Skrevet av Emne: Spydkasting  (Lest 3162 ganger)

Utlogget John57

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Spydkasting
« : 09. mars 2009, 19:02 »
Har et spørsmål som jeg håper noen med peiling på spydkasting kan svare på.

Har en kompis på 19 år. Eneste treninga han driver med er på treningsstudio, der han sykler litt og løfter vekter. For snart et år siden så fikk vi tak i et spyd (treningsspyd av noe slag), og etter noen få kast så kasta han 50 meter - mer eller mindre uten oppvarming og tilløp. Så mitt spørsmål er: Er dette bra? Så bra at han burde finne seg en friidrettsklubb og begynne å kaste? Eller er det normalt for enkelte å kaste så langt uten trening?

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Spydkasting
« #1 : 09. mars 2009, 19:13 »
Har et spørsmål som jeg håper noen med peiling på spydkasting kan svare på.

Har en kompis på 19 år. Eneste treninga han driver med er på treningsstudio, der han sykler litt og løfter vekter. For snart et år siden så fikk vi tak i et spyd (treningsspyd av noe slag), og etter noen få kast så kasta han 50 meter - mer eller mindre uten oppvarming og tilløp. Så mitt spørsmål er: Er dette bra? Så bra at han burde finne seg en friidrettsklubb og begynne å kaste? Eller er det normalt for enkelte å kaste så langt uten trening?

Det kommer veldig an på tyngden på spydet, hvis det var 700/800g spyd er det jo veldig veldig bra å kaste så langt uten noe trening. Hvis det var 400/600g spyd er det fortsatt bra, men ikke enestående Smiley Han burde uansett komme seg i en friidrettsklubb, utrolig hvor mye lenger man kan kaste med ordentlig teknikk og sentralbevegelse i sving.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget John57

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Spydkasting
« #2 : 09. mars 2009, 20:08 »
Er ganske sikker på at det var 800 gram, fordi det var noen som sa "tenk så bra han hadde kasta med 600-grams spyd".

Får prøve å pushe han litt, er jo tydelig at han har talent. Selv så klarte jeg ikke 30 meter engang... For ikke å snakke om hvordan spydet landa når jeg kasta det. Uff og uff.

Noen som vet hvor i Gjøvik-området det finnes et spydkastermiljø? Eller om det finnes noe spydkastermiljø her... Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!