Skrevet av Emne: Hjelp med treningsprogram og kosthold  (Lest 1828 ganger)

Utlogget Jonacatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Hjelp med treningsprogram og kosthold
« : 30. januar 2009, 01:27 »
Hei. Er ny her og ønsker litt veiledning.

Jeg har begynnt å jobbe hjemme på kontor, så jeg har mulighet til å trene en time før jobb hver dag.
Er 70kg, 175cm og 1988 mod. Har bare småtrent litt før. Mest acrobatik.
Ønsker ikke å bli stor og sterk (bare litt Smiley men ha en sunn og god kropp.

Så det jeg lurer på er; Hvor ofte skal jeg trene? hver dag, eller holder det med annenhver og heller 1,5t f. eks.? Hvordan skal jeg legge opp treningen, jogge en dag, og trene vekter neste dag? Har også en boksesekk, skal jeg bruke denne?

Når der gjelder kosthold, skal jeg spise noe før jeg begynner å trene? en shake før og en etter? Og hva skal jeg spise etterpå?

Håper noen kan hjelpe meg så jeg får en effektiv treningsøkt på morran.

Utlogget XKDawg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #1 : 30. januar 2009, 10:13 »
For å snu spørsmålsstillingen: Hvor ofte ønsker du å trene?
Hva slags utstyr har du tilgjengelig?
Hva er treningsmålene dine? Altså hva mener du med en sunn og god kropp i forhold til slik kroppen din er i dag?
Bruk gjerne boksesekken, men finn frem en matte eller lignende og tren armhevinger på knokene (til peke- og langfingeren) i tillegg slik at du unngår slitasjeskader i håndledd.
Proteiner før trening har vist seg å ha god effekt, selv om de fleste tar proteiner etterpå. Evt. kan du ta litt proteiner før trening og litt mindre proteiner etterpå. Proteininntak har best effekt hvis det blir fordelt mest mulig utover dagen. Hvorvidt du trenger å ta en shake er avhengig av resten av kostholdet ditt. I første omgang bør du om nødvendig se om du kan få mer proteiner fra andre kilder. Du skal ha ca. 1,8 g proteiner pr kg mager kroppsvekt. Etter trening kan det være greit med litt karbohydrater for å fylle energilagrene.

Utlogget Jonacatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #2 : 30. januar 2009, 14:11 »
takk for svar:)

Altså, jeg ønsker å trene så ofte som er nødvendig. Før har jeg aldri hatt tid til å trene noe fast. Men ettersom jeg jobber hjemme, så har jeg mulighet til å ta det før jobben, eller evt. begynne tidligere, å trene midt på dagen.  Hva er best? tar jeg det på morran tror jeg at jeg blir mer opplagt utover dagen.

Jeg har et sånnt multiapparat: http://www.ifact.no/index.php?id=3951 ikke akkurat dette, men det har alle funksjonene. Har boksesekk, og noen løse vekter.

Treningsmål er bare å få mer energi, og å få mer utholdenhet. Og så tenker jeg litt på militæret også. Skal dit til sommeren. Er kanskje ikke så farlig hvordan jeg trener, men ønsker å trene mest effektivt. Så jeg får mest utav det. Er ikke så værst form idag. Men kan jo bli veldig mye bedre Smiley
Og før så snekra jeg, og var mye i aktivitet. Men nå når jeg sitter på kontor, så merker jeg at jeg blir litt slappere.

Er det noe spesielt treningsprogram jeg burte holde meg til?

Utlogget XKDawg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #3 : 31. januar 2009, 20:22 »
Jeg personlig ville da begynt å forberede meg til militæret med en del utholdenhet og utholdende styrketrening. Altså ta utgangspunkt i push-ups, pull-ups, mage/rygg og kondisjon. Nøyaktig program er avhengig av i hvor god form du er i per i dag. En sammenligning mellom dine resultater og kravene ved inntak til ulike militære skoler kan være fornuftig.
Hvis du gjør det godt i forhold til kravene ville jeg valgt å hente inspirasjon fra f.eks. www.crossfit.com, og se hva du kan få til med det utstyret du har. Et slikt opplegg kan du kjøre 3 dager på og en dag av, hvis du passer på å belaste ulike muskelgrupper på ulik måte hver dag. Dette gir ikke så godt utbytte når det gjelder styrke (etter min erfaring), men har enorm effekt på kondisjon. Tradisjonell sirkeltrening kan også være et tips, gjerne kombinere styrketrening med intervalltrening. Gerilja Kardio på boksesekk kan være et forslag her. Men pass også på å få inn økter med vanlig løping, samt styrke for bein, eksempelvis utfall. Hvis du velger å bruke et "sirkulært" fullkroppsprogram er mitt forslag å trene hver 2. dag. Evt. sjekk treningsprogrammet på marinejeger.no og se om du får inspirasjon.

Hvis du derimot gjør det dårlig i forhold til kravene ville jeg lagt det opp slik at jeg trener styrke og kondisjon adskilt. Styrke først og kondisjon etterpå, med minst 4 timer mellom øktene for full effekt av styrketreningen. For push-ups og mage foreslår jeg programmene på http://hundredpushups.com/index.html. Pull-ups kan du eksempelvis kjøre tre ganger til utmattelse. Husk også å få med rygg og ben. Jeg vet forsvaret har et treningsprogram som de i hvertfall tidligere sendte ut til folk som skulle inn til befalsskoleopptak. Du kan jo høre med dem om de kan sende deg det programmet, som etter min mening er bedre i dette tilfellet enn marinejeger.no.
Avhengig av dine problemområder er to forslag til treningsopplegg følgende:
Dag 1: 100 push-ups programmet, pull-ups, birddog, 200 sit-ups-programmet, utfall.
Dag 2: Gerilja Cardio, Rolig langkjøring
Dag 3: Pause.
Dag 1 osv.
Dette er sannsynligvis det mest effektive for kondisjon, men hjelper også bra på styrke.

Eller
Dag 1: Samme som over.
Dag 2: Langkjøring
Dag 1 osv.
Hvil lørdag og søndag
Dette er sannsynligvis det mest effektive for styrke.

Evt.
Dag 1: Samme som over + aerob langkjøring.
Dag 2: Hvile
Dag 1 osv.

Dette er bare noen raske tanker, som sikkert kan forbedres i veldig stor grad, men forhåpentligvis har det sagt deg litt hvordan jeg ville tenkt. Så må du nesten selv finne ut hvordan du har lyst til å trene og hva problemområdene dine er. Så kanskje andre også kan utdype/forbedre de forslagene jeg har kommet med over.

Og selvfølgelig har du også muligheten til f.eks. å erstatte de foreslåtte styrkeøktene med et kroppsbyggerprogram med 8-12 repetisjon over 3+ sett.

Utlogget Jonacatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #4 : 01. februar 2009, 23:18 »
hjertelig takk for svar. Det var jo veldig bra.

Men hvis jeg forstår rett, så kan jeg legge opp programmet litt ettersom hva jeg vil? så jeg kan sette sammen mitt eget program?

Og med kosthold så kan jeg ta litt protein før, og litt etter? Hvor anbefaler du å kjøpe dette?

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #5 : 01. februar 2009, 23:27 »
Dersom du klarer å få det gjennom mat så trenger du ikke kjøpe pulver.

Spis mye egg, kjøtt, fisk, kylling og drikk melk og andre proteinrike produkter.
Les næringsinnholdet på maten du spiser så finner du nok fort ut av hvor mye du har fått i deg av proteiner.

Les ellers sticky om kosthold på TF, det er mye bra som står her.   
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget XKDawg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #6 : 02. februar 2009, 17:30 »
Men hvis jeg forstår rett, så kan jeg legge opp programmet litt ettersom hva jeg vil? så jeg kan sette sammen mitt eget program?

Så lenge du følger grunnlegende "regler" for treningsprogram. Tren hele kroppen. Tren både kondisjon og styrke, med mest vekt på det du ønsker å forbedre. Tren intervalltrening i tillegg til vanlig langkjøring. Få nok hvile, både fysisk og mentalt. Tren når du er inne i en superkompensasjonsfase for den egenskapen du ønsker å trene (24-72 timer etter forrige økt [24 timer er for de fleste altfor lite hvile]) Kondisjonstrening i forbindelse med styrke gir reduksjon av utbyttet av styrkeøkten. Tren ikke styrke etter intensive kondisjonsøkter (gjerne ta en hviledag etter intensive kondisjonsøkter). Det er det jeg kommer på i farten. Følg disse anbefalingene og velg deg et opplegg som du synes er morsomt.

Legg gjerne det programmet du ønsker ut her, og se om noen har forslag til forbedringer.

Utlogget Jonacatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #7 : 03. februar 2009, 08:13 »
.

Utlogget Jonacatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #8 : 08. februar 2009, 21:36 »
.

Utlogget Jonacatt

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #9 : 11. februar 2009, 08:24 »
Eller hva med dette:

mandag: styrketrening
tirsdag: hvile
Onsdag: Annenhver med boksing og intervalltrening (jogging)
Torsdag: hvile
fredag: Styrketrening

Er dette et mere effektivt program enn dette?:

mandag: styrketrening
tirsdag: intervalltrening (jogging)
Onsdag: Styrketrening/boksing
Torsdag: intervalltrening (jogging)
fredag: Styrketrening

Hvilke av disse vil være mest effektiv?

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #10 : 12. februar 2009, 11:09 »
Omelett til frokost etter en økt med trening er alltid positivt og godt, inneholder godt med protein!

Når man skal trene til millitæret er jogge turer fint, kombinert med øvelser som handler om å løfte kroppen selv. dvs, push ups, pull ups etc..
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Protein1991

  • Gjest

Utlogget XKDawg

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

Sv: Hjelp med treningsprogram og kosthold
« #13 : 16. februar 2009, 09:56 »
Eller hva med dette:

mandag: styrketrening
tirsdag: hvile
Onsdag: Annenhver med boksing og intervalltrening (jogging)
Torsdag: hvile
fredag: Styrketrening

Er dette et mere effektivt program enn dette?:

mandag: styrketrening
tirsdag: intervalltrening (jogging)
Onsdag: Styrketrening/boksing
Torsdag: intervalltrening (jogging)
fredag: Styrketrening

Hvilke av disse vil være mest effektiv?

Hva som er mest effektivt er avhengig av din kropp og ikke noe som er lett å svare på uten videre. Du må nesten prøve deg litt frem. Jeg tror kanskje det første programmet bør ha større fokus på kondisjon, samt at du sannsynligvis vil ha raskere fremgang i styrke med en ekstra dag med det. Det andre programmet vil kanskje være litt for intensivt, og at du derfor burde ha lagt inn en roligere dag/hviledag. Men det merker du. Pass på at du har BÅDE fysisk og mentalt overskudd når du trener, og at du gjør fremskritt. Hvis det ikke er tilfelle gjør du noe feil.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!