Skrevet av Emne: 5x5 powerbuilding, alternative øvelser pga manglende utstyr + div. sp.m.  (Lest 3522 ganger)

Utlogget Frank Castle

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Jeg er avhengig av å trene hjemme og har kun tilgang på benk med justerbar rygg (0 til nesten 90 grader), stativ med justerbar høyde (alt fra benk til knebøy går altså bra), stang i taket (chins) og manualer med skiver (max 40 kg per manual).

Ønsker å prøve 5x5 powerbuilding programmet til kaliber
http://kalibergym.no/5x5.shtml

Noen ord til slutt: hvis du skal følge dette programmet, så følg det til punkt og prikke slik det står over, ikke begynn å bytt ut øvelser med andre øvelser. Øvelsene som er valgt er ikke valgt tilfeldig.

Har desverre tilgang til alt nødvendig utstyr.

Får ikke tatt følgende øvelser som angitt i programmet:

- Brede dips (mulig jeg kan lage meg noe, men greit om det finnes brukbare alternativ)
- Beinpress
- Utfall i smithmaskin (jeg kan ta vanlig utfall)
- Lårcurls
- Militærpress (pga lav takhøyde, kan ta sittende både med stang og manualer)
- Sittende tåhev (kan jo ta stående som i programmet men med stang/stativ)

Har dere tips om hvordan jeg bør erstatte nevnte øvelser?

Hvis dere har tips til øvelse for mage (samt reps/sett) setter jeg også pris på det.

Om man følger prinsippene i dette programmet, bør man da ha totalt treningsfri dag 3,6 og 7, eller kan man legge inn kondisjonstrening på en eller to av disse dagene uten at det bør påvirke styrketreningen i alt for negativ retning? Har litt lyst til å få trent litt langrenn i vinter, evnt. jogging/sykling.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Kjør Stronglifts 5x5 i stedet. Da har du alt utstyret du trenger.

stronglifts.com


mvh

Burrhus

Utlogget Frank Castle

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Synes bare kaliber sitt program virker svært enkelt å følge mtp øvelser (mulig jeg sliter med å øke 2.5 kg)

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Synes bare kaliber sitt program virker svært enkelt å følge mtp øvelser (mulig jeg sliter med å øke 2.5 kg)

Du har jo ikke tilgang til halvparten av øvelsene da  :Smiley


Stronglifts sin 5x5 er bedre, er min personlige mening. Mer fokus på baseøvelser osv. Du starter ganske mye lettere, og 2,5 kg per trening på store øvelser er ikke så mye.

Utlogget arehb

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 733
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 733

  • 1337 nubi
Dette er to helt forskjellige programmer, enest de har til felles er antall sett og reps per sett. Spesielt det at kalibergyms er splitta mens stronglifts er helkropp gjør dette til to forskjellige ting.

Hvis 2,5 kilos økning blir for mye er det vel bare å øke med mindre eller begynne lavere. Hvis du ikke har vekter til lavere økning kan du ta halvparten av setta med ny vekt og halvparten med 2,5 kg lavere, mellom hver gang du legger på 2,5 kg.

Utlogget Frank Castle

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Jeg foretrekker splitta program, føler fullkroppsprogram gir for lange treningsøkter dersom jeg skal rekke over alt.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Jeg foretrekker splitta program, føler fullkroppsprogram gir for lange treningsøkter dersom jeg skal rekke over alt.

Tren fullkroppsprogram ofte, så trenger du ikke 100 sett hver trening.
Dessuten holder det lenge med å trene benk, mark, bøy, roing og diverse varianter av disse øvelsene,
Smiley

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

bein press= hack lift deadlift (markløft med stangen bak beina)
lår curl= nordig hamstrings(vist du kan) eller sissy squat
brede dips= helst lage noe eller en armhevnings variant (er lurt og ha med en kroppsvekt øvelse)
stående militærpress= sittende, jeg liker best med hantler føler det tar mer på støtte musklatur.
utfall i smith= vanlig utfall
sittende tåhev= sittende tåhev med en hantel/vekt plate på knet eller stående med stang.

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

bein press= hack lift deadlift (markløft med stangen bak beina)
lår curl= nordig hamstrings(vist du kan) eller sissy squat
brede dips= helst lage noe eller en armhevnings variant (er lurt og ha med en kroppsvekt øvelse)
stående militærpress= sittende, jeg liker best med hantler føler det tar mer på støtte musklatur.
utfall i smith= vanlig utfall
sittende tåhev= sittende tåhev med en hantel/vekt plate på knet eller stående med stang.

øvelser for mage:
hantel sving ved lite bruk av bein
planken



Utlogget Frank Castle

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

takk for tips.

Synes forøvrig at den siste dagen som starter med militærpress er en god del "lettere" enn de andre dagene (spesielt beindagen som er jævlig tung). Har hatt muligheten til å trene på studio de siste to ukene så har fått gjort de fleste øvelsene som beskrevet.

Lurer litt på om jeg burde trent benkpress to ganger i uka? Mulig militærpressdagen også med fordel kan kombineres med ei benkøkt?

Utlogget Frank Castle

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 53

Er bare at jeg har litt "mindreverdighetskomplekser" siden jeg er relativt svak i benk i forhold til hvor lenge jeg har trent og at jeg faktisk har bygd på meg litt muskler. Ikke at jeg er spesielt stor, men ser mange som ser vesentlig "svakere" ut enn meg ta mer i benk. Nå er vel jeg jevnt over sterkere enn de samme personene i andre øvelser. Kan jo virke som om enkelte kun bryr seg om hva de tar i benk men det er ikke det som er målet mitt. Det viktigste er mest mulig fornuftig trening, en kombinasjon av økt styrke og mer muskler.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!