Skrevet av Emne: NKF og endring i Athletic Fitness  (Lest 21358 ganger)

Utlogget Atletix Jørn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 204

NKF og endring i Athletic Fitness
« : 27. juni 2009, 09:19 »
Grunnlag for forandringen som blir gjort i AF.

AF i den formen den var tok lang tid å gjennomføre og har dermed blitt lagt til en egen dag. Det har ført til ekstra økonomisk belastning for NKF.

Med mindre noen tok tak i dette og tenkte nytt ville AF bli tatt av programmet.

Det ble enighet på årsmøtet til NKF at jeg (Jørn) og Aslaug skulle utarbeidet et forslag for hvordan vi kunne videre føre AF.

Mål med endringen:

En felles standard for nasjonale mesterkap i Nordiske land, samt Nordiske mesterskap.
Senke terskelen for å tørre å stille i konkurranse, og dermed få flere deltagere.
Korte ned på tid og dermed få arrangert konkurransen i lag med BB på en dag.
 

Følgende endringer ble vedtatt.
 

Runde 1: (Fysiske momentene)

Roing 1minutt, 1minutt pause (gjør seg klar på dipstativet), max antall dips.

Denne delen kjøres først i forbedømmingen.
 

Runde 2:

Alle utøvere går videre til forbedømmingen. Sammenlagt poengsum av roing, dips og forbedømmingen danner grunnlaget for de 6 som går til Finalen.

Ved en sammenslåing av klassene vil roingen være en fordel for de lange og større utøverne og dips være en fordel for de lavere og mindre utøverne.

Dermed vil det jevne seg ut og bli rettferdig også med en slik løsning.

Runde 3:

Finale: symmetri bedømming

Poenggiving:

Roing teller som 25 % av totale poengsum
Dips teller som 25 % av totale poengsum
Symetri forbedømming teller som 25 % av totale poengsum
Symetri finale teller som 25 % av totale poengsum


Løsningen er god for utøverne :

Det vil fortsatt være viktig å være gjennomtrent på styrke, eksplosivitet (starten på roingen), muskulær utholdenhet og faktisk ha en god kondisjon. Med bedre kondisjon vil utøveren raskere eliminere bort melkesyre etter roingen, og dermed klare å presse flere dips. Lange utøvere har fordel på roinga og korte utøvere har fordel på dipsa. Det er mindre psykisk slitsomt da du som utøver ikke trenger å psyke deg opp til 3 forskjellige økter i løpet av dagen, noen med klissete brunkrem under klærne. Dette skal også kunne trekke flere damer til å konkurrere da chins ofte er grunnen til at en del ikke tør å delta.

 

Løsningen er god for publikum:

Løsningen opprettholder konkurransespenningen ved at to og to gjør det samme og er ferdige på 3minutter. Det enorme antallet dips som mange klarer er kjedelig å se på i lengden, men med denne løsningen vil ikke utøverne klare så mange dips og heller ikke så raske dips siden man er andpusten når man starter på det. Å ha AF på samme dag som BB, CB og BF gjør at mangfoldet og variasjonen på utøvere blir stor. De fleste synes det er gøy å se på noe som er godt variert.

 

Løsningen er god for arrangør og hele miljøet:

Ved å gjøre disse forandringer skal AF kunne kjøres mer effektivt og i lag med BB på samme dag. Ved å kjøre runde 1 først på dagen vil vi dra flere tilskuere på forbedømmingene.

AF nye form kjøres allerede på høstens stevner i Stavanger Open 2009, og Nordisk Mesterskap i Trondheim 2009. NM ble arrangert på våren og det vil da ikke bli AF på NM i BB 2009.

 

Mvh

Jørn Pettersen

1.pl AF  Nordisk 2008
1.pl AF -180 NM 2008 og Overall Vinner
1.pl AF -180 Nordisk 2007
1.pl AF -180 NM 2007 og Overall Vinner
1.pl AF  Oslo GP 2007
1.pl FF  Sandefjord Open 2007
6.pl AF -180 Nordisk 2006 (Ryggproblemer)
1.pl AF -180 NM 2006 og Overall Vinner
5.pl AF -180 Oslo GP 2006 (Syk og dårlig deffa)
2.pl AF -180 NM 2003 (Debuterte)

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #1 : 27. juni 2009, 09:29 »
Kjipt  chins forsvinner, men er jo bedre en at det ikke blir AF i det hele tatt.

Synes også at når det kommer slike nyheter at de også bør postes på siden til NKF.







1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Atletix Jørn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 204

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #2 : 27. juni 2009, 11:12 »
Det er antagelig ikke lagt ut siden det så pass ferskt.
Dette skal testet ut til høsten så det er ingen total endelig løsning. Smiley
Dette skal presenteres for de andre Nordiske landene under Nordisk så får vi se om det synes det er veien å gå.

mvh
Jørn
1.pl AF  Nordisk 2008
1.pl AF -180 NM 2008 og Overall Vinner
1.pl AF -180 Nordisk 2007
1.pl AF -180 NM 2007 og Overall Vinner
1.pl AF  Oslo GP 2007
1.pl FF  Sandefjord Open 2007
6.pl AF -180 Nordisk 2006 (Ryggproblemer)
1.pl AF -180 NM 2006 og Overall Vinner
5.pl AF -180 Oslo GP 2006 (Syk og dårlig deffa)
2.pl AF -180 NM 2003 (Debuterte)

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #3 : 28. juni 2009, 12:07 »
Hva skjer med at chins er tatt av programmet?! Sad

Jeg, og mange av de jeg har pratet med, har sett på denne øvelsen som den viktigste og mest krevende øvelsen innen AF. Det er også den øvelsen som har fasinert oss mest.

Jeg må innrømme at jeg ble kjempeskuffet da jeg så at øvelsen var kuttet ut. Jeg har lagt opp treningsøkter rundt denne øvelsen, og jeg får ikke mer lyst til å stille i AF når denne endringen har kommet. Snarere tvert i mot!

Virker ikke denne endringen mot sin hensikt da?
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Atletix Jørn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 204
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 204

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #4 : 28. juni 2009, 18:49 »
Hva skjer med at chins er tatt av programmet?! Sad

Jeg, og mange av de jeg har pratet med, har sett på denne øvelsen som den viktigste og mest krevende øvelsen innen AF. Det er også den øvelsen som har fasinert oss mest.

Jeg må innrømme at jeg ble kjempeskuffet da jeg så at øvelsen var kuttet ut. Jeg har lagt opp treningsøkter rundt denne øvelsen, og jeg får ikke mer lyst til å stille i AF når denne endringen har kommet. Snarere tvert i mot!

Virker ikke denne endringen mot sin hensikt da?

Det kan da virkelig ikke virke mot sin hensikt når alternativet er å legge ned AF ? Angry
Husk at endringene er basert på at det tar for lang tid å arrangere AF.
Ved å kjøre Roingen så bruker du faktisk stort sett det som er av muskler bortsett
fra bryst, forside av skuldre og triceps. Derfor kjøres dips hvor du faktisk bruker dette.
Å kjøre Chins i stedet for dips vil være ekstremt tungt og egentlig litt meningsløst.
Vedrørende eliminering av melkesyre i kroppen mellom roingen og dipsa vil dette i tillegg
stille høyere krav til kondisjon.

Jeg kan love deg at den mest krevende øvelsen er roingen. Uten unntak så er det den alle
gruer seg til inklusiv meg selv. Du får få alle kompisene dine og deg selv til å ro 500m full
peis så kan det hende att dere mener noe annet. Hvis du ikke er kvalm, svimmel og har lyst
til å spy etter en slik 500m så har dere nok ikke rodd fort nok. what

Fortsett å kjøre chins uansett om det ikke skal gjøres i konkurranse. Du skal jo vise litt bredde
på ryggen på line-upen.

Regner med å se deg på scenen til høsten. Smiley

mvh
Jørn

1.pl AF  Nordisk 2008
1.pl AF -180 NM 2008 og Overall Vinner
1.pl AF -180 Nordisk 2007
1.pl AF -180 NM 2007 og Overall Vinner
1.pl AF  Oslo GP 2007
1.pl FF  Sandefjord Open 2007
6.pl AF -180 Nordisk 2006 (Ryggproblemer)
1.pl AF -180 NM 2006 og Overall Vinner
5.pl AF -180 Oslo GP 2006 (Syk og dårlig deffa)
2.pl AF -180 NM 2003 (Debuterte)

Utlogget Atletix Aslaug

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 71

  • Atletix
Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #5 : 28. juni 2009, 20:19 »
Det kan også være  Thumbsup positivt at chins er tatt bort Wink På jentesiden hvertfall Cool
Jeg jobber som treningsveileder/PT og har vært borti en del jenter som kunne hatt lyst til å stille, men som ikke klarer en eneste chins, selv om de har trent styrke 2-3 år og fått gode resultater ellers. Hvor gøy er det å stille når man vil klare under fem chins? eller hva når til og med under 10 chins blir regnet som dårlig for en jente?  Ops Når man skal gjøre chinsa så strikt og fint som vi skal i konkurranse så er det ganske  Ohmy hardt å komme opp i et tosifret antall på dem. Tror også en del gutter ville bli overrrasket der..
Kjære mannfolk: Vi ønsker vel også å se flere veltrente jenter på scenen i AF?
Kjære medsøstre: Kom igjen og hiv dere med, det er bare rågøy og selvutviklende i store dimensjoner Kickass

 Wink Aslaug




176cm, 32 år
Gift med Jørn, mamma til Isabell (4) ig Isac (4mnd)

Sponsor: EJ-shop.no

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #6 : 28. juni 2009, 23:48 »
Høres jo OK ut dette. Chins eller ikke chins synes jeg ikke er så farlig egentlig. 

Jeg har jo en del ideer da, men det er vel heller tvilsomt om jeg blir valgt inn i styret av den grunn:
- Dips fra håndstående
- Fem rotak, løp bort til dipsen og 5 reps, tilbake til romaskinen og ta 5 rotak, tilbake til dipsen etc
- Max tid statisk chins med haka over
- Dips med klapp
- Chins med klapp i bånn
- Hinderløype i chins og dipsstativet
 
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #7 : 29. juni 2009, 08:21 »
Det kan da virkelig ikke virke mot sin hensikt når alternativet er å legge ned AF ? Angry
Husk at endringene er basert på at det tar for lang tid å arrangere AF.
Ved å kjøre Roingen så bruker du faktisk stort sett det som er av muskler bortsett
fra bryst, forside av skuldre og triceps. Derfor kjøres dips hvor du faktisk bruker dette.
Å kjøre Chins i stedet for dips vil være ekstremt tungt og egentlig litt meningsløst.
Vedrørende eliminering av melkesyre i kroppen mellom roingen og dipsa vil dette i tillegg
stille høyere krav til kondisjon.

Jeg kan love deg at den mest krevende øvelsen er roingen. Uten unntak så er det den alle
gruer seg til inklusiv meg selv. Du får få alle kompisene dine og deg selv til å ro 500m full
peis så kan det hende att dere mener noe annet. Hvis du ikke er kvalm, svimmel og har lyst
til å spy etter en slik 500m så har dere nok ikke rodd fort nok. what

Fortsett å kjøre chins uansett om det ikke skal gjøres i konkurranse. Du skal jo vise litt bredde
på ryggen på line-upen.

Regner med å se deg på scenen til høsten. Smiley

mvh
Jørn



Nei selvfølgelig er det ikke bedre enn alternativet å legge ned. Og jeg er også positiv til å ta det vekk på jentesiden da dette er en øvelse som tydeligvis gjør at mange ikke deltar.

Mine erfaringer er at det er denne øvelsen (chins) som gjør sporten interessant, ikke bare for spesielt interesserte, men også for mange som er generelt treningsinteresserte. Mtp at dette er en øvelse som gjenomføres i militæret (selv om måten å gjennomføre øvelsen på er meget relativ) har mange sett på AF-gutta som de best trente i landet når det kommer til chins, og jeg synes det er trist om en såpass almenn kjent øvelse skal bli tatt bort. Det virker som det er den øvelsen som "mannen i gaten" kan relatere seg til, i alle fall i mye større grad enn dips og roing.

Jeg tror i alle fall at mange vil miste interessen for AF når denne øvelsen blir tatt bort, og at rekruteringen ikke vil bli noe bedre. Og om dette er tilfellet vil dette jo ikke være positivt.

Jeg innser samtidig at økonomi og avvikling av AF er et aspekt som må tas mer hensyn til mer enn evt. tapt interesse. Hva mannen i gata og hva folk flest kan relatere seg til skal heller ikke være det man skal sette retningslinjene i en sport etter, men jeg føler samtidig at det er viktig å si i fra hva jeg synes om dette.

Når det kommer til roing så har jeg SELVFØLGELIG lagt inn det i treningen min, og jeg har kjørt mengder av maks-økter på ro-maskinen. Jeg ville da ikke uttalt meg om AF og øvelsene i sporten uten å ha en viss erfaring i utførelsen av øvelsene. Jeg ville i alle fall ikke vurdert å stille i AF uten å ha gått gjennom øvelsene og ha erfart at jeg vil kunne stilt uten å dumme meg ut - det ville blitt for dumt.
Og ja, jeg blir svimmel og kvalm - det er den øvelsen som utmatter meg mest, men jeg synes fortsatt at det er chins som er den mest fasinerende og krevende øvelsen. Det er mange som ror på runt 1:35 helt uten ro-trening, men de tar ikke over 20 chins uten å ha trent det i en relativ lang periode.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Atletix Aslaug

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 71

  • Atletix
Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #8 : 29. juni 2009, 09:46 »
...Mine erfaringer er at det er denne øvelsen (chins) som gjør sporten interessant, ikke bare for spesielt interesserte, men også for mange som er generelt treningsinteresserte. Mtp at dette er en øvelse som gjenomføres i militæret (selv om måten å gjennomføre øvelsen på er meget relativ) har mange sett på AF-gutta som de best trente i landet når det kommer til chins, og jeg synes det er trist om en såpass almenn kjent øvelse skal bli tatt bort. Det virker som det er den øvelsen som "mannen i gaten" kan relatere seg til, i alle fall i mye større grad enn dips og roing.

Jeg tror i alle fall at mange vil miste interessen for AF når denne øvelsen blir tatt bort, og at rekruteringen ikke vil bli noe bedre. Og om dette er tilfellet vil dette jo ikke være positivt.

Vi setter pris på synspunktene dine og du har absolutt et poeng her. Vi vil gjerne høre flere meninger Smiley
Hva gjelder høstens konkurranser så kommer AF til å bli kjørt som nevnt øverst, men jeg syns ikke det er noe poeng i å være helt bastant på at det skal gjøres sånn og sånn og ferdig med deg i lang framtid. Med erfaringer må/ kan det også gjøres endringer slik at ting blir bedre.  Wink

Prøver å forklare litt nærmere grunnlaget for vår beslutning om å ta chins bort.
AF skal være en sport som krever styrke, kondisjon og symmetri/muskedelfinisjon i den grad det lar seg gjøre å teste på en normalt stor/liten innendørs scene og over kort tid få kjørt unna flest mulig deltakere.

Vi kunne beholdt chinsa og kjørt det hele som en "triathlon".   woot Det kunne blitt utmattende mildt sagt...Men det tar likevel mer tid.

Roinga valgte vi å beholde fordi det skal være med et kondisjonsmoment. Hinderbane er for tidkrevende og lite attraktivt å arrangere, samt da syns vi man bør holde på over ett minutt dersom et lite feiltrinn/uflaks ikke skal ødelegge totalt for plasseringen.

Dips valgte vi å beholde fordi det fungerer å gjøre før/etter roinga uten at samme muskulatur er kjørt tom.

Chinsa valgte vi bort fordi rygg og biceps får kjørt seg på roinga som Jørn nevnte.

Totalt med roing og dips med kun ett minutts pause får vi manipulert inn et betydelig krav til eksplosivitet, teknikk, styrke, kondisjon, muskulær utholdenhet, psyke og konsentrasjon i ett sammensurium. Vi tror dette blir spennende å følge med på for publikum, og gøy og hardt for utøverne.

Forøvrig var det gildt å høre at dere militærgutta setter pris på AF som sport Cheesy Med de øvelsene dere skal gjennom der så har dere jo et vanvittig godt utgangspunkt til å levere krutt i AF uansett chins eller ei Wink

Mvh,
Aslaug

176cm, 32 år
Gift med Jørn, mamma til Isabell (4) ig Isac (4mnd)

Sponsor: EJ-shop.no

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #9 : 29. juni 2009, 11:04 »
Kanskje litt off topic, men i forbindelse med at jeg var med i AF nå nylig så har jeg fått masse spørsmål fra "vanlig" folk om dette. For det første så er det ingen som aner hva AF er, og det er forsåvidt ikke så rart. Men når jeg nevner dips, og også chins, forklarer hva det er og også bruker norske betegnelser, så står alle der fremdeles som et spørsmålstegn, inklusive de som har vært i militæret. Det er ingen som overhodet har noe forhold til hvor mange chins som er bra eller dårlig. Det er ingen som har en onkel som gjorde 80 chins fordi han var så senesterk, og ingen jeg har vært borti så langt har sagt noe om at de har forsøkt det selv, eller sagt hvor mange andre folk klarte i militæret eller andre steder. Når de spør meg og jeg sier hvor mange jeg tok så er det ingen som har vist tegn på å vite om det er bra eller dårlig. Jeg har tenkt å svare "187" fra nå av når folk spør, og se hva slags reaksjon jeg får. Så min erfaring når det gjelder "mannen i gata", og forsåvidt også "mannen på gymmet", er at det er veldig få som overhodet klarer å relatere seg til chins.

Men når det er sagt så virker det som om folk generelt liker AF spesielt i forhold til at man må ha "alle" kvaliteter både i forhold til styrke, kondisjon og fysikk, og at man ikke trenger å være veldig stor. Jeg har (dessverre?) enda til gode å møte en "vanlig" person som har sagt noe positivt om vanlig kroppsbygging, og det er nå 28 år siden jeg begynte å trene med vekter...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Atletix Aslaug

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 71

  • Atletix
Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #10 : 29. juni 2009, 11:59 »
Kanskje litt off topic, men i forbindelse med at jeg var med i AF nå nylig så har jeg fått masse spørsmål fra "vanlig" folk om dette. For det første så er det ingen som aner hva AF er, og det er forsåvidt ikke så rart. Men når jeg nevner dips, og også chins, forklarer hva det er og også bruker norske betegnelser, så står alle der fremdeles som et spørsmålstegn, inklusive de som har vært i militæret. Det er ingen som overhodet har noe forhold til hvor mange chins som er bra eller dårlig. Det er ingen som har en onkel som gjorde 80 chins fordi han var så senesterk, og ingen jeg har vært borti så langt har sagt noe om at de har forsøkt det selv, eller sagt hvor mange andre folk klarte i militæret eller andre steder. Når de spør meg og jeg sier hvor mange jeg tok så er det ingen som har vist tegn på å vite om det er bra eller dårlig. Jeg har tenkt å svare "187" fra nå av når folk spør, og se hva slags reaksjon jeg får. Så min erfaring når det gjelder "mannen i gata", og forsåvidt også "mannen på gymmet", er at det er veldig få som overhodet klarer å relatere seg til chins.

Men når det er sagt så virker det som om folk generelt liker AF spesielt i forhold til at man må ha "alle" kvaliteter både i forhold til styrke, kondisjon og fysikk, og at man ikke trenger å være veldig stor. Jeg har (dessverre?) enda til gode å møte en "vanlig" person som har sagt noe positivt om vanlig kroppsbygging, og det er nå 28 år siden jeg begynte å trene med vekter...


Takk for tilbakemelding Smiley Jeg må igrunnen si jeg har samme erfaring som deg mht hvorvidt mannen på gata kjenner til chins. Jeg ble engang sitert i en avis med at vi skal gjøre flest mulig "chips" og dips, og man må virkelig forklarer avisjournalister hva dette er...(Vi kan jo tro det var en skrivefeil...) Men AF som sport har de fleste vist stor positivitet og nysgjerrighet til. Jeg antar at flere vet hva det er å ro max i ett minutt på en romaskin, og om "mannen på gata" prøver dette på gymmet sitt, så er det noe han/hun klarer, og kan sammenligne tiden sin med.... Wink
De beste vil ro lengst Wink

176cm, 32 år
Gift med Jørn, mamma til Isabell (4) ig Isac (4mnd)

Sponsor: EJ-shop.no

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #11 : 29. juni 2009, 12:25 »
Kanskje litt off topic, men i forbindelse med at jeg var med i AF nå nylig så har jeg fått masse spørsmål fra "vanlig" folk om dette. For det første så er det ingen som aner hva AF er, og det er forsåvidt ikke så rart. Men når jeg nevner dips, og også chins, forklarer hva det er og også bruker norske betegnelser, så står alle der fremdeles som et spørsmålstegn, inklusive de som har vært i militæret. Det er ingen som overhodet har noe forhold til hvor mange chins som er bra eller dårlig. Det er ingen som har en onkel som gjorde 80 chins fordi han var så senesterk, og ingen jeg har vært borti så langt har sagt noe om at de har forsøkt det selv, eller sagt hvor mange andre folk klarte i militæret eller andre steder. Når de spør meg og jeg sier hvor mange jeg tok så er det ingen som har vist tegn på å vite om det er bra eller dårlig. Jeg har tenkt å svare "187" fra nå av når folk spør, og se hva slags reaksjon jeg får. Så min erfaring når det gjelder "mannen i gata", og forsåvidt også "mannen på gymmet", er at det er veldig få som overhodet klarer å relatere seg til chins.

Men når det er sagt så virker det som om folk generelt liker AF spesielt i forhold til at man må ha "alle" kvaliteter både i forhold til styrke, kondisjon og fysikk, og at man ikke trenger å være veldig stor. Jeg har (dessverre?) enda til gode å møte en "vanlig" person som har sagt noe positivt om vanlig kroppsbygging, og det er nå 28 år siden jeg begynte å trene med vekter...


Det er noe som skurrer hvis de som har vært i militæret står som spørsmålstegn da du har forklart hva chins er. Enten må det være noe galt med forklaringen, eller så har de kanskje ikke vært i militæret de siste 5-10 årene (vet ikke hvor lenge dette har blitt gjort)? Chins er en av de faste øvelsen ved inn- og utrykk, sammen med push-ups, sit-ups og 3000 meter. Øvelsen blir tatt av så godt som alle som avtjener førstegangstjenesten.

Jeg var i militæret i 2006, og har ennå tilgode å finne folk som har vært i militæret og ikke vet hva chins er og hva som kan betegnes som bra eller dårlig.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #12 : 29. juni 2009, 12:33 »
2006 ja... Jeg var i militæret i 1994 når jeg var 26 år, så da er det mulig sammenligningsgrunnlagt i forhold til alder på omgangskrets er noe alleredes...  Jeg var ikke der hverken ved -inn eller uttrykk så jeg aner ikke hva slags fysiske tester det var.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #13 : 29. juni 2009, 14:22 »
note to myself- sende pm til P-off om å kalle inn Jan til repetisjonsøvelse



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: NKF og endring i Athletic Fitness
« #14 : 29. juni 2009, 14:26 »
note to myself- sende pm til P-off om å kalle inn Jan til repetisjonsøvelse

 biggrin
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!