Skrevet av Emne: Ned 20 kg på effektiv og riktig måte - Forslag til kosthold?  (Lest 2015 ganger)

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Hei!

Jeg er en mann i begynnelsen av 20-årene. Jeg er 190 cm og veier 120 kg. Jeg har naturlig ganske kraftig kroppsbygning, og vil på ingen måte si at jeg ser "blautfeit" ut, men har et ønske om å gå ned ca 20 kg.

Det neste halvåret er et ideelt tidspunkt å gjøre det på. Jeg får veldig fleksible dager, og kan tilpasse dem etter eget ønske. Målet er altså å kvitte disse 20 kiloene innen sommerferien.

Jeg har allerede startet en tråd angående treningstips, som kan leses her.

Jeg tror kostholdet vil bli min største utfordring i denne prosessen. Jeg har tidligere trent veldig aktivt, uten å gå ned en eneste kilo, og grunnen er nok enkelt og greit at jeg er altfor glad i god mat. Jeg er ikke av dessert- og søtsakertypen, men er veldig glad i gode middager, og spiser sannsynligvis altfor mye av det...

Jeg er altså ute etter tips til et sunnere kosthold, bestående av god og ikke minst mettende mat. Jeg har forøvrig meldt meg inn i Vektklubb.no frem til juli, slik at jeg kan holde orden på kaloriene.

Noen gode forslag? Hva bør jeg forøvrig unngå? Hvor kritisk er det med alkohol?

Målet er som sagt 100 kg innen sommeren, men går det an å gjøre det raskere, så vil jeg selvsagt det...

Utlogget theGriiivshow

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

Den eneste måten man kan gå ned i vekt på er å ha kcal underskudd.
Du kan enten holde dagens aktivitetsnivå og kutte på matinntaket eller du kan holde sånn ca. dagens matinntak og supplemere med cardio i form av gåing, jogging, sykkling, svømming, fjelltur (som du skrev i den andre tråden din) osv..

Av mat så gjelder det å spise ren mat (tunfisk, kylling, kjøtt, egg, fisk) uten en liter saus og en halv boks ketchup. Epler, gulrot, salat osv. er mat du ikke legger på deg noe særlig av, men har en god mettende effekt, så lass på med det!

Men som sagt; bare spis mindre enn du forbruker, så går du ned i vekt.
Lykke til!
Hoiahåå!

Utlogget sportacus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 117

  • Temet Nosce
Så bra at du har bestemt deg for å ta av litt fett. Det kjedelige i det hele er nok at du må begynne å telle kalorier. Det finnes noen gode sider med utregning og slikt en som jeg bruker er:

http://sizematters.no/diettplanlegger.php

Her kan du legge inn aktivitetsnivå, vekt osv - så får du forslag til en diett plan på 1 uke.

Tror du med fordel kan slutte å tenke antall kilo og heller fokusere på cm mål på forskjellige steder på kroppen. Altså fokus på fettprosent. Her kan du enkelt måle den med målbånd. Utregning helt til høyre på siden.

http://www.linear-software.com/online.html

I 2004 gikk jeg selv fra ca 120 kilo -> 85 kilo i løpet av noen få måneder. Det jeg gjorde feil var å ha det altfor travelt og alt forfokusert på vekta. Noe som gjorde at huden min ikke holdt helt følge med vektnedgangen min. Det tok derfor nesten 1 år før magen min så mere normal ut.

Dersom du velger å ha fokus på vekta:
Anbefaler jeg deg å skynde deg sakte og ikke ha større nedgang en maksimalt 5 kilo i måneden, helst bør du ligge mellom 2 og 4 kilo per måned.

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Takker for gode tips! I den andre tråden har jeg fått råd om treningsprogram som kan følges, men føler på meg at maten blir den vanskeligste. Tror likevel at det kan hjelpe å ha en konkret diett å forholde seg til.

Tror det skal gå bra. Motivasjonen er i det minste på topp!

Utlogget moskus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Har fulgt treningsopplegget på tn.no, dvs styrkeprogrammet etterfulgt av en halvtime ellipsemaskin. Utover dette har jeg hatt noe jeg vil anse som et sunt kosthold. 2 skiver til frokost og kvelds, samt middag bestående av ris og kylling eller svin.

Likevel har jeg ikke tatt av mer enn 0,5 kg denne uken. Neste uke skal jeg prøve å notere kaloriforbruk, samt legge inn et par kardioøkter á 1 time per stk, så får vi se om resultatet blir bedre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!