Skrevet av Emne: Helt ny, trenger litt lett veiledning i kosttilskudd  (Lest 9394 ganger)

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Hallo folks!
Akkurat startet med litt trening og tenkte jeg skulle prøve meg med litt kosttilskudd i samme slengen.

Det jeg da lurer på er hva jeg skal begynne med? Har lest guiden om kreatin og kosttilskudd, men er det noe annet man kan bruke? Hva skal man ta før og etter trening?

Det jeg vil at dette pulveret skal gjøre er å hjelpe til med større armer, helt latterlig størrelse på dem.. Har lest om det som heter gainer og, noe å anbefale der? Hørtes jo ut som en grei løsning til frokost..

Så har dere merker\typer som dere anbefaler til en grei pris så kom med det og  Smiley

Min første post så er det noe jeg har oversett el. så beklager dette.

Utlogget alehel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Nå skal jeg ikke være en av de som sier, "bruk pengen på ordentlig mat", men det er viktig å si at det er mye viktigere at du spiser riktig og sunt før du supplementerer med kosttilskudd. Når du mener at du spiser riktig anbefaler jeg at du tar i bruk kreatin og et proteinpulver. Personlig foretrekker jeg Whey Tech fra PF siden jeg syns den har best smak og prisen er helt grei. Kreatin messig så foretrekker jeg å bruke ren kreatin. Kan ikke si jeg merker så mye forskjell med kreatin produkter som inneholder en hel masse ekstra greier. Syns også det fort kan bli ekstra dyrt. Personlig bruker jeg Whey Tech og Kreatin Monohydrat fra PF. Veldig fornøyd med dem. Jeg bruker Whey Tech rett etter trening og blander det med melk hvis jeg skal spise frokostblanding til frokost siden det er ganske fattig på proteiner. Karbohydrater får jeg i meg ved å ta med meg frukt som jeg spiser på vei hjem fra SATS. Vanligvis så spiser jeg to eller tre bananer.

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Men bruker man kreatin og proteinpulver rett før trening? Pleier å pælme i meg en banan etter trening.

Kosthold messig sett tror jeg det er ganske greit. Frokostblanding til frokost, lunchen er litt usunn når jeg tenker over det, middag er veldig varierende men spiser frukt og grønnsaker som regel ved siden av middagen. Spiser sjeldent kveldsmat, blir heller sen middag.

Kan jeg erstatte formiddagsen med en shake. Ser at noen på jobben gjør det, men ikke sånt jeg gidder å diskutere med dem..

Takker for svar så langt!

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Du får mange gode svar i posten over, les FAQ'en godt.

Kort sagt, hvis du er tynn og har vanskelig for å legge på deg, slik jeg var en gang i tiden, vil du ha mye igjen for kosttilskudd. Personlig vil jeg kun anbefale deg å bruke proteinpulver, ikke gainer.

Er du derimot tykk, bør du ikke dytte i deg alskens tilskudd! Da blir du muligens enda tykkere...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

Er du derimot tykk, bør du ikke dytte i deg alskens tilskudd! Da blir du muligens enda tykkere...
What? Jeg vil si at det kan være en stor fordel å bruke f.eks proteinpulver eller gainer hvis man skal ned i vekt. Gainer eller proteinpulver kan være et glimrende mellommåltid der man slipper unødvendige kalorier og fett for å få de proteinene man skal ha.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

What? Jeg vil si at det kan være en stor fordel å bruke f.eks proteinpulver eller gainer hvis man skal ned i vekt. Gainer eller proteinpulver kan være et glimrende mellommåltid der man slipper unødvendige kalorier og fett for å få de proteinene man skal ha.
enig, tenkte på gainer jeg da...
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Razz_

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 493
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 493

Skriv opp hvordan kostholdet ditt ser ut nå, så er det lettere for folk å kommentere på hvilke kosttilskudd som er nødvendige.

Velkommen på forumet, og lykke til med treningen Tongue

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37


Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Du får mange gode svar i posten over, les FAQ'en godt.

Kort sagt, hvis du er tynn og har vanskelig for å legge på deg, slik jeg var en gang i tiden, vil du ha mye igjen for kosttilskudd. Personlig vil jeg kun anbefale deg å bruke proteinpulver, ikke gainer.

Er du derimot tykk, bør du ikke dytte i deg alskens tilskudd! Da blir du muligens enda tykkere...

Ja, legge på seg er stress så det holder. Sliter med å holde vekta over 60..

Men er ikke gainer mer å regne som et måltid, mens proteinpulver er sånt man tar før (eller er det etter..?) trening?

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Skriv opp hvordan kostholdet ditt ser ut nå, så er det lettere for folk å kommentere på hvilke kosttilskudd som er nødvendige.

Velkommen på forumet, og lykke til med treningen Tongue
Som nevnt tidligere så skrev jeg fort ned hvordan jeg spiser. Sånn konkret varierer det veldig, men tenkte jeg skulle se litt på kostholds kategorien en dag jeg har tiden til det. Om noen gidder å ramse opp litt ja og nei mat hadde selvfølgelig dette blitt satt veldig pris på Smiley

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Jeg vil tørre å påstå at det er MYE viktigere med mat enn kosttilskudd uansett om målet er å gå ned eller opp i vekt. De aller fleste behov kan greit dekkes gjennom et variert og godt kosthold. Mat metter mye mer enn det en gainer eller en proteindrikk gjør, så jeg mener at kosttilskudd som gainer og proteiner, kun bør benyttes om du har problemer med å få i deg nok kalorier og da spesielt kalorier fra proteiner. Ved tung styrketrening trenger du maksimalt 1,8 g proteiner pr kg kroppsmasse for optimal muskelvekst. Dette finnes det selvsagt mange meninger om, men det er de anbefalinger som både Olympiatoppen og toppidrettssenteret retter seg etter.

Kreatin har imidlertid ikke noe med kaloriinntaket å gjøre, men gjør at musklene restitueres raskere, og det kan også gi bedre prestasjonsevne innenfor utholdenhetsidrett. Kreatin er med på å trekke mere vann inn i musklene dine, og du kan derfor oppleve en liten vektoppgang på 0,5-2 kg avhengig av dosering, muskelmasse og startvekt. Siden du er helt i starten av din styrketrening, så ville jeg avventet med å begynne med kreatin. Det første året har man god fremgang, om du trener og spiser bra, uten at du behøver å ta noe tilskudd. Når fremgangen stagnerer kan du jo evnt. tenke på kreatin igjen.

Da drøyer vi kreatinen litt i alle fall. Vil igjen takke alle for gode svar. Keep em coming Cheesy

Utlogget Woody

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 036
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 036

Jeg vil tørre å påstå at det er MYE viktigere med mat enn kosttilskudd uansett om målet er å gå ned eller opp i vekt. De aller fleste behov kan greit dekkes gjennom et variert og godt kosthold. Mat metter mye mer enn det en gainer eller en proteindrikk gjør, så jeg mener at kosttilskudd som gainer og proteiner, kun bør benyttes om du har problemer med å få i deg nok kalorier og da spesielt kalorier fra proteiner. Ved tung styrketrening trenger du maksimalt 1,8 g proteiner pr kg kroppsmasse for optimal muskelvekst. Dette finnes det selvsagt mange meninger om, men det er de anbefalinger som både Olympiatoppen og toppidrettssenteret retter seg etter.

Kreatin har imidlertid ikke noe med kaloriinntaket å gjøre, men gjør at musklene restitueres raskere, og det kan også gi bedre prestasjonsevne innenfor utholdenhetsidrett. Kreatin er med på å trekke mere vann inn i musklene dine, og du kan derfor oppleve en liten vektoppgang på 0,5-2 kg avhengig av dosering, muskelmasse og startvekt. Siden du er helt i starten av din styrketrening, så ville jeg avventet med å begynne med kreatin. Det første året har man god fremgang, om du trener og spiser bra, uten at du behøver å ta noe tilskudd. Når fremgangen stagnerer kan du jo evnt. tenke på kreatin igjen.
Ja, er enig at mat er optimalt. Men jeg synes selv at det er lettere å hive i seg en shake med gainer eller proteinpulver som mellommåltid enn å steke kylling/kjøtt/fisk. Dyrere er det også.
Men helt klart, mat burde være førstevalget.

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Ja, er enig at mat er optimalt. Men jeg synes selv at det er lettere å hive i seg en shake med gainer eller proteinpulver som mellommåltid enn å steke kylling/kjøtt/fisk. Dyrere er det også.
Men helt klart, mat burde være førstevalget.

Hva lager man shake av? Er det proteinpulver + vann eller melk? Hva er å anbefale av gainer?

Utlogget kickit

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Er  Activate Size 4kilo Gainer fra norkost en grei en å starte med?

Syns å betale 700 kr for proteinpulver blir litt mye, ser at Activate Gemma Isolat 3kilo sjokoladesmak koster 300, er den noe særlig, eller er det noe annet man heller bør ta?

Er jo helt grønn på dette som dere skjønner så har dere tiden til å svare blir det satt pris på Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!