Skrevet av Emne: Kickboxing og styrketrening?  (Lest 8435 ganger)

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Kickboxing og styrketrening?
« : 15. januar 2009, 19:57 »
Har begynt på kickboxing, så lurer på hvordan jeg kombinerer dette...


På kickboxingen trenes det spensthopp, pushups og situps (sånn totalt 30-40 hver) samt mye kardio. Antar at det er en del her som trener både styrke og kampsport fult ut, så lurer på hvordan det funker for dere. Kjører et fullkroppsprogram 3 ganger i uka med fokus på baseøvelser og en del variasjon i antall reps.

Uka blir som dette:

Mandag - Styrke
Tirsdag - Kickboxing
Onsdag - Styrke
Torsdag - Kickboxing
Fredag - Styrke

Funker dette greit uten å bli overtrent?

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #1 : 15. januar 2009, 19:57 »
Har begynt på kickboxing, så lurer på hvordan jeg kombinerer dette...


På kickboxingen trenes det spensthopp, pushups og situps (sånn totalt 30-40 hver) samt mye kardio. Antar at det er en del her som trener både styrke og kampsport fult ut, så lurer på hvordan det funker for dere. Kjører et fullkroppsprogram 3 ganger i uka med fokus på baseøvelser og en del variasjon i antall reps.

Uka blir som dette:

Mandag - Styrke
Tirsdag - Kickboxing
Onsdag - Styrke
Torsdag - Kickboxing
Fredag - Styrke

Funker dette greit uten å bli overtrent?

Utlogget Scarface

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 264
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 264

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #2 : 15. januar 2009, 20:03 »
Jeg trener også 5 dager i uka med 2 dager kickboxing. Går fint det.
Bare ikke tren tricepsen så veldig mye i og med at du tar en del push ups på kickboxing.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #3 : 15. januar 2009, 20:16 »
Jeg trener bare frivendinger to dager i uka i tillegg.
Pluss litt pullups, håndståends pushups, vanlige pushups og mage annenhver morgen.

Trene hardt fullkropp 3x i uka var ~døden for meg. (I tillegg til min. 8 økter boksing, men tror ikke det gjør store forskjellen).

Men folk er forskjellige, kan vel gå greit for noen.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #4 : 15. januar 2009, 20:46 »
Jeg trener bare frivendinger to dager i uka i tillegg.
Pluss litt pullups, håndståends pushups, vanlige pushups og mage annenhver morgen.

Trene hardt fullkropp 3x i uka var ~døden for meg. (I tillegg til min. 8 økter boksing, men tror ikke det gjør store forskjellen).

Men folk er forskjellige, kan vel gå greit for noen.

Er snakk om to økter i uka på 1 time og 15 min på nybegynnernivå. Får heller trappe litt ned på brysttreningen om det viser seg å bli for mye.

Utlogget potti

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #5 : 27. februar 2009, 06:02 »
Siden kickboksing er en form for trening hvor du normalt sett ligger på en høyere intensitet enn f.eks sykling er det viktig å tenke på at man ikke kan trene samme mengde som en syklist. Dette er jo selvfølgelig noe som kommer med erfaring, men en fersk kickbokser burde passe seg for å trene for hardt. Heller øke trenings mengden etterhvert som formen blir bedre(lett å bli ivrig og revet med Wink

Restitusjon er like viktig som trening. Overtrening er veldig kjedelig for en utøver ,og kan i verstefall resultere i at man blir borte fra sporten for godt.

Noen tegn på at du begynner å bli overtrent kan være at du trener veldig hardt, men du føler likevell at du ikke blir noe bedre.
Her er det mange som har har havnet i en ond sirkel, der de trener hardere og hardere fordi resultatene ikke kommer, mens det de egentlig trenger for å bli bedre er hvile. Du kan merke vekt tap, søvnproblemer ,redusert appetitt, redusert sex lyst, humør svigninger ,økt hjerte frekvens.

Det jeg annbefaler deg er å periodisere treningen din, slik at du f.eks kjører 2 uker tung trening (dvs, tunge vekter, få rep, generell høy intensitet både kickboksing og styrke) Så to lette uker der du ikke trener like tungt. Under harde treningsperioder kan prestasjonen gå ned med opptill 6%, så ta det med ro noen dager før konkurangse! ( kan være veldig utslagsgivende)

Du må tillate full restitusjon hver 2. uke, slik at kroppen får tid til å bygge seg helt opp igjen. Det er også viktig å gi plass til tøying i programmet ditt. Styrke trening å stretching er to ting som ikke fungerer optimalt sammen, i og med at det blir stor slitasje på fiberene.
Men om du ikke har mer enn 1 økt daglig ser jeg ingen grunn til at du skulle bli overtrent på det opplegget du kjører nå. Jeg tror på kvalitet over kvantitet, gjør det du skal på trening og gjør det bra.

Regel nr. 1: Lytt til kroppen din!
              2: Spis bra med mat
              3: Få nok søvn
             

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #6 : 27. februar 2009, 11:20 »
Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem med den treningsfrekvensen du her skisserer, men hvordan ser styrketreningsopplegget ditt ut? Hvorvidt den totale belastningen er for stor, vil jo avhenge om hva slags volum og varighet hver enkelt økt består av.

Utlogget genius92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 62
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 62

  • kampsport og styrke... =)
Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #7 : 27. februar 2009, 19:10 »
eg ville trent med lette vekter og 15*3. da trener du en bedre styrke for kampsport. mer utholdene og smidig, vist du pumper med mye vekter og få reps da får du mere volum og større muskler som ikke altid er så bra med tanken på kampsport, husk masse muskler trenger mere oksygen og tunge armer er tungt for å holde garden oppe og farten i slagene. Cheesy
 bare mitt tips da... gjør det du føler for selv..Tongue
men pass på med overtrening det er ingen god ting.....

jeg selv trener thai boksing 2 dager i uken og styrke en dag Cheesy

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #8 : 27. februar 2009, 20:51 »
eg ville trent med lette vekter og 15*3. da trener du en bedre styrke for kampsport. mer utholdene og smidig, vist du pumper med mye vekter og få reps da får du mere volum og større muskler som ikke altid er så bra med tanken på kampsport, husk masse muskler trenger mere oksygen og tunge armer er tungt for å holde garden oppe og farten i slagene. Cheesy
 bare mitt tips da... gjør det du føler for selv..Tongue
men pass på med overtrening det er ingen god ting.....

jeg selv trener thai boksing 2 dager i uken og styrke en dag Cheesy

Dette er i stor grad myter. Man blir ikke plutselig stor fordi man løfter på tunge vekter; hypertrofi forutsetter både et visst treningsvolum og et kalorioverskudd. Dersom man trener mye kickboxing, vil dette i seg selv begrense potensialet for å utvikle grove muskler. Frykten for å plutselig våkne opp som et muskelberg, er rett og slett ganske så grunnløs.

Utlogget genius92

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 62
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 62

  • kampsport og styrke... =)
Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #9 : 27. februar 2009, 23:12 »
oki.. da lærte eg noke nytt i dag å Wink
 men sa heller ikke noe om plutselig stor ellerå vokne opp som et muskelberg  Cool
men eg kommer fortsatt til å trene 15*3 Cheesy

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #10 : 27. februar 2009, 23:18 »
Jeg ville nå ha trent veldig tungt av og til, for å få opp maksstyrken og eksplosiviteten. Du vokser ikke noe særlig uten kalorioverskudd uansett.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Bodybuilder

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #11 : 27. februar 2009, 23:25 »
Dropp situps Asap. Ikke bra for ryggen..

Kjør Beinhev heller Wink

Utlogget Hellesvik

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #12 : 27. februar 2009, 23:29 »
Jeg har den setupen:
Mandag - Styrke
Tirsdag - Kickboxing
Onsdag - Styrke
Torsdag - Kickboxing
Fredag - Styrke

Men har lett kondistreninger på lørdag og søndag. Inkludert et veeeldig godt kosthold og mye søvn.

Så lenge du får nok av proteiner, mineraler og alt som er viktig for mye trening. Så er det ingen problem å kombinere trening hele uken, så lenge du ikke trener de samme musklene dag etter dag Wink

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #13 : 01. mars 2009, 01:23 »
Dropp situps Asap. Ikke bra for ryggen..
Tror nok du trener situps feil..
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget Bodybuilder

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Kickboxing og styrketrening?
« #14 : 01. mars 2009, 02:22 »
 ".Øvelser som sit-ups, liggende rygghev og rygghev hvor du ruller ryggen opp gir stor belastning på ryggen, en god del av oss har rygger som over tid takler slike øvelser dårlig. Visste du at en sit-up belaster korsryggen ca like mye i kompresjon som det å løfte 50 kg i markløft med så krum rygg som du greier? Eller at skjæringskreftene er like store som korrekt utført markløft med 60 kg. Tror ikke mange tør utsette ryggen for 60 kg i markløft 50 repetisjoner på tross av god teknikk. Tenk på det neste gang du tar 50 sit-ups"

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1339

 Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!