Skrevet av Emne: Sliter med å bygge masse på brystet ''/  (Lest 3197 ganger)

Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #15 : 15. april 2009, 00:02 »
Muskler tar tid å legge på seg. Om du ikke vil ende opp med for mye fett kan du jo kjøre en liten deff eller bare roe ned litt på matinntaket. 26kg på 10mnd er godt jobba!

Ok, jeg bruker å sette langefingrene på det riftet.
Blir nok ikke kjørt noen deff da jeg ennå synes jeg er tynn :S synes selv det er rart men har faktisk ikke lagt på meg så mye fett :S
Skal prøve å ta fingrene litt på riftet, er så vidt jeg kan gjøre det da jeg nesten klemmer gånga allerede :S (går i de stengene som holder stanga)

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #16 : 15. april 2009, 00:04 »
Blir nok ikke kjørt noen deff da jeg ennå synes jeg er tynn :S synes selv det er rart men har faktisk ikke lagt på meg så mye fett :S
Skal prøve å ta fingrene litt på riftet, er så vidt jeg kan gjøre det da jeg nesten klemmer gånga allerede :S (går i de stengene som holder stanga)

Få noen til å stå bak bare Smiley Da kan du ta nytt grep eller dem kan sette på plass stangen.

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #17 : 15. april 2009, 00:07 »
Blir nok ikke kjørt noen deff da jeg ennå synes jeg er tynn :S synes selv det er rart men har faktisk ikke lagt på meg så mye fett :S
Skal prøve å ta fingrene litt på riftet, er så vidt jeg kan gjøre det da jeg nesten klemmer gånga allerede :S (går i de stengene som holder stanga)

Sleng opp et bilde, for en stund siden så var jeg også sikker på at jeg ikke hadde lagt på meg mye fett, men etter en stund så jeg at maga var blitt 3ganger større enn den var før Sad
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #18 : 15. april 2009, 00:08 »
Trener desverre alene Tongue Har alt av utstyr til trening hjemme Tongue
Men skal nok begynne på treningsstudio etter sommerferien Cheesy

Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #19 : 15. april 2009, 00:10 »
Sleng opp et bilde, for en stund siden så var jeg også sikker på at jeg ikke hadde lagt på meg mye fett, men etter en stund så jeg at maga var blitt 3ganger større enn den var før Sad
Har desverre ikke noen gamle bilder i overkropp ''/ Vet at jeg har lagt på meg litt men til å være 26kg så synes jeg det er lite Tongue

Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #20 : 15. april 2009, 00:29 »
Prøver å få lagt ut noen bilder men må jo installere programmer og lage hjemmeside :S

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #21 : 15. april 2009, 00:39 »
What? nei.. bare last dem opp fra pcn og rett inn på forumet.

Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #22 : 15. april 2009, 00:44 »
Bildene er vist for store :S

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #23 : 15. april 2009, 00:44 »
Gjør dem mindre.. i photoshop.. eller paint, vet ikke om det går.

Utlogget xchrisx

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 576
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 576

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #24 : 15. april 2009, 01:27 »
Ikke verdens beste posering Tongue
Skal prøve å få tatt flere bilder imorgen Cheesy

Utlogget Joacim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #25 : 15. april 2009, 05:00 »
xchrisx: Det beste rådet du kan få er å melde deg inn på et gym. Der har du treningsveildere og andre erfarne løftere som du kan spørre om hjelp. De fleste synes det bare er gøy å bli spurt og få gitt deg sine beste råd. Du får praktisk hjelp og noen som kan se at du utfører øvelsene på en fornuftig måte. Du vil få mange råd og tips om hva du bør gjøre, så du kan prøve ut litt forskjellig, så vil du etterhvert som du får mer kunnskap og erfaring klare å skille mellom gode og dårlige råd og hva som passer for deg.Det er individuelt.

Forøvrig føler jeg at jeg får aktivert større deler av brystet og kopler ut skuldre mer ved å kjøre hantelpress enn benkpress. Hvis du får god kontakt med benkpress kan du fortsette med det, hvis ikke, kan du forsøke hantelpress. en kombinasjon er jo alltid en god ide.

Senk vektene sakte og kontrollert til du kjenner det strekker i bunn og eksploder opp igjen,tenk at du er en hydraulisk pumpe, kontrollert hele veien, som en fjær, rolig ned til det strekker og bang opp igjen:) Ved å kjøre så eksplosivt opp vil du aktivere flere muskelfibre. Mister du kontakten ved å kjøre så eksplosivt kan du senke tempoet eller vektene og heller øke volumet, dvs flere sett.Det viktigste er å få kontakt. Ikke kjør så tungt at du mister kontakten i brystmuskulaturen.

Dips er forresten også en god øvelse som aktiverer store deler av brystet. len deg forover med overkroppen, hold brett og heis deg kontrollert ned til det begynner å strekke i brystet, så eksploderer du opp igjen.

Når det kommer til maten synes jeg du har et fornuftig kosthold. Få i deg mye sunn mat, men ikke spis  så mye at du ser du legger på deg fett.

Stå på videre !

Utlogget paradoks

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #26 : 25. april 2009, 00:00 »
Det er sånn greier på stanga du trener benk med sånn rifter ellar hva jeg skal kalle det.
Serratering.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Sliter med å bygge masse på brystet ''/
« #27 : 25. april 2009, 01:18 »
Tren brystet to ganger i uken, og del brystøkten inn i to deler; en power-del og en pumpdel.

Eksempel på dette kan være:

Del 1 (power-del): 4x4, 5x5, 6x6 e.l. med en typisk baseøvelse. Gode forslag her kan være benkpress, dips (len deg godt fram her!), floor press, rack lockouts etc.

Del 2 (pumpdel): 3x10, 4x10 e.l. med en typisk isolasjonsøvelse. Gode forslag her kan være pec-dec, cable-crossover, hantelflies, cabelflies etc.

Viktig å huske på: Powerøvelsen må du begynne med relativt lave vekter. Et sted mellom 75 - 80 % av 1RM eller 3RM kan være passende. Målet i denne øvelsen er å bli sterk som juling i en bestemt øvelse. ALDRI legg til en ekstra rep eller legg på mer vekt dersom programmet ditt sier at du ikke skal gjøre det (sett at du faktisk har satt opp en realisitisk og fornuftig periodeplan), slike sprell fører kun til rask stagnasjon og dårlig/fraværende fremgang. Tro meg, gjør du dette ofte VIL du mislykkes, og det er ikke nødvendig å gjøre slikt NOEN gang så lenge programmet er fornuftig lagt opp. Følg planen, og du har ingenting å frykte.

Btw, i powerøvelsen er det helt greit å sprette stanga litt i brystet når du trener benkpress o.l. Dette er ikke cheating, det handler om å tilvende kroppen tyngre vekter, og dette lar seg lettest mulig gjøre når man tillater seg en liten sprett i bunnen (iallfall er dette min personlige erfaring). Men det er, som med alt annet, VIKTIG å ikke overdrive her. Skader kan forekomme om du lar egoet ta overhånd. Bruk hodet.

Pumpdelen handler om å oppnå en god pump, og her er det viktig å trene strict! Du skal IKKE trene slik at du mister muskelkontakten - mao. tren alltid med rolige, kontrollerte bevegelser. Og bruk isolasjonsøvelser for bryst som strekker godt i muskulaturen og gir en bra pump (igjen, ikke overdriv. Overdriver du dette, kan du lett skade deg). Personlig favoritt her er pec-dec. Jeg tror det kan være bra å bruke maskinøvelser her, da dette gjør at man får isolert brystet svært bra samtidig som man kan presse seg optimalt (MER enn i f. eks hantelflies). Husk, dette er ingen powerøvelse; målet er ikke å bli sterk av dette. Du skal bare pumpe brystet opp. Jeg vet at dette kan høres dumt ut i mange sine ører, men det er et ubestridelig faktum at MANGE opplever mye bedre volumøkninger når de trener for en pump, og selv om jeg ikke har noen god dokumentasjon for at dette fungerer her og nå, velger jeg å ta disse observasjonene i betraktning. Husk, alt har sin plass - selv isolasjonsøvelser. Jeg mener, ikke finn opp hjulet på nytt; en kroppsbygger trenger isolasjonsøvelser dersom vedkommende ønsker å oppnå optimalt resultat. Kunne man kun velge den ene, ville helt klart powerøvelsen vært å foretrekke, men hvorfor gjøre bare den ene når man kan gjøre begge?

Et program kan f. eks se sånn ut:

Dag 1
Benkpress 5 x 5 med 80% av 1RM - lange pauser, 3 - 6 min
Pec-dec 4 x 10 - korte pauser, 1 - 2,5 minutt

Dag 2
Benkpress 6 x 6 med 80% av 1RM - lange pauser, 3 - 6 min
Liggende cableflies 3 x 10 - korte pauser, 1 - 2,5 minutt

Neste uke forsøker du å øke alle settene på power-øvelsen med 5 % (eller ca. 2,5 kg). Fortsett slik helt til du stagnerer. Har du stagnert i tre uker etter hverandre, er det på tide å begynne på nytt. Det er iallfall en veldig enkel måte å gjøre det på. Du kan også bruke mer avanserte metoder, men dette er et veldig basic opplegg som pleier å fungere veldig bra for de fleste. Prøv det, jeg tviler på at du blir skuffet.

I pumpøvelsen skal du først og fremst jakte på en god pump og en bra muskelkontakt, så ikke tenk for mye på hvilke vekter du bruker her. Men også her kan det være lurt å forsøke å øke vektene i blant. Hver 3. uke f. eks. Dette er ting du ser underveis. Skjønt, merk at det er mulig du faktisk vil gå tilbake i denne øvelsen etterhvert som du kommer ut i programmet. Dette er IKKE fordi du har blitt svakere (det skal iallfall ikke være det, om du spiser nok og sover godt), men sannsynligvis fordi du har trøttet ut muskulaturen i powerdelen først.

Hvor mange dagers restitusjon du må ha mellom de to dagene, vil variere etter restitusjonsevne. Men det beste vil nok være om du legger opp programmet slik at du klarer å restituere deg med ca. 2 - 3 dagers restitusjon mellom hver dag. F. eks at en uke ser slik ut:

Mandag - Del 1
Tirsdag
Onsdag
Torsdag - Del 2
Fredag
Lørdag
Søndag

Jeg vil tippe at eksempelprogrammet som jeg la frem rett over, passer et slikt treningsregime nokså godt for de fleste. Men dette blir selvsagt en ren antagelse, og må naturligvis sees i forhold til treningsbakgrunn, kosthold, søvn, daglige gjøremål som tapper kroppen for energi etc.

Dette programmet er kun basert på teorier om hva jeg tror kan fungere, samt egen erfaring av hva som fungerer. Jeg prøver på ingen måte å fremlegge dette som det optimale treningsprogrammet, og mange vil sikkert være uenige med meg i at det er nødvendig med en pumpdel - spesielt tilhengerne av 5x5-bølgen (som jeg absolutt ikke har noe i mot, tvert i mot - jeg synes bare ikke man skal forkaste volumtrening). Dette innlegget ble ellers skrivd under litt hastverk, så jeg tar forbehold om evt. skrivefeil, samt at noe kanskje kan være litt kronglete formulert. Det kan godt være jeg også burde utdypet litt bedre rundt enkelte ting. Bare si i fra, så skal jeg prøve å forklare etter beste evne.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!