Skrevet av Emne: Hva er den sunneste stekeoljen?  (Lest 5819 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hva er den sunneste stekeoljen?
« #15 : 30. april 2009, 16:27 »
Fett (oljer) med høye nivåer av mettet fett og lave nivåer av flerumettet fett er de som egner seg best til steking, ganske enkelt. Mettet fett er langt mer stabilt som molekyl (bindingen er jo mettet), noe som effektivt beskytter mot reaksjon. Dermed forblir fettstoffet det samme og endrer seg ikke til ødelagte/kunstige fettstoffer som kroppen ikke er i stand til å fordøye.
Det finnes riktignok planteoljer med en del umettet fett som egner seg til steking pga høyt innhold av naturlige antioksidanter, men dette varierer. Man bør aldri bruke raffinerte planteoljer til steking fordi antioksidantene her er fjernet. I hovedsak bør man ikke bruke raffinerte oljer i hele tatt.

Til steking er kokosfett det suverent beste. Andelen av mettet fett er bortimot 95%. Kokosfett inneholder dessen 45% MCT-fettsyrer, som har flere gode egenskaper samtidig som det er varmestabilt.
Videre er palmekjerneolje og dyrefett gode alternativer å steke i. Meierismør kan anbefales da dette er naturlig, stabilt, billig og smakfullt. Margariner (f.eks. Melange) er et bearbeidet fettstoff og bør ikke brukes i hele tatt.

Interessante greier. Har prøvd å finne forskning på hvorfor mettet fett og palmeoljer er best til steking, men finner svært lite om det. Det eneste jeg har funnet, er at mettet fett kanskje ikke har så stor påvirkning på kolesterolet som man tidligere har trodd. Jeg har imidlertid aldri vært helt motstander av mettet fett, men nå begynner jeg nesten å bli enda litt mer liberal. Transfett er jo dog en tydlig slemming. Men som sagt, har du noen bra og skikkelig forskning på hvilke oljer som er best til steking?
Sa brura

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Hva er den sunneste stekeoljen?
« #16 : 30. april 2009, 23:40 »
Interessante greier. Har prøvd å finne forskning på hvorfor mettet fett og palmeoljer er best til steking, men finner svært lite om det. Det eneste jeg har funnet, er at mettet fett kanskje ikke har så stor påvirkning på kolesterolet som man tidligere har trodd. Jeg har imidlertid aldri vært helt motstander av mettet fett, men nå begynner jeg nesten å bli enda litt mer liberal. Transfett er jo dog en tydlig slemming. Men som sagt, har du noen bra og skikkelig forskning på hvilke oljer som er best til steking?

At mettet fett er det mest stabile ovenfor høye temperaturer hersker det vel i og for seg ikke uenighet om. Jeg ville tro at dette også regnes som et faktum i dine kretser som ernæringstudent (?) Matvareindustrien har vært klar over dette hele veien, og derfor er det heller ikke uten grunn at palmeolje (som er naturlig stabilt) brukes i en del matvarer fremfor hydrogenert fett. Det er vel hvorvidt mettet fett er helseskadelig eller ikke man er uenig om, men at mettet fett er mest stabilt er på en måte et kjemisk faktum. Å steke i tran er liksom ikke det lureste Wink
Når det gjelder steking av mat har Elna Persson ved Universitetet i Lund gjort forskning på dette og her er en artikkel hvor Mat&Helse omtaler hennes arbeid over en generell artikkel basert på dette med fett til bruk i steking: http://www.matoghelse.no/mat/2007/02/25/stek-kjoettet-riktig!.aspx
(Som vanlig publiserer M&H artikler av høy kvalitet med konkrete forslag for hvordan gjøre ting i praksis!)
Jeg synes det er moro å høre at skepsisen din mot mettet fett er på vikende front. Jeg for min del mener mettet fett er vår viktigste ingrediens i kosten. Ikke fordi mettet fett i seg selv regnes som essensielt, men fordi det fungerer i synergi med andre fettsyrer og de fettløselige vitaminene. Mettet fett er en utmerket energikilde, og det er jo dette våre fettdepoter hovedsakelig består av - følgelig er dette noe kroppen er godt tilpasset å forbrenne. Videre mener jeg dette bidrar til bedret hormonbalanse og derav generelt bedret helse.

Etter å ha lært deg å kjenne litt over dette forumet over en tid synes jeg det er på tide du kommer ut av skapet og slår deg ned der du hører hjemme - nemlig blant oss alternative Grin

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Hva er den sunneste stekeoljen?
« #17 : 30. april 2009, 23:50 »


Etter å ha lært deg å kjenne litt over dette forumet over en tid synes jeg det er på tide du kommer ut av skapet og slår deg ned der du hører hjemme - nemlig blant oss alternative Grin

Haha, you wish Smiley  Nei, men som du vet er jeg åpen for alt, men er tro mot forskning. Imidlertid ser jeg, etter å ha søkt litt, at forskning ikke er så entydig negativ mot mettet fett som jeg tidligere har trodd. Dette vil jeg helt klart lære meg mer om etterhvert. Akuratt nå er jeg full, så du får en high five, og klapp på skulderen samtidig som jeg sier "God sucks!" Wink
Sa brura

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Hva er den sunneste stekeoljen?
« #18 : 01. mai 2009, 00:03 »
At mettet fett er det mest stabile ovenfor høye temperaturer hersker det vel i og for seg ikke uenighet om. Jeg ville tro at dette også regnes som et faktum i dine kretser som ernæringstudent (?) Matvareindustrien har vært klar over dette hele veien, og derfor er det heller ikke uten grunn at palmeolje (som er naturlig stabilt) brukes i en del matvarer fremfor hydrogenert fett. Det er vel hvorvidt mettet fett er helseskadelig eller ikke man er uenig om, men at mettet fett er mest stabilt er på en måte et kjemisk faktum. Å steke i tran er liksom ikke det lureste Wink
Når det gjelder steking av mat har Elna Persson ved Universitetet i Lund gjort forskning på dette og her er en artikkel hvor Mat&Helse omtaler hennes arbeid over en generell artikkel basert på dette med fett til bruk i steking: http://www.matoghelse.no/mat/2007/02/25/stek-kjoettet-riktig!.aspx
(Som vanlig publiserer M&H artikler av høy kvalitet med konkrete forslag for hvordan gjøre ting i praksis!)
Jeg synes det er moro å høre at skepsisen din mot mettet fett er på vikende front. Jeg for min del mener mettet fett er vår viktigste ingrediens i kosten. Ikke fordi mettet fett i seg selv regnes som essensielt, men fordi det fungerer i synergi med andre fettsyrer og de fettløselige vitaminene. Mettet fett er en utmerket energikilde, og det er jo dette våre fettdepoter hovedsakelig består av - følgelig er dette noe kroppen er godt tilpasset å forbrenne. Videre mener jeg dette bidrar til bedret hormonbalanse og derav generelt bedret helse.

Etter å ha lært deg å kjenne litt over dette forumet over en tid synes jeg det er på tide du kommer ut av skapet og slår deg ned der du hører hjemme - nemlig blant oss alternative Grin

Ah, Mat og helse er bra lesning. Ja, etter et par raske lesninger om mettet fett, virker det som det strides litt for og imot. Kom over også at det ved lave insulinnivå, blir mettet fett "brukt" mer effektivt og mettet fett er gunstig for stereolproduksjon (testosteron er en "slekt" av stereolene)

Her fant jeg også en lang rapport om mettet fett (ikke akkurat siste nytt):
http://www.health-report.co.uk/saturated_fats_health_benefits.htm

Så vidt jeg husker fra biokjemitimene, så er det slik at umettede fettsyrer har en "knekk" i karbonkjeden (dobbeltbinding) og flerumettede har flere knekk/dobbeltbindinger. De mettede fettsyrene ligger langstrake og derfor mer tettere sammen, og er derfor vanskeligere å adskille enn umettede og flerumettede fettsyrene. Det må til mer varme for å skille de mettede fettsyrene. Korrekt me if I'm wrong! biggrin
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Hva er den sunneste stekeoljen?
« #19 : 13. oktober 2010, 07:58 »
hm - etter å ha kjørt keto er jeg tilbake i på litt mer karber og må kutte ned litt på fettet. I den anledning stod jeg kg klødde meg i pannebrasken i butikken her en dag. Har man ikke gått litt vekk i fra at den grønne planteoljen er SUPAH SUNN men smør er fy under bygging?

Et lite poeng er jo som tidligere nevnt her at rapsolje smaker fælt. Det smaker jo helt krise. Det smaker faktisk som den olja vi renset malerpenslene med i SAn Francisco.

Shit! Det var rapsolje vi renset penslene med i San Francisco.

RAPSOLJE ER TIL Å RENSE PENSLER MED!
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!