Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 28902 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #165 : 01. november 2008, 10:48 »
.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #166 : 01. november 2008, 12:00 »
Ja, jeg er enig at det kommer an på matvaren (ref. blodtypedietten), for å ikke snakke om matvarens kvalitet (eks. vill fisk framfor oppdrett, og fortrinnsvis ville dyr eller økologisk drift framfor konvensjonelt)
Når det gjelder egg og bacon så er jo dette på mange måter en ypperlig frokost. Mye fett, og proteiner av høy biologisk verdi. Jeg pleier imidlertid heller ikke å anbefale bacon i store mengder til folk. Ikke pga det høye innholdet av fett, men først og fremst pga tilsatt natriumnitritt (mulig kreftfremkallende), i tillegg til at svinekjøtt er frarådet alle blodtyper iflg. blodtypedietten. Dette fordi svin lett kan bidra til eller forverre autoimmune tilstander (i dette tilfellet revmatiske lidelser). Det er altså ikke uten grunn at slike pasienter frarådes å spise svin - jeg merker selv at det verker litt i kroppen etter større mengder svin, slik som koteletter eller ribbe. Her står imidlertid svin i en særstilling sammenliknet med andre typer kjøtt.
Advarselen mot svin rent helsemessig stemmer også godt overnes med flere religioner, der dette dyret regnes som urent og ikke er tillatt å spise.
Jeg synes også på et helt generelt grunnlag at det burde vært flere som boikottet svin. Dette dyret et av de som får dårligst behandlig i landbruket, ved at de står innendørs hele(!) livet, og ikke får rote ute i jorda etter mark og andre insekter, slik som er grisens naturlige atferd og føde.
I stedet står den trangt inne og blir gitt kraftfór, noe som ikke er optimalt. Alt er selvsagt et resultat av en effektivisering for å gi oss stadig billigere svin. Men nok om det.

Uansett hvor mye egg og bacon du spiser til frokost, så vil du på et tidspunkt bli mett. Og du vil holde deg mett lenge! Kanskje kan du på slik type mat redusere dine måltider fra fire til to daglig, og da blir det energiinntaket du er så opptatt av ikke så høyt likevel.
Du skrev: "Det er sant at proteiner er lite mettende"
Du mener vel ikke dette?

Ja, jeg har ikke skrevet så mye spesifikt om hvilken type mat jeg anbefaler. Det er fordi jeg først har vært opptatt å snakke i generell grad. Å først redusere karbohydratene, øke fettet (og kanskje proteinene) er mitt viktigste kostholdsråd. Altså sammenliknet med et standardisert norsk kosthold med mye karbohydrater og lite fett.
I annen rekke vil jeg anbefale folk å se på blodtypedietten, og samtidig gjøre seg bevisst på hvilke matvarer som funker bra/mindre bra i hverdagen (mange plages jo f eks av melk og hvete). Her er det viktig å bruke kroppen, og eleiminere bort det som forstyrrer, og samtidig legge mer vekt på mat som gir krefter.
Så dette med å velge økologisk. Trengs det egentlig nevnes? Denne maten er selvsagt mer næringsrik.

For en som meg, med blotype 0, kan en vanlig dag se slik ut:

08.00: Frokost
Kjøttdeig av storfe eller elg, sammen med litt grønt. F eks gulrot, brokkoli eller løk.
Tilsetter smør (økologisk smør fra Røros) eller seterrømme om jeg føler for det, evt kokosfett. Kjøttdeigen i seg selv blir gjerne for mager, selv om den inneholder 14% fett.
Dette blir ikke noe stort måltid, mer et "mellommåltid" for å fylle på med proteiner (antikatabolt) i tillegg til å øke forbrenningen noe.

12:00 Middag (lunsj)
Her kan det bli mye forskjellig.
Utgangspunktet er noe proteinrikt (fisk eller kjøtt), samt upolert (grov) ris, grov pasta (helst spelt) eller ezekiel brød. Bruker også det jeg måtte ha lyst på av grønnsaker og/eller frukt i dette måltidet. I tillegg til gulrot og brokkoli bruker jeg også kålrot, rødbeter, agurk paprika, purre, epler mm. Foretrekker også noe nøtter (gjerne hassel) her.
Selvsagt er også fettet inkludert. Foruten integrert dyrefett og stekefett tilsetter jeg ekstra med smør, seterrømme, kokosfett eller kaldpressede oljer. Linfrøolje og MCT-olje er de jeg personlig liker best.
Dette er et større måltid der jeg koser meg og tar en liten siesta etterpå.

16:00 Ettermiddagsmat (middag)
Et mindre måltid kun basert på proteiner og fett (før trening). Noe grønnsaker brukes også iblant, fordi enzymene her bedrer fordøyelsen av kjøttet.
Favoritten er fårikålkjøtt med en del fett. Andre typer kjøtt kan også brukes her, men fortrinnsvis rødt kjøtt. Det er dette jeg funker best på før jeg skal trene.
Dette måltidet er bygget opp etter samme prinsippene som frokosten.

20:00 Kvelds
Her spiser jeg etter samme prinsipper som middag (lunsj). Inkluderer altså lavklykemiske karbohydrater i tillegg til proteiner og fett.

Andre ting:
-Drikker ikke melk, bruker kun de fete og allerhelst syrnede meieriproduktene (pga innholdet av probiotiske bakterier)
-Bruker ikke hvetemel i det dagelige, spesielt ikke siktet hvetemel
-Drikker kun vann til måltidene, ikke juice, øl eller andre drikkevarer med mye karbohydrater
-Beriker maten med krydderurter som jeg selv liker, og anvender kun uraffinert himalayasalt til matlagingen

Kort fortalt og illustrert et eksempel på mitt kosthold. Mer kunne vær sagt, men det får komme seinere Smiley

Jeg er helt enig at dette med kosthold bør gjøres så enkelt som mulig for folk, slik du er inne på. Det er også noe jeg prøver å gjøre. Hvis folk ikke bryr seg om å lære om kost og spise bra, så får de selv stå for det valget. Men kanskje en dag er man ikke så frisk lengre, og da trenger man å reparere litt. Kost er jo noe som absolutt angår alle, uansett om man har ambisjoner om å prestere i idrett, eller i et helt vanlig arbeid. Kosten vil jo ha en sentral rolle for livskvaliteten vår, og derfor er det noe som angår alle. Det ser vi også at skolen tar på alvor nå. Helt ned i barneskolen begynner ungene å lære ganske inngående om kost, fordi man ser viktigheten av det. Desverre er det de lærer ganske unyansert etter min mening da. Men det kom vel ikke som noen bombe..
Skal vi gjøre det enkelt for folk, så er i alle fall en ting sikkert: vi må glemme kaloriene. Er det noe som forvirrer og stresser til de grader, så er det nettopp tellingen av dem. Og værst av alt; det er ren villeding.
Hvis folk bare kunne lære hvilke stoffer som er essensielle, og hvilke matvarer som fører til avhengighet og sykdom, så hadde vi kommet langt. Da hadde man i alle fall hatt et visst bilde av hvilke matvarer man burde prioritere, og hvilke man burde bruke med måte, og så kunne man tatt detaljene og spsialiseringen deretter.




Hehe, skrev selvsagt feil. At proteiner er mettende, DET skal vi kunne være enig i, samt at gris ikke er noen god matvare. Bacon-eksemplet var kun et eksempel på diverse proteiner og fett-matvarer i hvert fall jeg kan gå opp mye i vekt av.

For øvrig synes jeg blodtypedietten er noe spekulativ. Hvor mye vet du egentlig om denne? Og hvor mye vet de som skriver egentlig om denne?
Pluss at måten du spiser på vil jo være ganske håpløs for de fleste. Er vel ikke alle som har hverken tid eller mulighet til å stå og steike seg elgebiff til frokost? Smiley

Og at kaloritelling er vansklig er jeg uenig i. Om en person har barneskole-mattematikk, så lar det seg lett gjøre å lære. Og hvorfor er det totalt villedende?
Sa brura

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Glem kaloriene
« #167 : 01. november 2008, 12:32 »
Ulik blodtype gir ulik genetisk toleranse ovenfor ulike matvarer. Dette er fordi de ulike blodtypene i ABO-systemet har bestemte "antigener" i blodet som i sin tur kan feste seg til spesifikke deler av maten og på den måten oppfattes som "fiendtlige" eller ikke av immunforsvaret.
Oki, jeg kan se det som en forklaring på allergier, men hvordan blir man feit av dette?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #168 : 01. november 2008, 13:24 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #169 : 01. november 2008, 13:49 »
.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Glem kaloriene
« #170 : 01. november 2008, 14:09 »
Klipper inn noe jeg skrev i en tidligere tråd hvor blodtypedietten ble nevnt:

D'Adamos noe fantasifulle teori om at blodgruppe 0 skulle være utgangspunktet og at A, B och AB har kommet til senere pga endrede levemåter i forholdsvis moderne tid har jo blitt mer en rimelig knust. Bl.a. så har jo andre pattedyr også AB0. Chimpanser har f.eks. i hovedsak bare type A, gorillaer kun B, osv... Fler kjepper i hjulene for den teorien er f.eks. inuittene som har stort sett samme fordeling mellom A, B og 0 som vi skandinaver til tross for stort sett animalsk føde i så lang tid man kjenner til, mellomamerikas indianer som stort sett bare hadde 0 (før européene kom) til tross for at vi vet at de har drevet med jordbruk i tusenvis av år, samene og de nordamerikanske indianene som har mye A, osv...

Selv om jeg liker tanken på at blodgruppe 0 skulle være utgangspunktet (jeg har selv 0) så er det faktisk motsatt. Type 0 er snarere en mutasjon på A, og AB0 systemet kom sannsynligvis på plass hos pattedyr for flere millioner av år siden (1).

Det finnes vel heller ingen større vitenskapelig støtte for at det skulle være et sammenheng mellom blodtype og sykdom utover litt større hyppighet av magesår hos type 0 og kreft i magesekken hos type A.


"Assuming constancy of evolutionary rate, diversification of the representative alleles of the three human ABO lineages (A101, B101, and O02) was estimated at 4.5 to 6 million years ago."

Evolution of the O alleles of the human ABO blood group gene. Transfusion. 2004 May;44(5):707-15.


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #171 : 01. november 2008, 14:38 »
.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Glem kaloriene
« #172 : 01. november 2008, 15:48 »
har ikke vært inne på denne tråden på en stund. ble mildt sagt overasket over det som blir skrevet her.
det er et uttrykk som lyder noe sånn som dette ; det nytter ikke og piske en død hest.
nå kan kansje mb7 la gamle svarten få hvile i fred? for opp av gjørma kommer han aldri.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Glem kaloriene
« #173 : 01. november 2008, 15:53 »
Jeg har nettopp spist brød! Jeg føler meg så skitten Sad
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #174 : 01. november 2008, 16:02 »
.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Glem kaloriene
« #175 : 02. november 2008, 09:58 »
OK. Det høres ut som du spiser mat som kroppen din har godt av, og har tatt en viss avstand fra typer som skaper trøbbel. (det var ikke tilfeldigvis melk og hvete som gjorde deg dårlig vel? Smiley)
Når du nevner rotfrukter så er for eksempel kokte poteter ingen super slankekost med mye stivelse og høy GI. De aller fleste stivelsesrike grønnsaker vil jo øke sin GI når de kokes, i tillegg til at enzymene ødelegges. Å spise rå grønnsaker i denne sammenhengen, og lite poteter, er et poeng. Men jeg regner med du var og er klar over det


Melkprodukter er delvis OK, delvis ikke. Upast. melkeprodukter er bedre, melk drikker jeg aldri, men rømme, kesam etc. går fint. Med andre ord virker det som om surna melkeprodukter er greit. Hvete er ikke direkte noe trøbbel alene virker det som, men jeg vet ikke helt sikkert. Brød i seg selv skaper problemer, men det er uavhengig av hva slags type brød og hva det er laget på. På den andre siden går øl fint, uavhengig av kornsort det er brygget på, noe som har ledet meg i retning av at gjær, og eller gjærrester, som finnes i mat kan være problemet. Dette har jeg aldri funnet ut av 100%.

Når jeg nevte rotfrukter, så merk at jeg aldri nevnte at jeg kokte disse. Eneste maten jeg varmebehandlet var kjøtt og fisk, og av og til løk. Alt annet ble i utgangspunktet spist totalt ubehandlet. Riktignok utvidet jeg "menyen" etterhvert hvor jeg også kokte grønnsaker etc. uten at jeg merket noen forskjell på mageproblemer av den grunn, ei heller påvirket det vekten på noen som helst måte. Dette du nevnet med poteter og høy GI er vi så fundamentalt uenige om at jeg ser ikke poenget å kommentere det så veldig egentlig, tatt i betraktning av at resten av kosten min bestod av kjøtt og fett i gode mengder - i så tilfelle er en potets GI-verdi av minste betydning, om noe i det hele tatt.

All min erfaring, på meg selv vel og merke, og da naturlig nok utelukkende klinisk, viser at måten å regulere vekta på er å regluere matinntaket på. Uansett type diett så påvirker ikke det vekta i noen særlig grad med mindre kroppen forandren mengden vann den bærer på, mens enhver justering av kcaloriene vil direkte påvirke vekta. Det er min erfaring.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Glem kaloriene
« #176 : 02. november 2008, 10:07 »
Jeg har nettopp spist brød! Jeg føler meg så skitten Sad
Det er fordi du er skitten, brødpervo.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Glem kaloriene
« #177 : 02. november 2008, 10:11 »
... På verdnesbasis har blodtypedietten solgt millioner av bøker og er oversatt til rundt 40 språk. Dette taler jo også for seg...
Det eneste det sier meg er at folk vil slanke seg med minst mulig innsats, jeg har problemer å akseptere antall solgte bøker som argument for en teoris validitet.

Forøvrig, "Mein Kampf", som hadde en del spenstige teorier, solgte ganske godt på 30-tallet.

Utlogget geir23

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Glem kaloriene
« #178 : 02. november 2008, 14:20 »

hvor mye karbo kan en mann på 95kg med en bra muskelmasse  unne seg  pr dag. gi gjerne eksempler på både trenings dager og fri dager.

Prøv lavkarbo konsekvent minimum 2-4 uker, og så kan du kjenne etter. Kroppen vil måtte venne seg til en såpass radikal endring, og det er ikke gjort i løpet av en kveldsmat.
Innen kroppen har omstilt seg kan man føle noe tomhet og ubehag, men det går over.

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Glem kaloriene
« #179 : 02. november 2008, 17:37 »
Litt ekstra lærdom om blodtypedietten for de som ikke enno kan alt:   Wink

http://www.anst.uu.se/dla05000/BlodgruppsdietenLT.pdf (pdf)
Trening er vitenskap, ikke religion.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!