Skrevet av Emne: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?  (Lest 27635 ganger)

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #45 : 16. oktober 2008, 09:17 »
.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #46 : 16. oktober 2008, 14:14 »
Hva er egentlig derivathandel og derivater?

Derivathandel er vel bare felles betegnelse for mer kortsiktig spekulasjon i opsjoner etc. Correct me if I'm wrong, er litt shabby på økonomi egentlig...

Utlogget Rødhette

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 740
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 740

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #47 : 16. oktober 2008, 14:32 »
Her kan du lese om derivater:

http://www.oslobors.no/ob/derivatbrosjyrer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #48 : 17. oktober 2008, 08:42 »
Null problem med å gjøre selve handelen, men det høres jo litt for banalt ut at strategien skal være så enkel?

Strategien kan virke banal nok den, men det betyr jo ikke at den ikke trenger å fungere. Strengt tatt er det bare et veddemål.

Sitat
Hva betyr at the money? Salgsoppsjoner med lang løpetid nå - er ikke det dumt, eller tror du at det vil fortsette å stupe?

At-the-money er der markedet ligger pr. i dag (eller akkurat nå sånn ca.).
Salgsopsjoner betyr ikke nødvendigvis at man tror på nedsiden. Jeg snakket om å SELGE salgsopsjoner, dvs. at jeg får premien men bærer risken for nedsiden. Går markedet opp får jeg premien, går markedet ned blir det jævlig dyrt... Wink Skummelt å gjøre, men begynner å bli fristende. Merk dog at for å gjøre noe slikt må man stille sikkerhet, og i disse tider betyr det STOR sikkerhet målt opp mot underliggende verdi.


Sitat
PS: Volatilitet på OBX opsjoner vil vel i teorien 0- ettersom kursen følger indeksen 100%? Eller vil det si at den har samme volatilitet som oslo børs har i forhold til andre markeder?

Volatilitet beregner du for et produkt alene. Når OBX beveger seg mye er det denne volatiliteten opsjonene prises etter da det er dette som er det underliggende produktet. Men samtidig er det neppe mange som vil selge opsjoner i disse dager noe som medfører at volatiliteten produktene prises etter er svært høy pga. fravær av selgere.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #49 : 17. oktober 2008, 13:58 »
Men da skjønner jeg deg Wink Har man råd til å tape er det jo bare å kjøre på Wink Hva tenkte du å selge salgsopsjoner på da, om du vil dele det? OBEX er jo godt på vei oppover nå i dag, ikke overraskende ettersom den amerikanske børsen gikk opp i går. Troen på at ting ordner seg, i tillegg til økt oljepris fra neste uke av (mest sannsynlig) vil kanskje gjøre at ihvertfall den norske børsen fortsetter å øke? Fristende å kjøpe langtids ja... Tjener jo så sykt mye om det går inn!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #50 : 17. oktober 2008, 14:03 »
Jeg tror ikke vi her helt ferdig enda egentlig. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #51 : 20. oktober 2008, 20:08 »
Bra stigning i dag, dagen før kvartalsrapportene fra de store gigantene på den norske børsen.

Hydro ventes å levere dårlig, det er store forventninger hos REC i tillegg til at de fikk milliardkontrakt i dag. Det pønskes i om oljeprisen kan presse ned oljeriggselskapene og tilhørende - men oljeprisen ser ut til å stige litt - i tillegg til at OPEC vil gjøre sitt til det samme. Hva tror folk? Blir dette en uke i pluss? Sitter med fingeren på avtrekkeren for å invistere i at OBX har en stigning, men er litt på vippepinnen ettersom det var særs negative tall de siste dagene av forrige uke. MEN det fulgte den amerikanske, og de øvrige børsene ganske hånd i hanske - og de samme børsene viser positive tendenser fra slutten av forrige uke og i dag.

Er dow jones i relativt sterkt pluss når den stenger, i tillegg til at kvartalsrapportene i morgentimene gode så tror jeg at jeg kjører på... Spennende!






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Peter123456

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 668
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 668

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #52 : 20. oktober 2008, 22:46 »
Ingenting som hindrer deg så lenge du er over 18 (som jeg tror du må være for å opprette VPS-konto). En fond er det vel i grunn ingenting som hindrer deg direkte; men jeg vil anta at volatiliten på opsjoner nå er priset MEGET høyt uten at jeg har sjekket det, å følgelig er det ikke nødvendigvis det rette å gjøre.

Det fristende nå er selvsagt å selge at-the-money salgsopsjoner med lang løpetid. Skummelt som pokker, men hva er livet uten litt risiko... Cool

Ja opsjonene prises utrolig høyt for tiden, noe som sier seg selv. Et eksempel er når jeg shortet w180. I et "vanlig" marked så skulle jeg kun fått 20-50 øre for den, i stedet fikk jeg 7,5. Helt villt. ( Std til vanlig er vel ca 30, nå kan den fort ligge rundt 90)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #53 : 25. oktober 2008, 07:03 »
Så nådde vi altså enda en ny bunn.... biggrin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #54 : 27. oktober 2008, 09:16 »
Nok en ny "nedre rekord" settes i morgentimene i dag... Spørsmålet er om vi bryter 200 snart.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #55 : 27. oktober 2008, 09:19 »
Aksjer - vinnere og tapere
Topp 5   +/- %
   STL   -3,65%
   REC   -6,20%
   YAR   -7,37%
      -
      -
Bunn 5   +/- %
   YAR   -7,37%
   REC   -6,20%
   STL   -3,65%
      -
      -

Er ikkje videre stor handel på gang heller. 210 er ikkje så gale da ? ^^
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #56 : 27. oktober 2008, 10:04 »
Nok en ny "nedre rekord" settes i morgentimene i dag... Spørsmålet er om vi bryter 200 snart.

Fikk spørsmål i går fra en som ikke har fulgt med så mye. - "Tror du vi får et krakk i aksjemarkedet snart"? Grin
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #57 : 27. oktober 2008, 10:23 »
Ikke dårlig å ikke ha fått med seg noe enda. Selv tror jeg at vi fortsatt har en vei å gå, i hvert fall for Oslo børs sin del. Så får vi se hva Gjedrem finner på førstkommende onsdag, selv om han, i hvertfall i mine øyne, er spilt ut over sidelinjen akkurat i dagens situasjon. Strengt tatt burde vel hele mandatet revideres.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #58 : 27. oktober 2008, 11:05 »
Ikke dårlig å ikke ha fått med seg noe enda. Selv tror jeg at vi fortsatt har en vei å gå, i hvert fall for Oslo børs sin del. Så får vi se hva Gjedrem finner på førstkommende onsdag, selv om han, i hvertfall i mine øyne, er spilt ut over sidelinjen akkurat i dagens situasjon. Strengt tatt burde vel hele mandatet revideres.

Du er ikke den første jeg har hørt det av denne uken. Personlig har jeg ikke noen formening om hvorvidt andre burde tiltre, da det eneste han er direkte skyldig i er å være for konservativ. Men det blir spennende å se hva som skjer til uken ja..

Litt off-topic; min gamle arbeidsgiver, en finansinstutisjon, har kuttet 40 årsverk den siste tiden. Hodene ruller. Nå er flere isatt arbeidsnekt og. Snakk om å være strømlinjeformet. Grin Jeg byttet nok jobb i rett tid..
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Aksjefond... Stikke av med restene, eller vente...?
« #59 : 27. oktober 2008, 13:28 »
Greit nok at det går nedover, men det er noen aksjer som virkelig skyter fart oppover!

Revus opp 114,92%






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!