Skrevet av Emne: Løping... auuu :/  (Lest 6407 ganger)

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Løping... auuu :/
« : 08. mars 2004, 16:00 »
Har noen spørsmål ang. løping/jogging:
:treadmill:

1) Jeg klarer å løpe sakte/jogge i maks 5minutter  Embarrassed før jeg er nødt til å stoppe, det føles som hjertet skal eksplodere og lungene svir og verker som f***, er det kondisen min er er helt ræva (er det "normalt" å bli så andpusten etter 5min løping?) eller er det no annet som er galt?

2) Det samme problemet har jeg med beina, får vondt foran på leggen når jeg har gått fort/løpt/jogga noen minutter, ikke så vondt at jeg MÅ stoppe, men får heller ikke spesielt lyst til å løpe videre... Noenganger får jeg også en slags strekk under foten..når jeg skal 'sparke ifra' (altså når det bare er tærne og den øverste delen av foten som er i bakken) strekker det midt under foten..

3) Er det bra å jogge/løpe hver dag, eller bør man ha hvile dager ?

Hadde tenkt til å løpe rolig/jogge en halvtimes tid på tredemølla på Sats i dag, men etter 5minutter var pulsen oppe i skyene, bena og lungene verka som f*** og motivasjonen sank til under gulv nivå... derfor gikk jeg meg en times tur isteden. VIL få bedre kondis, og det nytter vel ikke med bare gåturer hvis jeg vil forbedre kondisen min på løping?
Har aldri vært noe glad i å jogge/løpe, men nå har det begynt å gjøre så vondt at det nesten har gått over i hat..  Lips Sealed

Utlogget Bender

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

  • Bend it..
Re:Løping... auuu :/
« #1 : 08. mars 2004, 16:26 »
Har ikke svar på spørsmålet ditt men ville bare si at jeg har samme problemet med leggene... Blir veldig vondt foran på leggene når jeg løper et stykke, men med meg blir det så vondt at jeg må sette med ned! Blir derfor  bare raske gåturer på meg.. Angry

Edit:
Fant nå denne tråden med mange tips om samme problemet..
http://www.treningsforum.no/index.php?board=4;action=display;threadid=3590

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Løping... auuu :/
« #2 : 08. mars 2004, 17:00 »
Takker for tipset...
I følge det som står der er det nesten bedre å lå være å løpe/jogge da? Ser det er mange, mange som får vondt av å løpe.. rare greier det der..
Jeg prøver å løpe på så mykt underlag som mulig, men nå om vintern er vel tredemølla det eneste alternativet..tror skoene mine skulle være bra nok, de er ikke helt nye, men sitter godt og er behagelige og passer til foten min (så vidt jeg kan kjenne/se)

Det at det svir og verker i lungene mine er sikkert pga den elendige kondisen min (selv om jeg BURDE hatt liiitt bedre kondis, har trent mer eller mindre seriøs kondis trening flere mnd) Håper ihvertfall det er kondisen min som er dårlig og at det ikker noe 'værre'...

Leste i iForm at en av de beste treningsformene for å gå fort ned i vekt er løping... vet ikke om dette stemmer, men hvis smertene i bena fortsetter er jeg nødt til å finne en annen form for kondisjons trening!  Undecided

Utlogget AKAQ

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Re:Løping... auuu :/
« #3 : 09. mars 2004, 17:03 »
Slettet

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Løping... auuu :/
« #4 : 10. mars 2004, 06:55 »
Takker...jeg har begynt å gå ca.1 time 5 ganger i uken, håper jeg merker forbedringer i kondisen snart..

Utlogget klammpen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Re:Løping... auuu :/
« #5 : 10. mars 2004, 17:18 »
 Kiss

Utlogget Trx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Re:Løping... auuu :/
« #6 : 10. mars 2004, 20:50 »
Hei,

Det du trolig opplever i leggene er benhinnebetennelse (engelsk: shin-splints). Dette skyldes skjevheter i beina og feilbelastning over tid (overpronering av foten). Den vanligste måten å behandle denne lidelsen på er gjennom innleggssåler, ultralyd og tverrmassasje (fysioterapeut), eller operasjon (de spalter bakre losje i leggen din). Jeg har prøvd alle disse, men sliter fortsatt med dette. Trolig gikk jeg så lenge (i mange år) med feilbelastning slik at det hele ble kronisk. Mitt råd til deg er å ta kontakt SNAREST med enten Løplabbet eller Løps- og idrettsklinikken for å anskaffe såler. Forhåpentligvis går det bedre med deg enn det gjorde for meg.

Mvh
Trx

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Løping... auuu :/
« #7 : 29. mars 2004, 15:28 »
Hvor vondt bør det gjøre før jeg stopper å jogge? (Er det vanlig å ha litt vondt i bena når man jogger? Synes nesten alle som jogger sier de får littvondt i leggene)

Og: Noen som kan anbefalle noen gode løpesko som koster under 1000kr?

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Løping... auuu :/
« #8 : 29. mars 2004, 15:31 »
Hvis du har vondt i beina ville jeg latt være å jogge en stund. Du kan f.eks sykle istedet for.

Og forresten: ikke bruk penger på Iform og sliker blader, der står det mye desinformasjon.  Smile

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Løping... auuu :/
« #9 : 29. mars 2004, 15:41 »
Har funnet ut det Smiley

Nå har jeg ikke jogget på ca2 mnd, tenkte jeg skulle prøve meg på en rolig joggetur i dag på ca.30min. (klarer ikke å -jogge- 30min i strekk, blir mange gåpauser innimellom,så å kalle det joggetur er vel kanskje litt overdrevet  Tongue *dårlig kondis*)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Løping... auuu :/
« #10 : 10. april 2004, 22:54 »
Sliter med det der selv. Har faktisk pådratt meg betennelse i begge leggene! dry

Kjenner det når jeg går, og det er litt vondt å ta på innersiden av leggene, på beinet liksom.

Må vel bare hvile i en til to ukers tid da...
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Løping... auuu :/
« #11 : 11. april 2004, 08:45 »
Sliter med det der selv. Har faktisk pådratt meg betennelse i begge leggene! dry

Kjenner det når jeg går, og det er litt vondt å ta på innersiden av leggene, på beinet liksom.

Må vel bare hvile i en til to ukers tid da...

Det der kan være slitsomt. Ta det veldig med ro til du er helt bra. Slet mye med det selv for mange år siden, og det tar tid å bli kvitt det. Hvis ikke kommer det raskere og raskere tilbake....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Løping... auuu :/
« #12 : 11. april 2004, 16:04 »
Å bli sliten etter 5 minutter jogging kan være pga. dårlig kondisjon, eller det kan være andre "alvorligere" problemer. Får man vanvittig spreng i hjertet, vil det nok være lurt å ta en sjekk før man presser seg. Det samme gjelder egentlig for lungene. Har man drevet en del kardio før vil man nok selv kunne kjenne om det er naturlig smerter, eller om det er andre ting. For en som er uerfaren, kan det være greit å ta en legesjekk. Jeg mener alle som trener eller vurderer å trene hardt fysisk trenig bør ha regelmessige sjekker av allmenntilstanden.

Når det gjelder benhinnebetennelse så er dette noe jeg kjenne meg igjen i fra min friifrettskarriere  Wink ... jeg fikk dette når jeg løp med piggsko eller treningsko for sprint med null demping foran. Dette kan være plagsomt, da det kan hemme treningen i lengere perioder. Det som fungerte best for meg var god oppvarming, trening på grusdekke og justering av løpeteknikk.  Her har du en del informasjon om fenomenet, og en del forbeyggende og behandlende tiltak. http://home.online.no/~bvnilsen/BENHBET.HTM

Ikke noe problem å løpe hver dag, men tenk gradvis opptrapping over 4 - 6 uker. Start f.eks. med 2 dager i uka med 2 hviledager imellom. Juster så utfra kroppens signaler... Sørg for skikkelige løpesko med god demping og som Trx sier... hvis du har mulighet og råd, stikk innom Løplabbet: http://www.loplabbet.no/. Der får du kjøpt både sko og tilpasset de slik at de passer ditt løpsmønster. I tillegg kan du får råd om hvordan du skal legge opp løpetreningen. Det koster noen kroner, men er en god investering hvis man har planer om å ha løping som en del av treningsopplegget sitt... Skoene koster gjerne fra 1300 og oppover, mens selve testen er gratis. Når det gjelder "tredemøller", så er det kun til nødsituasjoner etter min mening.

Lykke til med treninga! Det viktigste er gode sko...

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Løping... auuu :/
« #13 : 11. april 2004, 17:24 »
Skal kjøpe ny sko så fort jeg får penger, frem til det tar jeg meg heller noen raske gå/sykkelturer! Nå begynner jo sola å titte frem så nå er det deilig å trene ute!  Grin

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Løping... auuu :/
« #14 : 13. april 2004, 21:38 »
Forresten: noen som har noen gode løpe/jogge sko å anbefalle? (som er å få kjøpt i vanlige sportbutikker, og som heeelst ikke koster mer enn 1500)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!