Skrevet av Emne: Begrensning av befolkningsveksten  (Lest 6626 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #45 : 16. april 2009, 22:54 »
Hvordan kan du si at det har bært galt av sted?
Når mennesket setter sitt eget livsgrunnlag på spill - naturen - så mener jeg det har bært galt av sted. Jeg er ikke typen som liker å se negativt på ting, men dette er vel en realitet som vi må ta innover oss. Det er vel nettop derfor jeg er tilhenger av en radikal forandring også.
Joda, hadde bare fått et annet navn.. Så lenge den driften som kalles griskhet eksisterer vil det være noen som sanker mer på andres bekostning.. Så se ikke bort i fra at denne krisa kunne vært Saltkrisa eller Smørkrisa dersom det ikke hadde vært "penger" i omløp.. 
Jeg er helt enig i at griskheten er problemet. Men griskhet på et "steinalder-nivå" ville neppe skapt problemer i den størrelsesorden vi ser i dag. Er man herre over seg og sitt eget liv (sin egen lykkes smed) så spiller det jo ikke så stor rolle hva naboen over åsen gjør. Sin egen fisk må man fange selv liksom.

Utlogget Umotivert

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #46 : 16. april 2009, 23:00 »
... eller bytte til seg fisken med et dødt frø som han sier kommer til å bli tusenvis av frø hvis han gjør tingene riktig..
Eg onanerer ikkje, eg berre klør i handa.
Medlem i foreningen for menn som liker kvinner som ser ut som kvinner og ikke som menn.

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #47 : 16. april 2009, 23:02 »
Fjerne trygd og sette inn litt politi i byene så dør norges "kulturelle berikelse" ut i hvertfall, og da er mye gjort her til lands.
Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #48 : 17. april 2009, 07:35 »
Når mennesket setter sitt eget livsgrunnlag på spill - naturen - så mener jeg det har bært galt av sted. Jeg er ikke typen som liker å se negativt på ting, men dette er vel en realitet som vi må ta innover oss. Det er vel nettop derfor jeg er tilhenger av en radikal forandring også.

Men hvem sier at vi har satt vårt livsgrunnlag på spill? Strengt tatt er det ingen som vet dette. Dessuen, dette er forankret i HVA som er målet med livet ditt, eller mennesket som "rase".
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #49 : 17. april 2009, 08:27 »
Forsvarer du utviklingen vår når det hele minner et menneskeskapt ragarokk?

Jeg er for "utviklingen vår", i den forstand at jeg er for utvikling generelt ja. At "det hele" skulle minne om et menneskeskapt ragnarok er din subjektive oppfatning. Religiøse fanatikere har jo gjennom alle tider prøvd å fremstille fremskritt som tegn eller årsaker til at "dommedagen er nær".


Det står ikke at vi skal unngå å lage barn, men det motsatte: "Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere!" 1. Mos. 1,28. Det samme ble sagt til Noah og sønnene hans etter vannflommen.
Tiden vil jo vise (og har vist), at det bærer det galt av sted når menesket setter seg over Guds lover og ordninger. Én av de mange konsekvensene vil jeg si er et unaturlig høyt antall mennesker på jorda.

Ser du ikke at du motsier deg selv her?




Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #50 : 17. april 2009, 09:01 »
Nok en tråd utvikler seg i en anti-innvandring retning, godt krydret med diskusjoner som er som hentet fra "Allmektig Gud" tråden..

Det jeg synes er interessant er; hvem skal avgjøre hvem som kan/skal/bør få barn? "Dere er desverre fattige og bor i et U-land, og det er lite dere kan gjøre med det, så dere kan ikke få mer enn 2 barn". En slik kontroll høres på meg mildt sagt suspekt ut..

Noen her skrev om å la de som bor i ørkenen bare dø ut, da de bor på et ressursfattig sted. Hallo? De har ikke akkurat valgt å bli født på et sted der det er lite ressurser, og de har i alle fall ikke valgt å bo der! De har rett og slett ikke noe valg!

Mange er svært fattige, vet ikke noe om prevansjon, har liten tilgang til prevansjon, og får fortalt av den katolske kirkes høyeste autoritet at kondomer ikke virker (takk og lov at han ikke uttalte seg ex cathedra da han sa det, altså at det han sier blir en ubestridelig sannhet). Seksuell avholdenhet er ikke et alternativ man kan pålegge noen. Derfor er det bistand, utdanning og opplysning som må til for å kunne iverksette en eventuell begrensning av befolkningsvekst. Vi lærer og vokser opp med kunnskap om sikker sex, og dette er dermed en naturlig del av vår verden. Hva om vi ikke hadde hatt denne kunnskapen? Debutalderen ligger på 16 år for jenter, og de fleste velger å få barn i ca 27 årsalderen. Fødselstallene ville sett helt annerledes ut..

... ingen tvil om at innvandrere kan dette med å knulle.  dry -Mulig vi har noe å lære folkens!

Leste om en "kamerat" fra Egypt som søkte asyl i Norge fordi han ikke kunne være homo i hjemlandet sitt, jadda, gutten fikk komme han, norsk ble han også, men ble heldigvis fratatt sitt Norske statsborgerskap på grunn av at han ikke var homo. -Ikke fordi han voldtok en drøss med damer her og at ei valgte å ta sitt liv etter hendelsen..

Hvorfor er det sånn at det er så fordømt vanskelig å utvise den dritten som ikke klarer å "oppføre seg"? Angry



Dette kan vi samle i den store "Jeg hater innvandrerere- alle er voldtektsmenn - ingen gjør noe nyttig - alle er trygdesnylter"-tråden.. IKKE i en tråd som tar for seg begrensning av befolkningsveksten. Med mindre dette er et ledd i en argumentasjon som går ut på at vi skal fjerne alle de som ikke kan oppføre seg, slik at det blir plass og ressurser til de som faktisk kan?

-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #51 : 17. april 2009, 09:19 »
Det jeg synes er interessant er; hvem skal avgjøre hvem som kan/skal/bør få barn? "Dere er desverre fattige og bor i et U-land, og det er lite dere kan gjøre med det, så dere kan ikke få mer enn 2 barn". En slik kontroll høres på meg mildt sagt suspekt ut..

Sitat
Noen her skrev om å la de som bor i ørkenen bare dø ut, da de bor på et ressursfattig sted. Hallo? De har ikke akkurat valgt å bli født på et sted der det er lite ressurser, og de har i alle fall ikke valgt å bo der! De har rett og slett ikke noe valg!

1) Kvinner i Somalia får i gjennomsnitt 7,2 barn. Er det da feil å peke på dette som en årsak til hungersnød og fattigdom? Det sier seg selv at man kan ikke mangedoble befolkningen i et land for hver generasjon uten at det til slutt sier stopp.

2) Da Afrika var kolonisert var det rikelig med mat til alle, etter at koloniherrene trakk seg ut forvitret jordene, bondegårdene forfalt og matproduksjonen stoppet opp. Det er altså ikke bare områdene i seg selv som er problemet, men måten de blir forvaltet/vanskjøttet på.

Mitt poeng er at jeg er fryktelig lei venstrevridde fjols som har bestemt seg for at alle verdens lidelser på død og liv skal tilskrives vesten, kapitalister og folk med en politisk ukorrekt (hvit) hudfarge. Det er på tide å legge hovedansvaret for overbefolkning og fattigdom der det hører hjemme: hos befolkningen/lederne i landene der dette finner sted.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #52 : 17. april 2009, 09:37 »
1) Kvinner i Somalia får i gjennomsnitt 7,2 barn. Er det da feil å peke på dette som en årsak til hungersnød og fattigdom? Det sier seg selv at man kan ikke mangedoble befolkningen i et land for hver generasjon uten at det til slutt sier stopp.


Hvor stor er spedbarnsdødligheten i Somalia? Eller barnedødligheten for å utvide begrepet litt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Benkleddet

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 95
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 307

  • kaillkarsk og blautkak
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #53 : 17. april 2009, 09:46 »
1) Kvinner i Somalia får i gjennomsnitt 7,2 barn. Er det da feil å peke på dette som en årsak til hungersnød og fattigdom? Det sier seg selv at man kan ikke mangedoble befolkningen i et land for hver generasjon uten at det til slutt sier stopp.

2) Da Afrika var kolonisert var det rikelig med mat til alle, etter at koloniherrene trakk seg ut forvitret jordene, bondegårdene forfalt og matproduksjonen stoppet opp. Det er altså ikke bare områdene i seg selv som er problemet, men måten de blir forvaltet/vanskjøttet på.

Mitt poeng er at jeg er fryktelig lei venstrevridde fjols som har bestemt seg for at alle verdens lidelser på død og liv skal tilskrives vesten, kapitalister og folk med en politisk ukorrekt (hvit) hudfarge. Det er på tide å legge hovedansvaret for overbefolkning og fattigdom der det hører hjemme: hos befolkningen/lederne i landene der dette finner sted.

Jeg tror vi kan være enig i at nøkkelen her er fattigdom og mangel på kunnskap (blant annet om drift og forvaltning). Jeg er også enig med deg i at hovedproblemet til fattigdom, særlig i afrika, er korrupsjon.

Angående kolonitiden: du tegner her et ganske idyllisk bilde av kolonitiden. Husk de enorme dødstallene som følger av stammer som kjempet for sin religionspraksis, og land som ble lagt i ruiner i veldige opprør i kamp for sin egen selvstendighet. Mange måtte gi fra seg land og grunn, og jeg tror så absolutt ikke at det var "rikelig med mat til alle". Hentet fra Daria.no (skole), men støttes også av wikipedia.org: "Erobring og motstand tok mange menneskeliv og etter at koloniserningen var utført var det ofte opprør da folk måtte gi fra seg jord og arbeide på tvang. Ca 1904-1906 var det for eksempel et stort opprør som egentlig begynte som en protest for at de ikke ville tvangsdyrke bomull. Da slo tyskerne til og drepte rundt 100’000 afrikanere. Andre steder døde det flere en halvparten av innbyggerne p.g.a. sykdom og sult".


Tenk så på hvilket utgangspunkt disse landene hadde for å gjenoppbygge seg når de endelig ble selvstendige igjen? For eksempel så ble Namibia selvstendig i 1990!

Daria.no (skole), støttes også av wikipedia.org : "Mange studier viser hvordan folk i samfunnet før kolonitiden hadde lært seg å mestre natur og menneske skapte katastrofer, og hvordan de klarte å oppnå økologiske kontroll over miljøene og områdene".

"Folketallet i Afrika har blitt sett på som en viktig faktor i den historiske utvikling. Men dette kontinentet har vært det kontinentet der folketallet har økt senest. Noen hevder at dette kan ha bidratt til at presset for å endre teknologi, dyrkningsmetoder og samfunnsorganisajon har vært mindre her enn andre kontinenter. Lave folketall har hindret Afrika i å nå den draden som er nødvendig for at viktige kvalitative endringer kunne skje, sier en historiker. På grunn av dårlige vilkår for jordbruk, alvorlige sykdommer og epidemiske sykdommer har mange barn død og levealderen for voksen vært lav. På 1800-tallet herjet og drepte en stor kvegpestepidemi kveg i hele den østlig Afrika. Maten ble proteinfattig når folk ikke var i stand til å holde husdyr, og de ble mindre motstandsdyktige mot sykdommer. Febersykdommer er svært vanlig, og malaria er den farligste".

Malariavaksiner koster mye, og når for eks. namibia, som er et "bra" afrikansk land har 40 % arbeidsledighet (og nei, det er ikke fordi de ikke gidder å jobbe), så sier det seg selv at det er et problem.

I tilegg så er vi faktisk inne i en miljøkrise, der afrika stadig får mindre regn. Det er ikke der industrien står tyngst for å si det sånn.

For å summere opp et langt innlegg: hungersnød og fattigdom kan tilskrives vesentlig flere faktorer enn overbefolkning, men jeg er enig med deg i at det kan være en medvirkende årsak.

 
-Sannsynligvis den eneste i landet som er utstyrt med et eget benkledd



Oslo SKs hjemmeside: http://oslostyrkeloftklubb.no

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #54 : 17. april 2009, 10:21 »
Men overbefolkning kommer jo gjerne i etterkant av en periode med "god tilgang på nødvendig ressurser", men hvor grunnlaget for videre "vekst" forandres? Med andre ord kan man vel beskrive hungersnød som en matkrise, i ordets rette forstand - ikke så langt unna dagens finanskrise, i overført betydning... "Kriser" oppstår gjerne når ting ikke er i balanse, eller at deler av et større bilde utvikles raskere enn resten, eller visa verca.

Å se for seg at alt er fryd og gammen tidligere blir latterlig. Så lenge naturen har sine naturlig svinginger vil også menneskets ressurser, det være seg penger eller mat, også gå i sykluser. Og det er jo nettopp det som er menneskets naturlige mål - nemlig å være i stand til å dempe naturens volatilitet på ressurser. Er jo en grunn til at vi startet opp som et jeger- og sankersamfunn? Til og med dyrene gjør dette i stor grad.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #55 : 17. april 2009, 15:52 »
Men hvem sier at vi har satt vårt livsgrunnlag på spill? Strengt tatt er det ingen som vet dette. Dessuen, dette er forankret i HVA som er målet med livet ditt, eller mennesket som "rase".
Er det ikke klimaet alle maser om? Hvis klimaet og miljøet er selve eksistensgrunnlaget vårt, virker det som mye er satt på spill nå.
En ting er evt. global oppvarming, men hva med forurensing, epidemier, antibiotikaresistens, kjernefysiske våpen i krig osv? Jeg ser ikke bort ifra at overnevnte faktorer kan komme til å ha vel så stor betydning for en reduksjon/stabilisering av befolkningen - for det må bare komme før eller siden. Sult vil sikkert ta livet av mange i framtida også, men krig og sykdom tror jeg personlig vil bli en langt større dødsårsak.

Hva som er forankret som mål i livene våre kaster oss jo bare tilbake til spørsmålet om moral. Jeg tror altså ikke at de gigantiske problemene menneskeheten står ovenfor i dag hadde oppstått om den bibelske moralen fikk dominere.

Jeg er for "utviklingen vår", i den forstand at jeg er for utvikling generelt ja. At "det hele" skulle minne om et menneskeskapt ragnarok er din subjektive oppfatning. Religiøse fanatikere har jo gjennom alle tider prøvd å fremstille fremskritt som tegn eller årsaker til at "dommedagen er nær".
For meg er ragnarokk og dommedag to forskjellige ting. Iflg. Bibelen vil jo ikke noe "jordens undergang" inntreffe i den fortand at vi ødelegger vårt eget livsgrunnlag og dør ut som levninger. Guds dom kommer før en evt. slik tid. Men om man skal late som om Gud ikke finnes, ser jeg ikke bort i fra at ragnarokk ville nærmet seg og satt et punktum på menneskets historie om ikke altfor lenge. Ikke fordi mennesket ikke evner å rydde opp i problemene de har skapt, men fordi moralen mangler.
Hva tror du? Kommer vi oss helskinnet ut av krisene og gyver videre som aldri før? Finner vi oss en ny planet å slå oss ned på?

Sitat
Ser du ikke at du motsier deg selv her?
Nei. Guds anordning om å la oss bli mange og fylle jorden har vi ikke "syndet imot". Det har vi sannelig fått til. Men kanskje enda flere enn hva det burde vært (i et økologisk perspektiv) fordi vi ikke har fulgt mange andre av Guds bud. Det er altså her jeg mener vår late og egoistiske natur er de underliggende årsakene til at vi står uheldig stilt akkurat nå. Men meg om det.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #56 : 17. april 2009, 17:19 »
Er det ikke klimaet alle maser om? Hvis klimaet og miljøet er selve eksistensgrunnlaget vårt, virker det som mye er satt på spill nå.


Så du er ikke sikker?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #57 : 17. april 2009, 19:20 »
Så du er ikke sikker?
Det er i alle fall mer enn en spekulasjon Smiley  Er du uenig i at dagens mennesker lever mer risikofylt enn våre forfedre? I såfall hvorfor?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #58 : 17. april 2009, 19:49 »
Jeg mener vi lever mindre risikofylly på flere områder enn våre forfedre, men her må man i så fall se å flere områder. Når det kommer til mat lever en større del av dagens befolkning med en mer sikker tilgang til mat enn før da dette var noe industrialisering medførte. Om vi kommer til å dø ut om 2-300 år pga. risikofull levestil pr. i dag? Da tipper jeg heller lotto, men siden jeg tror på evulusjon så antar jeg moder jord ordner opp. Naturen er ikke, i mine øyne, laget for at mennesket er det eneste suverene, og er heller neppe slutten på evulusjonen. Dette strider antagelig med ditt kristne syn, men det er nå alikevel slik jeg ser på det. I disse dager er det vel farlig å kalle seg sosialdarwinist uten å bli sett på som nazist, men i mine øyne er det en forskjell. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Begrensning av befolkningsveksten
« #59 : 19. april 2009, 02:39 »
Hvor stor er spedbarnsdødligheten i Somalia? Eller barnedødligheten for å utvide begrepet litt.

Det vet jeg faktisk ikke, men vil tro den er rimelig høy. Da blir det et lite "høna og egget" dillemma, men med tanke på hvor mange U-land som har doblet (og vel så det) befolkningen de siste ti-årene, må det allikevel sies at slingringsmonnet er uforsvarlig høyt. Leste et sted at den tredje verdens befolkningen øker med 5 millioner i måneden. Det er mer enn hele Norge X 12 i året!




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!