Skrevet av Emne: spesiell benkpress teknikk  (Lest 1596 ganger)

Utlogget makken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

spesiell benkpress teknikk
« : 28. juli 2008, 17:24 »
Har sett noen av gutta på treningssenteret trener benkpress noe anderledes enn meg selv og flesteparten. De tar stanga ned til brystet og så løfter de til albue-leddet er ca. 90 grader, men jeg tar stanga helt opp. Itillegg gjør de det rimelig hurtig opp og litt saktere ned. Har også sett at noen løfter stanga til albue-leddet er 90 grader for så å øke avstanden mellom stang og bryst for ca hver 4 rep. Har dette noe for seg? Har hørt at hvis man presser stanga opp rask for så å senke sakte er eksplosiv trening, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke tar den helt opp.

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #1 : 28. juli 2008, 17:51 »
Har sett noen av gutta på treningssenteret trener benkpress noe anderledes enn meg selv og flesteparten. De tar stanga ned til brystet og så løfter de til albue-leddet er ca. 90 grader, men jeg tar stanga helt opp. Itillegg gjør de det rimelig hurtig opp og litt saktere ned. Har også sett at noen løfter stanga til albue-leddet er 90 grader for så å øke avstanden mellom stang og bryst for ca hver 4 rep. Har dette noe for seg? Har hørt at hvis man presser stanga opp rask for så å senke sakte er eksplosiv trening, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke tar den helt opp.
Fordi de skal ha spenn på muskelen gjennom hele øvelsen, eller så utfører de øvelsen feil
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget makken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #2 : 28. juli 2008, 17:53 »
hva vil det si og ha spenn på muskelen? det er noen av de største gutta eller de mest seriøse på treningssenteret som utfører benkress på denne måten.

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #3 : 28. juli 2008, 17:56 »
Når du har spenn på muskelen så får ikke muskelen slappet av (som den delvis gjør når du strekker armene helt ut,
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Gonzalez

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 157

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #4 : 28. juli 2008, 21:39 »
hva vil det si og ha spenn på muskelen? det er noen av de største gutta eller de mest seriøse på treningssenteret som utfører benkress på denne måten.

Slay me if I'm wrong, men det er vel også disse gutta som er mest interessert i å løfte mest mulig, og gjerne noen kilo mer enn de egentlig klarer. For om man har ræva i benken og fullt utslag på armene så klarer man selvsagt litt mindre belastning enn om man "jukser". Og det er jo morsomt å løfte mye.

Utlogget makken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #5 : 28. juli 2008, 23:11 »
Så har det noe for seg? Verdt å prøve? Hva med å pushe fort opp og sakte ned?

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #6 : 28. juli 2008, 23:17 »
sakte opp, sakte ned med en stor tanke på teknikk!

Waal

  • Gjest
Sv: spesiell benkpress teknikk
« #7 : 28. juli 2008, 23:23 »
Har sett noen av gutta på treningssenteret trener benkpress noe anderledes enn meg selv og flesteparten. De tar stanga ned til brystet og så løfter de til albue-leddet er ca. 90 grader, men jeg tar stanga helt opp. Itillegg gjør de det rimelig hurtig opp og litt saktere ned. Har også sett at noen løfter stanga til albue-leddet er 90 grader for så å øke avstanden mellom stang og bryst for ca hver 4 rep. Har dette noe for seg? Har hørt at hvis man presser stanga opp rask for så å senke sakte er eksplosiv trening, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke tar den helt opp.

Søk på youtube etter "pumping iron", der ser du selveste terminator utføre benkpress på denne måten.
De fleste bodybuildere gjør det på denne måten, da de skal trene brystet og trenger ikke presse helt opp for å oppnå dette.

Utlogget makken

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #8 : 28. juli 2008, 23:25 »
For en som har trent i 1 år da? Burde jeg bare fortsette med å pushe til strake armer? Burde jeg pushe raskt opp å senke saktere?

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #9 : 28. juli 2008, 23:35 »
jeg å trener slik som du beskriver her..
jeg gjør det for variasjon sin del, noen ganger senker jeg til brystet og halvveis opp og andre ganger stopper jeg litt føre albuene er rette ut, slik at en holder spennet i musklaturen hele tiden..
trener også 21s..    7 halve rep fra toppen og halvveis til brystet og så uten pause 7 rep fra brystet og halvveis opp og så 7 hele rep til slutt.. alt i samme sette..

er lurt å trene slik for å skjokke muskla..

bigdawg

  • Gjest
Sv: spesiell benkpress teknikk
« #10 : 28. juli 2008, 23:52 »
21s?

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #11 : 29. juli 2008, 00:04 »
21s?

ja det er en skjokke metode som heter 21s..  samme prinsipp som drop sett feks..
utføres som beskrevet..  veldig fint å bruke litt skjokke metoder i treninga.
å feks 21s kan jo brukes i mange øvelser, all form for benkpress, biceps curl, pushdown, skulder press osv..

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #12 : 29. juli 2008, 00:29 »
Halve reps er vel ikke akkurat en nyhet? Tror du kan finne en del om dette dersom du søker i forumet.

Utlogget OleMartin..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 781
  • Honnør: 401
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 781

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #13 : 29. juli 2008, 00:50 »
Halve reps er vel ikke akkurat en nyhet? Tror du kan finne en del om dette dersom du søker i forumet.

skulle nesten tru det var en nyhet for det er sjelden/aldri jeg ser folk på treninga som trener slik.
virker som det er bare drop sett folk veit om..

men uansett det,det var snakk om her, er jo at en eller annen gang må jo være første gangen en hører om/ser en øvelse..

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: spesiell benkpress teknikk
« #14 : 29. juli 2008, 01:12 »
Sant nok, halve reps krever en del kontroll og over middels god teknikk for å ikke skade seg/rive av muskulatur(og kanskje derfor er det få folk som faktisk har hørt om det?). Har prøvd halve reps og det var helt greit det. Fikk kanon pump i brystet, men syns ikke det var en styrkeløfters måte å trene på så la det fort i fra meg selv om det var gøy som variasjon. Ser derimot for meg at det er vanlig blant kroppsbyggere. Ligger en video av coleman på youtube der han utfører halve reps med ganske store vekter. Tøffing.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!