Skrevet av Emne: Nye joggesko - tips folkens  (Lest 6290 ganger)

Utlogget Vanquish

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 265
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 265

  • Catch you on the flip'side
Nye joggesko - tips folkens
« : 15. juli 2008, 16:39 »
Er ikke helt sikker på om dette passer inn i denne kategorien, men fant ikke noe bedre sted. Begynner å bli tid for å skaffe seg noen nye joggesko og lurer på om det er noen som har noen råd/tips om hvilke sko jeg bør satse på/unngå? Jeg vet at folk har forskjellige fotsåler som innebærer at noen sko kan oppleves som perfekte for noen, mens de ikke fungerer i det hele tatt på andre. Det jeg skal bruke de til er løping på asfalt og i terreng, de bør tåle en del slik at de ikke går i oppløsning etter bare noen få løpeturer. Sett litt på Asics sin Kayano, men synes prisen er litt stiv..
18 år
Høyde: ca 186cm
Vekt:Rundt 90kg

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Nye joggesko - tips folkens
« #1 : 15. juli 2008, 16:40 »
Jeg har selv disse her:
http://www.oslosportslager.no/product/2700/7799/422007/Mizuno_Wave_Creation_8_l%F8pesko%2C_herre.html

Bruker dem til å løpe intervaller utendørs(grusveg) og de har da funket greit hittil. Jeg synes de også er veldig gode å ha på seg Smiley
Smiley

Utlogget Symbiose

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 195
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 195

Sv: Nye joggesko - tips folkens
« #2 : 20. september 2008, 00:11 »
Før du i det hele tatt ser på anbefalinger fra folk og leter etter kule joggesko er det veldig viktig å vite hvordan foten din pronerer, dvs hvordan foten lander og beveger seg når den kommer i kontakt med bakken.

Her er en ganske god link som forklarer begrepet pronasjon:
http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=135&Itemid=839

(De uheldige som underpronerer er også kjent som plattføtter.)

Grunnen til at du burde vite hvordan du pronerer er fordi at det finnes forskjellige type joggesko til forskjellige type føtter. Det er derfor noen sko passer godt til en, mens den føles forferdelig for en annen. Selv om du har riktig type sko kan det desverre også hende at den er for smal eller bred. Vekten din må også bli tatt hensyn til, med tanke på dempingen på skoene.

Hvis du er seriøs:
Hvis du er den seriøse typen og virkelig vil vite hva slags pronasjon du har burde du ta en tur til din lokale Löplabbet. Der vil de la deg løpe litt og se hvordan foten pronerer, for så å finne en passende sko til deg. Det finnes sikkert noen få sportsbutikker som gjør det samme, men jeg vet lite om det.

Hvis du er mindre seriøs:
Hvis du ikke gidder alt dette så finnes det en litt lettere måte, gitt at du vet hva slags pronasjon du har. Problemet når du står og ser på en sko er at det vanligvis ikke er oppgitt fra produsenten hva slags pronasjon den passer til. Det igjen betyr at du må spørre de som jobber der (som vanligvis er en 16-åring fra G-sport som vet lite), eller finne ut av det selv.

http://www.roadrunnersports.com/rrs/

Denne linken er til en seriøs (amerikansk) skobutikk (som jeg personlig bruker til å se på, ikke noe reklame her Smiley) som spesialiserer seg på løping og oppgir hva slags pronasjon skoene nogenlunde passer til. Det er alltid oppgitt til høyre for bildet som: Stability (normalpronasjon), Neutral (overpronasjon) og Motion Control (underpronasjon). Dette sparer deg for masse tid når du er på leting etter sko, da du kan utelukke visse modeller som ikke passer føttene dine. Reviewsene på den siden er ganske greit å skumme over og, så du får et viss inntrykk av skoene.

Hvis du har normal pronasjon og liker lette sko med  lett demping anbefaler jeg å ta en titt på "Saucony Grid Tangent 3" eller "ASICS GEL-DS Trainer 13"

Lykke til!  Grin

(På tide at jeg ble registert her etter å ha smuglest i noen år Wink)
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Utlogget larsman

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 191

  • Train hard, fight easy!
Sv: Nye joggesko - tips folkens
« #3 : 20. september 2008, 00:23 »
Som nevnt: Löplabbet is da shit Wink
Hjalp meg veldig med valg av sko etter mindre kneproblemer.
Kvalifisert personale og godt utvalg. (med fare for å høres ut som en Löblabbet-reklame) Tongue

Utlogget bergskills

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 121
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 121

Sv: Nye joggesko - tips folkens
« #4 : 23. april 2010, 15:22 »
jeg vil absolutt anbefale puma sin nye sko concinnity 4 den er råbra Wink
no milk- no champion
alder: 16
høyde: 186cm
vekt: 68kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!