Skrevet av Emne: badis, baltis og unknown sin sandkasse  (Lest 24619 ganger)

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #135 : 31. oktober 2008, 17:30 »
Balti virker som du har mye fritid...Du er tydeligvis intelektuelt smart, men er ikke særlig sosialt smart å være bedreviter..

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #136 : 31. oktober 2008, 17:32 »
Hehehe, veldig forfriskende personangrep i debatten, men.

Det er en avsporing å trekke partipolitikk inn i dette. Det må være mulig å mene noe om et tema uten å knytte det opp mot et politisk parti. Problemet er at det er blitt livsfarlig å bevege seg utendørs i Oslo uten at det blir gjort noe konkret med det. Det virker nesten som om det politiske språket ikke strekker til når det gjøres forsøk på å diskutere saken. Debatten på TV2 viste det tydelig: Alle var mest opptatt av om de aktuelle gjerningsmennene fikk nok "hjelp". Det er jo fullstendig sinnssykt. Vi er jo totalt ute å kjøre som folk. En sinnssyk gjeng som sitter handlingslammet oppe på et skjær og tenker på krig og fred og politikk og sånt mens vi lurer på hvordan vi kan gi verden (og særlig individer som kommer opp hit og knivstikker oss med jungelkniv) tilstrekkelig "hjelp" ...

Utlogget Stormbringer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #137 : 31. oktober 2008, 17:37 »
Jeg vil vel anta at grunnen til at enkelte synes Balthazar er irriterende, er fordi han er en litt hoven bedrevitende pjokk på 20, som hverken trener vekter, eller kan noe spesielt om ernæring eller styrketrening. Det satt til side, så kan han sikkert mye om argumentasjonsteknikk og slikt som han studerer på Blindern, og det er fint. Vi trenger selvsagt folk som ikke trener her, men som er gode i andre ting som f.eks politikk og  ja, argumentasjonsteknikk.

Men til tross for hans brevkurs i argumentasjonsteknikk er han ofte frempå og kaller folk for nek, tulling, fjott, etc, noe som selv JEG har fått med meg er tabu i argumentasjonsteknikk-kretser. Og istedenfor å bidra med noe, roter han seg alltid bort ved å angripe andres holdninger og meninger. Og de få gangene han faktisk mener noe selv, roter han seg bort med fremmedordboka.

Som sagt, jeg liker forsåvidt Baltazar jeg, og til tross for hans modenhet når det kommer til skriving og argumentasjon ( ikke teknikk alltid) så mangler han modenhet når det kommer til ydmykhet. Man kan tydlig gjennom hans måte å skrive på skjønne at han er en 20 år gammel latte-drikkende øvre-middelklasse pjokk. Smiley

Rett og slett vakkert >Cheesy
"lead with speed - follow with power".

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #138 : 31. oktober 2008, 17:40 »
Balti virker som du har mye fritid...Du er tydeligvis intelektuelt smart, men er ikke særlig sosialt smart å være bedreviter..

Dette baserer du på?
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget STR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 281

  • Be your own design
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #139 : 31. oktober 2008, 18:06 »
Asylsøkere bedriver kriminalitet for å få litt bedre stell enn det har på asylmottaket??? Eneste som det burde vært dødsstraff for er slike skarpsindige slutninger.

Dødsstraff er kanskje å ta i Tongue

Personlig tror jeg ikke de bedriver kriminalitet for å havne i fengsel..
Men det er ikke akkurat til å stikke under en stol at flere av disse vet å utnytte godene den naive, norske politikken "tilbyr".

Synes å huske jeg leste en artikkel om en islamsk innvandrerkvinne som tok et oppgjør med egen kultur om nettopp dette. At imamer utad var veldig for integrering osv.. men innad forbød alt som hadde med "fornorsking" å gjøre..
Hun mente de måtte komme seg opp og bidra, istedenfor å henge rundt, tygge khat og motta trygd.
Nå skal det også sies at de stiller i andre rekke mtp. jobb osv.. men umulig er det IKKE.

Og hey.. jeg er særdeles enig.

Leddiggang er roten til alt ondt, som de sier.. Og det er nok noe i det.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #140 : 31. oktober 2008, 19:02 »
Jeg vet ikke hvor du får informasjonen din om meg fra, men jeg ville dobbeltsjekket kildene. Du bommer. Stygt. Og du drar noen slutninger som er helt på trynet. Mindreverdighetskompleksene er åpenbare. Det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte, men jeg skal prøve å besvarer enkelte påstander.

1.«fordi han er en litt hoven bedrevitende pjokk på 20, som hverken trener vekter, eller kan noe spesielt om ernæring eller styrketrening»

Denne setningen er min nye favorittsetning. Ikke bare er dens begynnelse så fullstappet av adjektiver at hensiktene dine blir rimelig åpenbare (på samme måte som den avsluttende setningen «Som sagt, jeg liker forsåvidt Baltazar jeg»). Jeg har trent aktivt siden jeg var åtte år. Startet med styrketrening i en alder av 16 år, og har siden holdt meg mest til det. Hvor du får det fra at jeg ikke trener vet jeg ikke, men jeg tipper du baserer det på at jeg gjør meg mest synlig på åpent forum. Det står i direkte forbindelse med at det er her jeg finner diskusjonene jeg synes er mest interessante. Jeg har lite, om noe, å bidra med på treningsfronten. Der leser jeg sikkert femti ganger mer enn jeg skriver. Om det å bli behandlet med et minimum av respekt krever at man deltar aktivt i alle tråder som har med trening å gjøre, er fokuset ditt på dette halvveis forståelig. Hvis ikke er det like tåpelig som jeg antar. Hvorfor du vektlegger ernæring vet jeg ikke. Jeg tipper det er fordi du studerer dette selv?

2. «Det satt til side, så kan han sikkert mye om argumentasjonsteknikk og slikt som han studerer på Blindern, og det er fint.»

Jeg kan lite om argumentasjonsteknikk. Jeg skriver på den måten som føles naturlig. Og jeg prøver å basere meg mest mulig på rasjonell tenkning. Om det er nok til å gjøre meg til gjenstand for latterliggjøringen din sier det strengt tatt mer om deg (og store deler av debattmiljøet her forøvrig) enn det gjør om meg. Du dro Blindern-vitsen forrige gang vi hadde en krangel. Jeg forklarte deg da, slik jeg skal gjenta det nå, at jeg ikke studerer på Blindern. Meg bekjent har de heller ikke et eget studie for «argumentasjonsteknikk», men her er det mulig jeg har oversett noe.

3. «Men til tross for hans brevkurs i argumentasjonsteknikk er han ofte frempå og kaller folk for nek, tulling, fjott, etc, noe som selv JEG har fått med meg er tabu i argumentasjonsteknikk-kretser. Og istedenfor å bidra med noe, roter han seg alltid bort ved å angripe andres holdninger og meninger. Og de få gangene han faktisk mener noe selv, roter han seg bort med fremmedordboka.»

Brevkurs? Var ikke dette for noen setninger siden studievalget mitt på Blindern? Din kjennskap til « argumentasjonsteknikk-kretser» overgår tydeligvis mine. Noen eksempler? Videre: Er det å kalle noen et nek veldig kontroversielt? Broads innlegg startet med at han ba meg holde kjeft og sluttet med at han spurte meg om hvor jeg kom fra. Det er et skoleeksempel i barnslig hersketeknikk. Dette med at jeg ikke bidrar med noe, hva mener du med det? Jeg påstår at du, og flere andre, forsøpler diskusjoner som er veldig viktige. I ditt tilfelle ved at du slenger rundt deg med påstander som er resultater av dine egne konspirasjonsteorier. Og når jeg arresterer deg på dette, for så å få et «sjekk bevisa selv, a!» som svar, så er det jeg som ikke bidrar med noe? Fremmedordbok eier jeg ikke, og ordboka har fått ligge i skolesekken i hele dag. Da du tidligere arresterte meg på en skrivefeil (og her er det liksom jeg som skal være pedanten ...) bør du allerede være klar over dette.


4. «Som sagt, jeg liker forsåvidt Baltazar jeg, og til tross for hans modenhet når det kommer til skriving og argumentasjon ( ikke teknikk alltid) så mangler han modenhet når det kommer til ydmykhet. Man kan tydlig gjennom hans måte å skrive på skjønne at han er en 20 år gammel latte-drikkende øvre-middelklasse pjokk. Smiley»

«Som sagt» - hvor? Hersketeknikkene dine er dårlig skjult. Jeg mangler modenhet når det kommer til ydmykhet? Mangler jeg modenhet, eller ydmykhet? Finnes det noe som heter «umoden ydmykhet»? Hensikten min med å skrive dette er selvsagt bare å gi deg mer skyts til Blindern-«argumentet» ditt. Jeg drikker ikke latte, her går det i vanlig svart kaffe og te. Men du har sikkert noen morsomheter til dette også, eller? Du har i det minste fått med det alderen min denne gangen. Men bare for å ha det klart: når kan jeg egentlig begynne å kritisere deg for å fremlegge påstander som er totalt blottet for sannhet? Når jeg er 25? 30? 40? Om ikke annet gjør du i det minste en knalljobb for å fremstå som et bittert menneske. Om jeg får deg til å føle deg liten beklager jeg dette på det sterkeste.

Så håper du snart kan fokusere på sak og ikke person. Påstander om min etnisitet, «klasse», og «overmodne» skrivestil har jeg besvart flere ganger allerede. De er kjedelige, og jeg ser ikke hvilken glede du finner i å prøve å gjette deg frem til disse tingene. Dessuten understreker det noe helt sentralt ved debattteknikken din: når du først møter motstand blir du så hjelpeløs at du ender opp med å servere en råtten kombinasjon av avledningsmanøvre og personlige angrep. Hvis du trenger noen å snakk med om dette kan du jo sende meg en PM, slik som etter forrige diskusjon?

Cheesy
Det artige er at du tar mine usaklige morsomheter så seriøst! Håper virkelig ikke jeg ødela fredagskvelden din Baltus, eller skal jeg kalle deg Ribsskog? Innleggene dine begynner veldig å likne på Ribbsy sine nå synes jeg. Nå skal det lages pizza og sees på twin peaks! Så lenge du ikke veier så mye over 100kg eller er så veldig mye mer enn 185høy, så føler jeg meg ikke liten Smiley
Sa brura

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #141 : 31. oktober 2008, 19:06 »
Balti virker som du har mye fritid...Du er tydeligvis intelektuelt smart, men er ikke særlig sosialt smart å være bedreviter..

Tja, jeg har ingen planer om å stifte beskjentskap med treningsforums medlemmer uansett, så jeg tror det skal gå bra. Dessuten, om man blir bedreviter av å påpeke at andre farer med usannheter er det en merkelapp jeg lett er villig til å klistre på meg. Har ikke vært så rent få ganger jeg har driti meg ut her selv, så tjenesten gjengejeldes jo Smiley

Unknown Soldier: da slipper du å bekymre deg, er både lavere og lettere enn deg.

Men nå er resten av kvelden satt av til Fallout 3, gitt.

Edit: Og jeg som trodde retten til å sammenligne folk med Ribsskog var forebeholdt meg selv? Sånn eller virker SV-konspirasjonen veldig Ribsskog i formen, den også.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #142 : 31. oktober 2008, 21:09 »
Får håpe for din skyld at fallout 3 er et like genialt spill som fallout 1 og 2.


Ser for øvrig at du har fått et nytt og passende sitat ved avataren din. Smiley  Kos deg
Sa brura

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #143 : 01. november 2008, 00:23 »
^^I love this bastard. Grin
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #144 : 01. november 2008, 17:59 »
Litt om etikk, moral og juss i Somalia: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=523641

At dette skjer i 2008 er så sprøtt at det neste ikke er til å fatte. Dette er altså islamsk sharia i praksis. Her snakker vi om et samfunn som er ikke hundrevis, men tusenvis av år bak oss. En 13 år (!) gammel jente blir voldtatt, gjerningsmennene går fri, og jenten blir straffet for å ha hatt sex utenfor ekteskapet. Og som om ikke det er vilt nok er straffen at hun skal steines til døde! Er det fysisk mulig å tenke mer bakvendt enn dette?

Jeg er veldig for å hjelpe personer som lider under dette sinnsyke systemet, men de som viderefører denslags tankegang i Norge er ikke velkommen.

Utlogget STR

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 281

  • Be your own design
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #145 : 01. november 2008, 19:11 »
Helt enig!
Hva faen er det disse folka driver med?
Stopper de ikke noen gang opp og tenker at det her er jævlig galt!
Selv en 5-åring vil forstå hvor feil det her er.

Og den sinnsyke begrunnelsen for at jentene straffes i slike saker er jo at jenta skal ha fristet mannen. Og som du påpeker, da har sex utenfor ekteskap.
Velkommen til bakvendtland.. her går allting an..

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #146 : 01. november 2008, 19:47 »
Litt om etikk, moral og juss i Somalia: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=523641

At dette skjer i 2008 er så sprøtt at det neste ikke er til å fatte. Dette er altså islamsk sharia i praksis. Her snakker vi om et samfunn som er ikke hundrevis, men tusenvis av år bak oss. En 13 år (!) gammel jente blir voldtatt, gjerningsmennene går fri, og jenten blir straffet for å ha hatt sex utenfor ekteskapet. Og som om ikke det er vilt nok er straffen at hun skal steines til døde! Er det fysisk mulig å tenke mer bakvendt enn dette?

Jeg er veldig for å hjelpe personer som lider under dette sinnsyke systemet, men de som viderefører denslags tankegang i Norge er ikke velkommen.

Dette jeg snakket om da jeg nevnte at det er helt idiotisk av norge å vurdere denne mannen som er psykotisk. Man kan ikke bruke vestlige skalaer på folk som lever helt motsatt enn oss.

Problemet til somaleren er ikke psykotisk, men somalisk.


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #147 : 02. november 2008, 01:47 »
#1: Soane, hold kjeft. Du er irriterende.

#2: enkelte har en selvhøytidelighet som er til å ta og føle på. Kjenner du? Litt fuktig, glatt.. Litt kald og usikker også.

#3: som prinsipiell motstander av dødsstraff; hva om Fritz Moen hadde blitt henrettet i stedet? Resultatet av en henrettelse er som kjent irreversibelt.

Nuhvel..
Har lest hele tråden her nå, ganske mye moro lesning. Menneh.. savner litt tanker rundt å hjelpe folk der de er. I mine øyne er litt av problemet at mange politikere absolutt skal ha flyktningene hit. vi det?
"Vi trenger arbeidskraften" er jo et vanlig argument for å ta inn folk, men nå sies det jo at mange uansett går på trygd; som en kuriositet er det kanskje også verdt å nevne at vi kanskje hadde hatt nok folk om vi ikke hadde hatt så mange aborter årlig.. Uten at dette har noen som helst betydning for om gale/miljøskada, khat-tyggede somaliere stikker ned folk med kniv eller ei (ja, det skrives faktisk somalier, ikke somaler).

Ja, også en ting på slutten her.. Gikk rundt og venta i spenning på uttalelse fra den godeste Halvorsen; "kunne en hvit man ha gjort noe sånt som dette? Sannsynligvis ikke"..... Grin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #148 : 02. november 2008, 04:05 »
#1: Soane, hold kjeft. Du er irriterende.

#2: enkelte har en selvhøytidelighet som er til å ta og føle på. Kjenner du? Litt fuktig, glatt.. Litt kald og usikker også.

#3: som prinsipiell motstander av dødsstraff; hva om Fritz Moen hadde blitt henrettet i stedet? Resultatet av en henrettelse er som kjent irreversibelt.

Nuhvel..
Har lest hele tråden her nå, ganske mye moro lesning. Menneh.. savner litt tanker rundt å hjelpe folk der de er. I mine øyne er litt av problemet at mange politikere absolutt skal ha flyktningene hit. vi det?
"Vi trenger arbeidskraften" er jo et vanlig argument for å ta inn folk, men nå sies det jo at mange uansett går på trygd; som en kuriositet er det kanskje også verdt å nevne at vi kanskje hadde hatt nok folk om vi ikke hadde hatt så mange aborter årlig.. Uten at dette har noen som helst betydning for om gale/miljøskada, khat-tyggede somaliere stikker ned folk med kniv eller ei (ja, det skrives faktisk somalier, ikke somaler).

Ja, også en ting på slutten her.. Gikk rundt og venta i spenning på uttalelse fra den godeste Halvorsen; "kunne en hvit man ha gjort noe sånt som dette? Sannsynligvis ikke"..... Grin

Nå er det vel egentlig bare du som er irriterende... og det kan vel mange skriver under på. Kjenner jeg folket rett.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: Somalier knivstikker 3 uskyldige i Oslo
« #149 : 02. november 2008, 05:13 »
Helt utrolig at (med unntak av et par innlegg) Balthazar er den eneste som faktisk klarer å reflektere over temaet, samt ta diskusjonen seriøst. Det er flaut å se hvor mange som blottlegger sine fordommer og uvitenhet. For ordens skyld: Jeg stemmer ikke SV. Allikevel er det utrolig å se hvordan folk er i behov for å finne en skyldebukk for tragiske hendelser. Det faller på sin egen urimelighet å dra partipolitikk inn i denne debatten. Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes en eneste politiker i dette landet, uansett fløy, som ikke synes dette er en syk og tragisk handling. Jeg kan heller ikke huske å ha sett en SV-politiker argumentere for at offeret skal komme i annen rekke bak gjerningsmannen. Den "snillismen" dere prater om er totalt tatt ut av kontekst. Det blir for enkelt å gi Sv-politikere slike banale meninger.

Dog er det faktisk slik - at de fleste tragiske hendelser har en mer kompleks historie enn det som kommer fram i tabloidene. Jeg hører stadig vekk folk påstå at somaliere er overrepresentert i flere typer kriminalitet. Jeg har dog til gode å se noen kildeinformasjon som bekrefter dette. Allikevel synes jeg ikke det er urimelig å anta at mennesker fra krigsherjete land, og som i tillegg er dårlig integrert (antar jeg) i det norske samfunnet - kan være overrepresentert i ulike former for kriminalitet. Dette er en trend vi ser igjen i andre samfunn/land.

Det er endel problemer knyttet til den banale problemløsninga som kommer frem.

- "Send ham hjem!!!" Hvor? Mannen er jo norsk statsborger og innehar de samme rettighetene som du og jeg (Ola og Gunnar). Man kan ikke frata noen sitt statsborgerskap! Det ville jo simpelheten vært forskjellsbehandling og et langt skritt tilbake for et moderne samfunn.

- Dødsstraff? Heldigvis deler kun 10% av befolkningen den meningen. Og godt er det. Dødstraff er en dårlig, uverdig og uetisk måte for et demokratisk samfunn å praktisere. Såfremt ikke demokratiet snur om og mener noe annet. Jeg vet iallefall hvor jeg står i det spørsmålet.

Jeg mener helt klart at samfunnet må beskyttes for potensielle "tikkende bomber". Det er allikevel enkelt å sitte å mene det, og mye vanskelige å finne en god, praktisk løsning. Det er mer enn et dilemma knyttet til radikale løsninger (som å sende folk "hjem", eller låse de inne for godt.) Pr lovdefinisjon kan ikke en mann som er psykisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket straffes.
Og hvor skal grensen for tvungen psykatrisk behandling gå? Det er garantert endel problemer knyttet til en streng praksis - som en feks har i Danmark. Skal hundrevis av mennesker som kanskje ikke hadde vært i behov for instutisjonalisering og tvungen behandling - få dette - fordi faren for at en av de er en "bombe", er tilstedet? Og hva med problemer knyttet til bruk av tvang/tvungen behandling - som er siste instans i et behandlingsledd, rett og slett fordi det er mange problemstillinger knyttet til dette (noe vi som har jobbet i psykiatrien kjenner til).

Og hvor stort er dette problemet?De aller fleste jeg kjenner - inkludert meg selv, føler seg ikke spesielt utrygge på gata i Oslo. Er det forsvarlig å iverksette drastiske tiltak som vil gå utover mange mennesker fordi vi har hatt to individer som har gått amok med kniv mot uskyldige?
Er dette krisemaksimering og polarisering av et betent tema?

Alle skjerpende tiltak rammer visse grupper. Jeg er selvfølgelig enig i at dagens løsning ikke nødvendigvis er god nok eller dekkende. Problemet er å finne andre gode løsninger som er vesentlig bedre!(Foruten å mene noe på et forum da. Det er jo såklart alltid løsningen...)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!