Skrevet av Emne: snus?  (Lest 2814 ganger)

Utlogget lec

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

snus?
« : 21. januar 2009, 19:45 »
har søkt litt rundt om snus og utholdenhet, men lurer litt på hvor skadende det egentlig er for utholdenheten? og med tanke på o2-opptak, kan snus få det til å synke noe? har snust litt, og fått sansen for det.. kommer ikke til å begynne å snuse mye og fast, men en i ny og ne.. hvor skadelig kan det egentlig være?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: snus?
« #1 : 21. januar 2009, 19:51 »
Svarer er egentlig nei, med moderasjoner selvsagt. Snus hemmer O2 opptaket noe mens man snuser og opptil en halvtime etterpå. Men årene utvider seg kjapt, og du er tilbake til normalt. Det er ingen forskning som viser at blodårene kan trekke seg sammen permanent.

Det er for så vidt ingen entydige studier på at det fremkaller kreft heller, men det er garantert ikke SUNT å snuse, så det er jo alltid en gamble Smiley
Sa brura

Utlogget lec

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: snus?
« #2 : 21. januar 2009, 20:01 »
okei, takk.. så hvis jeg snuser litt innimellom og trener som normalt vil det ikke gå utover o2-opptaket for eksempel?

nei, er klar over andre bivirkninger også;)

Utlogget Jobbe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 213

Sv: snus?
« #3 : 21. januar 2009, 20:40 »
Jeg har snusa i 5-6 år nå. har også trena endel. Jeg har så å si ingen utholdenhet når det kommer til løping og sykling så min konklusjon blir at kondisen må trenes oftere om man snuser.Om dette er noe som har kommet med årene eller om det er snusen vet jeg ikke,men så gammel er jeg ikke så regner med det er snusen.
Min bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80315.0

Benk : 12x100, mark 10x145, bøy 10x100

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: snus?
« #4 : 21. januar 2009, 20:46 »
Man blir i dårligere form jo eldre man blir, men selvsagt, snus har ingen positiv effekt på utholdenheten. Men de negative sidene er ikke spesielt store, da de hverken har noen effekt på lunger, og liten og begrenset effekt på blodårer. Du kan ikke bruke deg selv som bevis på noe DU har opplevd. Det er lite objektivt og empirisk.
Sa brura

Utlogget Jobbe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 213

Sv: snus?
« #5 : 21. januar 2009, 21:38 »
Ville bare komme med min mening jeg. I mine øyne har jeg vertfall spesielt dårlig kondis til å være 88modell. Alle er jo forskjellige,men ville gjerne trekke fram min erfaring. Hvis det ikke er lov skal jeg slutte med det.
Min bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80315.0

Benk : 12x100, mark 10x145, bøy 10x100

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: snus?
« #6 : 21. januar 2009, 21:39 »
Chill da. Jeg bare sier at det sannsynligvis er andre årsaker til din dårlige kondisjon.
Sa brura

Utlogget Jobbe

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 213

Sv: snus?
« #7 : 21. januar 2009, 21:48 »
Chill?er helt rolig jeg. Ja det er godt mulig,men har jo gym å greier nå som før så burde ikke bare bli latere å latere. Ivertfall rart om kondisen skulla falle så fort. Ikke drikker jeg så veldig mye å kostholde er vel ikke så aller verst i forhold til mange ungdommer (ser bortifra de på treningsforum)
Min bildelogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=80315.0

Benk : 12x100, mark 10x145, bøy 10x100

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: snus?
« #8 : 21. januar 2009, 21:53 »
Ville bare komme med min mening jeg. I mine øyne har jeg vertfall spesielt dårlig kondis til å være 88modell. Alle er jo forskjellige,men ville gjerne trekke fram min erfaring. Hvis det ikke er lov skal jeg slutte med det.

Ok, du hørtes bare ut som ei premenstruell fjortiss her så Wink

Neida, fra spøk til alvor, så kan snus være medvirkende, men det er helt sikkert andre faktorer. Det kan godt hende du ikke har så dårlig kondis som du tror. Det kan godt hende du ikke hadde så god kondis før i forhold til nå som du tror. Kanskje du faktisk sitter mer på rævva nå enn før..slike ting. Tenk over det, eller bare begynn å tren, om det plager deg.

Sa brura

Utlogget wannabebig

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: snus?
« #9 : 21. januar 2009, 21:54 »
har søkt litt rundt om snus og utholdenhet, men lurer litt på hvor skadende det egentlig er for utholdenheten? og med tanke på o2-opptak, kan snus få det til å synke noe? har snust litt, og fått sansen for det.. kommer ikke til å begynne å snuse mye og fast, men en i ny og ne.. hvor skadelig kan det egentlig være?
blir nesten litt trist når jeg leser innelgget ditt. du har akkurat samme holdning til snus som jeg hadde for noen år siden. Forsetter du kan jeg love deg at du kommer til å angre. Jeg har nå slitet i en lengre periode for å slutte. du tenker sikkert at nei, jeg kommer aldrio til å begynne fast. men det gjør du. såfremt du ikke slutter på dagen.
og så back to topic. jeg lste en forskningsrapport på snus og utholdenhet og den viste at folk med nikotin i blodet yter 10% dårlige enn de hadde gjort uten. viss du mot min formodning skulle fortsette å snuse, så hold det så langt unna treningene som mulig. Da jeg snuste hadde jeg en liten regel som gikk ut på: ingen snus 3 timer før og 2 timer etter trening.

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: snus?
« #10 : 21. januar 2009, 21:57 »
Jeg snuser ca en boks om dagen, gjort det i 5 dager nå å kjenner at kondisjon og utholdenhet forbedrer seg fra dag til dag faktisk!

En medvirkende årsak kan være at jeg for 6 dager siden røykte 20 om dagen, og hadde gjort det i noen år Grin
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: snus?
« #11 : 21. januar 2009, 21:58 »
Jeg vet om mange bodybuildere, strongmenn, proffe skigåere og fotballspillere på profft nivå som både røyker og drikker. Selvsagt yter du dårligere når du har snus I kjeften. Men bare en fool trener med snus.

Men Wannabebig sier, det er dumt å begynne. Det er dyrt, garantert skadelig på ett eller annet, selv om forskning aldri klarer å bli enige om det, og så er det jævlig digg. Nei, det er visst en negativ ting det..sorry.
Sa brura

Utlogget wannabebig

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 158
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 158

Sv: snus?
« #12 : 21. januar 2009, 21:59 »
Jeg snuser ca en boks om dagen, gjort det i 5 dager nå å kjenner at kondisjon og utholdenhet forbedrer seg fra dag til dag faktisk!

En medvirkende årsak kan være at jeg for 6 dager siden røykte 20 om dagen, og hadde gjort det i noen år Grin

Gjorde det samme som deg for 1.5 år siden og økte drastisk i kondisjon. Du kommer til å oppleve mange positive overaskelser de kommende ukene.

Utlogget Shotgun

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: snus?
« #13 : 30. januar 2009, 16:58 »
Nikotin trekker sammen blodårene og det hemmer  O2 opptaket men det er ingen tvil om at det er bedre en Sigaretter :-)

Utlogget endresaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 439

Sv: snus?
« #14 : 01. februar 2009, 03:23 »
Man blir i dårligere form jo eldre man blir, men selvsagt, snus har ingen positiv effekt på utholdenheten. Men de negative sidene er ikke spesielt store, da de hverken har noen effekt på lunger, og liten og begrenset effekt på blodårer. Du kan ikke bruke deg selv som bevis på noe DU har opplevd. Det er lite objektivt og empirisk.

Kansje formye PC sitting? Smiley snuste før jeg også, merka ingen forskjell etter jeg slutta. Men som sagt: sundt er det garantert ikke.
-Endre
 181 cm lang.
Kroppsvekt: 80-100kg
Eks
Treningsveileder/PT, www.mandaltreningssenter.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!