Skrevet av Emne: Glem kaloriene  (Lest 28881 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Glem kaloriene
« #90 : 24. oktober 2008, 11:00 »
Litt av det jeg prøver å få frem da Wink Hvis man kutter ut karben så kan man spise MYE mer enn hva man kan med et kosthold som inkluderer karb. Og på et kosthold bestående av fett/protein mister man helt lysten på snickers etc Smiley Søtsuget blir "ikke eksisterende"! Sier ikke at det gjelder alle, men det funker for meg og de jeg har hjulpet.
Det har jeg selv erfart, uten at jeg må skrive en artikkel om det. Smiley
Og hvis det hadde vært artikkelforfatteren sitt budskap, så hadde ikke denne diskujonen dukket opp i det hele tatt. Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Glem kaloriene
« #91 : 24. oktober 2008, 11:20 »
Mer proteiner og sunt fett = lengre metthetsfølelse og bedre vedlikehold av muskler, spesielt gunstig på en deff.  Ulempe: ufordelmessig om man skal gjøre ting som ikke krever god planlegging av dagen og dens måltider, med tanke på alle energidannede prosesser i kroppen går tregere.

Det er jo som Egil sier , ingen som har gått ut mot at det for mange, spesielt kroppsbyggere kan være hensiktsmessig med lavere karbo i perioder. Poenget er vel heller at storparten av oss hverken gidder eller har mulighet til å leve et liv bestående av kostplanlegging og ingen spontane utskeielser. Om jeg blir nødt til å reise et sted, og ikke har mulighet til å time inn et måltid i god tid før glykogenlagrene begynner å bli tømt, så vil min kropp og alle andres gjerne ha i seg karbohydrater, blandt annet.

Det blir litt rart å kalle karbohydrater overflødige, når de fleste av kroppens energidannende prosesser er bygget opp rundt karbohydrater spesielt.  Artikkelforfatter kan ikke ha mye kunnskap om glykolysen, sitronsyresyklus, ATP dannelse og elektrontransportkjeden.

Synes man glemmer et viktig poeng i denne diskusjonen, og det er faktisk MENNESKER. Det viktigste ved ernæring og rådgivning er faktisk hva de fleste folk er i stand til å få til. Og newsflash..det er ofte svært lite. Så om man ønsker å hjelpe den gemengne hop med ernæringsrådgivning så er det helt andre grep som må gjøres enn å tvinge folk på en diett som i de i de fleste tilfeller ikke klarer å holde, og som er totalt unaturlig for folk flest.

Sa brura

DeZ

  • Gjest
Sv: Glem kaloriene
« #92 : 24. oktober 2008, 11:39 »
Der det anbefales spelt pasta fikk meg til å ta hele artikkelen med en klype salt Tongue

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Glem kaloriene
« #93 : 24. oktober 2008, 12:29 »
burrhus... det udrugn skrev der, var sitert fra artikkelforfatteren... det var det udrugn også angrep... Smiley

hvor lite empiri det er i en person sine erfaringer, og hvor lite vitenskapelig signifikans det utgjør.

Jada, vet det. Var bare latsskapsqouting fra min side. Cheesy

Mente ikke å angripe udrugn på noen som helst måte. Tenkte bare jeg skulle spinne videre på hannes og VargThors tråd. Beklager hvis det var for dumt.

Mvh

Burrhus

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #94 : 24. oktober 2008, 13:27 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #95 : 24. oktober 2008, 14:46 »
.

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Glem kaloriene
« #96 : 24. oktober 2008, 15:01 »
Man bør spise karbohydrater med måte (spesielt de raske og/eller raffinerte) fordi karbohydrater har en meget kraftig påvirkning på insulinet. Insulin er et livsviktig (anabolt) hormon, men hvis kroppen blir utsatt for større mengder karbohydrater enn den kan håndtere, vil insulinet etterhvert fungere dårligere (insulinresistens). Videre kan dette utvikle seg til diabetes, der kroppen i mindre eller ingen grad klarer å produsere insulin. Da har vi et problem, fordi kroppen vil slite med å forsyne kroppens celler med næring. Undervekt er et av symptomene for en diabetes 1 pasient som ikke har begynt på medisiner.
Dessuten vil raffinerte karbohydrater være en belastning ved at omsettingen av disse krever enkelte mikronæringsstoffer for å utnyttes best mulig. Disse stoffene finnes ofte i matvaren fra naturens side, men pga raffineringen er de altså ikke inkludert.

Insulinresistens (type 2) kan ikke føre til at kroppen i mindre grad kan produsere insulin (type 1). Du produserer fortsatt insulin, men kroppen nyttigjør seg ikke av det. I tillegg så er det flere symptomer som er tydelige før undervekt. Ekstrem tørste og sult og at vannet du drikker vil gå tvers igjennom. Tror ikke det er mange som blir undervektige fordi det er så sterke symptomer at du vil få tak i en lege ganske raskt. I værstefall går du inn i acidose

Rettelse: Type 2 skyldes en kombinasjon av insulinresistens og redusert insulinproduksjon. My bad

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #97 : 24. oktober 2008, 15:16 »
.

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Glem kaloriene
« #98 : 24. oktober 2008, 15:30 »
Jeg er enig i tolkningen din av insulinresistens - dvs at kroppen ikke lengre nyttiggjør seg av insulinet i tilstrekkelig grad. Men jeg mener likevel at insulinresistens kan føre til diabetes type 2. Hvorvidt man kan spise seg til diabetes type 1 ved mislihold av karbohydrater er ikke godt å si. De fleste begynner på insulin før det går så langt. Da har jo mange av symptomene som du refererer til allerede fått lage trøbbel en god stund. Det blir som en skala, der problemer med insulinet i sin mildeste form starter som insulinresistens. I andre enden av skalaen har vi diabetes-pasienter som ikke produserer insulin overhodet, og som er livsavhengige av injeksjoner for å ikke dø.
Jeg mener imidlertid ikke at diabetes type 1 er en arvelig sykdom, eller en tilstand man ikke kan gjøre noe med. Den polske legen Jan Kwasniewski har erfaring med at selv diabetes 1 - pasienter kan fungere helt uten insulin ved kostomlegging (ketogen diett). Mens en del andre trenger fortsatt noe insulin, men kan redusere dosene.

Det er svært interessant å se på diabetes 1 som en autoimmun sykdom. Denne har jo økt kraftig kun de ti siste årene. Ny forskning viser sammenhenger mellom utvikling av diabetes 1 på grunnlag av inntak av proteinet A1 betakasein i melk. Noe jeg kommer til å dumpe borti i en av de neste artiklene fra meg her på siden, som skal handle om nettopp melk Smiley

I min sykdomslærebok står det at foreligger en arvelig disposisjon, mens selve reaksjonen mot betacellene muligens blir utløst av en akutt virusinfeksjon. Hos personer med type 2 stopper aldri insulinproduksjonen helt opp. Jeg kan ikke det her godt nok til å diskutere med deg dessverre. Spennende tema hvert fall. Vurderer å skrive om diabetes på bacheloroppgaven

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #99 : 24. oktober 2008, 15:36 »
.

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Glem kaloriene
« #100 : 24. oktober 2008, 15:37 »
Du har helt rett i at personlig trener skrives med små bokstaver - på lik linje med andre yrkestitler. Jeg bør nok slutte med det, og har igrunn bare gjort det fordi det ser pent ut og framtrer mer tydelig Smiley  Det har ikke vært noe forsøk på å lage ufortjent status ut av yrket. Når det er sagt så er jo fortsatt ikke "personlig trener" noen beskyttet tittel i Norge, men det jobbes hardt av enkelte for å få dette til. Og innen ganske kort tid regner jeg med at også dette blir beskyttet. Inntil videre har alle rett til å kalle seg "personlig trener", "coach", "kostholdsveileder" eller ting i denne duren. Men det er på en måte like greit. Mange kan fungere glimrende som personlig trenere basert på årelang praksis og interesse for faget, mens andre med utdanning ikke kommer noen vei. Det handler mye om personlighet for å lykkes som PT. Har man ikke kunnskap, får ikke klientene fremgang og da vil man også miste klienter. På denne måten dør dårlige PTer ut av seg selv, med mindre de er ansatt av i kjede og ikke blir luket ut tidsnok.

Jeg sidestiller ikke teori og forskning med sannheter. Men jeg setter heller ikke noe = mellom dem. Tvert imot er jeg svært kritisk til mye forskning. For det første har mye forskning på generelt grunnlag mange metodiske begrensninger som hindrer oss i å gi fullgode svar.
Desverre er det også slik at mye forskning finansieres av næringslivet og andre med økonomiske hensikter. Derfor er det naivt å ikke ha en kritisk sans ovenfor det som blir publisert. Det er med andre ord ikke særlig påfallende når Coca Cola kommer fram til at aspartam ikke er skadelig, mens masse annen habil og objektiv forskning antyder det. Vi lever i en urettferdig verden!

Nei, jeg referer ikke til teorier i min artikkel, men kunne absolutt gjort det. Og jeg kunne brukt svært mange. Typisk noe slik som "universitetet her og der studerte ditt og datt, og kom fram til det ene og det andre". Vel, greit nok. Noen er veldig opptatt av at alt som skrives eller hevdes skal kunne refereres til. Jeg er inneforstått med at dette viser seriøsitet naturlig nok. Men en referanse er ofte bygget på andre referanser, som igjen er bygget på tidligere referanser eller etablert kunnskap. Det hele blir som et tårn som kollapser med desto større kraft, jo tidligere i kjeden vi i ettertid oppdager en feil. I tillegg er nok ikke treningsforum et sted som i første rekke skal publisere forskning. Den jobben kan vi overlate til vitenskapelige tidsskrifter og nettsider som forskning.no. Jeg står fast bestemt på at treningsforum tjener på et mangfold. Hvis folk kun er ute etter å lese forskning finnes det nok bedre plasser.
Jeg mener det er viktig å lytte til forskning, men samtidig prøve å nullstille seg. Og det er jo i stor grad det man gjør når man arbeider praktisk rettet slik en PT gjør. Jo flere mennekser man har hatt erfaring med, jo større grunnlag har man for å uttale seg om disse tingene. Jeg har selv ingen mannsalder bak meg som personlig trener. Men jeg har lyttet til de som har liknende erfaring - og bygger videre på dette.

Ja, jeg mener helt seriøst at alle og enhver på egenhånd må danne seg en oppfatning om hva som er riktig innen helse, kost og livsstil. Dette er noe de fleste av oss gjør uansett, fordi kost er noe som angår absolutt alle. Det betyr ikke at alle må sette seg ned å forske, men at man tilegner seg kunnskap av folk som vet mer. Videre må man prøve seg fram. Alle tjener på å prøve - selv om man måtte feile. Da er man i alle fall alltid en erfaring rikere. Det er nemlig slik at om jeg slutter å skrive for treningsforum, og i hele tatt slutter å publisere de "skumle" meningene mine for andre - så vil verden fortsatt bestå av dypt uenige folk som med sine ulike anbefalinger skaper forvirring. Det blir like feil å prakke på folk en religion som å prakke på de en sannhet innen ernæring. Alle må stå fritt til å velge.
I tillegg er egen prøving av kost svært viktig i forbindelse med matintoleranser og allergiske reaksjoner - noe som stadig blir et økende problem. Uansett hvor mange og gode vitenskapelige tester som tas av et individ i denne forbindelsen, så vil alltid den beste måten være å lytte til kroppen kjennom det vi kaller en eliminasjonsdiett. Hva man tåler og ikke tåler sier kroppen ifra om - dersom man er bevisst på å lytte. Slik er det også for hvilken mat kroppen foretrekker/ikke foretrekker - med mindre kroppens signalstoffer er forstyrret eller "lurt" av stimulerende stoffer slik jeg har referert til i artikkelen. Karbohydrater er en klassiker her.

At du ikke har gode erfaringer med lavkarbo på diett er høyst relevant. Det er jo mennesker det er snakk om her. Ikke representativt nødvendigvis, men selvsgat relevant.
I den forbindelsen lurer jeg på:
Du kuttet karbohydratene, men erstattet du de med nok fett av god kvalitet? Det er nemlig meget viktig å få i seg nok fett! Man er nødt til å justere opp fettinntaket - kun proteiner alene fungerer ingen bra på. Faktisk så er mange lavkarboentusiaster opptatt av å ikke spise for mye proteiner, men et fettinntak som ligger i sjiktet 70-90% (ref. Jan Kwasniewski)
Du nevner peanøttsmør som eksempel. Funker oftest fint for de med blodtype A, men dersom produktet er spedd ut med annen raffinert olje av dårlig kvalitet er ikke dette noe godt valg.

Det er mange ting å ta hensyn til for å optimalisere dietten, men det skal ikke være vanskelig å spise sunt i grove trekk!

Ha ha. Så banalt frekt. Svaret her er ja.  Grin


Vi får nok være enig om vår uenighet. Jeg mener TF gjør en grov feil ved å la deg publisere det som ble publisert her. "Alle" har kommentert og forklart at mye er feil, og kunne vært skrevet annerledes. Du mener skadeomfanget av å "publisere" sine subjektive meninger - basert på kun erfaringer, ikke er betydningsfullt. Jeg mener det motsatte.

For meg er personlige meninger nettopp personlig, og burde loggføres eller blogges et sted hvor det blir oppfattet som nettopp - personlige meninger. Av alt annet krever ihvertfall jeg litt dypere faglig tyngde. Men det er vel bare meg. (Og noen flere.)

The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget noobicius

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 301

  • Alder: 22 Vekt: 75 kg 1RM benk: 97,5kg
Sv: Glem kaloriene
« #101 : 24. oktober 2008, 15:39 »
Hva med oss som sliter med å gå opp i vekt? Skal vi også kutte ned på karb og slutte å telle kalorier? Hvis jeg lytter til kroppen og kun spiser når jeg kjenner sulten så snakker vi om utrolig lite mat på en dag..

Synes det er greit å telle kalorier, for da VET jeg at jeg får i meg nok mat..

Så var det slik at denne artikkelen er mer beregnet på de som sliter med "litt for mye"?
Det er ikke bilen du kjører det kommer ann på, men armen som henger ut av vinduet=)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #102 : 24. oktober 2008, 15:45 »
.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Glem kaloriene
« #103 : 24. oktober 2008, 16:02 »
.

DeZ

  • Gjest
Sv: Glem kaloriene
« #104 : 24. oktober 2008, 16:20 »
Jasså? Det synes jeg var rart. Hvorfor det?

Grunnen til at jeg anbefaler pasta av spelt er fordi spelt tåles bedre av de aller fleste mennesker, i motsetning til pasta av hvete (reaksjoner på proteiner som gluten og gliadin). Dessuten har spelt et noe høyere næringsinnhold og lavere glykemisk indeks.
Det beste er å velge pasta basert på fullkorn - noe vi nok alle er enige i Smiley

Hele greia med spelt er en bløff. Forsjellene fra hvete er marginale og hvete er tilogmed "bedre" på noen ting , spelt har mer gluten , hvete mer fiber feks. Det er vel heller ikke bevist at folk tåler spelt bedre , annet enn en og annen spelt baker som sier de får vondt i magan a vanlig hvete.. eneste du merker er vel at speltmel koster gjerne det dobbelte. Det blir jo en litt annen diskusjon men for meg svekket det troverdigheten til artikkelen at den inneholdt sånn kostholdspropaganda  Undecided


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!