Skrevet av Emne: Beinhinnebetennelse i legger. Noen andre vært borti det?  (Lest 6964 ganger)

Utlogget slz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

  • Ka du trur?
Hei

Jeg har hatt beinhinnebetennelse i begge leggene mine i 1år nå.
Vært hos lege får noen måner siden nå, fikk noe betennelsedempe tabletter, en Penicillin kur som varte i 2uker, den skulle hjelpe.
Og ble innkalt igjen 24. 10 får å se om det hadde blitt noe bedre, nei det hadde det ikke blitt. Legen sa han trudde det kom til å gi seg.
Kutta beintreninga min HELT etter 24.10, noe som er veldig kjedelig har lyst å markløft å knebøye å løpe igjen. Må jo nesten trene helekroppen. Før 24.10 hadde jeg hatt 3måner pause med så og si alt av trening, eneste et par rolige økter i denne perioden.

Jeg får smertene i leggene når går raskeganger eller når jeg løper. Jeg trenger ikke løpe lenge
før "brenning/svie" kommer i leggene par mins 5-10.
Jeg går på skole, og da har jeg gym 1gang i uka, er en del løping der, så får alltid litt smerte etter gymmen,
som er litt kjipt. Men det er ikke noe harde økter i gymmen så det går greit.

Jeg tror selv at dette kommer av mitt fottøy valg. Jeg har gått med skatesko(helt flate såler) i en årrekke, trent litt i dem også,
litt springing å den slags i dem, får kanskje 1år siden. Nå trener jeg i nike sko, å har et par adidas sko til vanlig.
Så dette problemet kan det ikke være mer.

Kan hive ut litt stats om det er til noe hjelp:

20år
70kg+
166m
Trent med noe 5x5 en stund.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=71936.0

Noen som har opplevd det samme som meg?
Hva kan jeg gjøre får å bli kvitt smertene? Er fysoteraput det eneste valget?

Utlogget buildern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 168
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 168

  • No pain, no gain
Jeg har hatt akkurat det samme. Jeg fikk beskjed av legen min om å tøye framside og bakside av leggmuskel 2 ganger om dagen (da stive muskler irriterer beinhinna hvis den er betent), ellers er det viktig med joggesko med bra demping, og kanskje få tak i et par spesialsåler.

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Er ganske sikker på at du kan trene mark og bøy når du har beinhinnebetennelse. Så lenge du ikkje gjer  knebøy med hopp er vel ikkje det noko problem?

Har sjølv hatt beinhinnebetennelse i mange år, og det blir ikkje noko verre av styrketrening.

Utlogget Tommy1986

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Hallo.

Eg har slitt med akuratt det samme som deg.
har fortsatt problemer.
Var til doktor og fikk samme beskjed som deg.
Gjekk i over 1 år med desse smertene (som kom og gjekk).
Til slutt gjekk eg til doktor igjen som da ville sende meg til MR- undersøkelse fordi han trudde at betennelsen kunne komme fra ryggen.
Så i forrige veke var eg til mr og venter no på svar.
Om det ikkje var ryggen det kom ifrå so kan det gå an å ta operasjon, noko som eg kjem til å gjera fordi eg har ofte store smerter og det plager meg veldig på jobb. Jobber som rørlegger og er da gnaske aktiv,noko som da passer veldig dårlig om du har vondt i knærne.

Så eg ville gått til doktor igjen.
Har tatt lange pauser ifrå fotball og styrketrening,men det kommer igjen med ein gang du starter oppatt.



4 plass Norges sterkeste mann -105kg 2013
2 plass Exhale strongman åpen klasse 2014
10 plass Norges sterkeste mann 2014
2 plass Hamar strongman challenge 2015
3 plass Svelvik strongman open

Sponsorer:
Oneco Tecnologies as
Ola skophamar røyrleggjarservice as
Avery dennison NTP as
Ole Mads Norenberg sand og singel

Utlogget slz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

  • Ka du trur?
Jeg har hatt akkurat det samme. Jeg fikk beskjed av legen min om å tøye framside og bakside av leggmuskel 2 ganger om dagen (da stive muskler irriterer beinhinna hvis den er betent), ellers er det viktig med joggesko med bra demping, og kanskje få tak i et par spesialsåler.

Tøying to ganger om dagen, ja det skal jeg prøve ut. Kan du finne et bilde eller to hvordan man utfører disse tøvemetodene? Bruker joggesko med og demping nå jeg Smiley

Hvor lenge hadde du betennelsen etter du starta med tøyinga ?

Utlogget Tommy1986

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Og eg burde gå til fysoterapaut i mellomtiden mens eg venta på svar fra mr`en sa doktoren.
4 plass Norges sterkeste mann -105kg 2013
2 plass Exhale strongman åpen klasse 2014
10 plass Norges sterkeste mann 2014
2 plass Hamar strongman challenge 2015
3 plass Svelvik strongman open

Sponsorer:
Oneco Tecnologies as
Ola skophamar røyrleggjarservice as
Avery dennison NTP as
Ole Mads Norenberg sand og singel

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Slenger meg på denne! Sliter selv med smerter i leggene ved jogging. Det begynner like under anklene, og går opp til midten av leggen. Er såpass ille at jeg sliter med store smerter ved kun å gå når jeg jogger, og merker smertene begynner. Skal følge med denne. Smiley

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Slenger meg på denne! Sliter selv med smerter i leggene ved jogging. Det begynner like under anklene, og går opp til midten av leggen. Er såpass ille at jeg sliter med store smerter ved kun å gå når jeg jogger, og merker smertene begynner. Skal følge med denne. Smiley
Men veier ikke du en 100 kg da?
Edit: dette kan virke litt frekt formulert, er ikke det  Wink Men klart det er en større belastning for leggene om en veier 100 istedetfor 70 kg.
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Håpløs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

Beinhinnebetennelse er noe dritt! Tongue

Men du kan gjøre mye for å forebygge:)
1. Hestekur (først ha beina i varmt vann, så over til kaldt vann og så til varmt osv)
2. Bruke tekstiler som varmer leggene, feks stilongs
3. Tøye og massere legg
4. Trene lett. Er vanskelig, men man blir ikke bedre av tung belastning!

Ellers råder jeg deg ta kontakt med fysioterapeut, da han kan hjelpe deg bedre enn legen. Spesielt når det kommer til forebyggende trening!

For min del var det stort sett bare trening hvor man fikk støtbelastning, som løping og hopping osv.
Har ikke hatt no problem med markløft og knebøy. Bare ta av litt vekt å fokuser på å legge minst mulig vekt på forsiden av leggene.  

Utlogget Håpløs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

Slenger meg på denne! Sliter selv med smerter i leggene ved jogging. Det begynner like under anklene, og går opp til midten av leggen. Er såpass ille at jeg sliter med store smerter ved kun å gå når jeg jogger, og merker smertene begynner. Skal følge med denne. Smiley

Høres ikke helt ut som beinhinneb.

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Et tips hvis du må ha beina til å fungere før et løp, en kamp eller konkuranse av noe slag:

Kjøp en iskald glasscola. Få noen til å holde deg fast og la treneren din presse flaska HARDT mot leggen din mens han lar den gli nedover. Da knuser han de små betennelselommene du har der og smerten opphører i noen timer. Men det blir ofte myyye værre (smertemessig) etterpå.

BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget slz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

  • Ka du trur?
Og eg burde gå til fysoterapaut i mellomtiden mens eg venta på svar fra mr`en sa doktoren.

Håper ikke mitt tilfelle like alvorlig som ditt tilfelle med operasjon å greier, høres kjipt ut men det er vel greit å få fiksa problemet.
Tror ikke jeg vil dra til legen engang til, det virka ikke så han hadde mye mye greie innen dette evnet.
Driver og lurer på om jeg skal rote meg en tur til fysoterapaut. Hva koster en timer der?

Utlogget wannabebig

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

er nesten helt bra nå, etter å ha slitt noen måneder. Viss jeg var deg så hadde jeg dratt til en naprapat. Var der to ganger og beina mine er så og si bra igjen nå. I tilegg bør du masere og tøye et par ganger om dager. Det kan også være lurt å ise ned hver gang det gjør vondt og etter en ordentlig tøyngsøkt. Et siste tips er å først smøre inn leggene med tigerbalsam, for så å ``balsamere`` med glad pack eller hva det heter. Ialfall vanlig plast som mamma har på kjøkkenet og så ullsokker over dette igjen. Sov med dette hver natt. Det hjelper.
Du tror sikkert at jeg ikke hadde noen ordentlig kraftig betennelse ettersom den ble borte etter to behandlinger hos naprapaten, men det hadde jeg. Det er visstnok vanlig å bli bra igjen så fort.

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Men veier ikke du en 100 kg da?

Jo, men greia er at dette er noe som har kommet i ettertid. Kunne jogge et par timer for et halvårs tid siden uten at jeg hadde samme problemet, og da veide jeg rett over 100.

Utlogget slz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

  • Ka du trur?
Er ganske sikker på at du kan trene mark og bøy når du har beinhinnebetennelse. Så lenge du ikkje gjer  knebøy med hopp er vel ikkje det noko problem?

Har sjølv hatt beinhinnebetennelse i mange år, og det blir ikkje noko verre av styrketrening.

Beinhinnebetennelse er noe dritt! Tongue

Men du kan gjøre mye for å forebygge:)
1. Hestekur (først ha beina i varmt vann, så over til kaldt vann og så til varmt osv)
2. Bruke tekstiler som varmer leggene, feks stilongs
3. Tøye og massere legg
4. Trene lett. Er vanskelig, men man blir ikke bedre av tung belastning!

Ellers råder jeg deg ta kontakt med fysioterapeut, da han kan hjelpe deg bedre enn legen. Spesielt når det kommer til forebyggende trening!

For min del var det stort sett bare trening hvor man fikk støtbelastning, som løping og hopping osv.
Har ikke hatt no problem med markløft og knebøy. Bare ta av litt vekt å fokuser på å legge minst mulig vekt på forsiden av leggene.  

Ok, fint det. Jeg trodde at mark og bøy ville bare gjøre betennelsen enda verre, så jeg valgte å droppe øvelsene.

Men jeg skal begynne med lette mark og bøy igjen da Cheesy
Hvor lette bør bøyene være? det tyngste jeg har knebøya er 67.5kg 5x5, å det var LETT, så lurer på hvordan vekter jeg bør ligge på nå.
Markløft har jeg ikke noe god teknikk så er egentlig ikke så glad i den øvelsen, men her skal det jobbes mere!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!