Skrevet av Emne: millitær program?  (Lest 1912 ganger)

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

millitær program?
« : 15. september 2008, 20:11 »
Hei! jeg skal prøve å bli marinejeger til neste år. Derfor må jeg legge om treninga helt for tiden. Men vil ikke gå helt over på bare push ups, sit ups osv. Så skulle gjerne hatt noe hjelp til å legge opp et styrkeprogram.

Kriteriende er:
# Utholden styrke i hele kroppen
# Dips, Sit ups, Chins, og push må være med. (Gjerne litt ekstra fokus på disse øvelsene)
# Programmet må være en 3splitt. For skal trene utholdenhets trening 3 ganger i uka, og styrke 3 ganger.

Hadde hvert evig takknemlig om noen hjalp meg med en bra splitt og noen gode tips til øvelser, reps og sett:)

Utlogget Snowboy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 202
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 202

Sv: millitær program?
« #1 : 15. september 2008, 20:24 »
Les litt her: http://www.mil.no/hv/istyrke/hv016/start/operator/treningsprogram/
eller her:http://www.marinejeger.no/treningsprogram/index.html

Har tenkt til å prøve meg som marinejeger selv, virker spennende.^^


Utlogget Kappli

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: millitær program?
« #2 : 15. september 2008, 22:20 »
Evig mange tråder om hvordan du skal trene fram til opptak.
Stikkord:
- GÅ MYE MED SEKK.
- Generell god kondis.
- Klare styrke testene med god margin.
- Drit i alt anna styrke.

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: millitær program?
« #3 : 15. september 2008, 22:24 »
lagde nylig en tråd om dette emnet selv, du kan gjerne se litt i den > fikk mange gode tips / svar :
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=75920.0
håper den hjelper deg.
Blablabla

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: millitær program?
« #4 : 15. september 2008, 23:01 »
Evig mange tråder om hvordan du skal trene fram til opptak.
Stikkord:
- GÅ MYE MED SEKK.
- Generell god kondis.
- Klare styrke testene med god margin.
- Drit i alt anna styrke.



haha, jammen er jo ikke det her jeg spørr om. Jeg spørr om et konkret treningsprogram. Alt det du nevner her skjønner jeg jo selvsagt.

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: millitær program?
« #5 : 15. september 2008, 23:10 »
lagde nylig en tråd om dette emnet selv, du kan gjerne se litt i den > fikk mange gode tips / svar :
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=75920.0
håper den hjelper deg.


Takk takk, ja virker som det er det samme vi er ute etter. Her er et splitt forslag jeg fikk et annet sted. Også et eksempel på hva jeg er ute etter:

Dag 1: Styrke: Supersett mellom dips og chins: 3-5 sett: høy rep uten ekstra vekt, men ikke failure. Supersett mellom push-ups og en underkroppsøvelse: høye reps her også, litt core-styrke
Dag 2: Langtur, jogging: 60-120 min (rolig, puls: 65-75%)
Dag 3: Styrke: Tung styrke: 4-5 sett, 3-5 reps, benkpress, knebøy, strak mark, militærpress, roing og chins med vekt/nedtrekk. Lengre pauser, eksplosivt som mulig, men tunge vekter
Dag 4: Intervaller: 3-5 drag a 6-10 min (80-87,5% av makspuls) ca 2 min pause
Dag 5: Styrke utholdende: Supersett mellom dips og chins+ push-ups og en underkroppsøvelse+ kanskje litt biceps/triceps/skuldre dersom du ikke vil gi opp "byggertrening" helt. Eventuelt litt mage/korsrygg/mobilitetsøvelser
Dag 6: Lang gåtur med sekk: 2-4 timer

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: millitær program?
« #6 : 15. september 2008, 23:15 »
Har to kompiser som har vært på opptak til HJK.
Begge holdt i ca en uke før de røyk ut pga skader (knær/føtter)

For å komme gjennom nåløyet må man legge vekta på å trene på samme måte som opptaket foregår på; nemlig gå,gå,gå,gå,gå,gå,gå,gå.

Det hjelper ikke en dritt å være rask på korte distanser etc eller hvor mye du tar i markløft.

Du må kunne gå med tung sekk i dagevis, navigere (kart og kompas) og takle lite søvn og lite mat, samt å unngå skader.

Så det er faktisk så enkelt som å kjøpe en sekk (de bruker vel Bergans powerframe), begynne med litt vekt for så å øke distansen og tyngden på sekken  gradevis over uker/måneder.

Og om du skal søke MJK så må du jo bruke litt tid på svømming i tillegg. Gjerne i kaldt vann. Med klær etc. Fantasien setter grenser.

Uansett må du ut av treningsstudioet om du skal klare dette.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: millitær program?
« #7 : 15. september 2008, 23:44 »
Tror du kan kutte ned til en eller maks to dager i uka med styrketrening. Tren for å klare styrkekravene med god margin. All annen styrketrening er overflødig.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget mr. muskel

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Sv: millitær program?
« #8 : 15. september 2008, 23:57 »
Du starter jo jaggu tidlig å. Skal inn i army'n i Januar, må igjennom en relativ hard seleksjonsprosess der også. Skal du trene såpass målrettet så lenge går du nok lei til slutt. Tren generelt nå, med ekstra konsentrasjon på de aktuelle øvelsene. Mange av de som ryker ut, tar alt for lett på det.

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: millitær program?
« #9 : 16. september 2008, 00:05 »
Har to kompiser som har vært på opptak til HJK.
Begge holdt i ca en uke før de røyk ut pga skader (knær/føtter)

For å komme gjennom nåløyet må man legge vekta på å trene på samme måte som opptaket foregår på; nemlig gå,gå,gå,gå,gå,gå,gå,gå.

Det hjelper ikke en dritt å være rask på korte distanser etc eller hvor mye du tar i markløft.

Du må kunne gå med tung sekk i dagevis, navigere (kart og kompas) og takle lite søvn og lite mat, samt å unngå skader.

Så det er faktisk så enkelt som å kjøpe en sekk (de bruker vel Bergans powerframe), begynne med litt vekt for så å øke distansen og tyngden på sekken  gradevis over uker/måneder.

Og om du skal søke MJK så må du jo bruke litt tid på svømming i tillegg. Gjerne i kaldt vann. Med klær etc. Fantasien setter grenser.

Uansett må du ut av treningsstudioet om du skal klare dette.


Ja har fått inntrykket av at det er så og si det viktigste. Og ja, kulde er det værste jeg må venne meg til. hehe, takler varme mye bedre. Syns det aldri blir for varmt, mens derimot for kaldt er det ofte. Men har allerede senket tempraturen på rommet mitt. Og skal ta noen svømmeturer i sjøen de neste ukene.

Du starter jo jaggu tidlig å. Skal inn i army'n i Januar, må igjennom en relativ hard seleksjonsprosess der også. Skal du trene såpass målrettet så lenge går du nok lei til slutt. Tren generelt nå, med ekstra konsentrasjon på de aktuelle øvelsene. Mange av de som ryker ut, tar alt for lett på det.

Er litt forskjell på Jegertjeneste og bare inn i forcen til vanlig førstegangs tjeneste. Og nei tror ikke jeg blir lei. For jeg digger å trene fra før av. Så blir bare at jeg retter treningen min og målene mine en litt annen retning en å bygge mest mulig muskler.

Utlogget chinsboy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: millitær program?
« #10 : 16. september 2008, 12:28 »
Hvor lang tid bruker du på 5 km løping og 400 meter svømming?

Utlogget Kappli

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Sv: millitær program?
« #11 : 16. september 2008, 15:18 »


haha, jammen er jo ikke det her jeg spørr om. Jeg spørr om et konkret treningsprogram. Alt det du nevner her skjønner jeg jo selvsagt.

Hadde du søkt hadde du finne....

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: millitær program?
« #12 : 16. september 2008, 18:59 »
Hvor lang tid bruker du på 5 km løping og 400 meter svømming?


Ingen anelse. Må ta en test snart å finne ut.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!