Skrevet av Emne: RYP FOR EN DUMMY  (Lest 2092 ganger)

Utlogget Sjakkaroni

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

RYP FOR EN DUMMY
« : 13. januar 2009, 00:39 »
Hei.

Er en mann på 34 år, 185 cm og 122 kg (hvorav sikkert 25-30 er renspikka overvekt )
Er helt nybegynner når det gjelder trening og trenger derfor litt input.

Jeg testet min 10RM i dag og kom frem til følgende tall. (Sluttmål etter 6 uker i parentes):

____________________________________________

Knebøy: 80kg (112 kg) Har aldri gjort knebøy før og turte ikke ta mer da jeg kjente det reiv som et helvete i hamstringen. Burde jeg ta mer?

Markløft strake: 50 kg (70kg) Er dette veldig lite? Følte jeg kunne tatt mere, men turte ikke, da jeg aldri har gjort dette før og instruktøren på SATS virket rimelig grønn og famlende da hun skulle forklare meg teknikken.

Brystpress med Dumbells 32 kg (45 kg)
Her kommer et av de første problemene; på SATS hvor jeg trener har de maks 36 kg dumbells.
Burde jeg da bare plusse sammen dumbellsene og løfte tilsvarende i benk når jeg "går tom" for dumbells?
Vil belastningen av f.eks. 90 kg benk tilsvare 2 x 45 kg dumbells?

Nedtrekk smalt grep : 80 kg (112 kg)

Roing bredt grep: 60 kg (84 kg)

Arnold press: 20 kg (28 kg)

Bicepscurl sittende på skråbenk 16 kg (22 kg)

Franskpress med ez bar: 33 kg (45 kg)
_________________________

Håper noen kan svare meg på det jeg lurer på under markløft, knebøy og brystpress spesielt.

Lurer også på om utgangspunktet mitt ser greit ut sånn generelt ellers for en tjukkas på 122 kg som tilbringer størsteparten av dagen foran en pc på kontoret, og som har som mål å ende opp som en gresk gud på 90 kg +/- innen 1. juli   Cool

Svar mottas med stor takk.

Kan forøvrig også fraråde folk som aldri ha tatt knebøy før om å prøve å ta 10 reps max første gang du prøver øvelsen. Jeg klarer knapt nok å gå  :Smiley

Utlogget Treneral

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

  • Yeeeeees!
Sv: RYP FOR EN DUMMY
« #1 : 24. januar 2009, 02:27 »
det er normalt å presse mer enn dumbels x 2 i benkpress. Så i ditt tilfelle, tilsvarer 45kg i dumbells sikker mer enn 90kg Smiley

70kg i strakmark kan virke litt lite i forhold til dine 112kg i knebøy. Men det er jo individuelt. Pass på å ha strak rygg, har du det er det bare å dra til Wink

håper det gir deg litt,
lykke til med gangsperren, husk å spis riktig Smiley
It's a lifestyle.

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=49679.0"
>Min treningslogg [/url]

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: RYP FOR EN DUMMY
« #2 : 24. januar 2009, 02:45 »
Når du trener med stang, så bruker du begge armene, så du "låser" armene til kroppen på en måte, da vil det sannsynligvis være lettere å ta 90kg med en stang enn 45kg i hver hånd, da det blir mye vanskeligere å stabilisere seg.

Angående mark, så synes jeg det så litt lett ut. Men som du sier så er kanskje ikke teknikken helt på plass, og da er det dumt å trene tungt på feil måte og prestere å skade seg.

Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Sjakkaroni

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: RYP FOR EN DUMMY
« #3 : 26. januar 2009, 15:54 »
Hei. Takk for svar til dere begge.
Jeg er som nevnt klar over at markløftet mitt nok er i letteste laget, men i og med at jeg ikke har gjort dette før, så satser jeg på en rolig start.
Ryggen er definitivt den delen av kroppen jeg har absolutt minst lyst til å ødelegge...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!