Skrevet av Emne: slett  (Lest 8542 ganger)

Utlogget speedyy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

slett
« : 08. oktober 2008, 10:13 »
Ferdig
Pull up + milk = champion Grin

Utlogget Mr. Fredriks

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #1 : 08. oktober 2008, 10:18 »
Tror nok ikke vekten har så mye å si. Se på sprinterne i verdensklasse, ikke akkurat småtasser! Wink
Har nok mye med at du har anlegg for det. Men selvfølgelig har du 20kg fett på 50kg muskelmasse så vil en i fysikkens verden løpe tergere enn en på 55kg og 5 kg fett...
It's simple, if it jiggles, it's fat!

Utlogget speedyy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #2 : 08. oktober 2008, 10:21 »
takk for svar Wink
Pull up + milk = champion Grin

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #3 : 08. oktober 2008, 11:01 »
Det er forholdet mellom kraft/vekt som avgjør det, i tillegg til teknikk. Du kan godt bli raskere samtidig som du blir tyngre, hvis forholdet mellom kraft og vekt øker i kraft sin favør.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #4 : 08. oktober 2008, 11:06 »
vekta har noe å si ja, spesielt hvis ingen har trent noe sprint. Derimot er det slik at det er en fordel å ha en del muskler i overkroppen for å stabilisere bevegelsene under sprint. I tillegg til musklene i beina er rygg og bukmuskulatur veldig viktig. Dessuten er musklene rundt skulderen viktige, da bevegelsesfrekvensen der må følge beina, dessuten brukes armene aktivt for å løpe raskere.

Nå har ikke jeg noe greie på teknikken i løping, så det er sikkert noen andre som kan forklare det bedre, men det er altså ikke slik at vekta ikke har noe å si, det er bare det at fordelen av mer muskler i overkroppen oppveier ulempene den ekstra vekta fører med seg.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #5 : 08. oktober 2008, 11:15 »
Ja, på samme måte som man faller tyngre hvis man er feitere.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #6 : 08. oktober 2008, 11:27 »
Derimot er det slik at det er en fordel å ha en del muskler i overkroppen for å stabilisere bevegelsene under sprint. I tillegg til musklene i beina er rygg og bukmuskulatur veldig viktig. Dessuten er musklene rundt skulderen viktige, da bevegelsesfrekvensen der må følge beina, dessuten brukes armene aktivt for å løpe raskere.


Hvem trenger å trene overkropp for å følge bevegelsesfrekvensen til føttene når du løper? Da er du jaggu meg svak i overkroppen. Skal du bli god til å løpe bør overkroppsarbeid være noe av det du bryr deg minst om i styrkerommet. Du må trene på det du skal bli god til, og hvor mye krefter i overkroppen krever det egentlig å bevege hendene fram og tilbake uten motstand? Mage og rygg kan være greitt å trene av og til, men skulle jeg trent sprint ville jeg fokusert på knebøy, markløft, og step up (opptramp på et ben på en benk med vekter) kanskje litt situps. En stor brystkasse og giga skuldre og biceps vil være en stor ulempe i og med at du blir tyngre.

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #7 : 08. oktober 2008, 11:54 »
hvis vi her snakker om utrent ungdom som bare blir testet på 60 meter i gymmen, eller sprinter på fotballtreningen, så er det klart at det å være lett bør være en fordel, da det automatisk gir noe høyere kraft/vekt ratio. Alle i klassen vil jo ha noenlunde samme kraft ut av de beina Wink

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #8 : 08. oktober 2008, 16:24 »


Hvem trenger å trene overkropp for å følge bevegelsesfrekvensen til føttene når du løper? Da er du jaggu meg svak i overkroppen. Skal du bli god til å løpe bør overkroppsarbeid være noe av det du bryr deg minst om i styrkerommet. Du må trene på det du skal bli god til, og hvor mye krefter i overkroppen krever det egentlig å bevege hendene fram og tilbake uten motstand? Mage og rygg kan være greitt å trene av og til, men skulle jeg trent sprint ville jeg fokusert på knebøy, markløft, og step up (opptramp på et ben på en benk med vekter) kanskje litt situps. En stor brystkasse og giga skuldre og biceps vil være en stor ulempe i og med at du blir tyngre.


Dersom overkropp ikke er viktig i sprint er en stor del av sprinteliten i verden på feilkurs. Du har helt rett når du sier at det er viktigst å trene på det man skal bli god på. Men det betyr jo også at man egentlig bare trenger å løpe, for det er jo det man skal bli god på. Hadde det bare vært så enkelt å være sprinter, men det er det ikke. Spesielt for oss som ikke har afrikansk opphav. Skal man bli god i sprint må man tilføre kroppen egenskaper som gjør at den blir enda raskere. Derfor trener vi styrke og spenst, for at bena skal kunne gi fra seg mest mulig kraft i bakken på en hurtigst mulig måte. Det er dette som skaper framdrift. I tillegg til bena så har en sprinter en rekke andre faktorer som kan gjøre at han løper litt raskere. Her spiller overkroppen inn. Har man for svak overkropp i forhold til bena, blir det dårlig sammenheng i bevegelsesmønsteret. Dette vil være svært uheldig da bevegelsesrytmen og samarbeidet mellom overkropp og ben er svært viktig.
Når det gjelder styrke i overkropp kan man starte med å nevne armbevegelsene som skal arbeide som en skyvebevegelse som skal opparbeide kraft og fart for så å skyves bakover. denne bevegelsen er svært viktig for å hjelpe hofta og bena med å produsere kraft ned (En kan jo prøve å løpe med henda på ryggen og se hvordan det funker). For at armene skal være mest mulig effektive er de nødt til å være sterke.

Det andre man kan trekke fram med overkropp er mage og rygg, disse fungerer i stor grad som stabiliseringsmuskler som hjelper til å holde overkroppen oppreist for riktig løpsteknikk. I tillegg vil de holde overkroppen i riktig stilling i forhold til løpsretningen. Mage og rygg er styggviktig. nettopp derfor har de fleste sprintere i verdenstoppen godt markerte mage og ryggmuskler.

Konklusjon: Bena er viktigst, overkropp er viktig.

Er det en fordel å være lett dersom man skal løpe raskt? Kan vri om litt på spørsmålet, er det en fordel å være tung dersom man skal løpe raskt? nei! En lett kropp er enklere å bevege kjapt. Tyson Gay, regjerende verdensmester. Husker ikke hvor høy han er, men tipper ca 1.80. I allefall veier han 67 kg. Sprintere er ikke spesielt tunge.   
Citius, Altius, Fortius

Utlogget Ørjan

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 248
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 248

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #9 : 08. oktober 2008, 17:21 »
Dersom overkropp ikke er viktig i sprint er en stor del av sprinteliten i verden på feilkurs. Du har helt rett når du sier at det er viktigst å trene på det man skal bli god på. Men det betyr jo også at man egentlig bare trenger å løpe, for det er jo det man skal bli god på. Hadde det bare vært så enkelt å være sprinter, men det er det ikke. Spesielt for oss som ikke har afrikansk opphav. Skal man bli god i sprint må man tilføre kroppen egenskaper som gjør at den blir enda raskere. Derfor trener vi styrke og spenst, for at bena skal kunne gi fra seg mest mulig kraft i bakken på en hurtigst mulig måte. Det er dette som skaper framdrift. I tillegg til bena så har en sprinter en rekke andre faktorer som kan gjøre at han løper litt raskere. Her spiller overkroppen inn. Har man for svak overkropp i forhold til bena, blir det dårlig sammenheng i bevegelsesmønsteret. Dette vil være svært uheldig da bevegelsesrytmen og samarbeidet mellom overkropp og ben er svært viktig.
Når det gjelder styrke i overkropp kan man starte med å nevne armbevegelsene som skal arbeide som en skyvebevegelse som skal opparbeide kraft og fart for så å skyves bakover. denne bevegelsen er svært viktig for å hjelpe hofta og bena med å produsere kraft ned (En kan jo prøve å løpe med henda på ryggen og se hvordan det funker). For at armene skal være mest mulig effektive er de nødt til å være sterke.

Det andre man kan trekke fram med overkropp er mage og rygg, disse fungerer i stor grad som stabiliseringsmuskler som hjelper til å holde overkroppen oppreist for riktig løpsteknikk. I tillegg vil de holde overkroppen i riktig stilling i forhold til løpsretningen. Mage og rygg er styggviktig. nettopp derfor har de fleste sprintere i verdenstoppen godt markerte mage og ryggmuskler.

Konklusjon: Bena er viktigst, overkropp er viktig.

Er det en fordel å være lett dersom man skal løpe raskt? Kan vri om litt på spørsmålet, er det en fordel å være tung dersom man skal løpe raskt? nei! En lett kropp er enklere å bevege kjapt. Tyson Gay, regjerende verdensmester. Husker ikke hvor høy han er, men tipper ca 1.80. I allefall veier han 67 kg. Sprintere er ikke spesielt tunge.  

Han veier 75kg og er 180cm høy. Wink

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #10 : 08. oktober 2008, 17:34 »
Bolt passer vel ikke helt inn i sprinter-profilen men stoppet ikke han allikevel Wink

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #11 : 08. oktober 2008, 17:48 »
Han veier 75kg og er 180cm høy. Wink

Takk. Leste et intervju med han der han sa han var 67 kg. Kunne vært et gammelt intervju. Kanskje han har bulimi....
Citius, Altius, Fortius

Utlogget [HE-Man]

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 287
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 287

  • Sheiko
Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #12 : 08. oktober 2008, 17:59 »
Tror nok det ja, neppe helt nede i 67kg.

Utlogget Dummen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 133
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 133

Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #13 : 12. oktober 2008, 16:33 »
Springer man fortere hvis man er lettere?
Fordi jeg springer fra alle på fotball laget mitt.
Er 13 år er 156 og veier ca 42, 43 kg. Mens de andre er ca 160-172 og veier fra 45-70.
Eller er det fordi jeg har mye eksplovitet ?


Er nok mest genetisk betinget. Jeg har alltid vært veldig rask selv, noe som er medfødt Smiley

Utlogget Explosive

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 101
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 101

  • It ain`t over `til it`s over!
Sv: Springer man fortere hvis man er lettere?
« #14 : 12. oktober 2008, 18:22 »
Dette med letthet bør settes i sammenheng med hva en legger i utrykket "å springe fort". Snakker man om akselerasjonsfart eller maksfart.

Når det gjelder akselerasjonsfart er det en stor fordel å være meget sterk i lårmuskulatur, framside og bakside. God styrke her i tillegg til stor eksplosivitet kan slå positivt ut på løp fra
10-60 m. Mange kulestøtere er kjent for å løpe raskt på 10-20m og de gutta er ikke blant de letteste. Løper man fra 10-20 m stilles det ikke like stort krav til muskulær utholdenhet og bevegelighet som i løp fra 30m og opp til f eks 200m. I korte løp gjelder i stor grad rå eksplosivitet og styrke.

Når det kommer til lengre løp fra 30m til 200m stilles det et mye større krav til rå eksplosivitet, mer utholdenhet og smidigere muskulatur enn i korte løp. Her kan man snakke om maksfart. Maksfart har en større sammenheng med leggmuskulatur og hoftebevegelser. Dersom en ser på moderne sprintertyper som Asafa Powell,Usain Bolt og Jayse Ndure ser man at de er slanke og har en vanvittig maksfart. Dette betyr ikke at de er best i verden på 30m, her har nok sprintertyper som Maurice Green, med kraftig lårmuskulatur en større fordel.

Å være feit er uansett ingen fordel dersom man skal løpe fort, men det går an å være tung og løpe raskt på korte distanser dersom man er sterk og veldig eksplosiv.   
Citius, Altius, Fortius

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!