Skrevet av Emne: pyramide i benk  (Lest 1673 ganger)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
pyramide i benk
« : 18. februar 2004, 12:19 »
en kompis av meg sa at den beste måten å få opp styrken i benk var å trene pyramide. starte med tung vekt, og ta av vekt for hvert sett etter det. 1 sett, ta av 5 kg, neste sett, ta av 5 kg til osv. få flest mulig reps utav musklene. vil ikke dette funke vanvitti dårli når du tar deg selv bort fra maxvektene du kan løfte..? leste i Muscle Media (skrevet av han der russeren som jeg aldri husker hva heter) at når du trente benk, måtte du avslutte med en middels/ganske tung vekt, i hvertfall aldri avslutte med en lavere vekt enn du trente med. dette pga hvis du løftet for lette vekter ville ikke kroppen venne seg til å løfte tungt.. den ville bli utholden, men ikke bli så god på 1RM. hvis du derimot løftet tungt gjennom hele økta ville kroppen legge på seg muskler pga den høye belastningen og slitasjen som blir i muskelen som følge av dette, og kroppen vil bli vant til å løfte tunge vekter og dermed bli sterkere.... noen som har prøvd å trene pyramide for styrkens skyld? skulle tru at dette programmet funket bedre for volum og ikke for styrke....?  Huh Huh
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget MR Shotgun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 825
  • Honnør: 121
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 825

Re:pyramide i benk
« #1 : 18. februar 2004, 12:25 »
mange teorier om det der, men skal du bli sterk bør du ligge på 3-6 rep på max og 8-10 på oppv.
Powerlifter...

Utlogget Remi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Re:pyramide i benk
« #2 : 18. februar 2004, 16:34 »
uenig der.  skal du øke mest mulig i styrke på kortest mulig tid er pyramide en ypperlig måte. Jeg kjørte det en periode, men stagnerte etter et par måneder. etter oppvarming begynner du på 1RM, og så jobber deg nivå for nivå nedover, kjører deg helt ut på hver nivå.. men ikke kjør for langt ned, jeg pleier å ha 5 nivåër.. dersom du kjører detter opplegget bør du passe på at du for hver trening øker, enten i antall reps eller i antall kg, slik at den samla treningsmengden blir større for hver trening.. men som sagt, dette er en type trening du ikke kan  kjøre over lange perioder, da du lett blir overtrent og stagnerer..

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:pyramide i benk
« #3 : 18. februar 2004, 16:41 »
Det dåkke beskriver her er ikkje pyramide men såkalt stripoff/droppsett. Det motsatte av droppsett er progressiv trening som mange forveksler med pyramide. Da øker du vektene i hvert sett. Men det ligger i ordet at i pyramide begynner du lavt for så å arbeide deg opp på høge vekter og deretter går du ned igjen. Pyramider er det skrevet masse om på forumet før. Bruk søkefunksjonen så vil¨dåkke finne masse nyttig. Eg har beskrevet dette mange ganger før.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Re:pyramide i benk
« #4 : 18. februar 2004, 16:49 »
Må si meg uenig med Remi her,selv om dette kan variere individuelt.Har selv prøvd pyramide i en lang periode,men opplever nå at det funker best å kjøre f.eks. 3 sett med samme vekt-3-4 min. pause.Et godt eksempel,som jeg begynte med:første uka 6x100kg,6x100kg og 5x100 kg(IKKE kjør til failure)så konsentrerte jeg meg om å øke med en rep på det første settet neste uka,og like mange reps på de andre.Når jeg klarte 10 reps (det tok ikke lange tiden!)økte jeg til 110 kg,og startet på 6x110 osv.
Dette funket iallefal bra for meg,som ellers kun brukte 2 sett skråbenk m hantler(5-8) reps i tillegg på brystet,hver 10 dag.
"train smarter not harder"
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

Re:pyramide i benk
« #5 : 18. februar 2004, 21:48 »
Er enig med Bamse bjørn om at dere har tatt feil av Pyramide trening.. Jeg fikk låne en perm fra studioet hvor det stod alt mulig om trening.. Der stod det at Pyramide trening var noe av det Verste du kunne trene.. Bare for å ha nevnt det..

There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:pyramide i benk
« #6 : 19. februar 2004, 00:29 »
Pyramide trening er veldig bra det om du legger den opp riktig. Men vil ikkje anbefale å trene det for bygging. Styrkeløftere trener mykje pyramider.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Oyvind_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Re:pyramide i benk
« #7 : 19. februar 2004, 01:22 »
Når jeg skulle få opp styrken i benken kjørte jeg 5 set set med 3 reps. En jeg kjenner sa at jeg burde kjøre få reps men meget tungt !
Bodybuilding is my life

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!