF selv om man ikke var i ketose. Ketose er ikke den eneste måten å forbrenne fett på. PSMF-dietter tømmer jo glykogenlagrene fort, og gir et veldig høyt kaloriunderskudd.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Proteiner
« #12 : 19. juli 2008, 14:35 »
Er det mulig å få overskudd av proteiner Huh
Spise så mye at kroppen ikke trenger det mer på en måte...

Hva skjer isåfall med overskuddet?

Ved et kosthold med mye protein øker bare kroppen omdanningen av protein til glukose (karbo) som forbrukes eller lagres inn som fett.


Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Proteiner
« #13 : 24. juli 2008, 22:33 »
Ved et kosthold med mye protein øker bare kroppen omdanningen av protein til glukose (karbo) som forbrukes eller lagres inn som fett.

Ja... dette hadde vi engang i pensumet vårt...
Og læreren mente at alle kroppsbyggere som spiste proteinpulver ble bare feite for all proteinen ble omdannet til fett heheh...
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget toneeikrem

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Proteiner og ketose
« #14 : 28. juli 2008, 11:41 »
Ketose oppstår når kroppen ikke har nok glukose å gå på. Dette skjer ved sult/faste eller ved spesiell fett/protein diett.
Hormoner som kortisol stimulerer fettforbrenning og ketosedannelse. Ketoner kan lages av proteiner og fett. Disse proteinene taes fra muskelene! Ketoner er syrer som kan endre pH i blodet ditt og det kan f.eks gjøre at blodet ikke bærer oksygen like godt dom ved frisk pH!

Jeg mener å ha lest et sted at proteiner ikke blir til fett uansett...? Noen som kan motbevise det? Jeg leste at noen mente det kunne lagres om fett.  Med mindre man kan tenker at det blir til glukose først, så til fett. Men da er problemet at glukoneogenese (glukoseproduksjon i leveren fra aa) ikke foregår når man nettopp har spist og kanksje fått i seg masse proteiner.
Noen som er uenig?



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!