Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 29272 ganger)

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Glem kaloriene
« #45 : 23. oktober 2008, 18:11 »
Fiffig denne artikkelen. Jeg Gikk ned 12kg på 6mnder ved å nøye følge med kaloriforbruk og inntak.  Klarte også å øke styrken med dette( uten drugs).  Skulle likt å sett at jeg hadde oppnådd det med å høre på kroppen. Den skriker etter alt annet enn det som er lurt å hive i seg Wink
Non Plus Ultra

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #46 : 23. oktober 2008, 18:13 »
Hvordan er treningsforum.no i forhold til iform.no egentlig?

Mindre dobbeltmoralistisk, hyklerisk, og ikke minst så slipper man en "kjerne" som bruker halve dagen på å dulle med hverandre " ååå, så flink du er!,  kjmpesterk økt..ikke alle klarer 23kg i benkpress!!" istedenfor å i det minste prøve å publisere litt kvalitet, og samtidig oppfordre til debatt og kunnskapsytring, i motsetning til iform som alltid skal kneble folk.

Ooops, wrong meeting, thats the meeting later, down at the docks Smiley

Neida, er ikke bitter på i-fitte-form jeg Tongue
Sa brura

Celdiir

  • Gjest
Sv: Glem kaloriene
« #47 : 23. oktober 2008, 18:19 »
Har ikke orket å lese alt som står her, men ser at steinalderdietten blir diskutert her. Til dette har jeg å si...

DET HAR ALDRI EKSISTERT EN STEINALDERDIETT!!!

God damn it, ta en prat med hvilken som helst arkeolog eller antropolog og hør hva de har å si om saken.
Dette er typisk fitness jippo-bullshit, og hårreisende provoserende. Mennesker har til en hver tid spist hva enn de kunne finne som var tilgjengelig der de bor, gjerne med hungersnød som følge hvis byttedyr endret ruter eller naturforholdene var dårlige. Vi trenger ikke dra lengre enn til Nord-Norge og se på det "tradisjonelle" samiske vinterkostholdet for å skjønne hva slags mæl steinalder- og urfolksdietter er. Et kosthold hvor nesten den eneste planteføden på vinterhalvåret består av halvfordøyd reinlav fra reinsdyrenes mage oser det variert kosthold av..  :Smiley

Ellers kan man legge til at ved slutten av paleotikum (ca. 12 000 år siden) endret ressursgrunnlaget seg for store deler av jordens befolkning, da flere av de store byttedyrene døde ut. Menneskene begynte å framstille spesialiserte redskaper til jakt på mindre vilt, fisk, muslinger, fugler, i tillegg til plantekost og de større viltdyrene som fortsatt levde (Meyer 2006, s. 31-32). Å følge etter byttedyrene ble mindre nødvendig og menneskene begynte å veksle mellom sommer- og vinterleire. Der det var tilgang til hav, ble disse ressursene benyttet. Andre steder spesialiserte man seg på andre andre byttedyr. Med andre ord, det var svært store variasjoner i den såkalte steinalderdietten. Rundt samme tid ble for øvrig plantekost mer vanlig for enkelte deler av befolkningen, og samtidig som dette skjedde det en befolkningsøkning i følge de arkeologiske opplysningene. (Meyer 2006, s. 32). Er ikke dette steinalder nok kanskje? Passer det ikke inn i hollywoodbildet av krigere med capped delts og six-pack som rir på sabaltanntigere og skyter mammuter med pil og holder store fester? Jordbrukssamfunnene begynte gradvis å poppe opp rundt omkring både i Afrika, Midt-Østen, i Europa, Asia og Mellom-Amerika for 10 000 år siden.

Alt var ikke bedre før. Tar vi turen innom jordbrukssamfunnene i Europa i middelalderen er det et sørgelig bilde for dagens helsefreaks, men det er tungt å gi et enhetlig bilde nettopp pga variasjonen i samfunnsammensetning og ressurser. En beregning fra godset på Kempsey i 1299, som er represantativt for korndyrkningssamfunnene i middelalderen, viser at bøndene måtte ha levd på et eksistensminimum (Bagge 2004, s. 145).
Proteinkilder var uvanlige, og store deler av proteininntaket kom fra erter og bønner. Korndyrkning gir nemlig seks ganger bedre avkastning i kalorier, som fedrift på samme areal. En følge av dette var at kjøtt og melkeprodukter faktisk var ganske uvanlige i jordbrukssamfunnene i middelalderen, og mesteparten av kjøttet som ble fortært av bønder var svinekjøtt, da grisene kunne beite på egenhånd i utmarka. Egg var også noe vanligere enn kjøtt. Selv om det ikke alltid var matmangel, var kostholdet ensidig med mangelsykdommer som følge (Bagge 2004, s. 146).
Menneskeheten har tatt overgangen fra jeger/samlere til jorbrukere, og det uten å dø ut. Tvert i mot har vi opplevd en befolkningsøkning.

Med dette i tankene - hvilken steinalderdiett? Skal vi spise slik vi gjorde under paleotikum? Her har vi problemer med å få tak i en del sentrale matvarer. Grin Er ikke menneskets levevis under mesolitikum steinalder nok? Lykke til å finne gode og klare arkeologiske bevis fra menneskehetens vugge, dette være i Edens Hage, Afrika eller whatever.

At mat som har gått gjennom flere produksjonsledd og tilsatt en rekke stoffer er jeg enig med ikke er noe særlig, men å derfra konkludere med at steinalderdiett er veien å gå er fullstendig retardert - uavhengig av hva en eller annen fitnessguru måtte si. Når de samfunnsvitenskapene som studerer dette ikke er enig, hvor i alle dager har fitnessguruene fått dette fra? Og ironisk nok er de fleste steinalder-prekerne lettere overvektige amerikanere.  :Smiley

Litteratur

Bagge, Sverre: Europa tar form - År 300 til 1350, Cappelen Akademiske Forlag, Oslo 2004

Meyer, Jørgen Christian, T. Brekker Nielsen og I. Brandevik Mæhle: Antikkens historie - Høvdingdømme, bystat, imperium, Cappelen Akademisk Forlag, Oslo 2002

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #48 : 23. oktober 2008, 18:19 »
Mindre dobbeltmoralistisk, hyklerisk, og ikke minst så slipper man en "kjerne" som bruker halve dagen på å dulle med hverandre " ååå, så flink du er!,  kjmpesterk økt..ikke alle klarer 23kg i benkpress!!" istedenfor å i det minste prøve å publisere litt kvalitet, og samtidig oppfordre til debatt og kunnskapsytring, i motsetning til iform som alltid skal kneble folk.

Ooops, wrong meeting, thats the meeting later, down at the docks Smiley

Neida, er ikke bitter på i-fitte-form jeg Tongue

Kunne ikke vært mer enig! Var medlem der selv en gang også. Og det er så tragisk måten de reklamerer på at de har så og så mange medlemmer, som nå er 20.000 eller hvor mange det er. Kanskje 100-150 av dem er aktive, mens resten er bare registrerte medlemmer. Har lagt merke til at aldri sletter brukere heller, de bare banner slik at de fortsatt skal ha medlemmet registrert. OG man trenger ikke engang å bekrefte at e-posten man oppgir stemmer, noe som er litt merkelig... handler vel bare om å ha høyest mulig tall.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #49 : 23. oktober 2008, 18:22 »
Beklager at jeg i det hele tatt nevnte artikkelforfatter på iform. Nok iform her nå. Smiley

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Glem kaloriene
« #50 : 23. oktober 2008, 19:06 »
Fiffig denne artikkelen. Jeg Gikk ned 12kg på 6mnder ved å nøye følge med kaloriforbruk og inntak.  Klarte også å øke styrken med dette( uten drugs).  Skulle likt å sett at jeg hadde oppnådd det med å høre på kroppen. Den skriker etter alt annet enn det som er lurt å hive i seg Wink

Vel, jeg gikk ned 8 kg på godt under 1 mnd, uten å miste styrke og faktisk økte styrken i det jeg trente:)
Jeg levde ikke helt som denne artikkelen gir eksempel på, men levde så å si kun på fett, proteiner og litt grønnsaker. Og spiste litt jalla mat på lørdager.

Joda man kan gå ned i vekt på cola og lefse om man vil, men da går jo resten ned også.
Det som er med din erfaring er at det tar mye lengre tid og er hardere arbeid. Men det funker det også. Jeg avskriver ikke kalori-telling helt. Men det er ikke den beste veien etter mine erfaringer. Og med best mener jeg, best helse, trivsel, fremgang osv:)

Utlogget kris7

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Glem kaloriene
« #51 : 23. oktober 2008, 19:09 »
Jøss, denne artikkelen synes jeg var skikkelig dårlig.
Tror dette må være den eneste artikkelen jeg har reagert så negativt av på Treningsforum.


Hvorfor er den det?

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Glem kaloriene
« #52 : 23. oktober 2008, 19:10 »
Vel, jeg gikk ned 8 kg på godt under 1 mnd, uten å miste styrke og faktisk økte styrken i det jeg trente:)
Jeg levde ikke helt som denne artikkelen gir eksempel på, men levde så å si kun på fett, proteiner og litt grønnsaker. Og spiste litt jalla mat på lørdager.

Joda man kan gå ned i vekt på cola og lefse om man vil, men da går jo resten ned også.
Det som er med din erfaring er at det tar mye lengre tid og er hardere arbeid. Men det funker det også. Jeg avskriver ikke kalori-telling helt. Men det er ikke den beste veien etter mine erfaringer. Og med best mener jeg, best helse, trivsel, fremgang osv:)



8kg på en måned uten å miste styrke ? Smiley Kappet du av deg beina?   Hvor sterk var du før du begynnte, hva var fettprosenten din?  

Sorry mac, i call bs Wink
Non Plus Ultra

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Glem kaloriene
« #53 : 23. oktober 2008, 19:14 »
Vel, jeg gikk ned 8 kg på godt under 1 mnd, uten å miste styrke og faktisk økte styrken i det jeg trente:)
Jeg levde ikke helt som denne artikkelen gir eksempel på, men levde så å si kun på fett, proteiner og litt grønnsaker. Og spiste litt jalla mat på lørdager.

Joda man kan gå ned i vekt på cola og lefse om man vil, men da går jo resten ned også.
Det som er med din erfaring er at det tar mye lengre tid og er hardere arbeid. Men det funker det også. Jeg avskriver ikke kalori-telling helt. Men det er ikke den beste veien etter mine erfaringer. Og med best mener jeg, best helse, trivsel, fremgang osv:)


8kg kan jeg tro på hvis du veide deg inn overspist, vannet og jævlig på en kveld.
Også en måned etter på veier du deg på morgenen på tom mage.

I såfall mulig.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Glem kaloriene
« #54 : 23. oktober 2008, 19:44 »

Nei, synes denne artikkelen var meget useriøs og lite gjennomtenkt. Jeg er spent på å høre hvilken ernæringsmessig relevant utdanning artikkelforfatteren har.

Han har vel tatt helgekurs som PT.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Glem kaloriene
« #55 : 23. oktober 2008, 19:51 »
Jeg gikk ned 8 kg på en måned for to år siden, men da var jeg dritsjuk (både billedlig og bokstavelig) i over tre uker og jeg hadde godt over 120 å ta av også... Høres ganske fantastisk ut egentlig, og da især om styrken gikk OPP i samme periode.  Huh

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Glem kaloriene
« #56 : 23. oktober 2008, 19:57 »
Jeg synes faktisk artikkelen var meget interessant og bra. Synes artikkelforfatteren virker som en oppegående kar, og er enig med mye av det han skriver.

Utlogget Kalenda

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Sv: Glem kaloriene
« #57 : 23. oktober 2008, 20:03 »
Jeg synes faktisk artikkelen var meget interessant og bra. Synes artikkelforfatteren virker som en oppegående kar, og er enig med mye av det han skriver.

Opmuntring? Jøss Shocked

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Glem kaloriene
« #58 : 23. oktober 2008, 20:15 »
Han har vel tatt helgekurs som PT.

Nei, det har han ikke. Hvis du leser gjennom tråden så finner du ut av det.
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #59 : 23. oktober 2008, 20:18 »
.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!