Skrevet av Emne: Fallskjermjeger kommandoen  (Lest 17418 ganger)

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #60 : 09. mars 2009, 00:23 »
Nå vet eg ikke hvordan trenings grunnlaget deres er og hvor god tid dere har, men trur eg husker progresjonen var noe høy og eg ville helst brukt noe lengre tid på programmet. Får å trene på overskudd og unngå skader  Wink

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #61 : 09. mars 2009, 00:33 »
Nå vet eg ikke hvordan trenings grunnlaget deres er og hvor god tid dere har, men trur eg husker progresjonen var noe høy og eg ville helst brukt noe lengre tid på programmet. Får å trene på overskudd og unngå skader  Wink
Det er en god ide som skippern kommer med. Jeg slengte meg på programmet jeg fikk av en av mine erfarne, og ende opp med betenelse i fotsålen(lik løpebestigning som MJK/FJK programmene). Jeg var for ivrig/hadde ikke god nok bein styrke, styrkekravene mine er derimot iboks, alt untatt situps er med god margin. Mitt problem område er beina, må styrke dem mye mer enn det jeg har gjort tidligere. I morgen begynner min vei fra fyrstikker til tømmerstokker!

Om du lurer på hvordan vil jeg utføre følgende:
Knebøy 3x15-20
Utfall 3x15
Strake markløft 3x20 (lette i starten, er ikke helt vandt til øvelsen enda.)
Sittende tåhev 3x20

Husk på kosthold, en motor kan ikke kjøre uten riktig foring.
Blablabla

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #62 : 09. mars 2009, 01:42 »
Gjør ingenting å ha fyrstikker, så lenge de er laget av stål Wink

Utlogget super troper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #63 : 09. mars 2009, 16:11 »
Hvet du hva forfatteren av boka heter "Think and grow rich" heter han Napoleon Hill? Spør for jeg vil ikke kjøpe feil bok Wink Fant Bootsene mine på rommet  nå nettop, de heter ALFA M77. Fikk de av pappa, jobbet tidligiere i beredskapstroppen.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #64 : 09. mars 2009, 18:17 »
Tenårene, for en herlig tid  Grin

Utlogget super troper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #65 : 09. mars 2009, 18:52 »
Sitter på mil.no nå... Jeg får et inntrykk av at man kan gå marinejegerkurset eller bli marinejeger i førstegangstjenesten? Stemmer dette eller?

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #66 : 09. mars 2009, 22:27 »
-Kunne bestå de fysiske minstekravene med god margin.
-Prioritere lange marsjer med sekk i høyt tempo på vei og i terrenget.
-Marsjtrening bør hovedsakelig gjennomføres i ulendt terreng. Noe marsjtrening bør også gjennomføres på vei.
-Vekt i ryggsekken bør økes gradvis opp til 35 kg.
-Oppøve orienteringsferdighetene. (Kart i målestokk 1:25 000 – 1:50 000)
-Forberede seg psykisk.
-Benytte feltstøvler etter fritt valg som er inngått under trening forut for spesialjegeropptaket.

-Forebygge belastningsskader og gnagsår.

Dette punktet ser eg på som det viktigte. Her ligger egentli alt. Dette unngår man ved å trene progresivt og komme tillstrekkelig forberedt til opptaket.

Det kan også være lurt å trene opp skuldre og underarmer fordi bæring over hode og bæring generelt forkommer.

Lykke til alle sammen og nyt vært øyeblikk ! over og ut

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #67 : 09. mars 2009, 23:02 »
Hvilke øvelser man blir testet på og uttførsel (se video).

5 hang ups (opptrekk)
35 situps (festede bein)  (Blir kansje testet på tid, men 35 på 1 min eller 2 spiller ingen rolle gutter)
20 ryggups (ryggrulle)
30 armhevinger (pushups)
5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter
7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

Følg link til -> Video:
http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialjeger/L_nn_og_vilk_r/

Man må nok og eg anbefaler å rulle mer, etter som strak heving vil nærmest gi all belastning på korsrygg.

Sånn eller så vil eg anbefale på det sterkeste å klare spesialjegernes krav og enda litt til selfølgeli  >Cheesy


Utlogget moddy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #68 : 10. mars 2009, 01:15 »
Har noen tips jeg "Tror" vil hjelpe deg litt på veien.
Har selv ikke noe store planer, men tenker befalskolen er tingen. Også se ut ifra det! 1 ting av gangen  Cool

Er 91 model, men har noen egen tips.
1. Meld deg inn i HVU
2. Gå mye på fjellet, gjerne med kompisser. Planlegg store turer på flere dager, med en 2-3 mill dags gange om dagen. (Krever stor sekk, og god plannlegging) Gjerne lange skiturer til melkesyra tar deg og mer. Når du er ferdig så skjelver beina dine, eller til deg punktet at de går av seg selv.
3. Du må være fast bestemt. Gode trenings eksempler som jeg "TROR" vill hjelpe. Stå opp med en gang vekke klokka ringer og ikke dvel. Har du fri, bestem deg og sett vekke klokken til og ringe midt på natten og ta en jogge tur 5-8 km. Gjerne uten musikk.
4. Gjør det bra på skolen. Hjelper mye på det psykiske og være bestemt, spesielt på skolen også.
5. Være glad, i alle situasjoner, eller i allfall holde maska, uansett hvor jevlig dårlig du skulle være.
6. I gymmen på skolen, eller andre plasser, er det greit og presse deg maks ut, gjerne til du spyr Smiley
7. Fett på kroppen hjelper, ikke i store mengdre, men litt hvalpefett er bare godt for helsen og for "isolasjonen" Tongue
8. Være glad i vann Smiley Vann er en god kompiss, gjerne begynn med dykking, eller bade i kaldt vann. Til det klør i huden Smiley
9. Trene styrke, er vell egentlig og ta armhevinger, situps og pullups.
Tips, "Ta mye planke, gjerne press deg og ta tiden, armhevninger maks ut, og avslutt rett på jente armhevninger til du krasjer i bakken" Pullups kommer etter hvert, du kan ta på treningsstudio maks det du klarer og gå på apparater til du har tatt deg helt ut. Generelt sett, og ta øverlser som er og holde det iro lenge, holde deg oppe på armene, eller holde deg lenge oppe på ryggen.

Ellers så er det mye turer (kose seg Smiley) og ta og jogg, gjerne i god stigning osv.
Dette er mye av det jeg "tror" hjelper og ikke noe du eller andre bør ta 100% på alvor.
Men det aller viktigste du kan begynne med er f.eks og stå opp når du skal stå opp, og hvis morra di sier du skal støvsuge rommet, eller ta ut av oppvask maskinen så gjør du det uten og dvele. Små ting som hjelper mye Smiley Ellers så er det og ikke tenke på hvor ondt det gjør i armene eller beina. Tenke positivt kan være vanskligt, men sett deg reele mål og ikke tenk så mye på alt annet. Dette har i allfall gjordt meg "seig" og målbevist.

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #69 : 10. mars 2009, 12:45 »
Har noen tips jeg "Tror" vil hjelpe deg litt på veien.
Har selv ikke noe store planer, men tenker befalskolen er tingen. Også se ut ifra det! 1 ting av gangen  Cool

Er 91 model, men har noen egen tips.
1. Meld deg inn i HVU
2. Gå mye på fjellet, gjerne med kompisser. Planlegg store turer på flere dager, med en 2-3 mill dags gange om dagen. (Krever stor sekk, og god plannlegging) Gjerne lange skiturer til melkesyra tar deg og mer. Når du er ferdig så skjelver beina dine, eller til deg punktet at de går av seg selv.
3. Du må være fast bestemt. Gode trenings eksempler som jeg "TROR" vill hjelpe. Stå opp med en gang vekke klokka ringer og ikke dvel. Har du fri, bestem deg og sett vekke klokken til og ringe midt på natten og ta en jogge tur 5-8 km. Gjerne uten musikk.
4. Gjør det bra på skolen. Hjelper mye på det psykiske og være bestemt, spesielt på skolen også.
5. Være glad, i alle situasjoner, eller i allfall holde maska, uansett hvor jevlig dårlig du skulle være.
6. I gymmen på skolen, eller andre plasser, er det greit og presse deg maks ut, gjerne til du spyr Smiley
7. Fett på kroppen hjelper, ikke i store mengdre, men litt hvalpefett er bare godt for helsen og for "isolasjonen" Tongue
8. Være glad i vann Smiley Vann er en god kompiss, gjerne begynn med dykking, eller bade i kaldt vann. Til det klør i huden Smiley
9. Trene styrke, er vell egentlig og ta armhevinger, situps og pullups.
Tips, "Ta mye planke, gjerne press deg og ta tiden, armhevninger maks ut, og avslutt rett på jente armhevninger til du krasjer i bakken" Pullups kommer etter hvert, du kan ta på treningsstudio maks det du klarer og gå på apparater til du har tatt deg helt ut. Generelt sett, og ta øverlser som er og holde det iro lenge, holde deg oppe på armene, eller holde deg lenge oppe på ryggen.

Ellers så er det mye turer (kose seg Smiley) og ta og jogg, gjerne i god stigning osv.
Dette er mye av det jeg "tror" hjelper og ikke noe du eller andre bør ta 100% på alvor.
Men det aller viktigste du kan begynne med er f.eks og stå opp når du skal stå opp, og hvis morra di sier du skal støvsuge rommet, eller ta ut av oppvask maskinen så gjør du det uten og dvele. Små ting som hjelper mye Smiley Ellers så er det og ikke tenke på hvor ondt det gjør i armene eller beina. Tenke positivt kan være vanskligt, men sett deg reele mål og ikke tenk så mye på alt annet. Dette har i allfall gjordt meg "seig" og målbevist.

1. Det trenger du absolutt ikkje, du vil få god opplæring under de fleste avdelinger og "god" tid til å mestre det. Her er det bare snakk om å ofre noe kvelder de første månedene og drive drill drill drill !

2. Ja jo, men kommer tilbake til det.

3. Dette med å sto opp med en gang er noe som alltid hjelper, men om du ikkje har det inne ikkje stress! Du venner det til det fort! selv om du ikje trenger det der heller (sjeldent).

4. Skole har ingenting med inteligensen din å gjøre, du an være smart på skolen, men stokk dum i militæret. Her er det IQ som teller, evnen din til å løse problemer. Alt fra store til små, fort som mulig.

5.Det handler om å positivt på sitvasjonen. Finn din tankengang. F.eks: Løs problemet fort og hvil, av og til kan man løse problemer så fort at befalet ikkje har mer, da tyr de gjærne til mer fysiske oppgaver.. når de kommer, smil Cheesy da vet du at du har gjort det bra og befalet er tom for oppgaver Cheesy

6. Nja, kommer tilbake til det.

7. Alltid sundt med litt fett på kroppen, og man fryser mindre om vinteren.

8. Joda, å utfordre seg selv er greit det. Men ikkje bli syk.

9. Tren utholdende styrke, men litt maksstyrke og.

2.6 Tren etter en progresiv plan, bruk tiden du har. Ikkje maks ut hele tiden, dette fører bare til overbelastning og sykdom--> mindre trening

Eller så det å gjøre ting når mora de sier det, det kommer fort i militæret. Ikkje noe å tenke nå på.


Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #70 : 10. mars 2009, 17:19 »
Jeg har hørt fra mil-forumet at FJK ønsker deg helt uten peiling på hvordan du gjør det som drives med i HVU. Hvorfor? Fordi da finner de ut mer om din progresjon på de forskjellige områdene, men en kan alltids gå HVU, komme inn og si at du ikke har gått i HVU. De blir sikkert imponert med progresjonen da Wink. Så lenge du gjør alt gjennomsnittlig første gang du prøver, noe som er litt vanskelig.

Bare en liten mening en på mil-forumet hadde(ikke ordrett skrevet).

Punktene dine, moddy, inneholder ikke "forebyggende trening mot belastningskader", noe som er viktigere enn alle de andre punktene dine.
Blablabla

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #71 : 10. mars 2009, 17:27 »
Enkelte som kommer fra HVU kjeder vette fra seg den første tiden, du vil uansett få god nok tid til å lære det som skal læres og du kan drille mye på egenhånd.

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #72 : 10. mars 2009, 17:50 »
Enkelte som kommer fra HVU kjeder vette fra seg den første tiden, du vil uansett få god nok tid til å lære det som skal læres og du kan drille mye på egenhånd.
Hehe, tviler ikke ass...
Blablabla

Utlogget moddy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #73 : 10. mars 2009, 21:10 »
Du får ett stort pluss i boka får HVU, du kan mye mer grunnleggende ting og det sitter bedre da.
Du lærer bedre og skyte, og du lærer mye grunnleggende slik at det sitter bedre, samt mye blir lettere. Like greit og være godt forberedt enn og lære alt fra skratsj i læretiden i militæret.

Kan ikke tro at FJK eller HJK finner noe negativt ved at du har hatt tid i HVU. Vil heller tro at du får ett lite pluss i boka, og at du får enn litt høyre prioritet enn andre.

Utlogget moddy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #74 : 10. mars 2009, 21:20 »
Jeg har hørt fra mil-forumet at FJK ønsker deg helt uten peiling på hvordan du gjør det som drives med i HVU. Hvorfor? Fordi da finner de ut mer om din progresjon på de forskjellige områdene, men en kan alltids gå HVU, komme inn og si at du ikke har gått i HVU. De blir sikkert imponert med progresjonen da Wink. Så lenge du gjør alt gjennomsnittlig første gang du prøver, noe som er litt vanskelig.

Bare en liten mening en på mil-forumet hadde(ikke ordrett skrevet).

Punktene dine, moddy, inneholder ikke "forebyggende trening mot belastningskader", noe som er viktigere enn alle de andre punktene dine.

Ja belastningsskader er sant, har selv ikke hatt problemer med belastningsskader, men tror det varierer av din fysiske form. Og hvordan du trener. Springer du 15 km på hard asfalt kan du like godt bruke overdose av sportstape osv. Men har du det inne i blodet og har gode friluftsområder i nærheten og holder deg til turstier osv går det greit, eller at du springer på vinteren da det er snø.

Du kan jo selvsagt ikke presse deg hver gang du trener, men en og annen gang er det godt og teste din fysiske grense for så og teste senere for om du har fremgang. Jo tidligere du begynner jo bedre er det. Og alt det med de psykiske tingene som og ikke nøle bygger du opp og litt slutt sitter det som en vanesak i kroppen at du handler der og da og ikke begynner og nøle.

Som sagt du skal ikke ta det 100% seriøst det jeg har sagt. Men mye av dette hjelper deg godt på veien.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!