Skrevet av Emne: 3 ganger i uka - nok?  (Lest 6539 ganger)

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

3 ganger i uka - nok?
« : 06. januar 2009, 19:25 »
Har trent mer eller mindre i 2 år, mest ordentlig det siste året. har sett og kjent resultater, MEN - er styrketrening 3 ganger i uka nok for å bli litt større?(ikke SVÆR, for jeg er tynn av natur) har ikkeno spesielt kostholdsprogram, men har begynt å fokusere på å spise enda litt mer + at jeg bruker protein og gainer et par ganger om dagen.

er det sånn at jeg helst skulle hatt 4 økter eller mer for å se litt "skikkelige" resultater? rimelig standard treningsprogram nå, og det innebærer at hele kroppen er trent iløpet av 3 økter. trener ikke markløft eller knebøy. Hvor stort tap er det?

ps. er 20 år, så alderen tilsier jo at vekst er mulig Smiley
EDIT: er ikke sånn at planen er å øke så mye i masse og kilo. veier 78-79 fordelt på 185, vil opp til kanskje 82-83?

takker for svar

Utlogget Tøffingen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #1 : 06. januar 2009, 19:31 »
Hvis du trener hele kroppen hver økt, så holder det med tre ganger i uken.
Men ikke latt vær å spise, spis MYE. Ofte skal det mye til for at folk som er tynne natur legger mye på seg Wink
"It ain't about how hard you hit, it's about how hard you can get hitted and keep moving forward,
how much you can take and keep moving forward."



"Live for nothing, or die for something"

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #2 : 06. januar 2009, 19:35 »
Hvis du trener hele kroppen hver økt, så holder det med tre ganger i uken.
Men ikke latt vær å spise, spis MYE. Ofte skal det mye til for at folk som er tynne natur legger mye på seg Wink

trener ikke hele kroppen hver gang nei...fordelt på 3

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #3 : 06. januar 2009, 19:36 »
kan jo skrive kort programmet:

Mandag: bryst, triceps, skuldre

Onsdag: bein, mage

fredag: biceps, rygg

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #4 : 06. januar 2009, 19:37 »
Du bør ikke trene hele kroppen 3 ganger i uka. Tren heller de muskelgruppene du ønsker å forbedre en gang i uka. Fordel kroppsdelene på de tre treningsøktene du har tid til.

Det er nok optimalt med 4-5 ganger i uka... Men ikke noe problem å bli sterkere på bare 3 økter. Jeg klarer meg med 2-3 økter i uka, men det forutsetter at du trener blytungt når du først tar i! Stor vil du nok bli skal du se Wink
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #5 : 06. januar 2009, 19:40 »
Du bør ikke trene hele kroppen 3 ganger i uka. Tren heller de muskelgruppene du ønsker å forbedre en gang i uka. Fordel kroppsdelene på de tre treningsøktene du har tid til.

Det er nok optimalt med 4-5 ganger i uka... Men ikke noe problem å bli sterkere på bare 3 økter. Jeg klarer meg med 2-3 økter i uka, men det forutsetter at du trener blytungt når du først tar i! Stor vil du nok bli skal du se Wink

som sagt så trener jeg ikke hele kroppen 3 ganger i uka. og bør jeg kjøre en uke med "normalt" antall reps og en uke med færre reps og tyngre vekter? veit at variasjon er gull, men i hvor stor grad bør det være variasjon?

Utlogget Tøffingen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #6 : 06. januar 2009, 19:42 »
trener ikke hele kroppen hver gang nei...fordelt på 3



er det sånn at jeg helst skulle hatt 4 økter eller mer for å se litt "skikkelige" resultater? rimelig standard treningsprogram nå, og det innebærer at hele kroppen er trent iløpet av 3 økter. trener ikke markløft eller knebøy. Hvor stort tap er det?

Hvis du ikke trener markløft eller knebøy, er det iallefall lite å trene hver musklegruppe en gang i uka.
Hvis du vil ha "skikkelige resultater" så prøv å tren hver musklegruppe 2 ganger per uke;)
"It ain't about how hard you hit, it's about how hard you can get hitted and keep moving forward,
how much you can take and keep moving forward."



"Live for nothing, or die for something"

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #7 : 06. januar 2009, 19:47 »


Hvis du ikke trener markløft eller knebøy, er det iallefall lite å trene hver musklegruppe en gang i uka.
Hvis du vil ha "skikkelige resultater" så prøv å tren hver musklegruppe 2 ganger per uke;)

2 ganger i uka..hmm..forslag til program?

Utlogget Tøffingen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #8 : 06. januar 2009, 19:55 »
Du kan ha det nesten slik du har det nå. Dette er bare et eksempel:

Dag 1:
Bryst, Triceps, Skuldre

Dag 2:
Ben, Rygg, Biceps, Mage

Gjenta dette to ganger i uken, totalt fire treningsøkter. Øvelsene kan du velge selv. 2-3 øvelser per muskelgruppe er nok Wink
"It ain't about how hard you hit, it's about how hard you can get hitted and keep moving forward,
how much you can take and keep moving forward."



"Live for nothing, or die for something"

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #9 : 06. januar 2009, 20:00 »
eneste problemet er at jeg har mulighet for kun 3 dager i uka Wink

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #10 : 06. januar 2009, 20:05 »
2-split med tre økter i uka da?
Feks:
Mandag: Bein, rygg, biceps
Onsdag: Bryst, skuldre,triceps
Fredag: Bein, rygg, biceps

Neste uke
Mandag: Bryst, skuldre, triceps
Onsdag: Bein, rygg, biceps

osv.
Det her så veldig smart ut! Støtter den. Klin til med knebøy og markløft på dag 1. Blir det for mye på en dag, så tar du knebøy en dag og markløft neste trening.

På dag 2 bør du få inn plenty med benkpress med ulikt grep (smalt, middels, passe og bredt) og manualer i skråbenk er en sikker vinner! Da blir det fart på sakene skal du se Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #11 : 06. januar 2009, 20:08 »
Du bør ikke trene hele kroppen 3 ganger i uka. Tren heller de muskelgruppene du ønsker å forbedre en gang i uka. Fordel kroppsdelene på de tre treningsøktene du har tid til.

Hvorfor ikke?

Se på RYP-HST
2-split med tre økter i uka da?
Feks:
Mandag: Bein, rygg, biceps
Onsdag: Bryst, skuldre,triceps
Fredag: Bein, rygg, biceps

Neste uke
Mandag: Bryst, skuldre, triceps
Onsdag: Bein, rygg, biceps

osv.

Synes dette ser greit ut jeg. Går an å variere innefor treningene også. Snu om på rekkefølge osv. Trener 3 ganger per uke selv, det er det jeg har tid og rom til - ser allikevel gode resultater.

Utlogget mobil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 103
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 103

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #12 : 06. januar 2009, 20:11 »
2-split med tre økter i uka da?
Feks:
Mandag: Bein, rygg, biceps
Onsdag: Bryst, skuldre,triceps
Fredag: Bein, rygg, biceps

Neste uke
Mandag: Bryst, skuldre, triceps
Onsdag: Bein, rygg, biceps

osv.

kunne du satt opp den siste fredagen også? trene de programmene annenhver uke? bryst 1 gang i uka, mens bein 2? (spør dumt for å få svar jeg, takker for hjelp)

tønna: vanlig benk, smalbenk veit jeg hvordan funker...men hvor bredt er bredt? ser aldri folk trene med spesielt bredt grep..?

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #13 : 06. januar 2009, 20:21 »
TIpper det er noen som har hørt dette før :p Men prøv deg på RYP ! Eller et annet fullkropp program som du kjører tre ganger i uken ! Er fantastisk bra, og det er mange studier som viser at det er den mest effektive måten i å øke muskel volum! (ikke styrke). Så hvis du "bare" kan trene 3 ganger i uken anbefaler jeg deg fullkropp!

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: 3 ganger i uka - nok?
« #14 : 06. januar 2009, 20:21 »
Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor man ikke skal trene hele kroppen tre ganger i uka, dvs hele kroppen hver eneste gang man trener (siden karen som spør bare skal trene tre ganger i uka). Kanskje er det nettopp dette som gir de beste resultatene av alle treningsprogrammer..?

Uansett, 2 gode grunner til at jeg ikke kan anbefale å trene hele kroppen hver gang man setter fot i treningsstudio:
1. Jeg vet ikke om noen som får bra resultater ved å trene hele kroppen hver dag, tre dager i uka
2. Det tar veldig lang tid og det er tungt å ta'n helt ut på hele kroppen på en trening (det ble visst 3 gode grunner av dette her Wink)

Når det gjelder benkpress med bredt grep så er dette mindre viktig å trene enn smalt, middels og "vanlig" grep, men bra for variasjonen sin del samt å utvikle styrke i alle deler av musklene involvert i denne pressøvelsen. Ta noen sett av og til... Grepet kan være så bredt at du akkurat får av stanga fra stativet, med mindre du har veldig lange armer vil du merke at har du for bredt grep så klarer du ikke å løfte av stanga.
Education is important, but big biceps are importanter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!