Skrevet av Emne: Nye kriterier for å bli tatt ut til landslag i NSF  (Lest 128886 ganger)

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Jeg synes disse uttakskriteriene virker svært fornuftige. Hvis ikke uttakskriteriene hadde vært slik ville moralen vært at man kan dope seg så lenge og mye man vil bare man slutter med det 12 mnd. før man melder seg inn i NSF. Dette kan gi helt vanvittige fordeler i forhold til folk som har trent rent hele livet. Man vil stille på helt andre premisser. Ved å ha slike uttakskriterier så presiserer man ihvertfall at man ikke ønsker å ha det slik, og det synes jeg er bra.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Jeg synes det er oppsiktsvekkende at man fra NSF sin side er så åpne med sin utfrysing av en av norges sterkeste styrkeløftere og verdensrekordholder i benkpress.
Det virker som om kriteriene for uttak til landslaget er endret eksplisitt for å hinder Holte i å representere Norge internasjonalt.
Jeg synes det likner på personforfølgelse.

Hvor mange år må man ha vært dopingfri før man ikke lenger har en fordel av dette?
1 år?
2 år?
3 år?
4 år?
5 år?

Hvor lenge har Holte vært medlem av NSF? Rundt 5 år? Og jeg antar han har vært testet hele tiden?
Altså bevislig ren i +/- 5 år, men alikevel ikke rein i NSF sine øyne?
Hva han eller Gilberg eller noen andre har gjort før de ble medlemmer av NIF, er det ingen som kan bevise noe som helst om.
Den eneste måten å bevise at noen har vært dopingfri hele livet på, er om man blir innmeldt i NIF/NSF i det øyeblikket man blir født, og leverer blod/urin til ADN jevnlig opp gjennom hele oppveksten.

Jeg synes NSF her fremstår som en sær sekt av moralister og mobbere.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Sokoban

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Ganske sikker på at han var medlem av NSF mens han konkurrerte i Strongman, se "4. Man kan ikke ha satset på styrkebaserte konkurranser utenfor NIF uten å samtidig ha vært medlem av NIF". Som medlem i NSF er du også medlem  i NIF.

Men det finns vel en regel om at man ikke skal konkurrere med dopede/doping tatt utdøvere også?

Utlogget sterkestesomfinns

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 313
  • Honnør: 210
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 313

  • Sjefskjerring :)
Kort sagt så ønsker NSF i likhet med all annen idrett å fortelle dagens ungdom at bruk av dop fører til at du i fremtiden mister muligheten til å representere Norge internasjonalt.

Enkelte valg i livet lukker enkelte dører. Så får det være opp til hver enkelt å ta de "rette" valgene for en selv, men man må da også holde seg for god til å slenge dritt om andre om man i ettertid angrer! Det er faktisk ikke andre enn du selv er ansvarlig.
Blenda!

Utlogget Gangsyn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

1. Man "straffer" kanskje ærlighet her da ærlige dopere vil si at de har dopet, mens uærlige vil si at de ikke har det. Men det viktige med det kriteriet er vel heller å vise hva slags uttøvere man ønsker i landslaget. Det at man presiserer at man ønsker uttøvere som har vært reine hele livet, det synes jeg er rett og rimelig i en sport der doping utgjør en vanvittig stor forskjell og er strengt forbudt.

2. Det er forskjell på uttakskriterier for landslag og regler.

3. For noe forbanna vås. Dette har med prinsipper å gjøre ikke misunnelse. CYC, Hildeborg, Randen, Hjelmtveit og Blikra blir ikke utsatt for denne "misunnelsen", selv om disse er blant de som har levert noen av de mest ekstreme resultatene i norsk styrkeløft.

4. Eh, ja? Regler forandres hele tiden. Det er en nødvendighet. Skulle likt å se Norge i dag uten forandringer i loven siden grunnloven  :Smiley

1. Roy var Norges beste benkpresser i 1999 som dopingfri. Da tok han lett 220 (om jeg husker rett).
Nå i 2009 har han kanskje 240-250 godkjent uten skjorte... Det er 30kg økning på 10 år.
30kg ekstra med ti års trening og spesialisering er vel ikke for mye for langt, eller?
Det er helt klart mange meninger og moralske gråsoner her (for noen er det svart og hvitt). Persolig synes jeg folk (i Roy sitt tilfelle) har en tendens til å gi tidligere steroidebruk en allt for avgjørende rolle i den styrken han besitter i dag.

Selvølgelig hadde det vært best i mine øyne om Roy aldri hadde brukt noe også, men synes måten ting har blitt gjort på i denne saken har vært uheldig.


2. Burde sikkert heller stått "Ikke føl deg trygg selv om uttakskriterier følges. De forandres kontinuerlig for å bestemme hvem som får være med å leke"?

3. Lurer på om ordet "prinsipp" ville fått en annen betydning hadde Hr. Holte løftet f.eks 600kg totalt?
Det ble først en prinsippsak når han var god nok for landslaget i styrkeløft. Tror dette var ett ikke-tema så lenge han holdt seg til benkpress, men ordet "prinsipp" gjorde seg gjeldende i det øyeblikk han trådde over i tre-løft.

4. Ja, regler må forandres og forbedres kontinuerlig der det gir en samfunnsnyttig gevinst.
Problemet oppstår når de forandres og skreddersys kontinuerlig for å fremme en personforfølgelse.

Sitat
må CYC ut siden han drev med strongman

Nei, de måtte laget dette vanntett slik at det bare gjaldt Roy (derfor regelen om man har vært med i NIF eller ikke).
De var nok lei av å hele tiden tilpasse uttakskriteriene for å holde han borte fra det gode selskap, så de bestemte seg vel for å få en slutt på dette en gang for alle.

Kort sagt så ønsker NSF i likhet med all annen idrett å fortelle dagens ungdom at bruk av dop fører til at du i fremtiden mister muligheten til å representere Norge internasjonalt.

Enkelte valg i livet lukker enkelte dører. Så får det være opp til hver enkelt å ta de "rette" valgene for en selv, men man må da også holde seg for god til å slenge dritt om andre om man i ettertid angrer! Det er faktisk ikke andre enn du selv er ansvarlig.

Ja, slenge drit om andre fører lite godt med seg og er lite flatterende, enig i det. Smiley
Men du skulle vel egentlig skrevet "enkelte valg kan lukke dører senere i livet". Heldigvis så har vel ikke vi med høy moral behov for etterpåklokskap på linje med vanlig dødelige.

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Jeg synes det er oppsiktsvekkende at man fra NSF sin side er så åpne med sin utfrysing av en av norges sterkeste styrkeløftere og verdensrekordholder i benkpress.
Det virker som om kriteriene for uttak til landslaget er endret eksplisitt for å hinder Holte i å representere Norge internasjonalt.
Jeg synes det likner på personforfølgelse.

Hvor mange år må man ha vært dopingfri før man ikke lenger har en fordel av dette?
1 år?
2 år?
3 år?
4 år?
5 år?

Hvor lenge har Holte vært medlem av NSF? Rundt 5 år? Og jeg antar han har vært testet hele tiden?
Altså bevislig ren i +/- 5 år, men alikevel ikke rein i NSF sine øyne?
Hva han eller Gilberg eller noen andre har gjort før de ble medlemmer av NIF, er det ingen som kan bevise noe som helst om.
Den eneste måten å bevise at noen har vært dopingfri hele livet på, er om man blir innmeldt i NIF/NSF i det øyeblikket man blir født, og leverer blod/urin til ADN jevnlig opp gjennom hele oppveksten.

Jeg synes NSF her fremstår som en sær sekt av moralister og mobbere.

Kanskje det beste innlegget i denne tråden. Honnør!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

JEg har bare lagt ut de offisielle dokumentene... de vedtatte kriteriene og det brevet forfattet av et styremedlem for videre drøfting av saken...
Men....

DET FINS MER!

Det fins et brev som har sirkulert blant landslagsløfterne hvor kravet om å holde Holte ute fra alle landslag har blitt fremmet sterkt! Stygge personkarakteristikker og ufine holdninger.
Det fins også press internt i styre og stell, med trusler om å gå fra sine verv hvis Holte får innpass...


Snakk om å drive en ondskapsfull prossess.... Jeg trodde idretten skulle være positiv, inkluderende og engasjerende. NSF fremstår nå som ondskapsfulle, forfølgende og surmagede.

Jeg er glad for at jeg ikke er en av dem lengre.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sitat
1. Roy var Norges beste benkpresser i 1999 som dopingfri. Da tok han lett 220 (om jeg husker rett).
Nå i 2009 har han kanskje 240-250 godkjent uten skjorte... Det er 30kg økning på 10 år.
30kg ekstra med ti års trening og spesialisering er vel ikke for mye for langt, eller?
Det er helt klart mange meninger og moralske gråsoner her (for noen er det svart og hvitt). Persolig synes jeg folk (i Roy sitt tilfelle) har en tendens til å gi tidligere steroidebruk en allt for avgjørende rolle i den styrken han besitter i dag.

Selvølgelig hadde det vært best i mine øyne om Roy aldri hadde brukt noe også, men synes måten ting har blitt gjort på i denne saken har vært uheldig.
Jeg snakker på generelt grunnlag og ikke om Roy Holte spesifikt. Hva akkurat han eventuelt har tjent i forhold til styrkeløft er uinteressant. Mitt poeng er at det er mulig å tjene veldig mye på det, samtidig som man ikke bryter noen regler dersom man venter i 12 mnd. med å melde seg inn. Dette kan vel ikke bestrides?


Sitat
2. Burde sikkert heller stått "Ikke føl deg trygg selv om uttakskriterier følges. De forandres kontinuerlig for å bestemme hvem som får være med å leke"?
Det er ikke værre enn å trene rent hele livet hvis man går med ambisjoner om å komme på landslaget. Forøvrig synes jeg det blir helt feil å snakke om en personforfølgelse her. Nå er jeg usikker på hvor lenge disse uttakskriteriene har vært i bruk. Uansett om de kom pga. Roy Holte, så er det ikke noe som tyder på at det dreier seg om en personforfølgelse. Han er sikkert en hyggelig og grei fyr. Dersom det skjedde pga. Roy Holte, så skjedde det vel fordi hans eksempel belyser et generelt problem, et "smutthull" som burde tettes.

Sitat
3. Lurer på om ordet "prinsipp" ville fått en annen betydning hadde Hr. Holte løftet f.eks 600kg totalt?
Det ble først en prinsippsak når han var god nok for landslaget i styrkeløft. Tror dette var ett ikke-tema så lenge han holdt seg til benkpress, men ordet "prinsipp" gjorde seg gjeldende i det øyeblikk han trådde over i tre-løft.
Nei, prinsippet er det samme. Men i praksis ville det vært annerledes, da han ikke ville vært landslagsaktuell i utgangspunktet med en total på 600 kg.

Sitat
4. Ja, regler må forandres og forbedres kontinuerlig der det gir en samfunnsnyttig gevinst.
Problemet oppstår når de forandres og skreddersys kontinuerlig for å fremme en personforfølgelse.
Det blir tullete å kalle dette for en personforfølgelse. Roy Holte har kanskje vært den personen som har gjort problemstillingen aktuell i utgangspunktet, men saken dreier seg om prinsipper, og man har ikke disse uttakskriteriene for å være kjipe mot enkeltpersoner. Man har de fordi man ønsker et landslag der alle uttøverne har vært dopfrie hele livet.

Sitat
DET FINS MER!

Det fins et brev som har sirkulert blant landslagsløfterne hvor kravet om å holde Holte ute fra alle landslag har blitt fremmet sterkt! Stygge personkarakteristikker og ufine holdninger.
Det fins også press internt i styre og stell, med trusler om å gå fra sine verv hvis Holte får innpass...


Snakk om å drive en ondskapsfull prossess.... Jeg trodde idretten skulle være positiv, inkluderende og engasjerende. NSF fremstår nå som ondskapsfulle, forfølgende og surmagede.

Jeg er glad for at jeg ikke er en av dem lengre.
Hvor har du dette fra? Hvem dreier det seg om? Hvordan ser dette brevet ut? Dette blir bare ryktebaserte påstander. Forøvrig synes jeg du fremstår som særdeles surmaget og bitter i forhold til NSF, og da sikter jeg ikke bare til dette innlegget.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Men det finns vel en regel om at man ikke skal konkurrere med dopede/doping tatt utdøvere også?

CYC har ikke konkurrert i strongman mot dopingtatte utøvere.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

CYC har ikke konkurrert i strongman mot dopingtatte utøvere.
men han har konkurrert i strongman før han ble med i NSF.

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
men han har konkurrert i strongman før han ble med i NSF.

Men var han med i NIF før dette?
CYC konkurrerte jo litt i snowboard.
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Hvor har du dette fra? Hvem dreier det seg om? Hvordan ser dette brevet ut? Dette blir bare ryktebaserte påstander.
Jeg har brevet. Det er ikke pent.

Sitat
Forøvrig synes jeg du fremstår som særdeles surmaget og bitter i forhold til NSF, og da sikter jeg ikke bare til dette innlegget.
Bitter. ja. Har sett, følt og opplevd såpass mye negativt fra tiden i NSF, så jeg innrømmer at jeg hopper på enhver SANN hendelse og sak om NSF.





Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Jeg trodde styrkeløft handlet om en ting jeg: løfte tunge vekter.  Men akk å ve, der tar man feil om man er med i NSF gitt for der er det andre prioriteringer som kommer først gitt. Roy har representert Norge internasjonalt i benkpress i mange år nå og har tilogmed vært på Arnolds og konkurrert i benk.  Jeg tør påstå at han er Norges mest kjente styrkeløfter i utlandet.

Det er altså HELT greit at Roy som var utmeldt og meldte seg inn løfter for NORGE internasjonalt i 3 benkpressløft. Da støtter man Roy og sier "bra Roy, så flink du er".  Men Roy ville gjerne løfte 9 løft internasjonalt da han har vunnet alt som er å vinne i benkpress.

Da snudde man med en gang gitt. Ifølge Antidopingkontrakten skal man ha vært dopingfri i 12måneder før man melder seg inn( intet annet, intet mer)

”Som medlem av lag tilsluttet Norges Styrkeløftforbund (Nsf) forsikrer jeg på ære og samvittighet at jeg de siste 12 måneder ikke har brutt, og for fremtiden ikke vil bryte de til enhver tid gjeldende dopingbestemmelsene fastsatt av Norges Styrkeløftforbund og overordnede organer. "



 og det gjorde man.  Roy løfter så 950 og arbeidet med å blokkere Roy begynner.   Roy trener og knuser Norgesrekorder, tar titler og Verdensrekorder i benkpress. Dette gjør han på EM, VM og NM og reiser sammen med andre norske utøvere som sitter på forumene og preker om livstids-dopingfri.  Dette har ingen av utøverne tilsynelatende NOEN problemer med? fordi ingen klager på at Roy står på rekordlistene for Norge på IPF sine sider, ingen klager på at ROy løfter på NM. Ingen boikotter å løfte i benkpress med Roy pga sin fortid, ingen sender brev om å ta sin hatt og gå hvis Roy løfter på alle mulige stevner i verden utenom de som inkluderer 3bøyløft 3benkløft og 3 markløft. 


Hvorfor er det så ramaskrik for landslagsutøverne å løfte med roy når de VILLIG inntar plattingen sammen med russere og ukrainere med flere dopingdommer på seg? Tør jeg påpeke at roy ikke har noen dopingdom på seg?  Dette går på trynefaktor
Hadde Roy gjort 800kg sammenlagt hadde nok aldri disse regelendringene sett dagens lys for dette er 100% ren personforfølgelse. Hvordan i alle dager kan et forbund blokkere en utøver på denne måten når de tillater han å løfte internasjonalt i benkpress? 
Hvordan kan man sjekke om noen har vært livstids-dopingfri( MAN KAN IKKE)
Hva faen har det å si om man har satset på styrkebasert idrett utenfor NIF?

I NSF er man ikke opptatt av å løfte tunge vekter, her er man opptatt av renkespill, løgner, være dopingfri om det så må gå over lik og på tvers av alt det som er rett å gjøre.
Non Plus Ultra

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Her virker å være godt stoff for media og advokater.. Cheesy Hotel Cæsar skal slite nå  Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Er det virkelig greit at de finner på nye kriterier for å holde en bestemt person utenfor?
Er det greit at de bruker pressmidler som å true med å gå fra sine verv hvis ikke andre stemmer i deres favør/for forslag?
Er styrets 3 mot 2 avgjørelse et klart nok vedtak til å representere HELE styrkeløftnorge?
(ved tidligere behandlinger i styret har det vært 2 mot 3... så har saken blitt tatt opp igjen med annen styresammensetting pga sykdom... da snudde tallene... men vil de da igjen ta saken opp?? Neppe, for nå er det blitt slik president og eliten ønsker. Det var vel kun ønskelig å ta saken opp igjen da de ikke vant frem i første omgang..)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!