Skrevet av Emne: NeDD`s sykkel logg  (Lest 218540 ganger)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: NeDD`s oppkjøring mot Birken 2010!
« #450 : 30. august 2010, 19:33 »
Bra jobba  Cheesy Du må da ha tapt en god del min. på den starten og bremsetrøbbelet?
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s oppkjøring mot Birken 2010!
« #451 : 31. august 2010, 08:02 »
Takker! Smiley Var gøy å være med. Tok en brainstorm og skrev ned alt jeg husket, slik at jeg har dette nedskrevet til senere. Greit å ha til å se tilbake til.

I starten vet jeg ikke hvor mye jeg tapte, for jeg kjørte på maks oppover mot Skramstad, så det var nok ikke noe å hente her. Det at jeg mistet gruppa mi irriterte veldig. Det å få pès og menge seg med like gode er viktig for å få maks klaff, men heller ikke her føler jeg at jeg hadde mer å gå på. Det var kun siste nedoverbakker jeg følte jeg hadde mer å gå på. Utenom nedkjøringene som var fra gåpartiet til Storåsen.
Så at gjennomsnittfarten var 35,9km/t fra Storåsen til mål, så det gikk jo fort, selv om jeg rant mye av tiden på asfalten og på grusvegene i skogen.
Hadde jevnt og fint driv på slettene og i skogpartiet. Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Film på VG:
http://birken.vgtv.no/rittet10/?do=rider&id=2624

Skramstad: Vi er en god gjeng. Jeg er i bakre del. Reiser meg over matten.
Kvarstad: Jeg er langt bak til høyre i en stor pulje. Se
Storåsen: Jeg og en kar i grønn jakke har en ting til felles. Ingen bremser. Ble noe drøs nedover mot mål.
Ballettbakken: Kommer i grei fart rett etter han i grønn jakke.
Mål: Jeg kommer litt gjemt bak. Liten stående spurt viser i bakgrunnen.

Siste update: Ble altså nummer 995 totalt! Cheesy

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Det er viktig å glede seg over ens prestasjoner gjort med basis i egne mål!
Svogeren min som syklet i M40-44 hadde f.eks bare ca 11 minutter dårligere tid enn han som var vinner av eliteklassen (og forsåvidt han som vant M40-44 også).....og var sikkert fortørnet! Slikt forstår ikke jeg! Smiley



Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: NeDD`s oppkjøring mot Birken 2010!
« #454 : 31. august 2010, 16:18 »
Takker! Smiley Var gøy å være med. Tok en brainstorm og skrev ned alt jeg husket, slik at jeg har dette nedskrevet til senere. Greit å ha til å se tilbake til.

I starten vet jeg ikke hvor mye jeg tapte, for jeg kjørte på maks oppover mot Skramstad, så det var nok ikke noe å hente her. Det at jeg mistet gruppa mi irriterte veldig. Det å få pès og menge seg med like gode er viktig for å få maks klaff, men heller ikke her føler jeg at jeg hadde mer å gå på. Det var kun siste nedoverbakker jeg følte jeg hadde mer å gå på. Utenom nedkjøringene som var fra gåpartiet til Storåsen.
Så at gjennomsnittfarten var 35,9km/t fra Storåsen til mål, så det gikk jo fort, selv om jeg rant mye av tiden på asfalten og på grusvegene i skogen.
Hadde jevnt og fint driv på slettene og i skogpartiet. Smiley


Fort gjort å få litt for høy puls med det stresset i starten da(og ta den med videre) og som du nevner viktigheten av å ligge i riktig gruppe.
Men sånn er livet og terrengsykling byr jo ofte på noen overraskelser har jeg funnet ut... Ohmy
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Jepp! For min del har jeg nådd målene med god(og knusende) margin, og oppnådd tider og gjennomsnitts hastigheter på ritt som jeg bare drømte om. Skal skrive litt om dette etter helgen, for da er sesongens siste ritt over. Tenkte å lage en oppsummering og samle rittene. Det kommer. Smiley

I går var jeg og tok laktak og terskeltest. Fikk også indelt mine treningssoner, 1-5.

Kort forklaring og info:
Makspuls ca. 198.
Terskelen er på 3,2 laktat
Watt-terskelen min er på 244w.
Pulsterskel 165 slag, altså 82-83% av makspuls.




Lengre og mer avansert forklaring:
Fikk tilbud om å ta en test for å sjekke om formen var der, og om treningen har fungert som den skal.
600kr og jeg fikk adgang til en sykkel som minnet om en blanding av spinning- og argometersykkel.
Kjørte 15 minutters oppvarming for meg selv før selve programmet startet.
Selve testen ble delt opp i 10 min oppvarming og viderefulgt med belastning for hvert 4. minutt.
Jeg for min del fikk da 25 minutter. Dette var fordi jeg føler jeg trenge god oppvarming for å være klar, samt tråkke litt for å evt. bli kvitt stølheter etter birken.

Varmet opp på 90watt belastning. Lå på 80 rpm i tråkkhastighet.
Videre ble belastninger som følger: 160, 185, 210, 235, 260, 285 og 310 watt. Spurtet i slutten for å få makspuls og hadde da 500 watt Wink
Etter de to første målingene så fant de ut at terskelen min var 3,2 laktat, så nå var det bare å kjøre på med mer watt for å se hvor mye jeg tålte, og hva jeg var god for.

Ved målingene så viser det tydelig hvilke pulssoner jeg har prioritert når jeg har trent.
I sone 1, 140 slag / 70% puls, så er lakttatdannelsen under 1. Dette er tempo i vanlig langkjøring.
Langturer og turene til jobb har blitt trent i denne sonen, så det viser igjen at kroppen er vandt med denne lave belastningen.

Når pulsen kom opp i 145 slag / 72-73%, så steg laktatdannelsen ganske mye. Dette er sone 2 for meg, og her viser det virkelig igjen at jeg dette er en sone jeg ikke har trent i. Dette er bevisst. For meg er sone 2 helt ubrukelig når det gjelder sykling. Som langtur er det for fort, og på ritt er det mye for sakte, så derfor har jeg så å si ingen treningsminutter i denne sonen.

Når man stiger litt høyere i sone 2, så kommer duppen i laktatdannelsen. Dette er viser at jeg produserer 0,5 mindre laktat ved å ligge på 150 slag / 75% enn å ligge på 145 slag / 72-73%. Dette er morro. Jeg blir mindre sur i beina om jeg tråkker litt fortere og får mer puls, enn om jeg ligger rett over rolig tempo. Smiley
Sone 3 trente jeg hele vinteren med styrketråkk og intervaller på spinning. Dette viser igjen på testen.

Mer watt ble kjørt på og jeg fikk passert terskelen. Denne ble som tidligere nevnt lagt på 3,2 i laktat. Altså alt over dette, og jeg gradvis fyller musklene med melkesyre. 165 slag og 82-83% av makspuls med en watt på 244. Veldig fornøyd med dette. Høres lavt ut med kun 82/83%, men husk at dette er puls som er uten melkesyre. En puls og watt jeg kan ligge på over særdeles lang tid, uten å gå stiv.

La på mer watt og det var på tide å finne ut det jeg ønsket. Hadde intervallkjøringene i sone 4 hjulpet? Hadde alt blodslitet nær makspuls gitt effekt? Var kroppen i stand til å bli kvitt syre, eller redusert produksjon ved høy puls?
Jepp! Grin Kurven gikk nedover når jeg kom over 172 slag / 86% av makspuls. Jeg produserte 0,5 mer laktat med denne pulsen, enn å ligge på 175-176 slag / 87-88% av makspuls. Dette vil altså si at jeg blir fortere stiv om jeg ligger på 86%, enn om jeg gir på litt mer og ligger på 87-88%.
Ved å ligge på en puls på 87,5%, så er laktatproduksjonen 3,4. Altså 0,2 over terskel.
Ved å ligge på denne pulsen vil jeg gradvis bli stiv og få melkesyre. Men ved så liten differanse i forhold til terskel, så viser det at denne pulsen vil være optimal for meg på ligge på for å yte maks, uten å gå stiv med en gang. Dvs. at på ritt, så bør gjennomsnittspulsen min ligge på ca. 87,5%, kanskje noe over si man blir litt ekstra oppgiret i konkurranser. Puls under dette, og jeg har "sløst" da dannelsen er litt høyere rett under dette.
Så om jeg har hatt 87,5% i snitt eller høyere på rittene i år, så har jeg ligget på hva jeg tåler og litt mer enn hva jeg tåler. Så nå er det bare å gå tilbake i loggen og se hva gjennomsnittet har vært.  Cool

Med denne testen fikk jeg altså bevist hvilken puls jeg har trent for å bli god i, for å si det enkelt.
Kroppen har blitt vandt til å tåle anstrengelsen ved å ligge på intervallene jeg har kjørt i sone 4.
Nå fikk jeg også vite hva som var terskelgrensen min, og at jeg nå kan vite når jeg kommer til å stivne og ikke.
Men husk at dette er tall som forteller formen NÅ. Den blir ikke lik nå som jeg har sluttet med intervaller og siste ritt blir på søndag. Nå skal jeg kun kjøre styrketrening, styrketråkk og rolige turer fremover. Så i vinter, vil ikke en ny test gitt samme resultat.

Mine ideelle treningsoner med dagens form:

Sone 1: -70,5%
Sone 2: 71-79%
Sone 3: 79,5-89%
Sone 4: 89,5-90,5
Sone 5: 91-

Veldig liten sone 4!

Mange tar nok en slik test i forkant eller mitt i en sesong, men jeg har aldri kommet på tanken.
Så neste blir det nok at jeg tar testen ved første formtopp, og da håper jeg såklart på forbedring.
Er fornøyd  biggrin


PS! Husk at jeg er en mosjonist, ikke aktiv! Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD er fornøyd med Birken. Terkseltest er nå logget.
« #456 : 03. september 2010, 07:31 »
Hvilken utveksling har du foran da? 53/39 eller mindre?
50/34 var utvekslingen.

Hadde meg en rolig tur igår for å la beina gå litt. Sesongens siste ritt på søndag.
Været er meldt bra, og et såpass flatt ritt vil mulig gi høyeste gjennomsnittsfart noen sinne?

Fra turen i går. Nærbøløypen. Kanonvær med sol.

Tid: 1 t 54
Forbrenning: 1433kcal - 55% fett
Gjennomsnitt puls: 68%
Maks puls: 82%
Lengde: 5,2 mil
Gjennomsnitts fart: 27,4km/t
Maks fart: 48,65km/t

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD er fornøyd med Birken. Terkseltest er nå logget.
« #457 : 06. september 2010, 13:01 »
Sesongens siste ritt er over. Sesongen er nå også over!

Jæren Hausttur, 90km, tid 2.25.20, 37,15km/t snittfart.
18 grader, ingen vind, sol og god stemning. Perfekt rittvær.


Hadde for anledningen fått lånt meg far sin Ridley Damocles til å avslutte sesongen på.
En helkarbons ramme med godt richey utstyr samt godt gir/kjede utstyr. Noe lettere enn alu-giant´n jeg har syklet på sålangt. Hovedforskjellen var den raske og presise giringen. Merket også at jeg trillet veldig bra, men det kan være pga. det ikke var vind. 


På menyen for dette rittet var det 1 stk drikkeflaske med vann, 1 med sportdrikk.
Så var det samme varer som på Birken og tidligere i sesongen.
Den store grønne tok jeg etter å ha syklet en time, mens den oransje etter ca. 1,50.



Ut fra start gikk det i kanonfart. Titalt aktive som var med, så farten lå i 45-55km/t på flat veg første kilometer før det kom en lang og slak stigning. Da var det takk og farvell til de aktive.
De beste turrytterne dannet en liten gruppe litt bak dem, og videre bakover ble det små grupper etter nivåene vi andre var i. Opp mot toppen var vi 5 stk, 4 menn og en dame som akkurat ikke fikk hentet inn den større gruppa på ca. 10-15 stk som var forran oss.

Vi kjørte på og fikk dannet en rulle slik at vi fikk opp farten og tempoet ble nokså høy over terskel for alle 5. Vi tittet bak oss, og så at en sverm med syklister kom jagende bak., så vi roet ned og bare ventet på å bli tatt igjen.
35 ryttere tok oss igjen, så vi ble en kanonbra gjeng på 40 stk. Tempoet var høy, men uten vind og med så stor rulle, så koster det ikke mye krefter å ligge i 40-45km/t på flatene. Er det sekundene man er fremme det røyner på, ellers så er det sone 3 kjøring. I snitt vertfall.
Da vi var halvveis i løpet, så gikk vi inn i en relativ lang og bratt bakke. Usikker på prosentstigning, men ved makspuls holdt jeg ca. 20km/t i "perfekt" tråkkfrekvens. En kar tok virkelig initiativ og kjørte maks oppover. Gruppa skilte seg i og delte opp i gutter og menn Wink og flere falt av.



Fra toppen og ned mot Kvernaland ble det kjørt rulle blandt oss fremderste, men de bak hentet seg inn i dragsuget. Ganske action, og adrenalinet kokte i meg da jeg så at vi strakk og sprakk feltet.

Gleden ble kortvarig. Punkterte på Kvernaland og måtte stoppe. Hele gjengen syklet i fra meg, samt de 2`er gruppene som hadde blitt dannet av de som falt av. Fikk av bakhjulet og skulle til å ta ut indreslangen da det tilfeldigvis stopper en følgebil og har en ferdig og klar bakfelg det bare er å sette på! Tråkket de neste kilometrene som en gal for å prøve å ta dem igjen. Det var ikke sjangs. Lå i 35-40km/t og 92-93% puls, men det holdt ikke. Kom til en lang slette forbi Klepp og Klepp svømmehall, men så de ikke ved enden av sletta en gang. Roet litt ned og begynte å "tenke klart" om planen videre. Jeg kom til en bakke hvor jeg hadde planlagt med dama at hun skulle stå på toppen, og stoppet det. Hadde da funnet ut at en gruppe bak meg ville ta meg igjen uansett om jeg lå i 35km/t alene, da de mest sansynlig lå i 40km/t+ selv, så jeg stoppet og pratet med henne før riktig nok, kom det en pulje. Da de kom opp mot bakketoppen begynte jeg å trø i veg, og jeg deltok på rulla deres.. Dette var gjengen som ofte har kommet 10-15 minutter bak meg på rittene hittil i år, så jeg visste at jeg ville klare å holde følge. Nå tenkte jeg at jeg får bra tid, selv om jeg falt av gruppa jeg lå i tidligere grunnet pungtering. Årets siste ritt, så nå gjaldt det bare å fullføre og nyte godværet resten av dagen. På veg mot mål fikk jeg merke at det var "lettere" å ligge 2-3km/t saktere på rulle. Det hadde mye å si på pulsen i forhold til å ligge i gruppa fremfor. Måtte se på speedoet opp til flere ganger for å sjekke at det gikk fort, siden pulsen hadde sunket. Så når jeg tenker tilbake til intervalløktene, så husker jeg jo veldig godt at 35km/t var mye hardere enn 32km/t, så ikke rart at det ble lettere på en rulle også. Vell inne til mål, og godt fornøyd tross alt.

Lite folk som tok bilder, men fant et bra den kjekke bakken Wink


Tall:
Tid: 2 t 25 min 20 sek
Lengde: 9 mil
Gjennomsnitts fart: 37,15km/t
Pulsklokka klikket. Gikk mye i 0 i puls samt at jeg restartet etter 1 time, så tallene blir vanskelige å slå sammen. Velger derfor å droppe pulsmålingene.

Nå blir det lite trøing å lese om i loggen fremover. Skal skrive en oppsummering fra sesongen når jeg gidder en gang, men det blir ikke i dag. Smiley

Planene fremover skal grubles litt på, da jeg og dama skal bygge hus neste år, så det blir ikke så mye sykkelritt neste år, men håper på en veldig bra vinter med mye trening og like høy motivasjon som i år.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #458 : 06. september 2010, 21:31 »
Gratulerer med nok et sterkt resultat! Jeg er litt redd for å ligge i så store ruller som opp mot 40 stk, mtp. massevelt. Jo flere som er med, jo større sjans... Men det virker jo som det var trygge ryttere du syklet med, da Smiley Du må jo være kjempefornøyd med sesongen, så jeg tror du kan bygge hus med god samvittighet nå Wink

Bare for nyskjerrigheten sin del: Hvor mange km har du syklet i år sånn ca? Tenker på både ritt og trening totalt. Som du ganske ritkig påpeker, tar jo syklingen en del tid. Så jeg bare lurte på hvor mye du sykler for å være på ditt nivå?

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #459 : 07. september 2010, 08:18 »
Gratulerer med nok et sterkt resultat! Jeg er litt redd for å ligge i så store ruller som opp mot 40 stk, mtp. massevelt. Jo flere som er med, jo større sjans... Men det virker jo som det var trygge ryttere du syklet med, da Smiley Du må jo være kjempefornøyd med sesongen, så jeg tror du kan bygge hus med god samvittighet nå Wink

Bare for nyskjerrigheten sin del: Hvor mange km har du syklet i år sånn ca? Tenker på både ritt og trening totalt. Som du ganske ritkig påpeker, tar jo syklingen en del tid. Så jeg bare lurte på hvor mye du sykler for å være på ditt nivå?

Har alltid følt meg trygg i store grupper, men det blir alltid litt mer slark i leddene. Om noen ikke holder helt bakhjulet og skal "ta igjen" han forran, så forplanter denne ekstra akselerasjonen seg bak over, og da blir det litt rykking og bremsing. Så man må være våken, men det har gått veldig bra så langt.

Fra Mai til nå, altså siste 4 måneder har jeg ikke trent så mye. Var noen sykkeløkter jeg ikke logget, men ellers så er alle med. Grunnlaget legger man i månedene nov-april. Etter det skal formtoppen komme. Jeg begynte å sykle ut i feb/mars, og frem til mai. Her la jeg grunnlaget. Fra sommerferien og frem til birken ble det ikke mange øktene. Får følelsen av at "nå må jeg trene", men når man bygger overskudd, så skal det ikke trenes og vertfall ikke brennes for mye krutt. Smiley

Treningsmengde:
Fra november 2009 til sesongslutt september 2010.
177 mil på racer.
305 mil på mtb.
Dette gjelder ritt og trening. Har 90,2 mil ritt lokalt + Birken på 9,4?. Så ca. 100 mil er ritt, 380 mil er trening.

Men så kommer styrketreninger og styrketråkk på spinningsykkel utenom. Disse gikk fra november til april.

Mai-dd. har det vært redusert treningsmengde.
Antall timer er ikke regnet. Men om du går igjennom loggen min fra november i fjor til nå, så kan du lage grafer. Ta deg gjerne tid, så vet jeg det også etterpå Wink

Oppdatert 09.09.10

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #460 : 07. september 2010, 14:53 »
*Reservert til oppsummering av sesongen*

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #461 : 08. september 2010, 19:03 »
Ok, godt å lese at du trener såpass mye mer enn meg. Sånt kommer godt med i "forhandlinger" om treningstid med min bedre halvdel  Grin

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #462 : 10. september 2010, 08:17 »
Rygg, biceps og mage:

Bred nedtrekk:
2 sett oppvarming
3x8 75kg

Kabelroing:
3x8 65kg

Stående hammercurl m/vri:
3x8 16kg

Stående scootcurl:
3x8 stang + 20kg
Sakte ned, og stopp i bunn.

Sittende hammercurl med stopp i bunn:
3x8 12kg

Situps:
1x15 som oppvarming

Planke:
3x 1 mins

Situps med beina på benk:
3x15

Vridningsøvelse:
3x8 50kg

Nå skal styrketreningen tas opp igjen for fullt. Blir 2 ganger i uken på overkropp, og en dag i uken på bein. Eller, begynner ikke med beina før i oktober, de skal få hvilke en måned slik at de blir "sultne" på arbeid. Mest for å roe ned nå etter sesongslutt. Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #463 : 15. september 2010, 07:39 »
1 måned siden sist brystøkt, men nå har jeg startet opp igjen den generelle styrketreningen.
Blir nok et litt mer proteinrikt kosthold også fremover.

Tirsdag 14. sept.

Bryst, skuldre og triceps.

Benk:
1x20 20kg
2x8 40kg
1x8 62,5 lett
2x8 65kg
Bygger meg opp igjen. Blir 3x65 neste gang.

Skråbenk m/manualer:
3x8 26kg

Flyes:
3x 12kg

Skulderpress:
3x 18kg medium

Skuldremaskin:
3x8 25 kg

Smalpress:
3x8 37,5kg

Pushdown:
3x8 35kg

Ikke urolig for at styrken har gått ned. Når jeg ser på antall økter jeg har fra Mai til dd, så forstår jeg nedgangen. Så nå er det bra at lysten er på topp igjen, og det er bare å kjinne på! Smiley

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD er ferdig med sykkelsesongen 2010.
« #464 : 15. september 2010, 14:06 »
Nå skal styrketreningen tas opp igjen for fullt. Blir 2 ganger i uken på overkropp, og en dag i uken på bein. Eller, begynner ikke med beina før i oktober, de skal få hvilke en måned slik at de blir "sultne" på arbeid. Mest for å roe ned nå etter sesongslutt. Smiley


Noenlunde min plan også Smiley Kommer dog til å "holde beina litt i gang" gjennom vinteren med litt spinning og kanskje blir sykkelen brukt til og fra jobb litt. Syns det er greit å variere treningen litt gjennom året, og overkroppen har jo ikke akkurat fått trent seg mye det siste halve året. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!