Skrevet av Emne: Exhale strongmanshow.  (Lest 39905 ganger)

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Exhale strongmanshow.
« #255 : 11. juli 2009, 15:29 »
Honnør til P@L for informativt innlegg!

Etter å ha bodd nærmere et år i Finnmark har jeg ikke trent stokk, men brukte en del tid på å analysere min egen teknikk og øvelsen som sådan. Dette førte til at jeg perset meg 15 kg (og neste greide enda 5kg i stokken) umiddelbart da jeg prøvde i påsken.
Det er mye å hente på teknikk i stokk, både i vending og overstøt. Skaderisikoen blir da (som du nevner) også betraktelig mindre.

Jeg håper imidlertid at så få som mulig leser innlegget til P@L og at dere bare fokuserer på å trene opp benkpressen deres og satser på at det skal holde til et bra stokkløft også. Da slipper jeg nemlig å bli slått av folk som egentlig er sterkere enn meg. Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget viktor.v

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 271
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 271

Sv: Exhale strongmanshow.
« #256 : 11. juli 2009, 17:11 »
1 plass Espen aune
2 plass Nils kjetil sande
3 plass tore høgda

espen aune klarte 200 kg stein i skikkelig regnvær Cheesy

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Exhale strongmanshow.
« #257 : 11. juli 2009, 17:13 »
Gratiss Espen

Hvordan gikk det med Vegar?



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget viktor.v

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 271
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 271

Sv: Exhale strongmanshow.
« #258 : 11. juli 2009, 17:14 »
Gratiss Espen

Hvordan gikk det med Vegar?

hmm. jeg dro så snart plass 1.2.3 var utgitt.
han klarte i alle fall 320-330 i markløft, delt første plass med aune.
topp 5 tipper jeg:P

Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 859
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 859

Sv: Exhale strongmanshow.
« #259 : 11. juli 2009, 17:51 »
noen som fikk filmet noe eller? hadde planer om å dra ned å se på i og med at jeg bor 5 min unna koigen, men var ikke hjemme før i dag tidelig fra Kos, så har vært sånn smått redusert i hele dag etter 7 dager med vilt mye fyll og festing Tongue

Utlogget Amitraxx

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 28

  • BØØØ!
Sv: Exhale strongmanshow.
« #260 : 11. juli 2009, 18:04 »
Topp show detta. Tidvis heldig med været og. Kunne kanskje vært en idé med stort partytelt over atlassteinene neste gang om det er like utrygt vær? Moro var det iallefall Smiley
-

Smiley Løft eller gå hjem.. Smiley

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Exhale strongmanshow.
« #261 : 11. juli 2009, 23:16 »
Gratiss Espen

Hvordan gikk det med Vegar?

Takk Wink Vegar vet jeg ikke faktisk, men tipper 5.pl..Kommer vel ut total liste etter vært. Når BAS har regnet sammens alt..

noen som fikk filmet noe eller? hadde planer om å dra ned å se på i og med at jeg bor 5 min unna koigen, men var ikke hjemme før i dag tidelig fra Kos, så har vært sånn smått redusert i hele dag etter 7 dager med vilt mye fyll og festing Tongue

Dama te NKS filmet mye, men ikke alt...

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Exhale strongmanshow.
« #262 : 11. juli 2009, 23:17 »
Bra show..Litt synd med været. Men totalt sett til å være det første stevnet i Hamar så var det faktisk veldi bra når jeg tenker meg om Wink Bra jobba BAS og co

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Exhale strongmanshow.
« #263 : 11. juli 2009, 23:26 »
Er da liten tvil om at det å bruke beina, og prøve å holde kroppen mest mulig strak og svai, er mest optimalt! Beina er normalt en god del sterkere enn skuldre og armer, og man får mye mer igjen for et skikkelig fraskyv med beina, og heller involvere triceps og skuldre i et eventuelt utpress på toppen av løftet. Dette fordi triceps og skuldre også normalt er sterkere på toppen av løftet. Ideelt sett skulle man ha overstøtet stokken opp uten bruk av utpress, men stokken er vanskeligere å overstøte enn en vanlig stang, og derfor må man ofte kompansere litt. Årsaken til dette er at tyngdepunktet til stokken (midten av stokken) vil ligge lenger framme på kroppen enn på en vanlig stang når stokken hviler på brystkassa (se for seg en tenkt rett linje som går fra midten av fotsålen og opp til skuldrene. Denne linjen skal være diagonal med underlaget/gulvet, jm. nederste bildeseriern på bildet under under)


For å kompansere med dette svaier man ofte litt ekstra bakover ettersom dette kan virke naturlig når man ikke klarer å skyve ut skuldrene som det Arild Haugen klarer på bildet under (god teknikk), og dermed heller ikke klarer å svaie godt opp. Ideelt sett bør man tilstrebe en jevn linje fra fotsålen og opp igjennom kroppen hvor man svaier opp kroppen ved å løfte brystkassa og skuldre opp, samt skyte rumpa/hofta ut bakover jmf. øverste bilde. På denne måten oppnår man et best mulig "spenn" og trykk i kroppen, noe som igjen gir best effekt i et fraskyv til overstøt.



Man bør fokusere på å skyve albuer utover og skuldre ut og opp slik som dette (bildet under). Skyvet fra beina bør skje ved å holde svaien konstant gjennom skyvet/satsen, samt holde tyngdepunktet på midten av foten (eventuelt hellende mot helen), IKKE SKYVE/HOLDE TYGDEPUNKTET PÅ TÆRNA slik mange gjør. Stokken bør hvile oppå skuldrene slik som dette:



og ikke på brystkassa ved å trekke skuldrene tilbake og brystkassa frem slik som dette:




Årsaken til at det er ugunstig å havne "bakpå" (svaie bakover med ryggen), er først og fremst skaderissikoen for ryggen. Dette var også hovedårsaken til at man fjærnet miliærpressen fra vektløfting på 1970-tallet ettersom øvelsene etterhvert liknet stående skrå-benkpress, en altså ikke så heldig teknikk og utførelse. Dersom man også svaier bakover vil man ikke oppnå et mest mulig optimalt buktrykk og mulighet for gunstig fraskyv med beina, men det skal sies at denne teknikken er mindre "belastende/farlig" for ryggen ved en ren press, enn ved bruk av fraskyv med beina da man også har lettere for å miste balansen, som igjen øker faren for skader.

På bildet av Kazmaier nederst ser man en ikke optimal utførelse, både med tanke på skaderissiko og styrkeutnyttelse dersom beinbruk er lov. Her er enda et eksempel:



På de bildet under ville utøveren havnet i en gunstigere posisjon om de hadde presset albuene frem og skuldrene opp og ut:





Jeg er hellig overbevist om at de som hovedsakelig benytter ren press i apollons og stokk (bla. Savickas) ikke benytter en optimal teknikk mtp. å løfte mest mulig kilo over hodet. Hvorfor jeg tror så mange bruker denne teknikken, er fordi det er lettere å presse dersom man ikke har øvd litt på det å bruke beina, og veldig mange strongmen er utrolig mye bedre/sterkere i gym-øvelser type press enn i full-range-motion-øvelser hvor man bruker mer av kroppen (kast, vendinger, dekkvelt, steinløft, ol.). Men nivået øker, og man ser jo hele tiden effektivisering av teknikker, både fordi konkurransene og nivået blir hardere, og fordi tilgjengeligheten på det å kunne trene øvelser blir bedre.

Får meg er det en gåte at mange etablerte strongmen ikke har blitt bedre i å utnytte potensialet i teknikk og det å analysere øvelser og andre utøveres utførelser, men år ut knoter med samma udugelige teknikk og kun fokusere på det å bli sterkere i gym-øvelser.... dersom målet er å bli bedre i strongman vel og merke.....

GOD TRENING!





Veldig bra innlegg Per, honnør for den. Men du glemte å få med hvor viktig det er jobbe med grunnstyrken Wink hehe
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Exhale strongmanshow.
« #264 : 12. juli 2009, 01:01 »
Avis artikkel om konken...Kommer kaskje en nye en over helga(?)

http://www.hamar-dagblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090709/HDSPORT/309759610/1095

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Exhale strongmanshow.
« #265 : 12. juli 2009, 01:14 »


Får meg er det en gåte at mange etablerte strongmen ikke har blitt bedre i å utnytte potensialet i teknikk og det å analysere øvelser og andre utøveres utførelser, men år ut knoter med samma udugelige teknikk

Well said - om det fins en slags utviklingspyramide over det generelle nivået i en idrett/sport så tipper jeg et av de første stegene er nødvendigheten av å effektivisere teknikken/utførelsen/taktikkene til det fulle for å nå toppen. Er jo nesten bare å prøve selv - når det er snakk om press over hodet. Gjør en millitærpress med stygg teknikk/"jukseteknikk", deretter prøv et overstøt med skikkelig legdrive. Selv med dårlig teknikk så henter de fleste mange kilo på sistnevnte - tenk på hva man tjener med en god overstøtsteknikk! En må jo skjønne det at en må lære av vektløfterene som har perfeksjonert den bevegelsen gjennom mange år med utøving av idretten, selv om forholdene er litt annerledes i strongman.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Exhale strongmanshow.
« #266 : 12. juli 2009, 10:59 »
Jeg trenger
Adressene til
Espen Aune
Nils Kjetil Sande
Tore Andre Høgda

sendt samlet til post@treningsforum.no

De får gratis abonnement på Treningsforum magasinet.

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Exhale strongmanshow.
« #267 : 12. juli 2009, 17:43 »
Ingen som har lakt ut bilder, filmklipp ol??

Jeg trenger
Adressene til
Espen Aune
Nils Kjetil Sande
Tore Andre Høgda

sendt samlet til post@treningsforum.no

De får gratis abonnement på Treningsforum magasinet.

Takk Smiley

Utlogget NKS

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 328
  • Honnør: 754
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 328

  • Citius, altius, fortius
Sv: Exhale strongmanshow.
« #268 : 12. juli 2009, 20:58 »
Noen resultater fra konkurransen tatt fra hukommelsen, så jeg tar forbehold om feil her.

Stokk, LMS:
Espen 155
Glenn 145
Vegard135
Nils 135
Tom 135
Dan Ruben 115
Sven 115
Tore Andre 115

Yoke, 300 kg, 17 meter:
Epsen 6,7 sek
Nils 7,6 sek
Dan Ruben 7,9 sek
Tore ca.10 sek
Sven  og Vegard ca.15 sek

Dekk, 4x350 og 4x440 kg:
Espen 31 sek
Sven 37 sek
Tore 39 sek
Nils 41 sek
Vegard 43 sek
Dan Ruben 49 sek

Stein:
Espen 110-140-160-180-200, over 2 minutter
Sven 110-140-160-180, 21 sek
Nils 110-140-160-180, 27 sek
Tore 110-140-160-180, 63 sek
Dan Ruben, Tom og Vegard, 110-140

Mark, LMS:
Espen og Vegard 320 kg
Nils 310 kg
Tore 300 kg
Tom 280 kg
Sven 260 kg
Dan Ruben 240 kg

Plasseringen ble 1.Espen, 2.Nils Kjetil, 3. Tore Andre. Fjerdeplassen gikk enten til Sven eller Vegard tror jeg.

Plasseringen i stein og tidene er hentet fra film som ble tatt, men i konkurransen ble det kanskje samme poengsum på alle med likt antall steiner, siden det ikke tiden ble stoppet før man gav seg.
Tror det var en eller to til som dro 280 kg i mark, men husker ikke navnene.

Som sagt, detter er det jeg husker, så listen er mangelfull, men Bjørn Andre kommer vel med fullstendig resultatliste etterhvert vil jeg tro.  Smiley
Nils Kjetil Sande

Norges sterkeste mann -105 kg 2008, 2010, 2011

Singapore strongest man 2011


Utlogget kubein

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 806
  • Honnør: 316
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 806

Sv: Exhale strongmanshow.
« #269 : 12. juli 2009, 21:10 »

Mark, LMS:

Dan Ruben 240 kg

Dette kan jeg ikke være kjent ved

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!