Skrevet av Emne: Er dette unormalt?  (Lest 4549 ganger)

Utlogget ALX

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Er dette unormalt?
« : 11. mars 2004, 17:09 »
Hei.
Jeg er 13 år gammel, veier rundt 68-70 kg, tar mellom 70-75 i benk.
Er dette unormalt?
Har ikke brukt noen kosttilskudd, men skal snart begynne med det.

Sterkestesomfinns

  • Gjest
Re:Er dette unormalt?
« #1 : 11. mars 2004, 17:19 »
Sterk er du, men ikke unormal!
Det som jeg synes høres unormalt ut er at du som 13 åring vurderer å begynne med kosttilskudd! Absolutt helt bortkastet dersom du ikke lider av en spesiell sykdom eller feks. matallergi. INGEN 13.åringer skal begynne med kosttilskudd......Kun tran..og sørg for å spise 4-5 skikkelige måltider om dagen!

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

Re:Er dette unormalt?
« #2 : 11. mars 2004, 17:25 »
Helt enig med sterkestesomfinns her! Du er sterk Cheesy   ,ikke unormal ,men trenger ikke noe kosttilskudd.  Wink

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget ALX

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Re:Er dette unormalt?
« #3 : 11. mars 2004, 19:21 »
Hvorfor er dt ikke lurt å begynne md kosttilskudd da?

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Re:Er dette unormalt?
« #4 : 11. mars 2004, 19:24 »
ser ikke noe farlig i å ta litt protein pulver ol. Kjør på du gitt... Wink

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

Re:Er dette unormalt?
« #5 : 11. mars 2004, 19:29 »
Vel jeg synes det er lite vits i. Sunne friske unge mennesker med et godt kosthold trenger ikke kosttilskudd.De får i seg det dem trenger i maten,sålenge man er bevisst og ikke bare spiser junk.
Uansett som 13åring er man ikke ferdig utvokst og utviklet og da skal man også være forsiktig med vekttrening o.l. Lave belastninger osv. Wink

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget Andreas Hjelmtveit

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 151
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 151

Re:Er dette unormalt?
« #6 : 11. mars 2004, 22:55 »
Strengt tatt er det babyer og personer i puberteten som trenger mest protein! De er i en enorm vekstfase og trenger mye byggemateriale. Sier ikke at man skal gi proteinpulver til babyer, men vil nok tro at mange tenåringer ikke hadde hatt vondt av litt proteintilskudd. Men selvsagt er det maten som er grunnbasisen og er viktigere enn all verdens kosttilskudd.

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

Re:Er dette unormalt?
« #7 : 12. mars 2004, 00:04 »
Strengt tatt er det babyer og personer i puberteten som trenger mest protein! De er i en enorm vekstfase og trenger mye byggemateriale. Sier ikke at man skal gi proteinpulver til babyer, men vil nok tro at mange tenåringer ikke hadde hatt vondt av litt proteintilskudd. Men selvsagt er det maten som er grunnbasisen og er viktigere enn all verdens kosttilskudd.
Joda...de har ikke vondt av det,men synes det er unødvendig å begynne med så tidlig.Spis heller prot  rik kost og spar pengene. Men nå vet vi jo heller ikke hva slags kosttilskudd han hadde tenkt å begynne med da?  Wink

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
Re:Er dette unormalt?
« #8 : 12. mars 2004, 00:26 »
Slik som kostholdet til folk flest er stort sett blitt dårligere og dårligere og maten inneholder mindre og mindre næringsstoffer og vitaminer/mineraler pga konservering etc: så mener jeg at litt kosttilskudd skader ingen. Tvert om så har proteiner og aminosyrer veldig stor bedtydning for alle funksjoner i tillegg til oljer.

Og skal man hente noe noenplass: så er det på kosthold og kosttilskudd.
Regner med at ungdommer i den alderen trener vanvittig mye og ofte: da vil de ha behov for ekstra tilskudd hvis ikke de klarer å få i seg nok i mat da....tvilsomt. Jeg regner 2,5gram proteiner pr. kilo kroppsvekt(byggere bruker dette som ett minimum på deff) som ett minimum: i perioder kan inntaket være så høyt som 4g. pr.kilo kroppsvekt. Dvs en person på 50 kg skal min spise 125g proteiner totalt på en dag. Skal man ha tilvekst må dosen litt opp.

Sier derved ikke at 13 åringer skal bruke kosttilskudd, men at det skader: det tror jeg svært lite på.
Man ser jo på hvor nøye man skal være med babyer ,men såfort det er unger-ungdommer er det nok med vanlig husmannskost??+cola og sheitemat!

Men som sagt tidligere: ett sundt kosthold med proteinbasert mat er grunnlaget: kosttilskudd er som sagt tilskudd.


3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

Re:Er dette unormalt?
« #9 : 12. mars 2004, 01:11 »
Ja det har du helt rett i Roy... maten nå til dags m all den behandling o.l. Og ungdommer som er på farten spiser jo også deretter ...
Men jeg ser mere på alderen til denne karen her jeg da..han er faktisk ikke så gammel enda da..og ingen har vel påstått at kosttilskudd er skadelig for han her? Poenget mitt er at han er ung,og med et fornuftig sundt kosthold klarer han seg fint uten noe spes enda synes jeg,evt bare noen vitaminer og mineraler ekstra.  Cheesy
Ikke ta dette med alderen din negativt ALX ,det er bare ment godt for at du ikke skal bruke spenna dine på noe unødvendig.ok? Grin

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget ALX

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 35

Re:Er dette unormalt?
« #10 : 12. mars 2004, 07:31 »
jg har allerede kjøpt kreatin, aminosyre, karbohydrater og protein, så det er vel litt sent å snu nå?

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Re:Er dette unormalt?
« #11 : 12. mars 2004, 07:40 »
Bare kjør på du!
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget stridsmøy

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 627

Re:Er dette unormalt?
« #12 : 12. mars 2004, 07:47 »
Ja ja men som sagt det er jo ikke skadelig for deg å ta det så langt jeg vet iallefall(er ikke ekspert da)  siden du først har kjøpt det så burde du iallefall søke litt rundt her og se på hvordan du får brukt disse tingene på best mulig måte.  Smiley    Samt husk at det har mye å si også hva slags mat du spiser i tilegg til alle disse andre tilskuddene.Spis sunt og ofte  Wink

Konkurrerende utøver i Styrkeløft.


Aktiv styrkeløfter for OSK
knebøy 135,0kg godkj m drakt
benkpress 100kg godkj m skjorte
markløft 147,5kg.godkj u drakt

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Er dette unormalt?
« #13 : 12. mars 2004, 08:13 »
jg har allerede kjøpt kreatin, aminosyre, karbohydrater og protein, så det er vel litt sent å snu nå?

Hvordan er kostholdet ditt generelt da ? Jeg ser ingen problemer med å ta ekstra tilskudd av protein i din alder, raske karbs er heller ikke galt. Men for all del; ikke overdriv noe!! Kreatin.... ja vel.... i din alder bør du vel i det hele tatt ta ting litt med ro, og heller sørge for god teknikk og ikke legge største fokuset på vekt, selv om jeg av egen erfaring vet at akkurat den prioriteringen der ikke er enkel  Wink.

Sørg for at kostholdet ditt er bra, og hold deg til et enkelt og bra proteintilskudd og raske karbs. Et vitamin/mineral tilskudd er bra. Mer trenger du ikke i starten.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget småen1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 315
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 315

  • Prøver 105 kg med litt skjevt grep
Re:Er dette unormalt?
« #14 : 12. mars 2004, 10:40 »
Det som er viktigere er at om du har tillatelse til å kjøre med vekter, bør dette være av kvalifiserte personer. Du kan stanse vekst av skjellettet dersom du trener vekter. Dette bør du ta alvorlig. Hvis du ikke har noe imot og forbli den størrelsen du er nå kan du guffe på....Dersom de som gir deg programmet ikke er fysioterapetuter eller lignende (høyt utdannede) ville jeg kontaktet disse før du trener videre med vekter.

Kostholdet er viktig, skal du ha resultater må det være bra. Kosttilskudd er kun et tilskudd.


Utdannet til styrke og ernæringsinstruktør i QFAC (Qld. Australia)

Nordisk mester benkpress senior 2005,    EM bronse i senior benkpress 06. Benkpers 125 kg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!