Skrevet av Emne: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?  (Lest 27633 ganger)

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #15 : 10. oktober 2008, 21:27 »
Jeg ville sittet, uten tvil! Kort sikt vil jeg ikke uttale meg om, men på lang sikt har vi en nedside nå som virker liten i forhold til den potensiell oppsiden. Mange selskaper ser voldsomt billige ut når vi ser på hvilke verdier som ligger i selskapet (eks. Aker som har utrolig mye cash).

Hilsen en med over 100% avkastning siden september.   Grin

Da har du vel kjørt Bearfond eller drevet med shorting?

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #16 : 10. oktober 2008, 21:36 »
Regner med at de aller fleste som har penger i aksjefond og som er lure nok til å spare månedtlig tenker langsiktig.  Om ti år så vil jeg tro at dette bare vil være en liten bulk i kurven... 
Hadde jeg hatt mye kontanter nå så har jeg tatt sjansen å kjøpt enkeltaksjer i noen trygge selskaper med mye kapital og lang historie (som Knut M skriver).  Til våre håper og tror jeg at Oslo Børs er godt over 400 igjen.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #17 : 10. oktober 2008, 21:38 »
.

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #18 : 10. oktober 2008, 21:46 »
lønner det seg ikke å ta de ut kjapt som bare faen og sette de inn på høyrentekonto nå? Også så fort man ser at børsen er på veg oppover igjen så setter man de inn igjen? Alle som har penger i aksjefond (megselv inkludert) taper bare penger nå ialfall.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #19 : 10. oktober 2008, 22:15 »
lønner det seg ikke å ta de ut kjapt som bare faen og sette de inn på høyrentekonto nå? Også så fort man ser at børsen er på veg oppover igjen så setter man de inn igjen? Alle som har penger i aksjefond (megselv inkludert) taper bare penger nå ialfall.
Hvordan skal du vite når du skal sette inn igjen?  Vet du om det er på vei opp eller ned nå? 

Da gjør du jo det "alle" gjør feil i disse tider. Kjøper når det er vei opp og selger når det er på vei ned.  Langsiktighet er kjedelig, men lønnsomt.

Man har ikke tapt en dritt før man har tatt ut andelene.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #20 : 10. oktober 2008, 22:37 »
Da har du vel kjørt Bearfond eller drevet med shorting?

Derivathandel på obx. Futures og opsjoner Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #21 : 11. oktober 2008, 16:55 »
Det er krise nå, den kan vare bare noen månder eller som jeg tror kan vare ut i 2010.

Kanskje du vil forklare hvorfor du mener det? Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #22 : 13. oktober 2008, 14:21 »
sitter på den. Det MÅ snu en dag:)

Har råd til å la være å realisere med tap:)

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #23 : 13. oktober 2008, 16:54 »
Orion Securities trekker frem åtte grunner til å kjøpe aksjer:

1. Børsen har gått for langt i å inndiskontere negative nyheter. Alt vi trenger å frykte nå, er en depresjon, men det er lite trolig.

2. Likviditetsskvisen skapt av finanskrisen har resultert i tidenes opphørssalg på Oslo Børs.

3. Veksten i den globale middelklassen lar seg neppe stanse. Det vil gi fortsatt høye olje-, mat- og råvarepriser.

4. OPEC vil om nødvendig forsvare oljeprisen.

5. Dollaren er sterk og kronen svak.

6. Bank- og kredittmarkedsfunksjonen vil trolig være gjenopprettet innen årsskiftet.

7. Finans- og pengepolitikken vil rettes inn mot å stimulere veksten. Inflasjon er gårsdagens problem.

8. Historien viser at det som regel er bedre å kjøpe når prisen er riktig enn når situasjonen er riktig.




Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #24 : 13. oktober 2008, 17:00 »
Kanskje du vil forklare hvorfor du mener det? Smiley

Forresten! TUSEN TAKK TIL DEG UAC som satte meg på tanken med derivathandel. Du skulle nesten (bare nesten  Wink) hatt en liten % av avkastningen min.  Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #25 : 14. oktober 2008, 08:18 »
Hyggelig å høre at det går bra. Smiley


Orion Securities trekker frem åtte grunner til å kjøpe aksjer:

1. Børsen har gått for langt i å inndiskontere negative nyheter. Alt vi trenger å frykte nå, er en depresjon, men det er lite trolig.

2. Likviditetsskvisen skapt av finanskrisen har resultert i tidenes opphørssalg på Oslo Børs.

3. Veksten i den globale middelklassen lar seg neppe stanse. Det vil gi fortsatt høye olje-, mat- og råvarepriser.

4. OPEC vil om nødvendig forsvare oljeprisen.

5. Dollaren er sterk og kronen svak.

6. Bank- og kredittmarkedsfunksjonen vil trolig være gjenopprettet innen årsskiftet.

7. Finans- og pengepolitikken vil rettes inn mot å stimulere veksten. Inflasjon er gårsdagens problem.

8. Historien viser at det som regel er bedre å kjøpe når prisen er riktig enn når situasjonen er riktig.





Vel - er disse gutta de rette å stole på? Jeg tror hovedproblemet i dag, og en av grunnene til at krisen kan bli lenger enn mange tror, er nettopp på grunn av folk som dette. Det er fremdeles for mange som er positive. Markedet har en tendens til ikke å snu før den dummeste i markedet også begynner å tro på nedsiden - da kommer markedet opp igjen. Det som skjer nå er for krusninger å regne hva gjelder oppside.

Ellers en lite kommentar til pkt 8 også. Å kjøpe når prisen er riktig? Når er den det når markedet pr. def alltid har rett? I situasjoner som dette er det beste å kjøpe når markedet faktisk har snudd i stedet for å lete etter bunnen. Man går kanskje glipp av de første 15-20% men markedet har fortsatt en betydelig oppside etter dette. Å lete etter bunnen i et markedet krever ikke så mye annet enn en god porsjon flaks.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #26 : 14. oktober 2008, 09:25 »
Jeg satser på aksjer når renta er lav, og setter pengene i banken når renta begynner å nærme seg 5% og mer.

Hovedgrunnen til at jeg tror dette fungerer bra, og det har funka supert for meg er følgende:

Når renta er lav er det godt med kapital i markedet og renteutgiftene er lave. Under slike forutsetninger er det enkelt å være aksjeselskap og tjene penger.

Når renta er høy er det vanskelig å skaffe kapital og renteutgiftene er høye. Under slike forutsetninger er det vanskelig å være aksjeselskap og inntjeningsmarginene er små.

Når renta er høy bør man ha pengene i banken! Period! Grunnen er såre enkel... Man har ikke sjans til å tjene penger på børsen fordi den sliter med høy rente. Og hvorfor ta sjansen når man allikevel får bedre avkastning i banken. (En norsk bank vel å merke, medlem av bankgarantifondet).

Min læresetning er lav rente=aksjer, høy rente=banken
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #27 : 14. oktober 2008, 09:29 »
Ellers en lite kommentar til pkt 8 også. Å kjøpe når prisen er riktig? Når er den det når markedet pr. def alltid har rett? I situasjoner som dette er det beste å kjøpe når markedet faktisk har snudd i stedet for å lete etter bunnen. Man går kanskje glipp av de første 15-20% men markedet har fortsatt en betydelig oppside etter dette. Å lete etter bunnen i et markedet krever ikke så mye annet enn en god porsjon flaks.

Nå er det vel flere som mener at bunnen er nådd, og oppgangen er påbegynt? Ref Asia, OBX, etc..
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #28 : 14. oktober 2008, 09:34 »
Når renta er høy bør man ha pengene i banken! Period! Grunnen er såre enkel... Man har ikke sjans til å tjene penger på børsen fordi den sliter med høy rente. Og hvorfor ta sjansen når man allikevel får bedre avkastning i banken. (En norsk bank vel å merke, medlem av bankgarantifondet).

Min læresetning er lav rente=aksjer, høy rente=banken

Du er jo ikke verre en den gjengse risikoaverse personen i dette landet. Du vil alltid sikre deg. Økt risiko=økt gevinst- og tapsmuligheter. Etter mitt syn er børseksponering ikke hensiktsmessig hvis du alltid er ute etter minimal risiko. Da kan man heller sitte long på ulike andre aktiveklasser. Det absurde er jo at nå som børsen er på sitt laveste, empirisk sett, er når det er minst risiko forbundet med handel. Og det er nettopp nå du mener at man skal putte pengene i banken. Smiley

I tillegg eliminerer du derivathandel som mulighet når du avskriver muligheter som følge av renteendringer. Snakk med Rasmus. Grin
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #29 : 14. oktober 2008, 09:42 »
Nå er det vel flere som mener at bunnen er nådd, og oppgangen er påbegynt? Ref Asia, OBX, etc..

Jo, og jeg tror kanskje de mener det litt for tidlig, også sett i forhold til andre endganger.

For å si det på en annen måte, jeg hadde ikke begynt å kjøpe nå om jeg ikke hadde kjøpt før. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!