Skrevet av Emne: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009  (Lest 51192 ganger)

Utlogget Lille Sven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 017
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 017

  • Aktiv innen styrkeløft og strongman
Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #165 : 14. januar 2009, 16:42 »
Det er det samme apparatet på samme sted og de samme vektene. Diskusjonen er bare hvor mye det i virkeligheten er man løfter. Noe jeg ikke synes er spesiellt viktig. Det blir likt for alle og veldig målbart. Godt nok for meg
Nr 4 -105 Kristiansand Showlift 2008
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2009
Nr 3 -105 Kristiansand Showlift 2010
Norgesmester i Atlasstein 2009 for -105
Nr 3 Heilt vilt 2009
Nr 8 NSM 2011

LOGG: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=84861.0

Medlem av Kristiansand Atlet Klubb og Kristiansand Strongteam

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #166 : 14. januar 2009, 16:51 »
Vikingpress burde helt klart vært byttet ut med stokk eller Apollons.
Dette blir bare en endeløs diskusjon om hvor mye som egentlig blir løftet i Vikingpress.
Noen mener 15-20 kg mer, andre mener 60% mer. Det er en ganske stor forskjell.
Hvem har rett?
Noe annet med stokk. Løfter du 130 kg, så løfter du 130 kg.

Ganske sikkert er det hvertfall at stativene er forskjellige i forhold til hvordan skivene er plassert og hvor mye stativet veier. Dermed kan "Ola" sitt Vikingløft på 220 kg være like bra som Kvåle sitt på 241 kg, dersom f.eks. Kvåles løftearm er mye lenger.

Jeg er enig med deg at stokkløft og appollons er "bedre" pressøvelser for strongman, men kun fordi vikingpress er en stativøvelse som stiller null krav til balanse og stabilitet. Alle kan presse uansett hvor håpløs kontroll man måtte ha.

Når det gjelder hvor mye som ble løftet, er jeg uenig. De som var på stevnet, vet hvem som var best. I andre øvelser som f.eks dekk, operer vi jo ofte med cirka antagelser på hva dekket veier, uten at det er sammenlignbart. Øvelser som stein f.eks, er heller ikke helt sammenlignbare mtp platformutførelse, diameter på stein, og grep i stein.

Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #167 : 14. januar 2009, 16:54 »
Det er det samme apparatet på samme sted og de samme vektene. Diskusjonen er bare hvor mye det i virkeligheten er man løfter. Noe jeg ikke synes er spesiellt viktig. Det blir likt for alle og veldig målbart. Godt nok for meg

Godt for deg, godt for meg. mmm

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #168 : 14. januar 2009, 16:56 »
Jeg er enig med deg at stokkløft og appollons er "bedre" pressøvelser for strongman, men kun fordi vikingpress er en stativøvelse som stiller null krav til balanse og stabilitet. Alle kan presse uansett hvor håpløs kontroll man måtte ha.

Når det gjelder hvor mye som ble løftet, er jeg uenig. De som var på stevnet, vet hvem som var best. I andre øvelser som f.eks dekk, operer vi jo ofte med cirka antagelser på hva dekket veier, uten at det er sammenlignbart. Øvelser som stein f.eks, er heller ikke helt sammenlignbare mtp platformutførelse, diameter på stein, og grep i stein.
Enig!

Klart vi kan fortsette med skiflyvning selv om det ikke er samme hastighet for alle hopperne i hver bakke, og vi da ikke vet nøyaktig hva som er hopp og hva som er fart og hva som er sveve....

Klart man kan konkurrere i en øvelse og oppgi vekten slik Knut gjør. man er informert om at vekten oppgitt omtrent må halveres for å vite reellt hva det er i hendene.

På Viking PC og NSM når vi bruker snæscooterene, så veier vi med vekt hva det veier i håndtakene, slik at vi kan justere begge apparatene likt. Smiley

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #169 : 14. januar 2009, 17:05 »
Det er det samme apparatet på samme sted og de samme vektene. Diskusjonen er bare hvor mye det i virkeligheten er man løfter. Noe jeg ikke synes er spesiellt viktig. Det blir likt for alle og veldig målbart. Godt nok for meg

OK, hvis alle stativene er helt like, er det jo sammenliknbart.
Men bortsett fra det må jeg si at det var artigere å se gutta løfte Apollons på NSM 08 enn å se Vikingpress med snøscooter på NSM 07.

Utlogget Knut Bjorvatn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #170 : 14. januar 2009, 17:22 »
Jeg er helt enig i at Stokk løft og Apollos Axel løft er bedre strongman øvelser enn Viking Press, men det er andre grunner til at Viking Press er å foretrekke i noen konkurranser. 
Stokk løft og Apollos Axel tar mye lenger tid enn Viking Press siden de krever mer tid for å få vektene på plass etter hvert løft.  Det er også større fare for at utøveren blir skadet når en løfter stokk/Apollos.  Det er også ofte at spesielt stokken blir ødelagt hvis det er mange utøvere med.  En må huske at for hver gang stokken er kastet/senket ned er det lett for at ting blir ødelagt.  Viking Press ser også tyngre enn det egentlig er for tilskuerne.  250kg i Viking Press høres bedre ut enn 140kg i stokk press for publikum.
Det er umulig å sammenligne vektene på forskjellige Viking Press apparater, hvis ikke samme person har laget utstyret slik at det er likt.  Det er grunnen til at Viking Pressen min og den på Showliften er den samme. 
Jeg har arrangert flere konkurranser der denne Viking pressen er brukt og det har alltid vært en suksess.
Når Haldo Berg satte Viking Press rekorden hadde han 10 x 45 pund (20,5kg) pluss 2 x 10 pund (4,5kg) i fri vekter på selve Viking Pressen.  Tommi Thorvildsen hadde den gamle rekorden med 10 x 45 pund på.  Haldor har imidlertid tatt 15 repper med 8 x 45 pund skiver på.  Det er i min mening en rekord som kommer til å stå en stund.
 

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #171 : 14. januar 2009, 19:17 »
ikke for å blande inn andre ting å ødelegge denne fine tråden Smiley
men på treninga idag, så hadde vi en fra voss på besøk. Asjell heter han.. tidligere styrkeløfter.
han tok 320 kg relativt lett på vikingpressen våres idag. det er 200 kg målt i nevene!!  Shocked
for å sammenligne, så klarte marius bjerke 4 repper på 280 kg i samme vikingpressen! Smiley

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #172 : 14. januar 2009, 20:24 »
litt mer forklaring Tongue marius bjerke sine repper på 280 kg i vikingpressen tilsvarer 175 kg i hendene!

(i våres vikingpress her i odda, bare for å si ifra slik at noen slipper å bli forvirret!) Wink

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #173 : 14. januar 2009, 22:55 »
litt mer forklaring Tongue marius bjerke sine repper på 280 kg i vikingpressen tilsvarer 175 kg i hendene!

(i våres vikingpress her i odda, bare for å si ifra slik at noen slipper å bli forvirret!) Wink

ja det hjalp virkelig og få blandet en til vikinpress inn i denne tråden Grin

Utlogget tobiasht

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 809
  • Honnør: 112
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 809

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #174 : 14. januar 2009, 23:39 »
litt mer forklaring Tongue marius bjerke sine repper på 280 kg i vikingpressen tilsvarer 175 kg i hendene!

(i våres vikingpress her i odda, bare for å si ifra slik at noen slipper å bli forvirret!) Wink

oj
Norges 4. Sterkeste Mann (-90kg) 2012
Norges Sterkeste Mann (-90kg) 2010
Norges 3. Sterkeste Mann (-90 kg) 2009

Medlem av Kristiansand Strongteam

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #175 : 15. januar 2009, 11:39 »
Forresten, i strongman kan man jo bruke allslags utstyr og belter på både bryst og mage osv, hva om jeg syr meg en hjemmelaga pressjorte, akkurat som en benkpressjorte bare med at du går rundt med armene rett opp i luften når du har den på, ville det vært lov? Grin

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #176 : 15. januar 2009, 11:41 »
Jouko Ahola hadde ei spesiell skjorte han lurte seg til å bruke på crusifix i gamle dager... hehe

Utlogget Knut Bjorvatn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #177 : 15. januar 2009, 12:41 »
De som vil kan godt bruke både knebøy/benkpress drakt på Valhalla Gym den 31 januar.  Jeg tror imidlertid ikke at det vil være til noen hjelp i det hele tatt, snarere tvert i mot.
 
Jeg håper imidlertid at stykeløfteren fra Odda kommer, og forsøker seg på Viking Press.  Han høres ut som en som lett kunne sette ny Valahalla rekord

Jeg har ikke hørt at Jouko hadde laget egen Crusifix skjorte, men det forundrer meg ikke.  Han er nok den første som virkelig forsto viktigheten med å trene øvelser og fokusere på teknikk innen Strongman.  Bruke av harpiks  er et godt eksempel på "utstyr" som har gjort en stor forskjell på steinløftinga.
Jeg tviler imidlertid på at vi får en Conan's Wheel eller Yoke drakt eller Viking Press skjorte, men en vet jo aldri

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #178 : 15. januar 2009, 15:53 »

 
Jeg håper imidlertid at stykeløfteren fra Odda kommer, og forsøker seg på Viking Press.  Han høres ut som en som lett kunne sette ny Valahalla rekord



hadde vært morro om han blei med, men han visste ikke helt om han ville konkurrere. han er forresten ikke fra odda, han er fra voss. eller han bor på voss hvertfall Smiley veldig sterk mann

Utlogget Håndbakken

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Valhalla Strongman Stevne lørdag den 31 januar 2009
« #179 : 15. januar 2009, 18:43 »
hadde vært morro om han blei med, men han visste ikke helt om han ville konkurrere. han er forresten ikke fra odda, han er fra voss. eller han bor på voss hvertfall Smiley veldig sterk mann
Må få han med deg.Er nok UENDELIG sterke som dessverre ikke kan eller vil konkurere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!