Skrevet av Emne: Kost- og treningsmyter  (Lest 19981 ganger)

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Kost- og treningsmyter
« #120 : 10. desember 2008, 21:05 »
Til de som stadig refererer til hva man spiste for tusener av år siden, og at dette liksom skal være så bra og naturlig. Har dere tenkt på at disse menneskene var på STEINALDERNIVÅ?

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Kost- og treningsmyter
« #121 : 10. desember 2008, 21:06 »
Du kjenner til den termiske effekten av føde ved forbrenning? Variasjone i omsetningshastighet avhengig av næringstoff og vann tilført? Insulinets effekt på frisettelse av fettstoffer?

I grove trekk ja.
Hvor stor rolle spiller det i et 24 timers perspektiv?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Kost- og treningsmyter
« #122 : 10. desember 2008, 21:10 »
Jeg syns det er litt interessant med gjennomsnittelig levealder til de i steinalderen, siden det refereres til "steinalder-dietten" i hytt og pine. Og hva med sykdomsepidemiologi? Hva døde disse ultrasunne, fleskspisende menneskene av? Åreforkalkning? Blodprop? Dinosaurangrep? Hvis dette ikke vites, er det totalt revnende likegyldig hvordan kosten til en steinaldermann var.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #123 : 10. desember 2008, 21:25 »
Bare så det er sagt så er det forholdsvis veldokumentert at svært overvektige med insulinresistens og/eller utviklet metabolsk syndrom ofte kan oppnå større vektnedgang med en lavkarbo/høyfettdiett, men å derifra dra slutningen at det er det beste for alle er litt som å gi medisin til alle fordi det funker bra for de syke...

Det bør også nevnes at selv om sultfølelsene kan hemmes når man begynner på en lavkarb/høyfett-diett (mener å huske at dette argumentet ble nevnt tidligere i tråden), så minsker denne effekt med tiden. Her er en review fra 2007 om emnet: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/3/531

Selvsagt er heller ikke en kalori en kalori 100%, men for friske mennesker med vel fungerende stoffskifte vil ikke forskjellen mellom en kalori fett eller en kalori karbo utgjøre noen betydende forskjell. Det er kun for protein som den termiske effekten utgjør en forskjell som er verd å nevne.



Utlogget wannabebig

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: Kost- og treningsmyter
« #124 : 10. desember 2008, 21:27 »
Jeg syns det er litt interessant med gjennomsnittelig levealder til de i steinalderen, siden det refereres til "steinalder-dietten" i hytt og pine. Og hva med sykdomsepidemiologi? Hva døde disse ultrasunne, fleskspisende menneskene av? Åreforkalkning? Blodprop? Dinosaurangrep? Hvis dette ikke vites, er det totalt revnende likegyldig hvordan kosten til en steinaldermann var.
etter historieboka mi så bestod kostholdet til steinaldermenneskene i 30% kjøtt og 70% planter osv, men derimot var gjennomsnittsalderen rundt 20 år og de som ikke ble drept av ville dyr osv kunne forvente å leve til de ble 40. Litt usikker på hvorfor, men det er bare å utelokke hardt fysisk arbeid og sykdommer ettersom sykdommer var lite utbredt og fordi de arbeidet(samlet mat i rundt 20-25 timer i uken.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Kost- og treningsmyter
« #125 : 10. desember 2008, 21:33 »
I grove trekk ja.
Hvor stor rolle spiller det i et 24 timers perspektiv?

Gang de 24 timene med 365. For de som vil ha studier kan de søke selv. Diskusjonen på om at en kalori er en kalori er vel ikke så spennende lenger. Studier nok viser forskjell i fettforbrenning på grupper med ulik sammensetning, men samme kalorimengde.
Temaet nå er hvilket næringsstoff som er viktigst i så måte og balansen mellom hormonell respons og tef. feks(mange stemmer protein).
For tvilerene anbefales det å prøve selv. Selv så ser/merker jeg godt forskjell på fleskmengde, nå som karben fosser inn, selv om kcal er ca. det samme.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Kost- og treningsmyter
« #126 : 10. desember 2008, 21:38 »
Bare så det er sagt så er det forholdsvis veldokumentert at svært overvektige med insulinresistens og/eller utviklet metabolsk syndrom ofte kan oppnå større vektnedgang med en lavkarbo/høyfettdiett, men å derifra dra slutningen at det er det beste for alle er litt som å gi medisin til alle fordi det funker bra for de syke...

Det bør også nevnes at selv om sultfølelsene kan hemmes når man begynner på en lavkarb/høyfett-diett (mener å huske at dette argumentet ble nevnt tidligere i tråden), så minsker denne effekt med tiden. Her er en review fra 2007 om emnet: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/3/531

Selvsagt er heller ikke en kalori en kalori 100%, men for friske mennesker med vel fungerende stoffskifte vil ikke forskjellen mellom en kalori fett eller en kalori karbo utgjøre noen betydende forskjell. Det er kun for protein som den termiske effekten utgjør en forskjell som er verd å nevne.

Jeg tror karbohydratene blir "viktigere" jo lavere aktivitetsnivået er.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #127 : 10. desember 2008, 21:42 »
Jeg tror karbohydratene blir "viktigere" jo lavere aktivitetsnivået er.

Du mener vel motsatt? Jo høyere aktivitetsnivå, jo større karboinntak?


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #128 : 10. desember 2008, 21:42 »
.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Kost- og treningsmyter
« #129 : 10. desember 2008, 21:47 »
Du mener vel motsatt? Jo høyere aktivitetsnivå, jo større karboinntak?

Med viktig mente jeg seff "viktig" hvis du vil bli feit.  Smile
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Kost- og treningsmyter
« #130 : 10. desember 2008, 21:51 »
.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Kost- og treningsmyter
« #131 : 10. desember 2008, 22:20 »
Jeg angriper ikke legene som enkeltpersoner, men i dette tilfellet Den Norske Lægeforening og det offentlige helsevesenet som sådan. Jeg er helt enig med deg at leger legger ned enormt med arbeid i sine studier, og lærer veldig mye. Det står det i alle tilfeller respekt av.
Jeg drar heller ikke alle leger under en kam - det finnes mange nyskapende leger der ute. Men slik jeg ser det er de en del av et system som ikke fungerer. Det som imidlertid fungerer i det norske helsevesenet - og i vestlig medisin forøvrig - er akuttmedisin. Mange liv reddes og skadeomfang reduseres pga en legevitenskap som har kommet fantastisk langt på mange områder.
Problemet er snarere det at legestanden ikke klarer å løse de virkelig store helseproblemene i dagens samfunn - nemlig de kroniske sykdommene og økningen av livsstilssykdommer. Selv med iherdig rådgivning og propaganda gjennom skole og media, klarer ikke helsevesenet å kurere våre vanligste sykdommer med sine anbefalinger. Vi ser tvert imot at fokehelsa fortsatt går nedover!
Som jeg nevnte tidligere er årsaken til dette at det offentlige helsevesenet fremmer mye feilaktig rådgivning i forhold til kost, samtidig som gode, tradisjonelle og skånsomme behandlingsmetoder via naturmedisin og alternativ terapi oftest blir fnyst av. På toppen av det hele er norske legers behandlingsform nærmest utelukkende basert på bruk av medikamenter, som altså aldri fjerner den underliggende årsaken til sykdommen, men som bare reduserer symptomene. I tillegg kommer ofte til dels alvorlige bivirkninger. Det finnes knapt noe bedre eksempel på å skuffe ting under teppet.
Jeg er ikke alene om å rette kritikk mot det offentlige helsevesenet. Så godt som alle alternative terapeuter er mer eller mindre i konflikt med den vestlige verdens symptom-fokuserte behandlingsform, basert på skadelige medikamenter. Snakker du f eks med en homøepat (som også ofte har lang utdanning), så er han sannsynligvis av akkurat samme oppfatning. Det er vel derfor det i hele tatt finnes noe som heter alternativ medisin, rett og slett fordi den offentlige har vist seg å ikke være tilstrekkelig.

Når det gjelder Den Norske Lægeforenings vurdering av blodtypedietten så synes jeg den blir pinsippielt kritikkverdig av flere grunner. Det er forsåvidt greit at legeforeningen ikke finner tilfredstillende domumentasjon for at blodtypedietten fungerer. Man kunne godt brukt en artikkel på å få fram det poenget. Men når man i tillegg gjør narr av dietten - uten å faktisk kunne dokumkentere at blodtypedietten IKKE fungerer - så snakker vi om et hovmod legeforeningen ikke burda ha. Spesielt når man ser at praktisering av dietten gir grunnlag for å mene noe helt annet. Mange har fått hjelp av dietten! Da blir det bare tåpelig å trekke fram at en praktisering av blodtypedietten i Norge ville medført lovbrudd, på grunnlag av en høyst utdatet norsk lov.

Jeg håper det snart blir åpent for mer tradisjonell og østlig inspirerte behandlingsformer i den norske legeutdanningen. For å ikke snakke om mer fokus på kosthold. Legene lærer mye ja, men det har vist seg at man ikke kommer langt med å pugge felleskatalogen. Legens kall burde jo være å hjelpe syke folk til å (for)bli friske - da rimer det ikke å forkaste en diett som aldri har skadet, men tvert imot hjulpet millioner av mennsker til bedre helse og velvære.

Hva slags New Age-oppgulp er dette? Mener du seriøst at verdens leger utfører et arbeide som ikke fungerer?

Har du hørt om prinsippet at et hvert nytt legemiddel/behandlingsform må være placebo overlegent for at det skal kunne brukes? Vet du noe som helst om vitenskapelig testing av medisiner? Har du hørt om kostnad/nytte-perspektivet ved bruk av medikamenter med bivirkninger? Har du vurdert faren for at blodtypedietten fungerer fordi menneskene som prøver den faktisk tror den skal fungere, og at de faktisk spiser i henhold til en diett?

Og! Vis meg skikkelige, kontrollerte studier på "alternativ" medisin som viser at denne er placebo overlegen. Jeg vil se kontrollgrupper, dobbel-blindtester og representative utvalg mann!


Ps: Har du vurdert noen studiepoeng i vitenskapsfilosofi og metode?

Burrhus

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Kost- og treningsmyter
« #132 : 10. desember 2008, 22:25 »
Hva slags New Age-oppgulp er dette? Mener du seriøst at verdens leger utfører et arbeide som ikke fungerer?

Har du hørt om prinsippet at et hvert nytt legemiddel/behandlingsform må være placebo overlegent for at det skal kunne brukes? Vet du noe som helst om vitenskapelig testing av medisiner? Har du hørt om kostnad/nytte-perspektivet ved bruk av medikamenter med bivirkninger? Har du vurdert faren for at blodtypedietten fungerer fordi menneskene som prøver den faktisk tror den skal fungere, og at de faktisk spiser i henhold til en diett?

Og! Vis meg skikkelige, kontrollerte studier på "alternativ" medisin som viser at denne er placebo overlegen. Jeg vil se kontrollgrupper, dobbel-blindtester og representative utvalg mann!


Ps: Har du vurdert noen studiepoeng i vitenskapsfilosofi og metode?

Burrhus


Jeg tipper MB7 sitt svar blir omtrent som dette: "Nei!"


Venter forøvrig på detaljert kunnskap fra både Pt Andreas og PT Arvid med tanke på mine tidligere spørsmål. Eller er dette noe man tar for seg i neste utgave av mat&helse?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kost- og treningsmyter
« #133 : 10. desember 2008, 22:35 »
Når det gjelder Den Norske Lægeforenings vurdering av blodtypedietten så synes jeg den blir pinsippielt kritikkverdig av flere grunner. Det er forsåvidt greit at legeforeningen ikke finner tilfredstillende domumentasjon for at blodtypedietten fungerer. Man kunne godt brukt en artikkel på å få fram det poenget. Men når man i tillegg gjør narr av dietten - uten å faktisk kunne dokumkentere at blodtypedietten IKKE fungerer

Hvis jeg skriver en bok om "hårfargedietten" og der hevder at blonde mennesker ikke bør spise pølser, lover du da å ikke gjøre narr av den?

Jeg leste forresten en plass at de med blodtype A bør føre en middelhavsdiett ifølge blodtypedietten? Hvordan kommer det seg da at blodtype A er så vanlig blant oss skandinaver, og for den saks skyld, blant inuittene? For å ikke tale om sjimpansene som nesten bare har blodtype A, de skal ikke spise kjøtt? Hvorfor er det ingen som fortalt dem dette? Og hvorfor er det ingen som har fortalt gorillaene (som kun har type B) at de burde spise en balansert diett, og ikke bare frukt, blader, litt plantedeler og en og annen insekt som de alltid har gjort?

Blodtypedietten er kvasivitenskapelig humbug.

men tvert imot hjulpet millioner av mennsker til bedre helse og velvære.

Blodtypedietten har hjulpet "millioner av mennesker" til bedre helse og velvære? Kilde på det?


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Kost- og treningsmyter
« #134 : 10. desember 2008, 22:36 »
Snakker du f eks med en homøepat (som også ofte har lang utdanning), så er han sannsynligvis av akkurat samme oppfatning.

Homøpater ja...
Hvor skal jeg begynne?
her kanskje: http://www.badscience.net/2007/11/a-kind-of-magic/

Ikke en korrekt utført studie har noensinne klart å påvise att homeopatisk medesin har en bedre effekt enn placebo.

Om alternativet til farmaka for tildels alvorlige lidelser er av den samme ulla, så tar jeg heller ei pille gitt!
 
Når det gjelder å ta i bruk "tradisjonell" og østlig orientert medesin innen legestudiet, så har jeg ingen motforestillinger til det. Ei heller homeopati eller trommeterapi eller krystaller i endetarmsåpningen.
Ta i bruk hva-faen-som-helst for å hjelpe pasienten!

SÅ LENGE DET ER MULIG Å BEVISE ATT DET FAKTISK FUNGERER BEDRE ENN PLACEBO!.

Om man ikke kan det, så er det pr definisjon kvakksalveri.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!