Da var Birken unnagjort og gangsperren har lagt seg. Superfornøyd!
Tid: 3 t 37 min 38 sek. Klarte Merke. Kom på 53. plass av 341 i M20 klassen. Best av M20 i pulje 11.
Startnummer 2624.
Sykkelen klargjort på hotelrommet:Tapet løypeprofilen på styret, rett bak startnummeret. Greit å vite når man kan få mat eller mekanisk hjelp om man trenger det, eller bare generelt hvordan profilen er milene forran deg.
5x 25g gèl tapet på ramma for å være lett tilgjengelig. Tapet også ca. passeringstider på styret.
I sekken hadde jeg kjedekutter, umbrako samt nå kjedelås. + 3 kg sand
Av mat hadde jeg 2 bananer, 2 flasker vann, 1 flaske energidrikk og 2 stk 160ml gèl. 5 stk 25g gèl var på sykkelen. Tørrvekt av sekk: 3,7kg.
Prøvetesting av sekken. Liten og lett.
Av bekledning så hadde jeg på meg ulltrøye innderst, vindjakke uten armer + tynn regn/vinn jakke ytterst. Hansker som skal være gode ned mot 5+ grader.
Vanlig kort bukse med en tynn lang over. Sko-overtrekk.
Før start:Det ble panikk før start. 1 min til startskuddet før pulje 9 skulle gå, så fant jeg ut at chip´n lå igjen på hotellet.
8 ubesvarte anrop og 2 tekstmeldinger reddet meg og fikk meg til å gå til sekreteriatet og få ny chip.
Rakk akkurat å lempe sykkelen og meg selv over gjerdet før startskuddet gikk i puljen jeg egentlig skulle starte i. Fikk tråkket i full fart og fikk ny chip. En super service og rask omgjøring av chip og deltaker ID, så var alt klart igjen. Fikk start i pulje 11, 10 minutter og 2 puljer lenger bak enn hva jeg egentlig skulle. Rakk akkurat å snike meg gjennom sperringen og komme meg bakerst i pulje 11 før starten gikk. Hadde vell makspuls fra jeg forsto at chip´n manglet, til starten av pulje 11 gikk. Var helt utav det. Tråkket som en galning i sentrum når jeg skulle til sekreteriatet.
Litt morsomt å tenke tilbake på nå...
Selve løpet:Ut fra start og oppover bakkene gikk ut på å ta forbi mye folk og plassere meg langt fremme.
Var blant de 10-15 første opp til Skramstad. Ganske sikker på at ingen stakk ifra, men vi hentet flere fra pulje 10 som hang seg på. Ser at puljevinneren var likt som meg på Skramstad, så går ut ifra at vår gruppe var først.
Ned fra Skramstad skjedde det noe farlig! Bremsene sviktet, hadde begge hendlene i styret, men det var lite bremseeffekt å hente. Ingen effekt igjen bak, og fremme var det stål mot stål
Aldri prøvd nedkjøringen før og jeg var helt ærlig livredd nedover. Visste ikke hvor langt det var til bunnen eller om det ble brattere o.l.
Fikk bremset mye med skoene og det lille stål mot stålet klarte.
Vell nede uten uhell, men fortsatt ganske sjokkert begynte bakkene og gåpartiene. Jeg var på dette tidspunktet frakjørt av gruppen min. 2 mil var unnagjort og 7 mil igjen. Ingen bremser igjen, så flaks jeg
hadde løypeprofilen på styret, noe som var avgjørende for at jeg bestemte meg for hvordan videre kjøring skulle være. Planen før start var å holde følge med teten i pulja, følge rulla og ligge noe mer på halen for å spare krefter slik at jeg hadde krefter hele rittet. Denne planen var nå bare å glemme da jeg ikke kunne følge i nedover bakkene. Ut ifra løypeprofilen så visste jeg at det var mye oppover, spesielt slake partier oppover, så nå var det bare å tråkke på, og heller ta det rolig ned bakkene. Gikk fort i gåpartiet for ikke å stresse. Orket ikke å løpe. Leggene var stive etter hardkjøret opp mot Skramstad, så ville ikke presse de mer.
Etter gåpartiet ble vi en samlet en liten fin gruppe. Endte opp med at jeg kjørte på i bakker og tok det rolig nedover slik at jeg ble innhentet.
Det tok ikke mer enn 2 bakker før de skjønte hvorfor jeg rykket i bakkene.
Etter Kvarstad var det tomt for bakkekjøring krefter, og det ble mer at gruppa kjørte i fra meg på veg nedover, mens jeg måtte kjempe og kjempe for å kjøre dem inn igjen på flatene. Det skal nevnes at dette gjaldt kun de bakkene hvor jeg ikke så rundt hele svingen eller at jeg merket at jeg måtte ha rolig og jevn fart til jeg bare kunne sleppe på. På Kvarstad sto det god nyhet om at jeg lå an til å klare merket med 11 minutter. 2.15 var makstiden, mens jeg passerte på 2.04. Fikk senket skuldrene noe men var bevisst på å bare kjøre på. Det var ingen vits å spare på noe, for nedkjøringene de siste milene visste jeg at jeg måtte ha redusert tempo.
Fikk i meg mye mat og næring. Herlig folkefest langs løypen som ga både kvikklunsj, banan og kjeks. Dette var utenom mat- og drikkestasjonene. Super service!
Rosinbakken kom brått etter en kjekk utforkjøring som jeg hadde stor fart i. Fikk inn et bra tråkk i 4. gir opp Rosinbakken og holdt mellom 10-10,5 og 11km/t oppover. Fikk et lite adrenalinrush oppover da jeg nådde et drømmetrått oppover. Sto over selve rosinene, men fikk hjelp at en tilskuer til å hente frem den tredje drikkeflasken fra sekken i fart! Herlig å kjenne at psyken kjempet i mot "500m igjen, 400m igjen, osv" skiltene på veg opp.
Kom meg opp til Storåsen og siste nedkjøring var i gang. Herfra og til mål ble jeg forbisyklet av ca. 200 syklister. Da vi kom ut på asfalten på veg ned mot skistadioen lå vi flere og dro en gruppe litt hver. Jeg hadde ingenting å tape, og måtte kjøre der hvor jeg kunne. Forbremset hang litt, så jeg fikk mange festligge kommentarer om ikke rittet var tungt nok osv. Ekstra motstand osv.
Da vi hadde passert stadioen og var ferdig med nok en bra grusveg gjennom skogen kom vi til siste asfaltstykke på veg ned mot hoppbakken. Her var det jeg ble forbisyklet av mest folk. Jeg trillet langs "kantene". Tok gode yttersvinger og så at merket var i boks, så minutter var ikke vært livet.
Da vi rundet siste sving før bakken opp mot Ballettbakken ga jeg full gass og hadde 65km/t ++. Ble fotografert og hadde full brems etterpå.
Ned bakken satt jeg på stangen med begge beina nedi og full "brems". Altså mer stål mot stål og mye oppmerksomhet fra vakter. Ikke litt konfertabel med situasjonen, men kom meg ned uten å falle eller ødelegge meg. Herfra til mål var det rundet hoppbakken og ned en bratt bakke i skogen med et dropp mittveis som gjensto før jeg var nede. Denne bakken gikk også greit, så jeg lagte noe kø, men folk forsto hvorfor. Så fra sorpebakken til mål ble det full gass for å prøve å vinne noen sekunder. Hadde litt krefter igjen siden det hadde blitt så mye trilling.
Bilde fra bakketoppen rett før sorpebakken oppfor målomredet. Bilde tatt i fart, men men..
Godt fornøyd utføre sykkelparkeringen. Klar for å hente merke!
Sykkelvask utenfor hotellet.
Start kl: 07:50
Skramstad: 34.54
Bringbu: 1.14.08
Kvarstad: 2.04.20
Storåsen: 2.56.30
Mål: 3.37.38Ingen mekanisk svikt eller uhell utenom bremsene.
Noe kald i fingrene og tærne ned fra Storåsen. Beveget dem godt på veg ned mot mål, så det gikk bra.
Ellers ingenting å si vær og forhold. Var forberett på gjørme og kaldt vær.
Tid: 3 t 37 min 38 sek
Forbrenning: 4067kcal - 25% fett
Gjennomsnitt puls: 88%
Maks puls: 97%
Lengde: 9,46mil
Gjennomsnitts fart: 26,1km/t
Maks fart: 148,5km/t
Speedoet klikket etter 3 timer, så hang det seg opp! Vil tippe 60-70km/t var toppfarten.
Film på VG:
http://birken.vgtv.no/rittet10/?do=rider&id=2624Skramstad: Vi er en god gjeng. Jeg er i bakre del. Reiser meg over matten.
Kvarstad: Jeg er langt bak til høyre i en stor pulje. Se
Storåsen: Jeg og en kar i grønn jakke har en ting til felles. Ingen bremser. Ble noe drøs nedover mot mål.
Ballettbakken: Kommer i grei fart rett forran han i grønn jakke.
Mål: Jeg kommer litt gjemt bak. Liten stående spurt viser i bakgrunnen.
Siste update: Ble altså nummer 995 totalt!