Skrevet av Emne: Støtter dere utsagnet?  (Lest 19203 ganger)

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #60 : 26. august 2008, 23:21 »
Det er ikke nesten en under/lower på noen som helst måte annet enn at du trener beina. Tongue
Med den splitten trener du 70% kroppens muskler en dag, og 30% den andre dagen. Det blir økter fra helvette om du skal matche volum og treningsinnsats på bein/ryggøktene med bryst/skulderøktene. De fleste som trener sånne splitter har spikerlår og kyllingvinger, men ganske greit bryst og skuldre i forhold da.

Anbefaler en rein upper/lower, med mindre bryst og skuldre henger etter.

Overkropp 2 dager
Underkropp 2 dager

Så kan du ta markløft på en av underkroppsøktene (f.eks. etter frontbøy), og vips får du trent ryggstrekkerne og traps også. Ryggen er så stor og omfattende at den ikke har skade av mye mer trening enn f.eks. bryst for optimal stimuli.

Du har ganske mye frihet på en 2-splitt også. En av overkroppsøktene kan du legge inn fokus på f.eks. armer og på den andre skuldre. Trenger ikke trene nøyaktig samme oppsett hver økt. En 2-splitt kan lett vries til å bli en 4-splitt eller en rutine med veldig høy treningsfrekvens (ved å legge inn helkroppsløft som markløft, O-løft etc) uten for mange drastiske endringer annet en å bytte ut eller ta en annen variant av en øvelse eller to.

er enig i det u skriver her. men det har funka veldig bra for meg sålangt. kommer veldig ann på åssen du legger opp treninga. spess bein rygg biceps dagen.
UNKNOWN

Utlogget Vandrer

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #61 : 27. august 2008, 23:07 »
Oj, her var det mange hissige, belærende og hårsåre folk...

Hvor mange år har folk drevet på med bodybuilding? Siden krigen, minst. Og hvor mye har det ikke vært forsket i seriøse forskningsmiljøer på hva som er beste treningsmetode? Burde man ikke da, etter alle disse årene og all denne forskningen vært enig om hva som er beste metode for muskelvekst?

Men det er man jo ikke, som bl.a. denne tråden viser. Min teori på hvorfor man ikke har blitt enig er at "Det optimale programmet" ikke finnes. Se bare på enkelte mannlige turnere. De trener jo totalt ulikt det man gjør i kroppsbyggermiljøer, likevel har flere av dem temmelig imponerende og balansert fysikk.

De siste årene har jeg lest temmelig mange artikler, både i blader, bøker og på nettet (skulle ønske jeg heller hadde brukt mer tid på matlaging...), og ser at selv om man ikke er enige om splitter, antall reps og sett osv., så er det noe som så og si alle virker å være enig i, og det er å trene med en eller annen planmessig progresjon.

Mitt banale råd er derfor:

1. Lag et program du klarer å gjennom føre i den planlagte perioden (hvis livet rundt deg kun tillater at du kommer deg på gymmet 3 ganger i uka, er det liten vits i å legge opp til 4-split)
2. Lag et program der du i forkant har lagt plan for progresjon fra trening til trening
3. Lag et program som ikke er altfor komplisert (hvis jeg må ha med meg laptop for å holde styr på ulike pyramider, restpauser og jeg vet ikke hva, samt at jeg okkuperer 3 "apparater" på samme tid, kan det nesten være det samme)

Om du har satt deg klare hovedmål og delmål, om du er nøye med hva du spiser, og om du hviler tilstrekkelig, skal det godt gjøres at du ikke vokser uavhengig av om du kjøre fullkroppsprogram eller en eller annen split. Å prioritere muskelgrupper kan du uansett gjøre uavhengig av split.

Du virker som en oppegående fyr, og dette fremstår sikkert som selvfølgeligheter. Men jeg må i alle fall minne meg på dette hver gang jeg leser en artikkel om at noen har sett lyset og kan vise vei til det ultimate treningsprogram.   Smile

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #62 : 27. august 2008, 23:16 »
Fordi bygger ikke kan trene, de er store fordi de bruker milioner på steroider. Hadde de trent så hadde de blit mye større.
ho ho ho.noe så teit kan bare komme fra ein STYRKELØFTER

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #63 : 27. august 2008, 23:36 »
ALLE vil ha større utbytte av å trene hver muskelgruppe flere ganger i uka...
jepp,enig.se bare på dorian.trente maks hver muskelgruppe en gang i uka.noen ganger mindre.du ser lett han mangler tjukkelse i muskulaturen.blir et slankt preg på kroppen,mangler grovheten til di so kan trene..merkelig han vant.sikkert pga han var engelskmann.amerikanere har ein tendens til og favorisere utenlandske byggere...

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #64 : 27. august 2008, 23:36 »
ho ho ho.noe så teit kan bare komme fra ein STYRKELØFTER


Ja, han er skikkelig teit, han har bare 341kg i knebøy. Hadde han trent splitt hadde han sikkert tatt 400kg. Wink

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #65 : 27. august 2008, 23:42 »
Ja, han er skikkelig teit, han har bare 341kg i knebøy. Hadde han trent splitt hadde han sikkert tatt 400kg. Wink
j341 i knebøy.ta av han seilduken,så ser du ka han har i knebøy

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #66 : 27. august 2008, 23:58 »
jepp,enig.se bare på dorian.trente maks hver muskelgruppe en gang i uka.noen ganger mindre.du ser lett han mangler tjukkelse i muskulaturen.blir et slankt preg på kroppen,mangler grovheten til di so kan trene..merkelig han vant.sikkert pga han var engelskmann.amerikanere har ein tendens til og favorisere utenlandske byggere...
Ja, gigantbyggere er alltid det beste eksemplet, fordi de er så flinke med grønnsakene sine..
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #67 : 28. august 2008, 00:05 »
jepp,enig.se bare på dorian.trente maks hver muskelgruppe en gang i uka.noen ganger mindre.du ser lett han mangler tjukkelse i muskulaturen.blir et slankt preg på kroppen,mangler grovheten til di so kan trene..merkelig han vant.sikkert pga han var engelskmann.amerikanere har ein tendens til og favorisere utenlandske byggere...

Er det slik at fordi man har vunnet en konkurranse noen ganger, så kan man ikke bli bedre?
Er det umulig at Dorian kunne blitt bedre?

Det finnes nok ett utall med personer som har gått fra splittrening til å trene hver muskelgruppe flere ganger for uken som har blitt bedre av det. Du vil nok slite med å finne det motsatte.

Hva gjør byggere som sliter med en underutviklet muskelgruppe? Trener de den enda med flere sett og tar seg flere hviledager mellom hver trening, eller legger de inn en ekstra trening eller to hver uke?  

Når eg skriver at bygger ikke kan trene ,men blir store fordi de doper seg nok, så gledere det meg at enkelte går på. Spesielt en som deg.. Det er selvsagt at byggere må ha en grunngenetikk for å kunne bli stor, men som vi alle vet så er det uansett steroider som er det mest avgjørende for deres størrelse.

Få deg ett Dietmarprogram du og, så tenker eg at 400 grensen i mark går med klar margin, og når du gjør det, så skal eg la være å nevne at du bruker markløft drakt selv, for den hjelper nok ikke DEG  uansett.

EG tror at det største problemet for mange strongmanutøvere, sammen med en del styrkeløftere og andre, er at mange fortsatt leser Flex og andre heller dårlige BB magasiner, å tror at treningstipsen som ”proffene” gir der, er de som virkelig vil gjøre en store og sterke.

Forkast splittene å ta i mot det gode buskap om trening minst 3 ganger i uke, helst mer…
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #68 : 28. august 2008, 00:31 »
Er det slik at fordi man har vunnet en konkurranse noen ganger, så kan man ikke bli bedre?
Er det umulig at Dorian kunne blitt bedre?

Det finnes nok ett utall med personer som har gått fra splittrening til å trene hver muskelgruppe flere ganger for uken som har blitt bedre av det. Du vil nok slite med å finne det motsatte.

Hva gjør byggere som sliter med en underutviklet muskelgruppe? Trener de den enda med flere sett og tar seg flere hviledager mellom hver trening, eller legger de inn en ekstra trening eller to hver uke?  

Når eg skriver at bygger ikke kan trene ,men blir store fordi de doper seg nok, så gledere det meg at enkelte går på. Spesielt en som deg.. Det er selvsagt at byggere må ha en grunngenetikk for å kunne bli stor, men som vi alle vet så er det uansett steroider som er det mest avgjørende for deres størrelse.

Få deg ett Dietmarprogram du og, så tenker eg at 400 grensen i mark går med klar margin, og når du gjør det, så skal eg la være å nevne at du bruker markløft drakt selv, for den hjelper nok ikke DEG  uansett.

EG tror at det største problemet for mange strongmanutøvere, sammen med en del styrkeløftere og andre, er at mange fortsatt leser Flex og andre heller dårlige BB magasiner, å tror at treningstipsen som ”proffene” gir der, er de som virkelig vil gjøre en store og sterke.

Forkast splittene å ta i mot det gode buskap om trening minst 3 ganger i uke, helst mer…

Eg trener kvar muskel meir en ein gang i uka:).men veit det finst mange veier,ingen fasiter

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #69 : 28. august 2008, 00:42 »
ALLE vil ha større utbytte av å trene hver muskelgruppe flere ganger i uka...
uenig i det meste du sier.men ok.finst ingen fasit..

Utlogget FOA

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 266

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #70 : 28. august 2008, 00:59 »
Hvorfor ligger jeg milevis foran treningskompisen min på resultater i de 3 store når han trener typisk styrkeløft og har gjort det i alle år og jeg trener 5 splitt. Prøvd meg på typisk styrkeløfteprogram i over 2 år og forutsetningene var akkurat det samme,men mistet en del styrke i de 3 store.

Må understreke at vi har trent like lenge,veier omtrent det samme,begge spiser bra og fysikkene våres er totalt forskjellige. Syntes ikke det er mange "byggerfysikker" på løfterstevner jeg har vært på i Norge,men også her finner det flere unntak.

Tror det er rom for store individuelle forskjelller å forskningen i dag er neppe fasiten om 50 år.

Det er flere veier til Rom tror jeg.

I det jeg har skrevet her er det selvfølgelig flere variabler inne i bildet,men tror ikke en skal være så bastant på ting. Det finnes alltid unntak fra regler og forskning og kanskje nettopp du er unntaket.

Jeg har aldri trent for å bli sterk å trent typisk byggerbasert,men ligger rimelig høyt i rawbenk i forhold til de styrkeløfteren i landet her i samme vektklasse.  Så hvorfor ligger ikke de langt foran meg som trener "riktig"  

Og når en sier ALLE vil ha større utbytte av å tren hver musklegruppe flere ganger i uken tror jeg en skal være forsiktig. Det er ikke slik at alle som sliter med en muskelgruppe starter med å trene den flere ganger i uken,de fleste gjør det,men ikke ALLE.  Noen går andre veien.

Bare noen tanker fra min lille verden.

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #71 : 28. august 2008, 01:04 »
Hvorfor ligger jeg milevis foran treningskompisen min på resultater i de 3 store når han trener typisk styrkeløft og har gjort det i alle år og jeg trener 5 splitt. Prøvd meg på typisk styrkeløfteprogram i over 2 år og forutsetningene var akkurat det samme,men mistet en del styrke i de 3 store.

Må understreke at vi har trent like lenge,veier omtrent det samme,begge spiser bra og fysikkene våres er totalt forskjellige. Syntes ikke det er mange "byggerfysikker" på løfterstevner jeg har vært på i Norge,men også her finner det flere unntak.

Tror det er rom for store individuelle forskjelller å forskningen i dag er neppe fasiten om 50 år.

Det er flere veier til Rom tror jeg.

I det jeg har skrevet her er det selvfølgelig flere variabler inne i bildet,men tror ikke en skal være så bastant på ting. Det finnes alltid unntak fra regler og forskning og kanskje nettopp du er unntaket.

Jeg har aldri trent for å bli sterk å trent typisk byggerbasert,men ligger rimelig høyt i rawbenk i forhold til de styrkeløfteren i landet her i samme vektklasse.  Så hvorfor ligger ikke de langt foran meg som trener "riktig"  

Bare noen tanker fra min lille verden.
flere veier til rom.det eg ment og si:)

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #72 : 28. august 2008, 09:47 »
Er det slik at fordi man har vunnet en konkurranse noen ganger, så kan man ikke bli bedre?
Er det umulig at Dorian kunne blitt bedre?

Det finnes nok ett utall med personer som har gått fra splittrening til å trene hver muskelgruppe flere ganger for uken som har blitt bedre av det. Du vil nok slite med å finne det motsatte.

Hva gjør byggere som sliter med en underutviklet muskelgruppe? Trener de den enda med flere sett og tar seg flere hviledager mellom hver trening, eller legger de inn en ekstra trening eller to hver uke?  

Når eg skriver at bygger ikke kan trene ,men blir store fordi de doper seg nok, så gledere det meg at enkelte går på. Spesielt en som deg.. Det er selvsagt at byggere må ha en grunngenetikk for å kunne bli stor, men som vi alle vet så er det uansett steroider som er det mest avgjørende for deres størrelse.

Få deg ett Dietmarprogram du og, så tenker eg at 400 grensen i mark går med klar margin, og når du gjør det, så skal eg la være å nevne at du bruker markløft drakt selv, for den hjelper nok ikke DEG  uansett.

EG tror at det største problemet for mange strongmanutøvere, sammen med en del styrkeløftere og andre, er at mange fortsatt leser Flex og andre heller dårlige BB magasiner, å tror at treningstipsen som ”proffene” gir der, er de som virkelig vil gjøre en store og sterke.

Forkast splittene å ta i mot det gode buskap om trening minst 3 ganger i uke, helst mer…



Kutt ut dette Dietmar tullet mr benkpress Grin

Jeg er ganske så sikker på at håndbakken har trent det fjonge opplegget der og han.


Problemet for de fleste hvis de IKKE har ett opplegg som feks dietmar med skjema som det står hvor mye vekter de skal bruke på de forskjellige øvelsene osv, er at folk blir veldig fort overtrent pga mangel på progresjon. Min erfaring fra medlemmer på gymmet som har prøvd dette er at de blir overtrent. De kliner til hver eneste gang de er på trening, å lytte til kroppen er det ikke noe som heter virker det som Grin I allefall blir det glemt.

Utifra det ståstedet så anbefaler jeg disse guttene å kjøre splitt med hver muskel en gang pr uke, da kan de knuse de musklene sånn som de bruker å gjøre og enda kanskje klare å hente seg inn til neste uke Smiley

Nybegynnere setter jeg som oftest opp på 2/splitt, dvs overkropp dag1 og under kropp dag2.
De trener da feks Dag1 på mandag og torsdag. Dag2 på tirsdag og fredag. Hvis de ikke når mer en mandag og tirsdag så er det heller ingen krise. Her setter jeg opp baseøvelser som benkpress,militærpress,smalbenk,markløft og rows og forklarer om progresjon. Slike opplegg bruker å ta guttene langt så lenge de spiser bra.

Videre går de lei denne typen opplegg og går over på splitt. Noen med tilbakefall til fullkroppsprogram og noen ikke.

Selv trente jeg styrke opp i mot NSM i år med å trene hver muskel bare en gang pr uke. (fungerte bra for meg)

Slik var den splitten:
Dag1
Markløft/rows/shrugs/curls

Dag2
Militærpress/smalbenk/skråbenk/pushdowns/dill dall som sidehev og baksideskuldre

Dag3
Knebøy
Legcurls
Tåhev.

Alle øktene med progresjon og overskudd så klart.


Det er umulig å si det er noen fasit, er i utgangspunktet ening med styrkeløfterne om at dietmar er veldig bra for å bygge opp styrke men ikke nødvendigvis for masse. Det har byggerne bevist selv.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #73 : 28. august 2008, 10:34 »

Det er umulig å si det er noen fasit, er i utgangspunktet ening med styrkeløfterne om at dietmar er veldig bra for å bygge opp styrke men ikke nødvendigvis for masse. Det har byggerne bevist selv.


Uhm... Ikke for å være teit, men... Se for deg en deffa Olaf Dahl. Er ikke Asbjørn Randen ganske tettpakka med muskler? Kim Gundersen og Baliba har, utifra bilder, en temmelig respektabel mengde masse? Westside-gutta er riktignok runddopa, men fortsatt svære!

Dette er Dave Gulledge. Han er en amerikansk styrkeløfter som, etter en kraftig deff, også fikk interessen av å teste kroppsbygging. I et intervju (som jeg desverre ikke finner) sier han at alt han gjorde var å gå inn i gymmet 3-4 dager/uke, og trene benk, mark og bøy, samt litt støtteøvelser som stangroing, strakmark, RC-øvelser osv. =)
http://www.t-nation.com/free_online_forum/pictures_pics_photo_body_image_performance/all_powerlifters_are_fatties   

Dave Tate er en kjent westside-kar:

Gammel Dave Tate:


Ny Dave Tate:




Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Apaco

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 221
  • Honnør: 1356
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 221

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #74 : 28. august 2008, 11:24 »
Det jeg synes er litt interessant er hvor bra resultat folk flest får av å trene splitt med hver muskelgruppe en gang i uka uten doping. Jeg har nå trent på 5-6 forskjellige sentre de siste 10+ årene og har vel knapt nok sett noen av "splitt-guttene" øke noe i det hele tatt - de som er dopingfrie. De som trøkker får selvfølgelig massiv fremgang - men det hadde de jo gjort uansett treningsprogram...det ser jeg hver eneste uke på kebab-spisende pakistanere som ikke kan en døyt om trening men som øker med rundt 5kg i alle øvelser hver uke og går opp rundt 10-15kg i kroppsvekt på 3 måneder (før de kollapser når de går av kur). Og jeg uttaler meg nå seff om de jeg kjenner...og da vet at trøkker - noe de er faktisk er veldig åpne om.
IRONCORE NUTRITION!

God Forgives, Brotherhood Doesn't.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!