Skrevet av Emne: Støtter dere utsagnet?  (Lest 19205 ganger)

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #75 : 28. august 2008, 13:52 »
Det går an å trene splitt og likevel trene hver muskelgruppe både to og tre ganger i uka.  De fleste forstår nok en sånn selvfølgelighet, men jeg understreker det likevel.  Det originale Westsidesystemet har f.eks. en splitt der alle viktige muskelgrupper trenes minst to ganger i uka, og gjerne oftere dersom man har svake punkter som man vil prioritere.

Jeg tror det er to grunner til at de som Apaco kaller "splitt-guttene" har så liten framgang.  Grunn nummer en er at splitten planlegges sånn at hver muskelgruppe trenes skjelden, kanskje en gang i uka.  Dette tror jeg er en arv fra den ulyksalige innflytelsen som bl.a. Arthur Jones og Mike Mentzer har hatt på all styrketrening.  Det er lett å kjenne igjen de folkene som trener på denne måten.  De avslutter som regel de fleste settene med hjelpereps og negative reps.  Benkpress og opprett roing utført som tomannskombinasjon er selve klassikeren.  Man blir fryktelig støl av å trene på denne måten, og det kan nok gi en illusjon av god treningseffekt.  Men sannheten er nok den at man blir støl fordi det rett og slett er lenge siden man trente den aktuelle muskelgruppa, og avtreningen har startet.

Den andre grunnen er at splitter lett kan planlegges sånn at man kan prioritere ned knebøy og markløft (som er krevende og smertefullt) til fordel for konsentrasjonskrøll og sidehev.  Jeg tror at mange av "splitt-guttene" ville finne fram til fornuftigere programmer dersom de delte kroppen inn i f.eks. øvelser for knebøy, øvelser for benkpress, øvelser for markløft og øvelser for kroppshev istedenfor øvelser for biceps, øvelser for forsiden av beina osv.  Splitt etter funksjon, ikke etter form.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #76 : 28. august 2008, 14:47 »
Største grunnen (som noen har nevnt I think) til at folk trener standard splitt, er jo at det er IDIOTSIKKERT. Med en gang du skal begynne å trene en øvelse/muskel oftere enn en dag pr. uke så må det litt TANKEVIRKSOMHET til. Det er et problem for mange.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #77 : 28. august 2008, 15:01 »
Største grunnen (som noen har nevnt I think) til at folk trener standard splitt, er jo at det er IDIOTSIKKERT. Med en gang du skal begynne å trene en øvelse/muskel oftere enn en dag pr. uke så må det litt TANKEVIRKSOMHET til. Det er et problem for mange.

Hahah, honnør!
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #78 : 28. august 2008, 15:13 »
Største grunnen (som noen har nevnt I think) til at folk trener standard splitt, er jo at det er IDIOTSIKKERT. Med en gang du skal begynne å trene en øvelse/muskel oftere enn en dag pr. uke så må det litt TANKEVIRKSOMHET til. Det er et problem for mange.
ja,godt poeng.er ikke for hvem som helst,di avanserte programa.med treninga av kvar muskel gruppe flere ganger i uka...eg prøver, men merker mangel på hjernemasse hemmer meg,spesielt i treninga av  underarmer,mage og nedre leggmuskel. :Smiley

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #79 : 28. august 2008, 15:16 »
ja,godt poeng.er ikke for hvem som helst,di avanserte programa.med treninga av kvar muskel gruppe flere ganger i uka...eg prøver, men merker mangel på hjernemasse hemmer meg,spesielt i treninga av  underarmer,mage og nedre leggmuskel. :Smiley

Der røyka du deg selv inne...
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #80 : 28. august 2008, 15:19 »
Der røyka du deg selv inne...
dæven.eiriken tok meg.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #81 : 28. august 2008, 15:36 »
ja,godt poeng.er ikke for hvem som helst,di avanserte programa.med treninga av kvar muskel gruppe flere ganger i uka...eg prøver, men merker mangel på hjernemasse hemmer meg,spesielt i treninga av  underarmer,mage og nedre leggmuskel. :Smiley
En ting jeg lurer på, har ikke noe med saken å gjøre. Men skriver du sånn med vilje? Ser at alle inleggene dine er rotete og masse skrivefeil. Det går an å bruke stor forbokstav, og mellomrom etter punktum eller komma.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #82 : 28. august 2008, 15:50 »
dæven.eiriken tok meg.

Honnør!
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

Sv: Støtter dere utsagnet?
« #83 : 28. august 2008, 19:36 »
Er det slik at fordi man har vunnet en konkurranse noen ganger, så kan man ikke bli bedre?
Er det umulig at Dorian kunne blitt bedre?

Det finnes nok ett utall med personer som har gått fra splittrening til å trene hver muskelgruppe flere ganger for uken som har blitt bedre av det. Du vil nok slite med å finne det motsatte.

Hva gjør byggere som sliter med en underutviklet muskelgruppe? Trener de den enda med flere sett og tar seg flere hviledager mellom hver trening, eller legger de inn en ekstra trening eller to hver uke?  

Når eg skriver at bygger ikke kan trene ,men blir store fordi de doper seg nok, så gledere det meg at enkelte går på. Spesielt en som deg.. Det er selvsagt at byggere må ha en grunngenetikk for å kunne bli stor, men som vi alle vet så er det uansett steroider som er det mest avgjørende for deres størrelse.

Få deg ett Dietmarprogram du og, så tenker eg at 400 grensen i mark går med klar margin, og når du gjør det, så skal eg la være å nevne at du bruker markløft drakt selv, for den hjelper nok ikke DEG  uansett.

EG tror at det største problemet for mange strongmanutøvere, sammen med en del styrkeløftere og andre, er at mange fortsatt leser Flex og andre heller dårlige BB magasiner, å tror at treningstipsen som ”proffene” gir der, er de som virkelig vil gjøre en store og sterke.

Forkast splittene å ta i mot det gode buskap om trening minst 3 ganger i uke, helst mer…


Dersom du hevder at Dorian ble stor kun på grunn av flaks og dop, lurer jeg på hvilket nivå DU ville vert i stand til å få han opp på, dersom han trente som du ville. Kanskje du kunne fått ryggen hans opp på et virkelig rått nivå, og vi ville fått se superlegger som målte over 60 cm innen bygging.  woot
For og ikke snakke om resten av bygger verden, da kunne vi fått sett hvirkelige FREAKS, isteden for alle disse bola halvtullingene som knapt vet hva å trene vil si.  :Smiley

Det har blitt sagt tidligere, men jeg sier det igjen, det finnes mange veier til Rom. Dette med spesiell tanke på hvor mange middelmådige byggere og styrkeløftere som trener samme prog som proffene, uten att samtlige blir proffe av den grunn.  Wink

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #84 : 28. august 2008, 19:40 »
Uhm... Ikke for å være teit, men... Se for deg en deffa Olaf Dahl. Er ikke Asbjørn Randen ganske tettpakka med muskler? Kim Gundersen og Baliba har, utifra bilder, en temmelig respektabel mengde masse? Westside-gutta er riktignok runddopa, men fortsatt svære!

Ja, Olaf, Apaco og noen få andre er skikkelig massive. Hvor massive folk blir har mest med genetikk å gjøre, ikke hvordan de trener. Noen blir muskuløse "nesten uansett" hvordan de trener. ( Olaf hadde det vært spesiellt moro å sett deffet Grin)

Jeg har aldri sagt at man ikke bygger muskler på dietmar, men det er ikke ideelt for alle.
Kan ikke dere Dietmar tilhengere lage dere ett eget forum hvor dere kan banne alle som ikke mener det samme som dere..... ? Hvis man blir sterk eller grov uten å trene dietmar så er man dopet??

Jeg nevner det som ett hovedpunkt at progresjon og det og holde igjen på treningene er det ikke alle som får til. Disse gutta som ikke klarer å sette treningen i ett system kjører seg i senk ved å trene gjennom kroppen flere ganger pr uke.

Uansett er vel en diskusjon en åpning for at folk kan legge inn sine meninger angående trening, dette er en rein overkjøring av "dietmar" tilhengere. Nesten som en sekt hvor folk har blitt hjernevasket til å tro at det de gjør er det eneste rette.

Carl Yngvar har vel trent dietmar bare noen få måneder og er et stjerne eksempel på at man ikke trenger å trene dietmar for å bli stor og sterk. Hvis det ikke er slik at dietmar gjengen har tatt patent på bruken av baseøvelser også da på lik linje som patenten på måten å bli stor og sterk...

Tipper Grizzley her på forumet var ganske sterk og kunne blitt en del sterkere selv uten dietmar.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #85 : 28. august 2008, 19:56 »
Man trenger ikke blande Dietmar inn i dette. Poenget er at man vil bygge mer muskler og bli sterkere ved å trene samme muskel litt oftere enn en gang pr. uke.
 Forutsetningen er at programmet er riktig satt sammen med tanke på intensitet og mengde(forenklet). Finnes mange treningssystemer som har dette.
Ulempen er som tidligere nevnt at det stiller større krav til utøveren.
 Forøvrig tror jeg ikke forskjellen er enormt stor, men signifikant er den nok.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #86 : 28. august 2008, 19:56 »
Gjerdrum har et poeng her, med at det viktigste er struktur og progresjon. Har man ikke en plan havner man lett på for tunge vekter og for mye eller lite trening, og da blir man verken stor eller sterk.

Mr. Benketeig har også et poeng i at nesten alle vil ha godt av å trene en muskel flere ganger i uken, Minst tre, gjerne flere. Eksempelet hans med at kroppsbyggere som sliter med et område trener det oftere og mer, ikke mindre og sjeldnere. Man kan ikke prioritere alt samtidig, da det går mot selve betydningen av prioritere, men man kan med en god plan trene alle muskelgrupper mange ganger i uken. Da gjenstår det å regulere volum i form av sett og repetisjoner, og kaloriinntak for å sikre seg at man er i stand til å gå opp i vekt.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #87 : 28. august 2008, 19:58 »
Man trenger ikke blande Dietmar inn i dette. Poenget er at man vil bygge mer muskler og bli sterkere ved å trene samme muskel litt oftere enn en gang pr. uke.
 Forutsetningen er at programmet er riktig satt sammen med tanke på intensitet og mengde(forenklet). Finnes mange treningssystemer som har dette.
Ulempen er som tidligere nevnt at det stiller større krav til utøveren.
 Forøvrig tror jeg ikke forskjellen er enormt stor, men signifikant er den nok.

Har ikke noe i mot ham personlig Grin

Dietmar blir stadig nevnt av folk her i tråden, en liten gud.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #88 : 28. august 2008, 20:19 »
Fordi bygger ikke kan trene, de er store fordi de bruker milioner på steroider. Hadde de trent så hadde de blit mye større.

Gunnar kan ikke å trene?  what
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Støtter dere utsagnet?
« #89 : 28. august 2008, 23:36 »
Westside-gutta er riktignok runddopa, men fortsatt svære!

Westside guttene trener ikke benk,mark og bøy hver økt så vidt jeg vet...
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!