Skrevet av Emne: NeDD`s sykkel logg  (Lest 219917 ganger)

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #660 : 27. mai 2011, 08:12 »
Tirsdag 24. mai:

Rolig tur rundt Frøylandsvatnet og litt til:
Tid: 46 min
Lengde: 19,12km
Gjennomsnittpuls: 63%
Makspuls: 74%
Kcal forbrenning: 3208
Snittfart: 24,8km/t
Maksfart: 44,4km/t
Snitt tråkkfrekvens: 84


Torsdag 26. mai:

4x4 intervall for å holde oppe formen mot Nordsjørittet om 2 uker.

Tid: 1 time
Lengde: 28,47km
Gjennomsnittpuls: 76%
Makspuls: 91%
Kcal forbrenning: 920
Snittfart: 28,47km/t
Maksfart: 64,5km/t
Snitt tråkkfrekvens: 88

Kjørte fra Kvernaland, 1900-svingen, Vestly, Lye, Melsvatnet, Eikeland, Håland, Åsland, Kvernaland.
4 drag på 4 minutter, 4 minutters pause. Supre bein! Etter 4 minutt var jeg egentlig klar for å tråkke på videre....
Føler virkelig at formen er der. Kom hjem så godt som urørt etterpå. Klar for ny tur med en gang! Smiley

Nå blir det trolig en rolig tur i dag eller i morgen. Så blir det 2-3 harde + 2-3 rolig økter til, før Nordsjørittet. Gleder meg Cheesy

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #661 : 01. juni 2011, 08:07 »
Tirsdag 31. mai:

4x4 intervall for å holde oppe formen mot Nordsjørittet om 1,5 uker!

Tid: 1 time
Lengde: 28,47km
Gjennomsnittpuls: 79%
Makspuls: 92%
Kcal forbrenning: 941
Snittfart: 28,5km/t
Maksfart: 55,8km/t
Snitt tråkkfrekvens: 89

1. drag = 88 i puls.
2. drag = 89 i puls.
3. drag = 90 i puls.
4. drag = 92 i puls.
Fin og grei økning. 92 i puls var ikke noe problem i motvinden.
Kostet relativt lite også, så dette lover veldig godt om 10 dager!!

Kjørte fra Kvernaland, 1900-svingen, Vestly, Lye, Melsvatnet, Eikeland, Håland, Åsland, Kvernaland.
4 drag på 4 minutter, 3 minutters pause. Supre bein! Etter 4 minutt var jeg egentlig klar for å tråkke på videre....

Samme økta som på torsdag sist uke.
Glemte å starte klokka før etter 1,5 mins, men fikk samme tid som sist når jeg summerte.
Noe lavere maksfart og litt høyere gjennomsnittpuls. Dette skyles vinden og at jeg måtte slite mer for å holde farten oppe. Lå i sone 1-2 og litt 3 på oppvarmingen og nedkjøring.
Pausene mellom dragene ble kjørt i sone 1. Ned bakkene ble det motvind, og når pulsen var i nødkjøringsmodus på veg hjem var det ikke aktuelt å tyne på for å trene mer på å ta svinger i høy fart.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #662 : 06. juni 2011, 07:59 »
Rolig sykling til jobb 6. juni

Tid: 50 min
Lengde: 21,02km
Gjennomsnittpuls: 65%
Makspuls: 74%
Kcal forbrenning: 574
Snittfart: 25,3km/t
Maksfart: 47,9km/t
Snitt tråkkfrekvens: 83

25,3km/t i snittfart på 2 mil med 65% av makspuls i snitt.
Vil si at motivasjon, formen og sykkelen og alt er i boks frem til helgen! Smiley
Nordsjørittet står for tur da. Cheesy

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #663 : 08. juni 2011, 07:21 »
Tirsdag 8. juni:
Siste harde økt før nordsjørittet.

4x4 intervall for å holde oppe formen mot Nordsjørittet om 3 dager!

Tid: 1 time og 1 min
Lengde: 28,47km
Gjennomsnittpuls: 75%
Makspuls: 91%
Kcal forbrenning: 920
Snittfart: 27,9km/t
Maksfart: 53,9km/t
Snitt tråkkfrekvens: 86

1. drag = 88 i puls.
2. drag = 89 i puls.
3. drag = 90 i puls.
4. drag = 91 i puls.

Kjørte fra Kvernaland, 1900-svingen, Vestly, Lye, Melsvatnet, Eikeland, Håland, Åsland, Kvernaland.
4 drag på 4 minutter, 3 minutters pause. Supre bein! Etter 4 minutt var jeg egentlig klar for å tråkke på videre....

Noen slag roligere på oppvarmingen, ellers lik økt som sist. Ser gjennomsnittpulsen var 4 slag mindre i prosent i forhold til sist økt.
Alle dragene ble kjørt på samme puls og fra samme sted som sist tirsdag.
Tyder på at formen er lik som i sist uke.

Blir en rolig tur i dag, så 2 dager HELT fri, så er jeg klar for ritt!
Om dagen er der, så håper jeg på 2.59.00. Altså alt under 3 timer gjør meg veldig fornøyd. Smiley


Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #664 : 08. juni 2011, 09:14 »
Har fått med med at Nordsjørittet er ganske så populært. Men hvordan er dette sammenliknet med Birken? Tenker på både løype, intensitet, lengde etc. Lykke til i alle fall!

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #665 : 09. juni 2011, 07:42 »
Onsdag 08 juni

Rolig sykling rundt Frøylandsvatnet, og opp Tinghaubakken for første gang på 1 år.
Dette er den verste bakken i rittet. Usikker på lengde, men maks 400m?
Maks stigning mitt i bakken er på hele 21%!  Shocked


Tid: 51 min
Lengde: 21,66km
Gjennomsnittpuls: 68%
Makspuls: 89% (Opp Tinghaug)
Kcal forbrenning: 643
Snittfart: 21,66km/t
Maksfart: 55,4km/t
Snitt tråkkfrekvens: 84

Har fått med med at Nordsjørittet er ganske så populært. Men hvordan er dette sammenliknet med Birken? Tenker på både løype, intensitet, lengde etc. Lykke til i alle fall!

Populæriteten kom nok for 3 år siden, da dette ble ett ritt hvor 75% av plassene nok ble solgt til bedrifter.
Det var da det begynte å ta av, og etterpå har Nordsjørittet fått daglig leder og satset tungt og mye mer seriøst. Selv så synes jeg rittet preges av for mange bedrifter og "jeg er kun med siden vi får alt gratis" tanker.
Dette resulterer i som f.eks i fjor ved dårlig vær, så var det 7400 av 11000 som kom til mål. Resten valgte å ikke starte, eller brøt under veis. Heldigvis har de bedriftene med dårlig deltagelse i forhold til antall biletter tildelt i fjor blitt nedprioritert i år. For oss som vil sykle, så er det en evig kamp og loddtrekning på linje med Birken for å få billett. Da er det synd at regn og motvind skal være nok til at så stor del står over.

Arrangementmessig så er Nordsjørittet virkelig på veg opp, og de nærmer seg Birken på mange måter.
De har penger og utbedrer vært år. Alltid noe mer fancy eller publikumsvennlig med kamera osv.

Mitt syn på løypa er en kjekk løype. Kjekk grusveg ut fra start og første 1,5 mil, tøff stigning opp mot første topp, så mye flatt asfalt før man får denne Tinghaugbakken med 21% stigning på det bratteste. Mot mål er det 2 mil med asfalt og litt grus. Veldig enkelt teknisk ritt, så man kan fint stille med damesykkel med korg.
Rittet er 9,1mil med lite høydemeter, så stor fart er mulig.
De siste årene har det vært sterk kuling i mot, dassregn og kaldt. Derfor har det lagt en demper på stemningen, og folk har snakket mer om været til denne rittdagen enn hele sommerferien føler jeg.
Vinden på Jæren er ikke til å spøke med, så om det blir likt i fjor, så blir det en tøff påkjenning. Smiley
Kort oppsummert en kjekk og egentlig lett løype.

Gleder meg uansett, og i kveld skal startnummer hentes. Dvs. nærvene skal skrus opp et ekstra hakk ettersom sykkelen skal klargjøres.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #666 : 09. juni 2011, 16:25 »
Hmmm. Høres fristende ut, det rittet. Men det er det jo så mange som gjør, og så er det det med å få tid til alt da... Kanskje det blir deltakelse en gang i fremtiden Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #667 : 14. juni 2011, 13:24 »
Yo, da var årets Nordsjøritt gjennomført og jeg klarte målet. 3.08.58 ble tiden, 6 minutter raskere enn reel forhåpning på under 3.15. Det var litt lett motvind hele turen, så under 3 timer innså jeg tidlig som uaktuelt.

Sykkelen vasket og vokset dagen før dagen.
Kjede eg smøret med tynn kjedeolje og giren fungerer optimalt og knirkefritt.





Før start gikk alt etter planen. Spiste og drakk som planlagt. Klarte å miste gps´n (Polar G3) fra armen når jeg var på do, så håper den blir funnet og tilsendt. Huh
Fikk vertfall varmet opp nødvendig, og sto 35 min i kø for å nå langt frem da starten gikk. Så stor kamp er det faktisk om plassene i starten, at man må stille seg opp tidlig. Derfor ble det 30 mins oppvarming, før man roer med å stå i kø i 35 minutter før man sprengåpner for å skille fløten fra melken...... Og holde seg fremme med fløten Wink


Det var flere ryttere i min pulje som nok kunne plassert seg meget bra i elitepuljen, men som valgte å stille på seeding. Dermed var det de 150 beste i fra alder M17-34 som ble sendt av gårde.
Her er bilde 1 min før start. Står greit fremme. Alt fortsatt etter planen. Smiley




Ut fra start fikk jeg en bra plassering og det gikk veldig fint for seg på de smale grusvegene ut av Egersund.
Fartsmessig så gikk det veldig fort, og til tider var mer enn nok bare å henge med.
Forbi Ogna og innover Brusand var vi en gruppe på 15-20 stk som startet stigningen opp mot Vannavatnet.
Selv så hadde jeg dårlig erfaring fra denne plassen i fjor, med at jeg kjørte for dårlig i partiet over jordet.
Det ble det en reprise av i år.

Her er et bilde fra skogspartiet:


Ble hektet av feltet da det ble litt venting og køer i skogen. Også før skogen ute på jordet ble det litt klyss og stopping. Dette gjorde at mange smatt forbi, noe som gjorde at når jeg skulle sette opp farten så ble jeg sperret.

http://www.aftenbladet.no/sport/nordsjorittet/malvideo/Hvem-vil-du-se-over-ml-2822211.html
Skriv inn startnummer 508, og det eg jeg som smetter mellom noen akkurat ved passering.
Hadde startet en opphentingsprosess her. Smiley Det gikk bra og jeg fikk kjørt meg opp og dannet en bra gruppe.

Videre på Kongevegen og til Hå gamle prestegård brukte jeg mye krefter. Vi kjørte en rulle som nok skulle vært delt i to. Dro skikkelig til i slake bakker og tok mye initiativ. Feltet ble bare strukket flere ganger, og vi ble alltid samlet. Så rulla rullet og gikk. Frem mot Tinghaugbakken begynte det å tære på.
Begynte å bli sur ut fra Orre, og mot Tjøtta måtte jeg gi slipp pulja. Skikkelig kjedelig og "ufortjent". Eller fortjent? Vi var da fire stk som kjørte i lag mot Tinghaugbakken. Vi ble enige om å ikke sprenge oss opp bakken, og heller ha krefter de siste to milene.

Opp Tinghaugbakken:


Videre til Kvernaland gikk det fort langs Frøylandsvatnet. Gikk bra og følte meg fin, men sliten.
Her er bilde fra BMX-banen og u-svingen mot Sandnes.



Mot mål kjørte vi jevnt, og byttet på å dra. Den som hadde krefter la seg forran for å holde farten oppe.
Selv så var jeg ikke den som bidro mest, men nok til at vi var flere om det.
Ned siste bakken mot mål lå jeg først, og fikk stor fart ned de svingene. Ut på sletta og mot mål gikk rytteren fra min egen klubb i spurt, så jeg startet opphenting og tok han de siste metrene. Etterpå var jeg stokk stiv i beina, godt fornøyd, flott ritt og arrangement!

Sykkelsesongen er nå over, og en evaluering må til for å finne ut hvordan jeg skal løfte meg til neste år.

http://www.aftenbladet.no/sport/nordsjorittet/malvideo/Hvem-vil-du-se-over-ml-2822211.html
Skriv inn startnummer 508, og dere ser målspurten. Samme link som over om noen lurer. Smiley

Tid: 3 timer og 8 min
Lengde: 93km
Gjennomsnittpuls: 88%
Makspuls: 94%
Kcal forbrenning: 3624
Snittfart: 28,89km/t
Maksfart: 62,1km/t
Snitt tråkkfrekvens: 92!

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #668 : 14. juni 2011, 21:01 »
Atter en gang imponerende innsats og resultat fra deg! Det er bare å gratulere! Cheesy

Men skal du ikke sykle flere ritt i år? Sommeren har jo akkurat begynt? Ellers har jeg et par spørsmål:

1: Tinghaugbakken har jeg hørt mye om, og at den er på 21%. Er det snittstigning i hele bakken, eller bare på det verste partiet? Og hvor lang er denne bakken?
2: Er det en spesiell grunn til at du vokser sykkelen før rittet? Har det med luftmotstand å gjøre, at skitten skal gå lett av igjen, eller rett og slett at den skal ta seg bra ut på bildene?  Wink

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #669 : 15. juni 2011, 10:32 »
Takker! Smiley

Skal snart i gang med husbygging, så da blir trening og ritt lagt i andre rekke.
Da kan jeg heller prøve å få til noen gode ritt neste år, til høsten når huset står ferdig.

1. Skal prøve å finne det ut. Litt usikker, men bakken er veldig luren. Den blir brattere og brattere, og plutselig er det knallbratt. Så om du ikke har kontroll på giringen, så kan det bli bråstopp.
500-600m vil jeg tro. Spørs når den begynner og hvor den slutter, hehe.

2. Hehe. Smiley
Stiller alltid til start på ritt med helt ren sykkel. Tanken er for å lett vedlikehold og at den skal se bra ut. Liker ikke å slurve ned syklene, eller bilen. Ikke noen baktanker til bilder og luftmotstanden nei. Wink

Var forresten litt Birkentendenser i skogen mot Vandavatn:




Avgjørende spurten som viser at Roy Hegreberg fortsatt er kongen av Nordsjørittet.
3. seieren på 4 siste år.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #670 : 16. juni 2011, 17:32 »
Fornuftig å ta vare på tingene sine ja Smiley Må innrømme at voksing av syklene ikke blir gjort, men ellers er jeg flink å holde dem rene. Bilene får derimot en omgang med voksen minst to ganger i året Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #671 : 20. juni 2011, 09:51 »
Fornuftig å ta vare på tingene sine ja Smiley Må innrømme at voksing av syklene ikke blir gjort, men ellers er jeg flink å holde dem rene. Bilene får derimot en omgang med voksen minst to ganger i året Smiley

Ting holder seg lengre og penere da. Dyrt nok å bruke xtr som slitedeler, så alt av kjede og drev blir sprayet etter hver tur. Og tørket, slik at det ligger på et tynt lag til en hver tid. Smiley


Tirsdag 14. juni:

Var med på en Jazzersize styrketime. Tungt i beina og hadde god gangsperr dagen etterpå i rompa og innside lår. Slike timer er ikke for pingler!! Det river godt med slik trening, og i tillegg får man trent hele kroppen.

Onsdag 15. juni:

Rolig sykkeltur:

Tid: 1 time og 39 min
Lengde: 39,04km
Gjennomsnittpuls: 70%
Makspuls: 90% (ga gass ut av Bryne sentrum)
Kcal forbrenning: 1306
Snittfart: 24,2km/t
Maksfart: 54,8km/t (flat mark med medvind ut av Bryne sentrum. Var da tom for gir)
Snitt tråkkfrekvens: 84

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #672 : 21. juni 2011, 08:15 »
Mandag 20.06

Rygg, mage og triceps.

Oppvarming med roing og nedtrekk.

Chins:
2x6
1x4
Godkjent, lenge siden jeg har trent chins.

Markløft:
3x8 90kg
lett.. men godt å stige gradvis.

Ståen roing med stang:
3x8 50kg
lett/medium. Skal stige jevnt her også.

Dips:
1x8
Ga meg etter dette settet. Får vondt i overgangen av triceps og yttre skulder når jeg gjør denne øvelser.
Veldig rart...

Liggende triceps press pr arm:
3x10 10kg

Pushdon:
3x10 50kg

Planke:
3x 1 min

Tauøvelse:
3x10

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #673 : 29. juni 2011, 13:35 »
Hadde meg første turen igår hvor jeg tok i siden Nordsjørittet.

Racer i sterk motvind og sidevind.
KV-Bryne-Vestly-Melsvatnet-Eikeland-Håland-KV

Tid: 1 time og 3 min
Lengde: 28,47km
Gjennomsnittpuls: 77%
Makspuls: 88%
Kcal forbrenning: 988
Snittfart: 27,8km/t


Kjørte løypa med en sone 3 intervall.
8 mins kjørt på 83-85% av makspuls
4 mins pause.
x 3 sett.

Kom opp i 88% når det var motvind og motbakke.

Gøy å ha gangsperr igjen! Smiley

Har handlet meg en ny mtb som skal fungere som jobbsykkel og vintersykkel.
Holder på å utstyre den nå med skjermer og diverse.

Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal legge opp treningsopplegge til neste år.
Har lyst å få mer kjørestyrke og bli enda bedre i bakker. Tips mottas Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s rittsesong er i gang
« #674 : 01. juli 2011, 08:44 »
Torsdag 30.06

Jazzersize  Cool
Fruen er instruktør, så jeg lovet å være med. 25-30 deltagere, og jeg var eneste mannlig.
Haha, var ganske greit å være med. Fikk det nokså greit til og det var tungt!! Uvandt og tungt.

Nok om det...

Syklet til jobb fredag 01.07, på ny sykkel!! Smiley

Nye gliset:


Ting ble ikke akkorat som planlagt.
Syklet en rolig runde rundt Frøylandsvatnet og inn i Njåskogen. Tok da østsiden og på de kjente skogstiløypene som er rundt. Etter et par veger frem og tilbake fant jeg noe jeg mente var en kjekk rute.
Kjente da at kjettingen begynte å hoppe litt, så i sakte fart i 3-5 gir så var det ikke bra når den byttet gir slik at det ble tyngre i bakker og lav fart.
Plutselig hoppet kjettingen av forran, på innsiden av det minste tannhjulet.
Stoppet opp, fordi den ville ikke la seg komme på med giren. Det viste seg at den ene lenka på kjede hadde utvidet seg! Den spliten som sitter der de monteres kjedet var poppet litt ut, og begge de ytterste plate var bøyd. Skal ta dette opp med butikken. Sykkelen var brukt hele 1,4 mil da det sjedde!




Kom jeg til jobb etter å ha montert kjede igjen. Flaks at jeg har begynt å sykle med kjedekutter!
Genialt verktøy:



Ble derfor kortere tur enn planlagt.
Tid: 1 time og 20 min
Lengde: 20km
Gjennomsnittpuls: 64%
Makspuls: 79%
Kcal forbrenning: 898
Snittfart: 17km/t

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!