Skrevet av Emne: Banan etter trening  (Lest 5929 ganger)

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Banan etter trening
« #16 : 06. februar 2009, 20:34 »
Øh... Det er faktisk ikke en filleting å si at proteiner i flytende form er bedre å innta etter trening enn proteiner i fast form, som kjøtt f,x.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Banan etter trening
« #17 : 06. februar 2009, 20:57 »
Øh... Det er faktisk ikke en filleting å si at proteiner i flytende form er bedre å innta etter trening enn proteiner i fast form, som kjøtt f,x.

Enig med deg... men for å være sikker kan man jo gjøre begge deler, så er man bankers!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #18 : 06. februar 2009, 22:06 »
Litt kapring av tråden, men føler at akkurat banaspørsmålet har blitt godt besvart av deg allerede, så jeg tar sjansen Wink Det jeg lurer på er, merker kroppen når treningsøkten har blitt avsluttet? Hvordan? Er det forskjell om en tar den shaken midt i treningen, istedenfor etterpå? (Bortsett fra de negative sidene med å innta mat mens en trener ettersom kroppen da går inn i parasympatisk modus, eller hva det heter Wink ) Den halv-til en time som er anbefalt, er det egentlig feks 2-2,5 timer etter aktivitetsstart?

Godt spørsmål.  Nå er ikke jeg hverken ferdig med studiene, eller i besittelse av noen ekstremt råe kunnskaper om kroppens fysiologi under trening. Men det jeg vet er at kroppen produserer store mengder kortisol ( som man kan tenke seg som stresshormonet) Ved økte mengder kortisol så går kroppen inn i " klar for kamp" modus og senker metabolismen, samt regulering av bla vekst og immunforsvar.

Som Beefcake har vært inne på tidligere, så har han nevnt ( og vist til forskning) på at proteinsyntesen har en boost ca en time etter trening. Dette har nok mest sannsynlig noe med at kortisolnivåene er lavere og blitt "normalisert".  Slik jeg forstår det, så har ikke metabolismen "fart" nok ( om du vil) under trening til å ta opp næringen.  Men næringen forsvinner jo ikke heller, så om det skulle ha noe å si i praksis vet jeg ikke.

Jeg spiller heller ballen videre, og spør om kortisol kan ha noen effekt på nyttegjøringen av næringsstoffer. Altså, om økt kortisol kan gi et dårligere utbytte av næringen..

Tenkte faktisk på det tidligere i dag, så jeg skal gjøre mitt beste av å finne ut av det...ikke i kveld Smiley



Vedrørende spørsmålet om pulver kontra vanlig mat etter trening, så inneholder jo proteinpulver mye av de muskelbyggende aminosyrene Leucin, glutamin ( og en til jeg ikke husker navnet på i farta), og at balansen mellom aminosyrene i proteinpulver kanskje er bedre enn i mange matvarer.

Nok et quest: Finne ut hvor mye glutamin, leucin ( og den siste) f.eks kjøtt inneholder i forhold til proteinpulver.
Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #19 : 06. februar 2009, 22:17 »

"Den anbefalingen var nok under forutsetning at man også fått i seg protein (eller frie EAA) før trening. Det finnes ikke noe fasit, og jeg tror ikke man har så mye å vinne på overanalysere dette. Det vil nok ikke være noen ulempe å få i seg protein både rett før og rett etter, for å deretter spise en skikkelig måltid en time eller to etterpå. "

Sitat Beefcake ( Håper det går bra at jeg siterer!)

Er enig i at det er lite poeng å overanalysere effekten av proteininntak før, etter, eller midt i treningen. Mye forskning har vist at omtrent 20gram proteiner av høy kvalitet har vist å stimulerere proteinsyntesen nok etter en treningsøkt for oss normale dødelige. Så dersom du har spist et greit måltid ett par timer før trening, og spiser et greit måltid etter trening (innenfor rimlighetens grenser, og ikke 9 timer etter) så får du dekket proteininntaket med god margin.

Tror nok at folk overdriver og overstresser dette med proteiner, og spesielt etter trening. Man må huske på at kroppen bare kan ta opp en viss mengde proteiner i timen  avhengig av størrelse, muskelmasse osv), og at det da ikke er noe poeng å drikke 60g proteiner i en shake etter trening, dersom måltidsfrekvensen er noenlunde "normal".  Spiser du 30 gram proteiner en time før trening, så har kroppen helt sikkert fortsatt litt gram proteiner "igjen" etter trening, og du trenger i teorien bare 20 gram proteiner etter trening.

Jaja..nå overanalyserer JEG Smiley Det er jo ikke verre enn å få i seg de forbanna 1,8-2g proteiner pr kg kroppsvekt i døgnet, så er du jo sikra.


Sa brura

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Banan etter trening
« #20 : 06. februar 2009, 22:17 »
Bananen skal du bare spise. Men det er ikke slik at hverken banan eller pulver er dødsviktig for å få igang restitusjonen. En bolle havregryn fungerer nok vell så bra. Selv hender det jeg spiser en banan etter trening. Men det er mest for å stagge sulten 20 min, til jeg kommer meg hjem og får lagt en god næringsrik middag, som inneholder alle næringsemner. Smiley

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #21 : 06. februar 2009, 22:21 »
Bananen skal du bare spise. Men det er ikke slik at hverken banan eller pulver er dødsviktig for å få igang restitusjonen. En bolle havregryn fungerer nok vell så bra. Selv hender det jeg spiser en banan etter trening. Men det er mest for å stagge sulten 20 min, til jeg kommer meg hjem og får lagt en god næringsrik middag, som inneholder alle næringsemner. Smiley

Joda, fornuftig det. Men poenget her er at dersom du har spist en god frokost klokka ni, og er på trening klokka ti, og ferdig halv tolv, så er ikke glykogenlagrene dine tomme ( styrketrening), og det er heller derfor ingen nødvendighet å fylle på med karbohydrater, ei heller noe mas med å få i seg proteiner. Man kan helt fint rusle hjem og bruke tre kvarter på middagen før man spiser.
Men er du sulten, så er du sulten, og sult etter trening er en fin indikasjon på at glykogenlagrene begynner å tømme seg. Man trener jo forskjellig også..noen har høy intensitet, mens andre har lav, noen trener kardio, noen må gå en lang vei osv..

Sa brura

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Banan etter trening
« #22 : 06. februar 2009, 22:23 »
Hehe.. Vi sier da det samme, gjør vi ikke? Wink

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #23 : 06. februar 2009, 22:24 »
Hehe.. Vi sier da det samme, gjør vi ikke? Wink

Ikke ordrett.

Men ja Wink
Sa brura

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Banan etter trening
« #24 : 06. februar 2009, 22:57 »
Shut up and SKWAT!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Banan etter trening
« #25 : 06. februar 2009, 23:16 »
Takk for svar unknown! Vet du hvordan kortisolmengden styres? (Adrenalin, intensitet, mengde etc)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Banan etter trening
« #26 : 06. februar 2009, 23:17 »
Man trener jo forskjellig også..noen har høy intensitet, mens andre har lav, noen trener kardio, noen må gå en lang vei osv..

Eller noen spiser uansett om de er sultne eller ikke! LOL Grin

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Banan etter trening
« #27 : 06. februar 2009, 23:36 »
Eller noen spiser uansett om de er sultne eller ikke! LOL Grin
Det er forskjellen på suksess og ikke suksess. Smiley
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Banan etter trening
« #28 : 07. februar 2009, 00:55 »
Takk for svar unknown! Vet du hvordan kortisolmengden styres? (Adrenalin, intensitet, mengde etc)

Titta litt på det med kortisol istad. Kortisol stimulerer bla glukoneogenesen i leveren, dvs nydannelse av glukose, samtidig som det hemmer opptaket av glukose i mange vev og ikke minst, det som er mest viktig for oss..stimulerer nedbrytningen av proteiner, spesielt i musklatur.

Den hormonelle reguleringen av kortisol er så kronglete at jeg ikke skjønner særlig mye av den, men kortisol reguleres også som sagt mye av ytre påkjenninger, både av fysisk og psykisk art.
Derfor er det så viktig å ha fulle glykogenlagre ( eller så godt som) når man drar på trening.
Man må huske på at vi har glykogenlagre i musklatur også, og ikke bare i leveren. Jeg har ikke de eksakte tallene ( hvem har vel det egentlig..) på størrelsen på lagrene, men lagrene i leveren er større enn i musklaturen. Man sier vel 500-700gram i lever og 200-400 i musklatur, litt ettersom hvor mye muskler man har selvsagt. Og glykogenet i lever holder til omlag 40-50 minutter med aktivitet, i musklatur ca 10-20 minutter.

Jo fullere lagrene er, jo mindre kortisol vil jeg tro det er nødvendig å produsere, da kortisol som nevnt setter i gang glukoneogenesen og øker nedbrytningen av proteiner. Dette for å gi kroppen energi i en stresset situasjon. Når du har glykogen, så har jo kroppen en kilde til glukose, og da er det vel ikke nødvendig med så mye kortisol.

Sa brura

Utlogget thy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 832
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 832

Sv: Banan etter trening
« #29 : 07. februar 2009, 01:03 »

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!