Skrevet av Emne: Health & Fitness Concept - Kosthold  (Lest 14485 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #15 : 22. januar 2009, 18:09 »
Er dessverre ikke så veldig interessant å høre hvilke punkter du er uenig i, med mindre du har en form for argumentasjon å presentere Smiley

Når du veksler mellom kalorioverskudd og underskudd hverken deffer eller bygger du optimalt. Du gjør en semi-greie, som på sikt kan være bedre enn å periodisere deffing og bulking (tror nå jeg da, gjorde noe lignende selv før). Kanskje var det dette Børge mente men det kommer ikke fram godt nok i artikkelen synes jeg.

Dette med at man altfor lett blir tjukk av bulk og mister MASSE muskler av deff synes jeg var en overdrivelse. Dette skjer sikkert i en del tilfeller, men langt fra alle.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget andaas

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 568
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 568

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #16 : 23. januar 2009, 13:07 »
Hei..
Bare lurte på to kjappe spml for om noen har peil..

1. i dette konseptet, har GI ingenting å si her for resultatene??
2. Er det noe forskjell feks om du spiser en grønn(som jeg har hørt inneholder mer stivelse) eller en gul/brun(som jeg har hørt er inneholder mer sukker)HuhHuh

3. Går ketshup uten tilsatt sukker under kategorien frukt/grønnsak :SmileyHuh?


Håper at noen har noen svar... Wink Smiley

Utlogget andaas

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 568
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 568

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #17 : 23. januar 2009, 19:12 »
ingen som har peiling??

Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #18 : 23. januar 2009, 23:11 »


3. Går ketshup uten tilsatt sukker under kategorien frukt/grønnsak :SmileyHuh?


Det går under Ketchup Wink

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #19 : 23. januar 2009, 23:52 »
1.Nei
2.Nei
3.Nei

KISS
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #20 : 24. januar 2009, 07:00 »
I artikkelen står det jo du skal velge frukt og grønt som karbohydratkilder.

Men du kan vel bruke litt skjønn og ikke peise på med druer f,x.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget andaas

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 568
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 568

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #21 : 24. januar 2009, 15:57 »
hvorfor ikke druer??

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #22 : 24. januar 2009, 16:25 »
druesukker=sukker. Selv om hver enkelt drue inneholder veldig lite er f,x 1 kilo druer ikke å anbefale. Men druer er sunt i små mengder uansett og etter trening gjør det ikke så mye om du får i deg litt sukker uansett.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget andaas

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 568
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 568

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #23 : 24. januar 2009, 16:33 »
ok..et spml til Tongue :Smiley...Hva er egentlig galt med ketchup uten sukker??...Det eneste den inneholder er vel tomater,eddik og noe kalorifritt sukker?? Har aldri helt forstått det derre what

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #24 : 24. januar 2009, 16:45 »
Jeg vet ikke helt. Men opptakstiden på karbohydratene (jo raskere jo dårligere) forandrer seg når du gjør ting med maten, f,x kokte grønnsaker er raskere og derfor usunnere enn råe. Men om ketchup er langsomme eller raske karbohydrater vet jeg ikke.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Growster

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 180
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 180

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #25 : 26. januar 2009, 14:14 »
Som jeg har forstått dette så kan dere godt bruke druer som fruktkilde.

Ketchup uten sukker kan vel spises uten problemer. Er vel ingen som bruker så store mengder av det uansett.

Prøv å les artikkelen en gang til så dere forstår prinsippet

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #26 : 26. januar 2009, 15:48 »
Til PT Andreas: Du snakker om forholdet mellom omega-6 og omega-3 fettsyrer, og at mye omega-6 kan skape betennelsesreaksjoner i kroppen. Dette er helt riktig. Du tar imidlertid feil når du sier at planteoljer inneholder så mye omega-6 og at man heller bør spise animalske produkter, smør osv. Det er jo animalske fettyper som har høyt innhold av omega-6 fettsyrer, mens blant annet olivenolje som jeg først og fremst anbefaler har lavt omega-6 innhold og inneholder primært omega-9 og enumettede fettsyrer. Det er varierende innhold av fettsyrer i nøtter og mandler.

Fettinntaket for en mann på denne dietten kan være over 100g avhengig av sammensetning og antall måltider, og det er da alldeles ikke noe som kan ansees for å være lavt.

Til slutt dette med at syreinnholdet i frukt er høyt. Fruktene jeg nevner er meget basiske - til og med de mest sure tropiske fruktene inneholder citric acid (sitronsyre er vel det norske ordet) som gjør dem basiske i kroppen, og dermed nøytraliserende hvis man har noia for ph-verdien av et høyt proteininntak.

Sultskalaen er faktisk et veldig nyttig og effektivt verktøy, og er brukt både innenfor NLP (Nevrolingvistisk Programmering), behavioural psychology/terapi, og sist jeg så det brukt var på Paul McKenna's diettprogram.

Forøvrig:

- Druer kan meget fint spises. De har ca 17g karbohydrater per 100g. Ta utgangspunkt i det som listes opp som EKSEMPLER, ikke som en Ja-liste der alt som ikke er med er fyfy... Skulle jeg listet opp all verdens frukt, bær og grønnsaker ville artikkelen blitt temmelig mye lengre, så jeg gir herved tillatelse til å ta egne valg. Som jeg pleier å si når jeg får ulike spørsmål fra folk som vil ha validering på valgene de tar: Det er DIN diett, jeg gir bare retningslinjer, det er opp til hver enkelt hvor nøye de vil følge disse retningslinjene. Jeg setter opp spesifikke retningslinjer basert på ulike vurderinger av hver enkelt, det kan være kjønn, alder, aktivitetsnivå, kroppstype og fettprosent, treningsmål, treningserfaring, intoleranser, fenotype, personlighetstype (som blant annet henger sammen med nevrotransmitterne dopamin, serotonin og noradrenalin - kosthold og trening har stor innvirkning på disse og vice versa)...

- GI er ikke relevant med mindre du er diabetiker, og enda mindre relevant siden alle måltider er balanserte med både fett, protein og fiber.

- Studier indikerer at proteinsyntese og FSR er meget kortvarig etter ei treningsøkt, kun 24-48 timer før nivåene er omtrent tilbake til baseline. Hos avanserte utøvere kan det se ut som dette er enda mer kortvarig, helt ned mot 16 timer - les mer her.... Det er altså mulig å oppnå en recomp-effekt (mindre fett mer muskler) ved å fokusere næringsinntaket i perioden etter hver treningsøkt. Det du vil oppdage når du prøver ut konseptet er at du faktisk er oftere og mer sulten etter hver treningsøkt, såfremt den er vekststimulerende nok (belastningsprogresjon, tilstrekkelig høyt volum osv osv). Kroppen er ganske smart i så måte. Jeg kan gå inn på en lengre utredning rundt leptin, de ulike sultsignalene ghrelin, NPY, CCK, PPY osv...men det er tema for andre artikler (publisert her tidligere), men poenget er at økt proteinsyntese + kaloriforbruk vil øke sultfølelse. Når du har mer fett på kroppen til å bufre et kaloriunderskudd, vil dette i seg selv dempe sultfølelse. Du vil altså havne i et moderat netto kaloriunderskudd på uka, med et litt høyere næringsinntak rundt hver treningsøkt. Har du lite fett på kroppen vil du være mer sulten, og det blir automatisk mer kalorier for oppbygging - og her er det mange som faller i fella med "bulk" på 1000-2000kcal over vedlikeholdsnivå, og legger på seg mer fett enn muskler. Det er tross alt en fysiologisk grense for hvor raskt kroppen kan bygge muskelmasse, og brutt ned til daglig kalorioverskudd har det i flere studier blitt estimerat at man kun trenger mellom 50-150kcal over vedlikeholdsnivå. Siden det er vanskelig å forutse variasjoner i forbruk og inntak er det vanlig å gi retningslinjen +500kcal for å "safe" litt. Med dette konseptet vil dette imidlertid bli temmelig automatisk, og dynamisk fra dag til dag (med netto pluss på uka, måneden osv). Dette har jeg også nevnt i artikkelen. Vi kan jo også "hjelpe på" prosessen ved å manipulere måltidssammensetningen - mer fett og protein gir som regel mer metthetsfølelse, mindre fett og mer karbohydrater mer sultfølelse osv.

Etter mine erfaringer har dette fungert langt bedre for alle som har testet dette ut, inkludert meg selv. Mer våken og energisk, bedre økninger på gymmet med mer fyldig muskulatur, mindre væskeretensjon...og når man i tillegg slipper å gå rundt og se på klokka hele tida, være sulten og/eller stappmett og oppblåst, så er jo den største fordelen at det bare er behagelig.

Håper dette var oppklarende. Forøvrig vil jeg ikke ha kapasitet til å følge denne diskusjonen på daglig basis, så rett gjerne spørsmålene til meg direkte på mail, eller til tråden vi har på vårt eget diskusjonsforum.

Mvh Børge A. Fagerli
Coach MyRevolution Team
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #27 : 05. februar 2009, 17:13 »
Hvordan kan man gjøre dette billig?
Billige proteinkilder spesielt? Å spise 2-3 egg til frokost, tunfisk til kl 10, kylling kl 12-13 osv osv blir jo fælt dyrt?!
Billige grønnsaker?

evnt bare spise mye tunfisk da?
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #28 : 05. februar 2009, 23:21 »
Koster å vere sunn, men sulten. Håper du har ein del spekk å gå på så det blir få måltider i løpet av dagen Wink
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Health & Fitness Concept - Kosthold
« #29 : 07. februar 2009, 12:15 »
Jeg har prøvd dette opplegget i en uke nå, og er veldig fornøyd! Jeg er student, noe som tilsvarer en stillesittende hverdag, og dette med sultskalaen og "spis når du er sulten" funker veldig bra for meg. 

Typisk dag:

Frokost - 1 skje tran, 1 proteinshake, 1 banan

Måltid 2 - 1 håndfull nøtter, 1 boks tunfisk (stekt og krydret), 1 eple

Måltid 3 - Samme som nr 2

Middag - Noe med omtrent samme porsjonsinndeling, men noen mer karbo siden det er etter trening.

Thats it. Jeg rekker ikke å bli sulten igjen før jeg legger meg, og jeg er i toppform hele dagen.

Jeg synes ikke dette er ett spøtt dyrt. Frukt er billig, tunfisk er billig (2 bokser til 10 kr), kylling er billig (150,- for 2 kg på First price) og nøtter er billig. Skal holde på slik ut februar å se hvor det tar meg.

Børge skal ha ære for å dele slike opplegg med alle oss som ikke er kunder!


Burrhus


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!