Skrevet av Emne: Overbelastning & Overtrening  (Lest 2773 ganger)

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Overbelastning & Overtrening
« : 15. september 2008, 22:45 »
Har plutselig fått store smerter i høyre lår. Gjør kjempevondt å gå, og ikke minst å løpe. Det eneste jeg har gjort er å gå morgenturer 2-3 ganger i uken med litt jogging innimellom, og 1-2 jogge/intervall økter + styrketrening da.. Skal sies at jeg har gått/løpt på asfalt. Er kjempevondt hver gang jeg har lagt tyngden min på beinet, for så å løfte det. Mao, dritvondt både å løpe og å gå. Hva bør jeg gjøre med morgenturene mine som jeg presser meg ut på noen dager i uken? Vil det gå over om jeg bare fortsetter som før?

Edit 17. september:
Vil også gjerne legge til at jeg er utrolig sliten og umotivert om dagen. Aldri vært så ille før. Lurer på om jeg kan være overtrent? Jeg er:
-Trøtt (sovner nesten på skolen, fått høre at jeg ser veldig trøtt ut og har tydelig mørke ringer under øynene)
-Umotivert
-Sliten
-Fryser en del
-Kvalm etter trening
-Ikke sulten de dagene jeg trener, men veldig sulten når jeg har fri
-Deprimert (gråter om jeg hopper over en treningsøkt og er ikke i humør til å være sosial på noen måte)
-Urolig inni meg
-Nedgang i styrke

Hadde en treningsøkt på mandag og merket ingenting til treningsverk dagen etter. Men tok meg fri i går og spiste et måltid mer en jeg pleier, i dag kjenner jeg at jeg er støl overalt. Hva kommer det av? Skulle ha trent i dag, men tok meg fri i dag også. Er det dumt? Er bare såå sliten.. *Grøss*
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Overbelastning
« #1 : 16. september 2008, 15:18 »
En tommelfingerregel er at dersom det gjør vondt skal man helst ikke provosere det. Da blir det som regel værre.

Du er 100 % sikker på at det belastningsskade? Jeg hadde noe lignende smertesyndromer og det viste seg å være meniskskade.

Hjelper det dersom du går på mykt underlag, skog/mark, gress o.l. ?  En bør helst sky hardt underlag som pesten når man har belastningsskade...

Vankelig å si om det vil gå over av seg selv. de fleste skader gjør jo det dersom man har tilstrekkelig med ro og hvile, men det er jo en tolmodighetsprøve i seg selv såklart. Anbefaler deg å kontakte nærmeste fysioterapeut. Fysioterapeut framfor lege. Leger har sjeldent god nok kunnskap om treningsskader. Fysioterapeuter derimot er som regel veldig flinke.

Ellers er nok alternativ trening utveien. har du tilgang til et svømmebasseng er det supert. Hvis ikke går det kanskje an å sykle. Vil også anbefale å styrke opp støttemuskulatur i området rundt kneet. Denne "oppstyrkningen" må helst skje uten at du får smerter såklart. Finn øvelser som unngår dette og bruk lett belastning.

Som et siste tips. masser baksiden av kneet et par ganger for dagen. Massasje får fart på blodsirkulasjonen og kroppens evne til å reprodusere eventuelt skadet vev og scener.

Lykke til
Citius, Altius, Fortius

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Overbelastning
« #2 : 16. september 2008, 15:35 »
Er det sånn "klakk" når du retter ut kneet og bøyer det? Og gjør det vondt å ta leggen inntil låret?

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Overbelastning & Overtrening
« #3 : 17. september 2008, 18:59 »
Takk for svar. Er ganske sikker på at det er belastningsskade ja, har kjent på disse smertene før.
Akkurat nå hjelper det ikke uansett hva slags underlag jeg trener på, like vondt.

Har forresten oppdatert spørsmålet mitt!
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Overbelastning & Overtrening
« #4 : 17. september 2008, 20:34 »
Det at du er psykisk syk og har en spiseforstyrrelse, forklarer det meste. Kroppen din tåler minimalt.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Overbelastning & Overtrening
« #5 : 17. september 2008, 20:57 »
Kroppen din har det ikke bra og du må ta det på alvor. Jeg vet (utifra tidligere innlegg) at du spiser altfor lite. Du kjører kroppen din på altfor lite drivstoff, rett og slett. Det er ikke rart at den reagerer som den gjør. Syns du skal ta en tur til legen og prøve å slappe av minst 5 dager fremover og spise så mye du føler du greier. Håper du kan prøve på det. Ønsker deg masse lykke til. Smiley

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Overbelastning & Overtrening
« #6 : 17. september 2008, 21:15 »
Jeg leser de nye oppdateringene dine og skjønner at du har en del å stri med. Det er ikke morsomt å være ute av stand til å trene. Det har jeg opplevd selv.
Du nevner at probleme kan skyldes overtrening. Overtrening kan få mange konsekvenser som stemmer godt med de symptomene du lister opp. Skal man komme seg som følge av overtrening er behandlingen MYE hvile over lang tid (uten særlig trening). Kroppen har en evne til å lege seg selv, så dersom overtrening er problemet blir du nok bra igjen så fort kroppen har fått hvilt seg tilstrekkelig.

I tillegg til at for mye trening kan få negative konsekvenser er det også mange andre faktorer som kan spille inn på en sliten kropp og sinn. Da tenker jeg livsituasjon ellers. De fleste av oss møter tunge stunder, og i de tunge stundene kan  kroppen få en ganske sterk reaksjon. Jeg vet ikke hvorvidt dette vedrører deg, men du nevner noe om at du er urolig inni deg og kjenner deg deprimert. Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med folk rundt meg om situasjonen, for det høres ikke ut som noen behagelig situasjon det du er inne i.

Du lurer på om det var dumt av deg å ta en fridag da du føler du skulle ha trent. Nei det var ikke dumt. Det var veldig smart! Synes ikke noen ting om at du skal føle noe slags press for å ut å trene. Jeg synes iallefall det høres ut som du trenger rikelig med hvile.

Vil forøvrig anbefale deg å ta opp dette med folk som er fagkyndige. Ta deg en tur til legen eller fysioterapeuten. Det ordner seg!

Fortsatt lykke til

Citius, Altius, Fortius

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Overbelastning & Overtrening
« #7 : 17. september 2008, 21:24 »
Explosive: Det du sier kan jeg kjenne meg litt igjen i.. Jeg har hatt en veldig tøff periode den siste tiden med mange nye utfordringer, særlig psykisk. For å håndtere alt dette så trappet jeg opp på treningen, og etter det har jeg fått meg en knekk.. Har bl.a så vondt i ryggen om dagen at jeg er helt kvalm
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Overbelastning & Overtrening
« #8 : 17. september 2008, 21:46 »
Jeg har vært i en lignende situasjon selv pusipusjenta. Trening kan være en fin terapi for å få utløp på tunge tanker osv. problemet er når det blir for mye. Trening løser egentlig ikke opp i noe av dette, spesielt ikke dersom problemene er ordentlig tunge. Det blir på en måte slik som at hodet ditt bestemmer seg for å bli kvitt psykiske utfordringer gjennom treningen.. da oppstår det selvsagt et problem når du ikke lengre er i stand til å trene. Kan sammenlignes med at du bestemmer deg for at du må ta en bestemt medisin for å bli frisk av noe... da oppstår det en god del problemer dersom du plutselig ikke er i stand til å ta den medisinen. Håper du skjønnner det jeg skriver.

Tror egentlig dette er noe du bør løse gjennom samtaler med andre, slik at du kan komme til bunns med problemene. Håper du ikke føler det er pinlig eller noe å være langt nede, dette kan skje med hvem som helst, og det skjer med svært mange. Greia er bare at man må løse opp i problemet, og det kan man noen ganger trenge hjelp til. Foreslår du først snakker med dine nærmeste, noen du virkelig kan snakke med, videre anbefaler jeg deg å ta kontakt med lege og være åpen ovenfor denne. En lege er nok mer til hjelp enn en fysioterapeut i denne situasjonen. Nok en gang, dette ordner seg.
Citius, Altius, Fortius

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!